تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

آموزش تصویری تعویض ترمیستور کولر گازی پنجره‌ای

کولر گازی و داکت اسپلیتسرمایشسرمایش و گرمایش

کولرهای گازی پنجره‌ای همانند سایر کولرها، از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند. یکی از مهم‌ترین قطعات کولر گازی پنجره‌ای، ترمیستورها هستند که معمولا از آن با نام “سنسور دما” یاد می‌کنند. وظیفه اصلی این سنسورهای دمایی این است که دمای هوای ورودی کولرها را احساس (سِنس) کرده و آن را به برد کنترل الکترونیکی بفرستند. این کار باعث می‌شود تا کمپرسور چرخه on و off را روشن کند تا دمای اتاق تنظیم شود.

اگر سنسورهای دما خراب شوند، این احتمال وجود دارد که کولرها دمای محیط را به خوبی تنظیم نکنند. در چنین شرایطی باید اقدام به تعمیر یا تعویض ترمیستور کولر گازی پنجره‌ای کنید. اگر کولرهای منزل یا محیط کارتان از نوع پنجره‌ای است، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا مراحل کامل تعویض ترمیستور کولر گازی پنجره‌ای را به شما آموزش دهیم.

آشنایی با کاربردهای ترمیستور در کولرهای گازی پنجره‌ای

انعطاف‌پذیری ترکیبی، تنوع پیکربندی‌ها و پوشش‌های محافظ، سه مورد از اصلی‌ترین ویژگی‌های ترمیستورها می‌باشند. این ویژگی‌ها به ترمیستور اجازه می‌دهد تا درحوزه‌های مختلفی همچون پزشکی، هوافضا، صنعتی و ابزار دقیق، مورد استفاده قرار گیرد. کاربردهای متداول ترمیستورها شامل سنسورهایی برای کنترل دمای موتور، سیستم‌های جوش آب گرم، سیستم‌های تهویه مطبوع ( کولر گازی) و کنترل تبرید است.

جرم کم، پاسخ زمان سریع، پایداری بالا و قابلیت های دمای بالا قطعات شیشه ای مینیاتوری آنها را برای اندازه گیری جریان گاز و خواص سیال، مفید می‌کند.

ترمیستور کولر گازی

برخی از کاربردهای خاص ترمیستور شامل اندازه‌گیری جریان گاز در کنتورهای گاز، اندازه‌گیری نسبت مخلوط در نوشابه‌ها، اندازه‌گیری وزن مخصوص یا محتوای چربی شیر است. اما در ادامه به طور اختصاصی، قصد داریم درمورد نحوه کارکرد و تعویض ترمیستور کولر گازی پنجره‌ای با شما صحبت خواهیم کرد.

سنسورهای دمایی ترمیستور کولر گازی پنجره‌ای چگونه کار می‌کنند؟

ترمیستورهای کولرهای گازی، در گروه دستگاه‌های نیمه هادی قرار دارند که برای حفظ و ثبات دمای محیط طراحی شده‌اند. پس از تشخیص دمای اتاق، ترموستات سیگنال مقاومتی را به کنترل کولر گازی می‌فرستد و تنظیمات به‌طور خودکار برای اصلاح دمای اتاق انجام می‌شود. رنگ ترمیستور مشکی است و در قسمت داخلی کولر گازی شما قرار دارد.

اگر ترمیستور کولر معیوب شود، هوای سرد تنها برای مدت زمان محدودی به محیط دمیده خواهد شد. این مشکل برای افراد حاضر در محیط آزاردهنده است و باید فورا اصلاح شود. در صورت خراب شدن ترمیستور کولر گازی، پردازنده، برد را از دمای فعلی محیط آگاه نمی‌کند. این مورد، ماژول را از فعال یا غیرفعال کردن تهویه مطبوع برای تنظیم و کنترل دما در کابین باز می‌دارد. در نتیجه هوای سرد فقط برای مدت کوتاهی یا در فوران‌های کوتاه دمیده می‌شود. طراحان کولرهای گازی پنجره‌ای، برای آن که سنسور دما را به برد کنترل الکترونیکی متصل کنند، از سیم‌های متعددی برای این کار استفاده می‌کنند. اگر ترمیستور کولر گازی خراب شود، برد کنترل الکترونیکی کولر گازی، کمپرسور را روشن و خاموش نمی‌کند.

کولر گازی پنجره‌ای

مطلب پیشنهادی دیفراست کولر گازی یا برفک‌زدایی

مراحل تعویض ترمیستور کولر گازی پنجره‌ای

اگر کولر گازی، اتاق را به خوبی خنک نکند و دمای اتاق پایدار نباشد، این وضعیت به شما می‌گوید باید به فکر تعویض ترمیستور کولر گازی پنجره‌ای خود باشید. بنابراین، برای تعویض ترمینستور کولر گازی پنجره‌ای مطابق با گام‌های زیر پیش بروید:

تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

1. برق کولر گازی را قطع کنید

تمام پریز‌های وسایل برقی، حاوی جریان الکتریسته هستند. وصل بودن دوشاخه به پریز، در حین تعویض ترمیستور کولر گازی پنجره‌ای امکان برق گرفتگی را افزایش می‌دهد.

2. کولر گازی را از پنجره بیرون بکشید

پنل‌های پرکننده آکاردئونی در قاب پنجره قرار دارند. در این مرحله، باید پنل‌های پرکننده آکاردئونی را به سمت داخل فشار دهید تا بتوانید کولر گازی را از پنجره خارج کنید. به دلیل سنگین بودن کولر گازی، بهتر است برای خارج کردن آن، از کسی کمک بگیرید. حالا، کولر گازی را روی سطح کار قرار دهید.

3. پنل جلو پنجره و فیلتر را بردارید

کولرهای گازی پنجره‌ای، در بخش جلویی خود دارای یک پنل مشبک هستند. برای تعویض ترمیستور کولر گازی پنجره‌ای ابتدا باید این پنل را دربیاورید. سپس با گرفتن دو طرف پنل به سمت بالا، پنل جلویی را از کولر بیرون بکشید. حالا باید فیلتر برداشته شود. در صورت لزوم، فیلتر هوا را نیز تمیز کنید.

تعویض ترمیستور کولر گازی

4. کنترل پنل را بردارید

کنترل پنل روی آن با پیچ بسته شده است. پنل کنترل را بالای کولر گازی نگه دارید. برد کنترل رابط کاربری به واسطه یک سری سیم به هم متصل شده‌اند. این سیم‌ها باید از برد جدا شوند.

5. پنل جلویی را بردارید

پنل جلویی دارای چند پیچ در طرفین است. پیچ‌ها را باز کرده تا  پنل جلویی از آن جدا شود.

6. جعبه بیرونی را بردارید

پیچ ها باید از قسمت بیرونی کیس جدا شوند. ایستگاه مرکزی نیز باید برداشته شود. یک پیچ مخفی در زیر ایستگاه مرکزی وجود دارد. قاب بیرونی کولر گازی را با کشیدن آن به سمت بیرون خارج کنید.

7. ترمیستور کولر گازی پنجره‌ای را بردارید

کیس برد کنترل الکترونیکی، دارای پیچ می باشد. برای جدا کردن برد آن، درپوش جعبه برد کنترل الکترونیکی را بیرون بکشید. برد کنترل دارای سیم ترمیستور مشکی است. گیره نصب در جلوی اواپراتور باید جدا شود.

8. ترمیستور جدید را نصب کنید

اکنون وقت تعویض ترمیستور کولر گازی پنجره‌ای است. سنسور جدید را در بخش گیره نگهدارنده نصب کنید. برای این کار باید، کیس برد کنترل الکترونیکی را در جای خود قرار داده و ترمیستور را به کانکتور T1، روی برد کنترل الکترونیکی وصل کنید. هنگام تعویض روکش برد کنترل الکترونیکی، مطمئن شوید که سیم ها گیر نکرده باشند.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

مطلب پیشنهادی نگهداری از کولر گازی در زمستان

9. قاب بیرونی و پانل جلویی را دوباره نصب کنید

قاب بیرونی باید روی کولر گازی قرار گیرد. پیچ‌های بدنه بیرونی دارای پیچ‌های مخفی در مرکز هستند. پنل جلویی را روی کولر قرار دهید و پیچ های نصب را در طرفین آن قرار دهید.

10. کنترل پنل را دوباره نصب کنید

پنل کنترل را بالای کولر گازی قرار دهید. دسته سیم کنترل رابط کاربری را دوباره به برق وصل کنید. پنل کنترل باید در جلوی کولر گازی قرار گیرد.

11. پانل جلویی و فیلتر را دوباره نصب کنید

قسمت جلوی کولر دارای فیلتر می باشد. پنل مشبک را با محکم کردن آن در جای خود به واحد تهویه مطبوع وصل کنید.

12. برق کولر را مجددا وصل کنید

در اینجا کار تعویض ترمیستور کولر گازی پنجره‌ای تمام شده و می‌توانید دوشاخه آن را به پریز بزنید.

نصب مجدد کولر گازی پنجره‌ای

مطلب پیشنهادی تعمیر فن کولر گازی

تفاوت بین ترموستات و ترمیستور کولر گازی پنجره‌ای چیست؟

برخی به اشتباه تصور می‌کنند که ترمیستور کولر همان ترموستات است، اما این چنین نیست. ترموستات خام‌تر از ترمیستور است. تحقیقات علمی نشان می‌دهد که رسانایی، به حرکت الکترون‌ها در یک فلز گرم شده متکی است. یک ترمیستور این قابلیت را دارد تا کوچکترین تغییرات دمایی را نیز ثبت کند.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

در مقابل ترموستات‌ها هستند که فقط به فلز اجازه داده در هنگام تماس فشار بیاورد یا با افزایش دما از سطح تماس بالاتر بروند. علاوه بر این، یک ترمیستور می‌تواند تغییرات رسانایی را بخواند. این ویژگی باعث می‌شود تا سنسور دما تغییرات گرما را با تغییر رسانایی بیان کند.

کلام آخر

همان طور که گفته شد، ترمیستور کولر گازی، دما را اندازه گیری کرده و این اطلاعات را به واحد کنترل کولر گازی ارسال می‌کند. هر گونه ایراد در آن، باعث ایجاد خلل در عملکرد کولر گازی شما شده و دمای محیط اطراف را به خوبی تنظیم نخواهد کرد. در صورت رویت همچین موردی، بهترین کار تعویض ترمیستور کولر گازی پنجره‌ای می‌باشد. شما می‌توانید مطابق با مراحل ذکر شده اقدام به تعویض ترمیستور کولر گازی پنجره‌ای کنید. اگر انجام امور فنی و برقی برای شما فرآیندی دشوار است و یا تجهیزات لازم را در خانه ندارید، ما توصیه می‌کنیم تعویض ترمیستور کولر پنجره‌ای را به یک تعمیرکار ماهر کولرگازی از آچاره بسپارید.

در این باره بیشتر بخوانید

آموزش نصب اسپیلت دیواری

تنظیم دمای کولر گازی در تابستان و زمستان

نحوه استفاده از گرمایش کولر گازی گری ( gree)

اواپراتور کولر گازی چیست؟

تنظیم سرمایش داکت اسپلیت هایسنس Hisense

معایب استفاده از گرمایش کولر گازی

آموزش تنظیم داکت اسپیلیت برای تابستان

آموزش تنظیم سرمایش داکت اسپلیت ال جی

تنظیمات داکت اسپلیت سامسونگ samsung

نگهداری از کولر گازی در زمستان

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر گازی
خدمات تخصصی تعمیر کولر گازی با آچاره

 

کلیک کنید