8 دلیل افت سرعت موتور سیکلت در سرعت بالا!

موتور سیکلت

اگر تجربه استفاده از موتورسیکلت را داشته باشید، می‌دانید که بخش مهمی از لذت تجربه موتورسواری مربوط به قدرت شتاب آن است. بنابراین هنگامی که اختلالی در شتاب‌گیری موتورسیکلت به وجود می‌آید، نه‌تنها استفاده از این وسیله را دشوار و خسته‌کننده می‌کند، بلکه در برخی شرایط می‌تواند خطرناک نیز باشد. در ادامه این مقاله از مجله آچاره قصد داریم به بررسی رایج‌ترین دلایل افت سرعت موتور سیکلت در سرعت بالا بپردازیم.

نکات کلیدی

  • افت سرعت موتورسیکلت در سرعت بالا می‌تواند ناشی از کثیفی یا شکستگی فنر کاربراتور، عدم گریس‌کاری به‌موقع قطعات موتور، عدم استفاده از رینگ و لاستیک مناسب، سستی اتصالات کابل دریچه گاز و نصب قطعات سنگین بر روی موتور باشد.
  •  کاربراتور موتورسیکلت در ازای هر 12000 کیلومتر به تعویض نیاز خواهد داشت.
  • برای جلوگیری از کاهش شتاب موتورسیکلت، توپی‌ چرخ‌های موتور بعد از هر 5000 کیلومتر و زنجیرچرخ‌ها هر 10000 کیلومتر باید گریس‌کاری شوند.

8 علت افت سرعت موتور سیکلت در سرعت بالا

 

دلایل مختلفی می‌تواند برای گاز نخوردن موتور سیکلت در دور بالا وجود داشته باشد که در ادامه به شرح و بررسی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

1. مسدود شدن کاربراتور

رایج‌ترین علت کم شدن شتاب موتور سیکلت کثیفی کاربراتور است. کاربراتور موتورسیکلت وظیفه ترکیب هوا و سوخت را برعهده دارد و اگر مجرای این قطعه با زباله یا گاز اتانول مسدود شود، موتور با عدم سوخت کافی مواجه خواهد شد.

در نتیجه از قدرت شتاب‌گیری آن نیز کاسته می‌شود. برای رفع این مشکل می‌توانید با جدا کردن کاربراتور، آن را با اسپری پاک‌کننده تمیز نمایید. همچنین توصیه می‌شود در ازای هر 12000 کیلومتر کاربراتور خود را تعویض کنید.

افت سرعت موتورسیکلت در سرعت بالا

2. شکستگی فنر کاربراتور

گاهی افت سرعت موتور سیکلت در سرعت بالا می‌تواند ناشی از شکستگی فنر کاربراتور موتورسیکلت باشد. این فنر‌ها کابل دریچه گاز را به کاربراتور متصل می‌کنند و در صورتی که دچار شکستگی شوند، قادر به باز کردن دریچه و ورود هوا به داخل قطعه نخواهند بود.

بنابراین با افزایش سرعت موتورسیکلت هیچ هوایی برای ترکیب با سوخت داخل کاربراتور وجود نخواهد داشت و این باعث می‌شود موتورسیکلت با سوخت بالا کار کند که در نهایت ترکیب نامناسب هوا و سوخت باعث کم شدن شتاب موتور سیکلت خواهد شد.

بهتر است به‌جای آنکه برای تعمیر فنر هزینه کنید، کاربراتور خود را تعویض نمایید. توصیه می‌شود اگر در این زمینه تجربه‌ای ندارید، از یک متخصص مجرب کمک بخواهید. کارشناسان خبره آچاره به‌منظور تعمیر تخصصی انواع موتور سیکلت در کنار شما خواهند بود.

3. عدم گریس کاری موتور سیکلت

عدم گریس‌کاری به‌موقع موتورسیکلت موجب به وجود آمدن اصطکاک میان قطعات و در نتیجه افت سرعت موتور سیکلت در سرعت بالا خواهد شد. برای جلوگیری از بروز این مشکل توپی‌ چرخ‌های موتور را هر 5000 کیلومتر روغن‌کاری کنید. همچنین زنجیرچرخ‌های موتورسیکلت نیز هر 10000 کیلومتر به روغن‌کاری نیاز خواهند داشت.

برای تعمیر انواع موتورسیکلت از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

4. عدم استفاده از رینگ و لاستیک مناسب

استفاده از رینگ موتور نامناسب بر روی لاستیک باعث کاهش عملکرد موتور تعلیق و در نتیجه کاهش شتاب موتور سیکلت خواهد شد. برای بهبود سرعت موتور سیکلت از رینگ‌های سبک و با کیفیت مرغوب استفاده نمایید. به این صورت حتی براق‌تر سیاه‌تر کردن رینگ و لاستیک نیز برای شما راحت‌تر خواهد شد.

رینگ‌های آلمینیومی به دلیل وزن سبکی که دارند، به جلوگیری از هدر رفتن انرژی حرکتیِ تولیدشده توسط موتور کمک می‌کنند. همچنین شما باید لاستیک موتورسیکلت را نیز متناسب با آب‌وهوای منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، تهیه کنید.

5. عوض نکردن شمع‌ها

شمع‌ها یکی از قطعات موتور سیکلت هستند که به فرایند سوختن بنزین کمک بسیاری می‌کنند و عدم تعویض به‌موقع شمع‌ها باعث کاهش راندمان سرعت موتورسیکلت می‌شود. به‌طور معمول زمان مناسب برای تعویض شمع‌ موتور سیکلت هر 10000 کیلومتر است.

تعویض شمع موتور سیکلت

6. لباس موتورسواری

شاید جالب باشد بدانید یک علت کم آوردن موتور در دور بالا می‌تواند نامناسب بودن لباس هنگام استفاده از موتور باشد؛ زیرا لباس‌های معمولی به دلیل منافذی که دارند جلوی سرعت را می‌گیرند. در حالی که لباس‌های موتورسواری با عدم جذب جریان باد باعث می‌شوند تا سرعت موتورسوار افزایش پیدا کند.

 افت سرعت موتورسیکلت در سرعت بالا

7. افت سرعت موتور سیکلت به دلیل سستی اتصالات کابل دریچه گاز

دریچه گاز موتورسیکلت به یک کابل متصل بوده که این کابل به کابل دریچه گاز معروف است. هنگامی که پیچ اتصلات کابل دریچه گاز به کاربراتور شل شود، موتورسیکلت هنگام شتاب‌دهی قدرت حرکت خود را از دست خواهد داد.

بارزترین نشانه بروز این مشکل هنگامی است که سوپاپ‌ها با چرخش دریچه گاز باز نشوند. برای حل این مشکل موتور سیکلت را خاموش کرده و مهره اتصال دریچه و کاربراتور را سفت کنید و مطمئن شوید تا هیچ‌گونه سستی نداشته باشد.

خرابی دریچه گاز موتور سیکلت

8. وسایل اضافی؛ علت افت سرعت موتور سیکلت

یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند منجر به افت سرعت موتور سیکلت در سرعت بالا شود، وجود قطعات سنگین بر روی وسیله است؛ زیرا هرچه قطعات روی موتورسنگین‌تر باشند، موتور باید توان بیشتری را برای به حرکت درآوردن موتورسیکلت صرف کند. در این شرایط از استفاده آیینه‌های سنگین بر روی موتور خود اجتناب کنید.

سخن پایانی

کاهش سرعت موتور سیکلت در دور بالا می‌تواند راندمان این وسیله را به‌شدت کاهش دهد. در این مقاله از مجله آچاره به بررسی 8 علت رایج افت سرعت موتور سیکلت در سرعت بالا پرداختیم. شما می‌توانید سوالات و نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما درمیان بگذارید تا پاسخ خود را از کارشناسان موتورسیکلت آچاره دریافت نمایید. همچنین می‌توانید برای انجام کلیه خدمات تعمیر موتور سیکلت از تیم متخصصین آچاره کمک بگیرید.

4.4/5 - (46 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. تودنده سه وچهار وپنج پرت پرت میکند
    کویل وسیم پیچ وشمع راعوض کردم دوباره همون جوری است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا