تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

علائم نشت گاز در کولر گازی+تشخیص نشتی و رفع آن

سرمایش و گرمایشسرمایشکولر گازی و داکت اسپلیت

در سال‌های اخیر استفاده از کولر گازی در بین عموم مردم روند رو به رشدی داشته و بسیاری از افراد از این دستگاه به عنوان یک سیستم تهویه هوا به منظور تنظیم دمای محیط اطراف استفاده می‌کنند. مبرد یا گاز کولر گازی یکی از مهم‌ترین بخش‌های این دستگاه است که هنگام فعالیت کوکر گازی به طور مداوم در یک چرخه در حال حرکت است. به‌صورت کلی نحوه کار کولر گازی شباهت زیادی به یخچال دارد و در هر دو دستگاه از یک قاعده برای تغییر دما استفاده می‌کنند.

یکی از مشکلات رایج دستگاه‌هایی که بر پایه مبرد فعالیت می‌کنند، نشتی مبرد یا گاز آن‌هاست. از آن جایی که بسیاری از این مبردها برای سلامتی ما بسیار خطرناک هستند، این اختلال حائز اهمیت بسیاری می‌‍‌باشد. در این مقاله از مجله آچاره قصد بررسی علائم نشت گاز در کولر گازی را داریم تا به شما در روند حل این مشکل کمک کنیم. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

 دلایل نشت گاز در کولر گازی

شناسایی علت نشت گاز در کولر گازی به شما در روند حل آن کمک شایان توجهی می‌کند به همین دلیل این موضوع اهمیت زیادی دارد. در این بخش دلایل رایجی که در بسیاری از موارد باعث نشت گاز در این دستگاه می‌شوند را ذکر خواهیم کرد.

دلایل نشت گاز در کولر گازی

1. نصب ناصحیح کولر گازی

روند نصب کولر گازی باید به صورت کاملا ایمن توسط متخصصین دارای صلاحیت انجام بپذیرد. اگر نصب این دستگاه را به دلایلی مثل هزینه کمتر و … به افراد بدون مهارت بسپارید، نشتی گاز کولر گازی شما دور از انتظار نخواهد بود. دقت داشته باشید که قبل از انتخاب کارشناس از با صلاحیت بودن وی اطمینان حاصل کنید.

2. فرسودگی کولر گازی

شاید بتوان این علت را رایج‌ترین دلیل نشت گاز در این دستگاه محسوب کرد. کولر گازی همچون دیگر لوازم خانگی دارای یک عمر مفید بوده که با گذشت آن احتمال بروز مشکلات مختلف در این سیستم به صورت جدی افزایش خواهد یافت. بنابراین اگر از زمان تولید کولر گازی شما زمان زیادی گذشته و توصیه کارشناسان تعویض این دستگاه است، این روند را به تاخیر نیاندازید. البته فرسودگی دستگاه صرفا احتمال نشت گاز در کولر گازی را افزایش نداده و خطرات دیگری نیز برای شما به همراه دارد. اگر بیش از 10 سال از زمان تولید کولر گازی شما می‌گذرد این قسمت را به دقت مطالعه کنید.

علتی که اهمیت نشت گاز در این دستگاه‌ها را بیش از پیش می‌کند، نوع مبرد به کار رفته در آن‌ها می‌باشد. از آن جایی که در سال‌های گذشته تقاضا برای سیستم‌های که بر پایه مبرد عمل می‌کردند ( یخچال، کولر گازی و … )، روند رشد بسیار زیادی را پشت سر می‌گذاشت، سازندگان برای تامین این ماده با مشکل روبه‌رو شده بودند و این مشکل هر سال بیش از گذشته خود را در این صنعت نشان می‌داد.
فرسودگی کولر گازی

مطلب پیشنهادی تعمیر کولر گازی دایکین (Daikin)

این روند باعث شد که در سال 2010 محدودیت‌هایی برای استفاده از مبردهای مضر برای محیط زیست در نظر گرفته شود. علت این امر را می‌توان تاثیرات گلخانه‌ای این گازها و آسیب آن‌ها به لایه اوزون دانست. در قدم اول استفاده از فلوروکربن‌ها ( Fluorocarbons ) و در قدم بعد استفاده از هیدروفلوکربن‌ها (Hydrofluorocarbons) / ( HCFC – 22 ) که با نام فریون نیز شناخته می‌شود، به عنوان مبرد در دستگاه‌های ساخت بعد از سال 2010 ممنوع شد.

تعمیر کولر گازی
تعمیر کولر گازی

حال اگر شما کماکان از تولیدات قبل از این سال استفاده محیط می‌کنید باید بدانید که نشت گاز در کولر گازی شما علاوه بر صرف هزینه و زمان، به سلامتی شما، اطرافیان و محیط زیست نیز آسیب خواهد رساند بنابراین سعی کنید هر چه زودتر نسبت به تعویض این دستگاه اقدام کنید.

3. خوردگی کویل‌های اواپراتور

ایجاد خوردگی در این قسمت از دلایل رایج نشت گاز در کولر گازی محسوب می‌شود. وجود هر نوع خوردگی در بستر حرکت مبرد نهایتا به نشت مبرد منجر خواهد شد در نتیجه بهتر است این نکته مهم را حین استفاده از این دستگاه در نظر داشته باشید. در راستای آشنایی بیشتر شما با این پدیده به دو علت رایج ایجاد خوردگی در کولر گازی اشاره می‌کنیم.

فلوراید : یکی از دلایل رایج ایجاد خوردگی در کولر گازی، تماس زیاد با فلوراید موجود در آب است. اگر در محل زندگی شما از فلوراید در آب شهری استفاده می‌شود امکان ایجاد خوردگی در کویل‌های اواپراتور کولر گازی شما وجود خواهد داشت.

نمک : اگر شما در مناطق ساحلی زندگی می‌کنید باید بدانید که خوردگی بر اثر مجاورت با نمک از علل رایج ایجاد خوردگی در کولر گازی می‌باشد. اگر ساکن این نوع مناطق هستید، این دستگاه را تا حد ممکن از چنین محیط‌هایی دور کنید.

4. مشکل مکانیکی در لوله‌های مبرد

در بخش‌های قبل ذکر کردیم که مبرد هنگام فعالیت دستگاه در یک چرخه به حرکت در خواهد آمد. لوله‌های مبرد که معمولا از جنس مس ساخته شده‌اند، بستر حرکت گاز در کولر گازی هستند. بروز مشکلات گوناگون مکانیکی در این قسمت نشت مبرد را قطعی خواهد کرد. لازم به ذکر است که نفوذ مبرد به سیستم داخلی کولر گازی احتمال بروز مشکلات مکانیکی در دیگر قسمت‌ها را نیز افزایش می‌دهد.
مشکل مکانیکی در لوله‌های مبرد

5. خرابی اتصالات و دریچه‌ها ( Valves )

مبرد به طور دائمی در بین بخش‌های مختلف حرکت کرده و در این بین از اتصالات و دریچه‌های مختلفی عبور می‌کند. در صورتی که هر نوع مشکلی در سلامت فیزیکی و نحوه قرارگیری این بخش‌ها وجود داشته باشد، نشت مبرد قابل انتظار خواهد بود. در این شرایط باید وضعیت همه اتصالات و دریچه‌ها مورد بررسی قرار بگیرند.

6. نگهداری و سرویس ناصحیح

اگر شما کولر گازی خود را در فواصل زمانی معین سرویس نکرده و یا سرویس آن را به افراد بی‌صلاحیت می‌سپارید باید انتظار نشت گاز در دستگاه خود را داشته باشید. فراموش نکنید که کولر گازی‌های خانگی هر سال یک بار و کولر گازی‌های تجاری هر 6 ماه یک بار به سرویس توسط افراد متخصص نیاز دارند. به هیچ عنوان سرویس دستگاه کولرگازی خود را به تاخیر نیانداخته و این روند را حتما به افراد دارای صلاحیت بسپارید.

علائم نشت گاز در کولر گازی

در بسیاری از موارد بروز نشتی در کولر گازی قابل پیش‌بینی نبوده و گاها مصرف‌کنندگان با تاخیر متوجه بروز این اختلال می‌شوند. برای این که بتوانید وجود نشت گاز در کولر گازی خود را در سریع‌ترین زمان ممکن متوجه شوید بهتر است با علائم آن آشنایی قبلی داشته باشید. به این منظور رایج‌ترین علائم نشت گاز در کولر گازی را مرور خواهیم کرد.

در صورتی که کولر گازی شما دچار نشت مبرد شده باشد، جریان هوای تولیدی آن تضعیف شده و نسبت به گذشته در این زمینه فشار مناسبی نخواهد داشت.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

1. گرم شدن جریان هوا

افزایش دمای جریان هوای تولیدی توسط کولر گازی از مهم‌ترین علائم نشت گاز در کولر گازی محسوب می‌شود. اگر حس می‌کنید که کولر گازی شما همچون گذشته قادر به کاهش دمای محیط نیست باید سریعا شرایط مبرد و بستر حرکت آن را موذد بررسی قرار دهید. در این شرایط پس از رفع نشتی مشکل شما مطمئنا برطرف خواهد شد.

مطلب پیشنهادی آموزش تصویری تعویض ترمیستور کولر گازی پنجره‌ای

گرم شدن جریان هوا

2. افزایش مصرف برق از علائم نشت گاز در کولر گازی

زمانی که در شبکه مبرد نشتی وجود داشته باشد، کولر گازی شما به منظور انجام یک کار مشخص باید فشار بیشتری را متحمل شود. افزایش فشار کاری این دستگاه مصرف آن را افزایش داده و نهایتا به افزایش هزینه الکتریسیته مصرفی دستگاه منجر می‌شود. در صورتی که در مصرف برق خود تغییر غیر منتظره‌ای را مشاهده کردید، شرایط مبرد کولر گازی خود را چک کنید.

3. تشکیل یخ بر روی کویل‌های اواپراتور و لوله‌های مسی

تشکیل یخ در این قسمت‌ها نشان‌دهنده وجود نشت گاز در کولر گازی شماست. زمانی که مبرد کافی برای کاهش دمای محیط در شبکه وجود نداشته باشد، کویل‌های اواپراتور و لوله‌های مسی تا حد ممکن حرارت محیط را جذب خواهند کرد. در نتیجه این اختلال، بر روی این قسمت‌ها رطوبت تشکیل شده که در نهایت به یخ‌زدگی آن‌ها منتهی می‌شود.
تشکیل یخ بر روی کویل‌های اواپراتور

مطلب پیشنهادی آموزش نحوه استفاده از تایمر کولر گازی

4. طولانی‌تر شدن روند تنظیم دما

اگر کولر گازی شما نسبت به گذشته مدت زمان بیشتری برای تنظیم یک محیط مشخص صرف می‌کند، احتمالا در شبکه مبرد آن نشتی وجود دارد. نشت گاز در این دستگاه راندمان آن را به طور جدی کاهش داده که یکی از نتایج آن صرف زمان بیشتر به منظور انجام یک کار ثابت و مشخص می‌باشد.

5. مسمومیت بر اثر مجاورت با مبرد

همان‌طور که اشاره کردیم اکثر مبردها برای سلامتی ما خطرناک محسوب می‌شوند. به دلیل این که مبردهایی مثل فریون بدون بو و رنگ هستند، تشخیص وجود آن‌ها در محیط دشوار خواهد بود. معمولا قبل از این که افراد ساکن متوجه وجود نشتی مبرد شوند، برخی از علائم در آن‌ها دیده شده که در واقع نشان‌دهنده مسمومیت آن‌ها با گاز کولر گازی می‌باشد. اگر علائمی که در ادامه ذکر می‌کنیم را در خود یا اطرافیان مشاهده کردید، سریعا از محیط خارج شده و بروز این مشکل را به مراجع ذی صلاح اطلاع دهید. علائم مسمومیت با مبرد عبارتند از :

  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • تنگی نفس
  • تشکیل مایع در ریه

به صورت کلی نشت گاز در کولر گازی علاوه بر آسیب به قطعات تشکیل‌دهنده دستگاه، سلامت ساکنین را نیز در معرض خطر جدی قرار می‌دهد. در نتیجه به هیچ عنوان در شیوه نگهداری کولر گازی خود کوتاهی نکرده و سرویس آن را به طور منظم به افراد دارای صلاحیت بسپارید.

حالا که بیشتر با علائم نشت گاز در کولر گازی آشنا شدیم، زمان شرح چند روش برای شناسایی سریع‌تر نشتی در این دستگاه رسیده است.

چگونه نشت گاز در کولر گازی را تشخیص دهیم؟

1. محیط اطراف کولر گازی را بو کنید

با وجود این که اکثر مبردها همچون فریون بدون بو هستند شما می‌توانید با کمی دقت بیشتر متوجه نشتی آن‌ها بشوید. اگر در این شرایط به کولر گازی نزدیک شده و بو بکشید، حتما یک بوی عجیب را حس خواهید کرد. البته این راهکار صرفا در صورتی که دستگاه در فضای سر بسته قرار داشته باشد موثر است و در فضای باز احتمال تشخیص بوی مبرد بسیار پایین است. اگر پس از بو کردن کولر گازی متوجه این بوی عجیب شدید سریعا یک فرد متخصص را مطلع کنید.

تشخیص نشت گاز در کولر گازی

2. بر روی لوله‌ها به دنبال لکه بگردید

بسیاری از افراد از این موضوع اطلاع ندارند که نشت گاز در کولر گازی در بیشتر موارد از خود لکه بر جای خواهد گذاشت در نتیجه شما می‌توانید در راستای بررسی وجود نشتی در این دستگاه با بررسی لوله‌ها و شبکه مبرد به دنبال لکه بگردید. این راهکار از راحت‌ترین و سریع‌ترین روش‌های تشخیص وجود نشتی در کولر گازی محسوب می‌شود.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

همچنین اگر در این روند با لکه‌های ناشی از وجود روغن برخورد کردید، می‌توانید آن را نیز جزو علائم نشت گاز در کولر گازی در نظر بگیرید. البته برای کسب اطمینان از این موضوع، شرایط دستگاه باید توسط افراد دارای مهارت مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد.

3. وجود صدا در اطراف مجاری ترموستات

در صورتی که در شبکه مبرد کولر گازی نشتی وجود داشته باشد شما می‌توانید با نزدیک شدن به مجاری ترموستات صدایی زوزه مانند که به سوت کشیدن شباهت دارد را بشنوید. دقت داشته باشید که این صدا بسیار ضعیف بوده و شما به منظور شنیدن آن باید در سکوت کامل به نقطه موردنظر تا حد ممکن نزدیک شوید. در صورتی که مبرد کاملا خالی نشده باشد احتمالا این صدا به گوش شما خواهد رسید.
وجود صدا در اطراف مجاری ترموستات

مطلب پیشنهادی کولر ماشین چگونه کار می ‌کند؟

4. استفاده از محلول آب و صابون

یکی از راهکارهای مرسوم تشخیص نشت گاز استفاده از محلول آب و صابون بوده که می‌تواند در این روند به شما کمک کند. با این که این روش بیشتر برای شناسایی نشتی گاز یخچال مورد استفاده قرار می‌گیرد، در این دستگاه نیز موثر خواهد بود. در این روش پس از اعمال محلول بر روی شبکه باید به دنبال تشکیل حباب که نشان‌دهنده نشتی است، بگردید.

البته ممکن است مبرد دستگاه کاملا خالی شده و در نتیجه در این شرایط هیچ حبابی تشکیل نشود. در این صورت باید میزانی گاز وارد کولر گازی شده تا هنگام خروج آن از نشتی مورد شناسایی قرار بگیرد. در این شرایط پیشنهاد می‌کنیم از روشی که در قسمت بعد ذکر خواهیم کرد به این منظور استفاده کنید.

5. استفاده از رنگ فلورسنت

در ابتدای این بخش لازم به ذکر است که این روش به دلیل نیاز به لوازمی همچون رنگ فلورسنت، لامپ ماورا بنفش ( UV Light ) و … بیشتر توسط متخصصین مورد استفاده قرار گرفته و افراد عادی معمولا قادر به استفاده از این راهکار نمی‌باشند. در این روند ابتدا کمی رنگ فلورسنت به داخل شبکه تزریق شده و در مرحله بعد دستگاه با مقداری گاز شارژ می‌شود.

پس از گذشت کمی زمان به دلیل خروج رنگ فلورسنت از نشتی باید با استفاده از لامپ ماورا بنفش ( UV Light ) به دنبال نقطه یا نقطه‌های نشتی در شبکه گشت. این روش در بین راهکارهای ذکر شده در زمان کمتری نشتی را شناسایی کرده و دقت بالاتری دارد.
استفاده از رنگ فلورسنت

دانلود pdf علائم نشت گاز در کولر گازی+تشخیص نشتی و رفع آن

نتیجه‌گیری

در این مقاله تلاش کردیم که با بررسی علائم نشت گاز در کولر گازی، به شما در روند برطرف کردن این مشکل کمک کنیم. فراموش نکنید که روند تعمیر کولر گازی به خصوص تعمیرات مرتبط با گاز آن، باید حتما توسط افراد با مهارت و دارای صلاحیت انجام گیرد و افراد عادی به هیچ عنوان نباید در این راستا اقدامی انجام دهند. کارشناسان مجرب آچاره به منظور شناسایی و رفع نشتی کولر گازی در کنار شما خواهند بود. شما می‌توانید سوالات خود را در بخش نظرات این مطلب ذکر کنید و پاسخ خود را در سریع‌ترین زمان ممکن از این کارشناسان دریافت کنید. از این که تا انتها با ما همراه بودید سپاس‌گزاریم.

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر گازی
خدمات تخصصی تعمیر کولر گازی با آچاره

 

کلیک کنید