اشتباهات متداول در استفاده از ماشین ظرف‌شویی

لوازم خانگیماشین ظرفشویی

چه اشتباهاتی هنگام استفاده از ماشین ظرف‌شویی باعث می‌شود که ظرف‌ها آن‌چنان که باید تمیز نشوند؟ ماشین ظرف‌شویی یک وسیله کاربردی است و کار شما را بسیار آسان می‌کند. بعد از صرف شام به جای آنکه جلوی سینک ظرف‌شویی ایستاده و وقت خود را برای شستن ظرف‌ها هدر دهید، می‌توانید ظرف‌ها را داخل ماشین ظرف‌شویی گذاشته، آن را روشن کرده و از وقت خود لذت ببرید. علاوه بر این، ماشین‌های ظرف‌شویی، ظرف‌ها را نسبت به شستن با دست، تمیزتر می‌شورند. اما اگر ظرف‌های واقعاً تمیزی می‌خواهید، نباید این اشتباهات متداول در استفاده از ماشین ظرف‌شویی را مرتکب شوید.

شستن ظرف‌ها پیش از قرار دادن در ماشین ظرف‌شویی

این کار لزومی ندارد و هدر دادن وقت است. علاوه بر این، اگر مقداری کثیفی روی ظرف‌ها باقی بماند، نتیجه بهتری از شستشوی آن‌ها با ماشین ظرف‌شویی خواهید گرفت. حتی کثیف‌ترین و چرب‌ترین بشقاب‌ها هم را هم پیش از قرار دادن در ماشین ظرف‌شویی نشویید، با این کار نتیجه بهتری از شستشو با ماشین ظرف‌شویی حاصل می‌شود.

مسدود کردن مسیر پاشش آب

اگر مسیر پاشش آب به هر علتی مسدود گردد، عملاً استفاده از ماشین ظرف‌شویی فایده‌ای ندارد زیرا ظروف شما تمیز نخواهند شد. پس به عنوان یک قاعده کلی، هنگام ورود آب به ماشین ظرف‌شویی، مسیر پاشش را مسدود نکنید. اگر بشقاب بزرگ یا یک لیوان را در قسمت ورودی آب قرار دهید، جلوی پاشش آب به بقیه قسمت‌ها را گرفته و بقیه ظروف تمیز نمی‌شوند. اگر یک تابه بزرگ دارید که باید شسته شود، بهتر است آن را در قسمت قاشق و چنگال‌ها قرار دهید. همچنین می‌توانید این‌گونه ظروف را در یک نوبت دیگر بشویید. قرار دادن ظروف بیشتر از ظرفیت در ماشین ظرف‌شویی، باعث می‌شود که موتور پمپاژ آب فشار بیشتری تحمیل شده و به آن آسیب وارد کند. در این صورت نیاز به تعمیر ماشین ظرف‌شویی خواهد بود که هزینه اضافی را به شما تحمیل خواهد کرد.

چینش نادرست ظروف در ماشین ظرفشویی

قاشق و چنگال‌ها را در جای مناسب قرار دهید

وقتی قاشق و چنگال نقره را داخل ماشین ظرف‌شویی قرار می‌دهید، آن‌ها را با فاصله مناسب نسبت به هم قرار دهید تا آب به همه جای آن برسد. اگر داخل ماشین ظرف‌شویی، مشبک است و یا دارای سبد است، سعی کنید هر قطعه از ظروف را داخل یک شیار قرار دهید تا فاصله مناسب بین آن‌ها باشد. اگر ماشین ظرف‌شویی شما تنها دارای یک سبد است، سعی کنید قاشق و چنگال را یک در میان به سمت بالا و پایین قرار دهید. البته چاقوها از این قاعده مستثنا هستند و همیشه به سمت پایین قرار می‌گیرند. چیدن درست ظروف در ماشین ظرفشویی کار سختی نیست و با رعایت چند نکته می‌توانید آن را یاد بگیرید.

اضافه‌بار

اضافه‌بار بیش‌ازحد ظرفیت، تمیز کردن ظرف‌ها توسط ماشین ظرف‌شویی را دشوار می‌سازد و از اشتباهات متداول در استفاده از ماشین ظرف‌شویی به شمار می‌رود. آب باید به همه سطوح ظرف‌ها برسد. بهتر است اگر تعداد ظرف‌های زیادی برای شستشو دارید که بیشتر از ظرفیت ماشین ظرف‌شویی است، آن‌ها را با دست بشویید و یا در یک نوبت دیگر آن‌ها را درون ماشین ظرف‌شویی قرار دهید. این مسئله از فشار به موتور کاسته، احتمال خرابی ماشین ظرف‌شویی را کاهش داده و از اعمال هزینه احتمالی برای تعمیر ماشین ظرف‌شویی، جلوگیری خواهد کرد. به نظر می‌رسد که در نمونه بالا، ماشین ظرف‌شویی کاملاً پر شده است. اما کاربر همچنان در حال اضافه کردن ظروف به آن است. اگر می‌خواهید ظروف تمیزی تحویل بگیرید، این کار را انجام ندهید.

بیشتر بخوانید: لیست کامل ارور ماشین ظرفشویی – ۱۶ برند خارجی و ایرانی

عدم استفاده از مواد شوینده مکمل

مواد شوینده مکمل، موادی هستند که به شستشو و خشک شدن ظروف کمک می‌کنند. ماشین‌های ظرف‌شویی مدرن از آب گرم برای خشک کردن ظروف استفاده می‌کنند نه از هوای گرم. استفاده از شوینده‌های مکمل به تخلیه آب و خشک شدن ظروف کمک می‌کند. اگر بعد از شستشو، همچنان روی ظروف شیشه‌ای خود لکه می‌بینید، احتمالاً از این مواد شوینده مکمل استفاده نکرده‌اید. مواد شوینده مکمل ماشین ظرفشویی برای حذف لکه‌ها از روی ظروف شیشه‌ای کاربرد دارند.

نادیده گرفتن نظافت و تعویض فیلتر

اگر در نظافت فیلتر سهل‌انگار هستید، احتمالاً ذرات ریز غذا را روی ظروف پس از شستشو مشاهده خواهید کرد. بنابراین به صورت دوره‌ای، فیلتر را تمیز و یا تعویض کنید. (برای مشاهده آموزش تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی) برای تمیز کردن فیلتر ابتدا آن را در آب گرم و صابون خیس کنید، با مسواک بیکاره و یا برس تمیزکاری آن را تمیز کرده و زیر شیر آب بشویید. دوباره آن را در محل مناسب در داخل ماشین ظرف‌شویی قرار دهید. همچنین از مسدود نبودن ورودی آب توسط اجرام مختلف اطمینان حاصل کنید. این کار سبب کاهش آسیب‌های احتمالی و تحمیل هزینه‌های اضافی ناشی از تعمیر ماشین ظرف‌شویی خواهد شد.

اشتباهات متداول در استفاده از ماشین ظرف‌شویی : نادیده گرفتن نظافت و تعویض فیلتر

خشک شدن غذا روی ظروف

 خشک شدن غذاها روی ظروف نیز از اشتباهات متداول در استفاده از ماشین لباسشویی است.  اگر به هر دلیلی مجبور هستید چرخه کامل شستشوی ظروف را متوقف کنید، ماشین ظرف‌شویی را روی حالت شستشو با آب قرار دهید تا غذاها روی ظروف خشک نشود. خشک شدن غذا روی ظروف باعث می‌شود که مدت زمان و میزان آب بیشتری برای شستشوی کامل آن‌ها صرف شود و همچنین ممکن است ظروف به صورت کامل تمیز نشوند.

بیشتر بخوانید: مشکلات ماشین ظرفشویی (۴ مشکل رایج و نحوه برطرف کردن آن‌)

شستشوی سایر وسایل غیر از ظروف

آیا می‌شود سایر وسایل را نیز در ماشین ظرف‌شویی شست؟ بعضی از افراد، وسایل دیگری از برس مو گرفته تا قالپاق ماشین را که شبیه بشقاب است، در ماشین ظرف‌شویی قرار می‌دهند. اما بعضی وسایل را هرگز نباید در ماشین ظرف‌شویی قرار دهید به این خاطر که از ایمنی کافی برخوردار نیستند. تابه‌های چدنی یا آلومینیومی، قاشق و تخته‌های چوبی، چاقوهای بزرگ و ظروف پلاستیکی، همگی جزو وسایلی هستند که نباید در ماشین ظرف‌شویی قرار داد. برای اطمینان، هر نوع وسیله‌ای که برچسب «قابل شستشو در ماشین ظرف‌شویی» را ندارد، در ماشین ظرف‌شویی قرار ندهید.

اشتباهات متداول در استفاده از ماشین ظرف‌شویی

استفاده از برنامه و مدت زمان شستشوی یکسان برای همه ظروف

در ماشین‌های ظرف‌شویی، برنامه‌های دیگری غیر از برنامه شستشوی عادی وجود دارد و بسته به میزان لکه‌های غذا، باید از دوره‌های زمانی بیشتر استفاده کنید. مخصوصاً برای قابلمه‌ها و ماهیتابه‌های سخت. دوره و برنامه معمولی و کوتاه برای ظروف شیشه‌ای عملکرد خوبی دارد، اما وقتی تعداد ظروف بیشتر می‌شود، از برنامه سریع شستشو استفاده نکنید. برنامه سریع شستشو برای تعداد ظروف زیاد و یا ظروف غیر شیشه‌ای عملکرد خوبی نداشته و باعث اتلاف انرژی خواهد شد.

اگر همیشه حالت شستشو را روی حالت نرمال و یا Auto قرار می‌دهید، در حقیقت از همه قابلیت‌های ماشین ظرف‌شویی خود استفاده نمی‌کنید.

عدم مطالعه دفترچه راهنمای کاربر

احتمالاً شما هم دفترچه راهنمای ماشین ظرف‌شویی را نخوانده و یا هنگام جابجایی آن را گم کرده‌اید. اما اگر به این دفترچه دسترسی دارید، همین حالا آن را مطالعه کنید و طبق دستورالعمل ارائه شده در آن، از ماشین ظرف‌شویی خود استفاده کنید.

اشتباهات متداول در استفاده از ماشین ظرف‌شویی5

در این دفترچه راهنما معمولاً روش درست و میزان مناسب ظروف برای هر حالت شستشو، راهنمایی در مورد عیب‌یابی و مشکلات دستگاه و سایر موارد گفته شده است. این دفترچه به تنهایی برای کاربری مناسب از ماشین ظرف‌شویی کافی نیست اما تا حد زیادی کمک‌کننده است.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا