تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

راهنمای قدم به قدم تعمیر فن کولر گازی پنجره‌ای همراه با عیب‌یابی

سرمایش و گرمایشسرمایشکولر گازی و داکت اسپلیت

کولر گازی پنجره‌ای جز اولین کولرگازی‌هایی بوده که طراحی شده است. اندازه این کولرها بسیار کوچک است و روی پنجره اتاق نصب می‌شوند. از طرفی احتمالا می‌دانید که یکی از قطعات مهم هر کولر گازی، فن است اما متاسفانه گاهی اوقات در اثر استفاده زیاد یا مشکلات دیگر از کار می‌افتد. در این زمان نیاز است اقدام به تعمیر فن کولر گازی پنجره‌ای کنید. در این مطلب مجله آچاره قصد داریم به شما آموزش دهیم که چطور باید این کار را در کوتاه‌ترین زمان انجام دهید؛ پس همراه ما باشید.

کولر گازی پنجره‌ای چیست؟

کولر گازی پنجره‌ای یکی از انواع کولرهای گازی است که از آن برای خنک کردن محیط‌های مختلف از جمله خانه استفاده می‌شود. در این کولرها تمام قطعات در یک محفظه هستند و بعد از نصب، کندانسور در بیرون از پنجره ساختمان قرار می‌گیرد. شرکت‌های زیادی این نوع کولرها را طراحی و تولید کرده‌اند که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توانیم به ال‌جی، سامسونگ و جنرال اشاره کنیم.

کولرگازی پنجره ای برای خانه

مهم‌ترین علائم خرابی فن کولر گازی پنجره‌ای چیست؟

  • کولر روشن نمی‌شود.
  • خاموش شدن یکهویی دستگاه بدون دلیل مشخص
  • خنک نشدن کولر بعد از مدت زمان طولانی

عیب یابی کولر گازی پنجره‌ای در یک نگاه

قبل از اینکه در خصوص تعویض و تعمیر کولر گازی پنجره‌ای صحبت کنیم نیاز است ابتدا آن را عیب‌یابی کنید. عیب‌یابی یعنی اینکه بررسی کنید و ببینید که مشکل روشن نشدن کولر گازی پنجره‌ای از چیست. احتمالا زمان عیب‌یابی ممکن است با مشکلات زیر روبرو شوید.

  • کولر گازی به صورت مداوم خاموش می‌شود.
  • محیط خانه مانند قبل خنک نمی‌شود.
  • فیلترهای آن مسدود شده‌اند.
  • گاز آن کم شده است.

اگر یاتاقان فن کندانسور فرسوده شده باشد، ممکن است کولر خنک نکند یا حتی دیگر روشن نشود. اگر قصد دارید نسبت به تعمیر فن کولر گازی پنجره‌ای اقدام کنید نیاز است مراحل زیر را دنبال کنید. توجه داشته باشید برای انجام این کار نیاز به حداقل دانش فنی هست در غیر این صورت بهتر است با یک تعمیرکار حرفه‌ای و متخصص کولرگازی مشورت داشته باشید.

نحوه تعمیر فن کولر گازی پنجره‌ای

برای تعویض و تعمیر فن کولر گازی پنجره‌ای نیاز است چند مرحله ساده را انجام دهید.

تعمیر کولر گازی
تعمیر کولر گازی

گام 1: قطع کردن برق کولر گازی پنجره‌ای

برای اینکه در زمان تعمیر فن کولر گازی پنجره‌ای دچار برق‌گرفتگی نشوید و خطری جان شما یا حتی کولر گازی را تهدید کند، بهتر است در ابتدا سیم برق را از پریز جدا کنید.

گام 2: کولر گازی را از پنجره خارج کنید

کولر گازی پنجره‌ای سبک نیست پس برای خارج کردن آن از پنجره نیاز به کمک فرد دیگری دارید. در ابتدا پیچ‌های پنل‌های پرکنده آکاردوئونی از قاب پنجره جدا کنید و سپس آن را به داخل فشار دهید تا از قاب پنجره نیز جدا شود. حالا کولر را در یک جای ثابت قرار دهید و به سراغ انجام مرحله بعد بروید.

گام 3: برداشتن پنل جلو پنجره و فیلترهای کولر گازی

احتمالا پنل کولر گازی پنجره‌ای را به چشم دیده‌اید، اگر قصد تعمیر فن کولر گازی پنجره‌ای را دارید باید ابتدا پنل را باز کنیدسپس برای باز کردن کامل آن نیاز است دو طرف پنل را به سمت بالا بکشید. حالا فیلتر را از داخل کولر خارج کنید.

نکته: همین حالا فیلترهای کولر گازی پنجره‌ای را جدا کنید و آن‌ها را نیز تمیز کنید؛ این یک فرصت طلایی است که می‌توانید از آن به نحوه احسن استفاده کنید.

گام 4؛ برداشتن کنترل پنل

برای انجام این کار نیاز است موارد زیر را انجام دهید.

  • اولین قدم جدا کردن پیچ‌های پایین صفحه کنترل است.
  • حالا کنترل پنل را در بالای کولر گازی پنجره‌ای قرار دهید و سیم‌های متصل به کنترل برد را جدا کنید.

گام 5: باز کردن قاب کولر گازی پنجره‌ای

برای بیرون کشیدن قاب کولر گازی پنجره‌ای نیاز است ابتدا تمام پیچ‌ها را باز کنید. سپس پایه مرکزی پنل پرکننده آکاردوئونی را نیز بردارید و حتی پیچ مخفی آن را هم باز کنید. حالا می‌توانید به سادگی قاب را به سمت بیرون بکشید و آن را جدا کنید.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

گام 6: برداشتن قاب برد کنترل الکترونیکی

با باز کردن پیچ‌های برد کنترل الکترونیکی می‌توانید درپوش را به سادگی دربیاورید تا برد کنترل الکترونیکی مشخص شود.

برداشتن قاب برد کنترل الکترونیکی

گام 7: جدا کردن سیم‌های موتور فن کندانسور

برای تعمیر فن کولر گازی پنجره‌ای ۵ قدم ساده زیر را انجام دهید.

    • سیم قرمز موتور را از کانکتور p1 که روی برد کنترل الکترونیکی است، جدا کنید.
    • حالا پیچ را از براکت نصب خازن موتور فن کندانسور باز کنید.
    • خازن را به سمت بالا بکشید و آن را از جای خود خارج کنید.
    • با پیچ‌گوشتی شیار عایق بالای خازن را کوتاه کنید.
    • حالا سیم‌های آبی و مشکلی متصل به پایانه‌های خازن را علامت بزنید و سپس آنها را از خازن موتور فن کندانسور جدا کنید.

گام 8: خارج کردن موتور فن کندانسور

وقتی از قطع اتصالات سیم‌ها اطمینان حاصل پیدا کردید، پیچ موتور فن کندانسور را نیز باز کنید، سیم سبز را از محفظه جدا کنید. در این مرحله نیاز است موتور فن را از کولر دربیاورید.

گام 9: نصب موتور فن کندانسور جدید

اگر فن کندانسور به صورت کامل خراب شده است و دیگر امکان تعمیر آن وجود ندارد. بهتر است موتور فن کندانسور جدید را نصب کنید. برای نصب آن نیاز است موتور فن کندانسور را نزدیک پایه نصب قرار دهید و سپس سیم سبز را به موتور وصل کنید. حالا باید پیچ‌‌ها را به آن وصل کنید تا موتور فن کندانسور روی براکت به صورت کامل نصب و محکم شود. سپس سیم‌های موتور فن، سیم‌ موتور آبی و مشکی را به خازن وصل نمایید. در آخر نیاز است سیم قرمز را به کانکتور p1 برد کنترل الکترونیکی وصل کنید.

تعمیرکار فن کولر گازی پنجره‌ای

گام 10: مسیر سیم فن موتور خنک‌کننده را مشخص کنید

برای جلوگیری از پیچ نخوردن سیم‌ها از بست‌های سیمی استفاده کنید و آنها را در داخل کولر گازی پنجره‌ای قرار دهید تا در زمان جمع کردن کولر گازی پنجره‌ای با مشکلی روبرو نشوید.

گام 11: وصل کردن درپوش برد کنترل الکترونیکی

حالا نوبت این است که جعبه برد کنترل الکترونیکی را در جای خود قرار دهید. به همین دلیل نیاز است تمام سیم‌ها را داخل محفظه بگذارید و سپس پیچ‌ها را ببندید. دقت داشته باشید که سیم‌ها بین محفظه گیر نکنند و آسیب نبینند.

گام 12: نصب خازن

روکش پلاستیکی (rubber boot) را از سمت بالا به سمت پایین خازن کولر گازی بکشید. سپس آن را در براکت قرار دهید و با پیچ محکم کنید.

آموزش تعویض خازن کولر گازی

گام 13: تعویض تیغه فن کندانسور

واشرها و تمام مهره‌ها را مجددا نصب کنید تا تیغه فن کندانسور در جای خود ثابت بماند. برای سفت کردن مهره شش گوش هم نیاز است که آن را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا سفت شوند. در قدم آخر نیاز است کندانسور و روکش فن کندانسور را دوباره روی پایه کولر گازی نصب کنید.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

گام 14: نصب قاب بیرونی و پنل جلویی

قاب بیرونی را در جای خود قرار دهید و سپس پیچ مخفی را محکم ببندید. حالا نوبت این است تا پنل جلویی را روی کولر گازی بگذارید و سپس پیچ‌ها را در طرفین قرار دهید و آن‌ها را نیز محکم کنید.

تعمیر فن کولر گازی پنجره‌ای

گام 15: نصب کنترل پنل

کنترل پنل را بالای کولر گازی پنجره‌ای قرار دهید. دسته سیم کنترل پنل را وصل و در نهایت پیچ‌ها سفت کنید تا ثابت باقی بماند.

گام 16: نصب پنل جلویی و فیلتر

اگر نسبت به تمیز کردن فیلتر کولر گازی اقدام کرده‌اید، در این مرحله نیاز است ابتدا فیلتر جلوی کولر و سپس پنل جلویی را در جای خود بگذارید.

تعمیر فن کولر گازی پنجره‌ای

گام 17: به برق وصل کنید

بعد از اینکه نسبت به تعمیر فن کولر گازی پنجره‌ای اقدام کردید، نیاز است کولر گازی پنجره‌ای را به برق وصل کنید تا مثل قبل روشن شود و هوای محیط خانه را خنک کند.  اگر به مباحث تعمیراتی کولر گازی پنجره‌ای علاقمندید پیشنهاد می‌کنیم مقاله آموزش تصویری تعویض ترمیستور کولر گازی پنجره‌ای را نیز مطالعه کنید.

سخن آخر

احتمالا تا به اینجا متوجه این موضوع شده‌اید که فن کندانسور یکی از قطعات اصلی و مهم کولر گازی پنجره‌ای است. اگر هر زمانی با روشن نشدن کولر آبی روبرو شده‌اید، بهتر است ابتدا عیب‌یابی کنید و در صورت وجود مشکل از سمت فن، نسبت به تعویض و تعمیر فن کولر گازی پنجره‌ای اقدام کنید. در اینجا تلاش کرده‌ایم به ساده‌ترین شیوه، روند انجام کار را توضیح دهیم. اما پیشنهاد ما به شما این است که انجام این کار را به تعمیرکار حرفه‌ای بسپارید تا با مشکلات جدیدی روبرو نشوید.

4.3/5 - (10 امتیاز)

7 دیدگاه

  1. سلام صدای جیر جیر فن کولر گازی پنجره ای از بلبلرینگ فن هستش؟ آخه یه بند انگشت از بوش دور بلبلرینگ فن کنده شده بعد قبلا همینجا رو روغن زدم صدا یک ماهی قطع شد و لی الان دوباره صدا میده و صداشم خیلی بیشتر شده صداش جوری هست انگار خشکه و روغن میخواد، ک یکماه قبل بهش زدم ولی دوباره چن روز پیشم روغن زدم اینبار صداش قطع نشد یعنی دوروزی 20 دقیقه کار میکرد بعد صداش قطع میشد ولی بعد 2روز ددباره صداش برگشت مث قبل میخواستم بدونم هزینش چقدر میشه وتا چه مدت اینجوری کار کنه مشکلی برا فنش پیش نمیاد تا وقتی حقوقم بگیرم بعد تعمیر کنم سپاس از زحمات شما

    1. سلام دوست عزیز
      ابتدا باید دید بوش دستگاه هستش و یا بلبرینگ. اگر همون اولی که کولر رو روشن میکنید صدا بیاد از بلبرینگ فن هستش. احتمالا خشک شده و جامپ میکنه. اگر بلبرینگ توی شفت نچرخیده باشه و شفت رو لاغر نکرده باشه فقط خود بلبرینگ تعویض میشه در غیر این صورت باید شفت ابتدا بره تراشکاری.
      قیمت با توجه به همه این شرایط هم متغیر هستش.

  2. سلام یک کولر پنجره ای دارم بعد از یک ساعت کار فن خودبخود خاموش میشد جام هم نمیکرد فقط برقش انگار قطع میشد بردمش تعمیر کار برای جای بوش بلبرینگ گذاشتند چند ماه خوب بود ولی دوباره مشکلش برگشت بنظر شما مشکلش چی میتونه باشه؟

    1. کولرپنجره ی منم همین مشکل رو داره.بااین تفاوت ک هنوز اقدام به تعویض بوش به بلبرینگ نکردم.میخاستم دوستان راهنمایی کنند که ایا تعویض کنم یافقط خودبوش روعوض کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر گازی
خدمات تخصصی تعمیر کولر گازی با آچاره

 

کلیک کنید