تعمیر توری پنجره | چگونه خودمان توری پنجره را تعمیر کنیم؟

ساختمانتعمیرات ساختمانتوری درب و پنجره

تعمیر توری پنجره از آن دسته کارهایی است که بلد بودنش می‌تواند حسابی کارمان را راه بیندازد. پوسیدگی و پارگی توری و خراب شدن قاب پنجره اتفاقی تکراری است که به مرور زمان رخ می‌دهد.

از این رو بهتر است برای صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها، روش تعمیر و ترمیم آن‌ها را بدانیم. در این مقاله راهنما به شما آموزش می‌دهیم که چطور تعمیر توری پنجره و یا تعویض آن را خودتان در منزل انجام دهید.

مراحل و نحوه تعمیر توری پنجره

آسیب شدید به توری پنجره نشانه واضحی است از این که باید آن را تعویض کنید. توری‌هایی که سوراخ و شکاف بزرگ درشان ایجاد شده نیاز به تعویض دارند، نه وصله. اگر توری پنجره شما به جای تیره و مات بودن، ظاهر براق دارد یا بیشتر از حد معمول صدای بیرون را می‌شنوید، نشانه‌هایی از قدیمی و فرسوده بودن توری است و نیاز به تعویض یا تعمیر دارد.

نحوه تعمیر توری پنجره خراب

نکته: اگر توری قدیمی و خمیده‌تان انعطاف‌پذیر باشد و امکان استفاده مجدد دارد، آن را نگه دارید. در غیر اینصورت، برای اینکه تعمیر توری پنجره ماندگاری بیشتری داشته باشد، یک نوار لاستیکی یا چسب توری جدید خریداری کنید.

نحوه تعویض توری پنجره قدیمی

عوض کردن توری پنجره هم ظاهر و هم امنیت خانه شما را بهبود می‌بخشد. مراحل نحوه تعویض توری پنجره، هم برای پنجره‌های چوبی و هم برای پنجره‌های آلومینیومی مشابه است.

سوراخ‌های جزئی و پارگی در توری پنجره نیز از مشکلات رایج است. برای تعویض توری پنجره در سه مرحله آسان تنها به چند ابزار مانند چسب، غلتک اسپلین و وصله‌های آماده نیاز دارید.

نکته 2: اگر پنجره به سختی باز و بسته می‌شود، ممکن است علت اصلی خمیدگی قاب پنجره باشد. در این حالت ممکن است لازم باشد علاوه بر تعمیر توری پنجره، قاب پنجره‌تان را هم با یک قاب پیش ساخته و جدید عوض کنید.

نحوه تعویض توری پنجره قدیمی

  • قاب توری (در صورتی که توری روی قاب مجزا از پنجره وصل شده) را از پنجره جدا کرده و بر روی یک سطح کار صاف قرار دهید.
  • با استفاده از یک پیچ گوشتی دوسو، نوار لاستیکی را از شیارهای اطراف لبه قاب خارج کنید.
  • در قاب‌های چوبی ممکن است از منگنه یا میخ برای ثابت نگه داشتن توری استفاده شود. منگنه‌ها را با استفاده از یک منگنه‌کش یا پیچ‌گوشتی بیرون بیاورید. برای برداشتن میخ از چکش میخ‌کش استفاده کنید.
  • توری آسیب دیده را برداشته و دور بندازید.

بیشتر بخوانید: پنجره‌های دو جداره (UPVC) و ۳ مدل توری‌ مناسب با آن

قرار دادن توری جدید روی قاب پنجره

  • برای عوض کردن توری پنجره رول توری را باز کرده و آن را روی چارچوب (قاب توری یا قاب پنجره) تنظیم کنید و کمی بکشید تا کامل روی خطوط قاب قرار بگیرد (هرچه توری را سفت‌تر بکشید کارتان تمیزتر می‌شود).
  • توری اضافی را رها کنید تا در مرحله بعدی بتوانید آن را محکم کنید.
  • اضافه توری را با استفاده از قیچی ببرید.

نکته: ممکن است به شخص دیگری نیاز داشته باشید تا هنگام برش، توری را در جای خود ثابت نگه دارد.

تعمیر توری پنجره چگونه است

نحوه جا انداختن توری پنجره

  • از ابزار رولینگ برای فشار دادن نوار لاستیکی به داخل شیارهای قاب استفاده کنید.
  • برای قاب چوبی، توری را با منگنه یا سیم مفتول در جای خود محکم کنید.
  • پس از محکم شدن، توری باید در سراسر قاب کشیده و سفت شده باشد.

توری اضافه را ببرید

  • پس از محکم کردن هر چهار طرف توری، اضافه توری را با استفاده از کاتر یا قیچی برش دهید.
  • مراقب باشید که داخل زبانه چارچوب را برش ندهید.

نکته: این مرحله زمان خوبی برای تقویت اتصالات شل در قاب‌های چوبی است که می‌توانید برای این کار از بست، صفحه گونیا یا پیچ استفاده کنید.

مرحله آخر: تعویض توری

توری پنجره کامل شده را دوباره در قاب پنجره خود نصب کنید.

بیشتر بخوانید: نصب توری پنجره در ۵ نوع متفاوت

آموزش تعمیر توری در و پنجره

سوراخ های جزئی و پارگی در توری پنجره به راحتی با چسب و وصله قابل تعمیر است. برای انجام تعمیر توری پنجره معمولا مجبور نیستید توری را بردارید و به طور کامل تعویض کنید. برای عوض کردن توری پنجره باید کار را طبق این مراحل انجام بدهید:

نحوه تعویض توری پنجره قدیمی

  • اندازه‌گیری: ترمیم سوراخ‌های بزرگ توری معمولا دشوارتر است. وصله را اندازه‌گیری و اطمینان حاصل کنید که می‌تواند به طور موثر تعمیر توری پنجره را انجام بدهد و تاثیر منفی در عملکرد یا ظاهر توری نداشته باشد.
  • جدا کردن سوراخ: سوراخ توری را به شکل یک مربع کامل و تمیز برش دهید. لبه‌های سوراخ را خم کنید تا لبه‌های قسمت برش داده شده توری به خوبی به داخل وصله برود.
  • برش یک تکه از توری: با استفاده از ابزار اندازه گیری، یک تکه از توری را برش دهید که تقریباً 3 تا 5 سانتی متر بزرگتر از سوراخ موجود باشد. اگر از کیت وصله استفاده می‌کنید، از یکی از وصله‌های از قبل برش خورده استفاده کرده یا در صورت لزوم آن را برش دهید.
  • چسباندن وصله روی سوراخ: وصله توری را روی سوراخ قرار دهید. سوراخ باید کاملاً پوشانده شود. حتما دستکش کار به دست داشته باشید و لبه‌های خم شده سوراخ صفحه را فشار دهید تا کاملا وصله را در جای خود نگه دارد.
  • سفت کردن وصله: لبه‌های وصله را باید با استفاده از چسب ضدآب که به میزان کم استفاده می‌شود محکم کرد. قبل از سفت شدن چسب، هر قطره‌ای را پاک کنید.

نکته: سوراخ‌های ریز روی توری را می‌توان بدون وصله برطرف کرد. برای بستن سوراخ در توری‌های نایلونی یا فایبرگلاس از چسب فوری ضدآب و برای ترمیم سوراخ کوچک در صفحه‌های فلزی از اپوکسی یا چسب پلاستیک استفاده کنید.

روش اول تعمیر توری پنجره کشویی: استفاده از چسب

یکی از روش‌های تعمیر توری پنجره کشویی استفاده از چسب برای پوشاندن سوراخ است. در این روش مراحل زیر را طی کنید:

1. اندازه‌گیری میزان پارگی

در ابتدا باید میزان پارگی را اندازه بگیرید. برای اینکه بدانید به چه میزان توری نیاز دارید، انجام این کار ضروری است.

2. خرید توری و چسب مخصوص چسباندن آن

توری را به‌میزانی بیش از آنچه اندازه گرفته‌اید، بخرید. همچنین چسب مناسب چسباندن توری را نیز از فروشگاه مخصوص تهیه کنید.

3. برش بخشی از توری خریداری شده به عنوان وصله

بخشی از توری را برش دهید. با استفاده از آن قسمتی که سوراخ شده را بپوشانید. برای بهتر شدن نتیجه کار از هر طرف 2 تا 3 سانتی‌متر فاصله بگذارید.

4. چسب زدن دور سوراخ

دور سوراخ توری پنجره خود را به‌خوبی به چسب آغشته کنید. چسب نباید آنقدر زیاد باشد که ظاهر توری را زشت کند و نباید آنقدر کم باشد که نتواند وصله را نگه دارد.

5. چسباندن وصله به توری

وصله را روی پارگی قرار دهید و کمی صبر کنید تا کاملاً بچسبد. برای چسبیدن بهتر فشار زیاد به وصله وارد نکنید؛ زیرا وارد آوردن فشار بیش از حد ممکن است باعث پاره شدن دیگر قسمت‌های توری و بدتر شدن وضع شود.

روش دوم تعمیر توری پنجره کشویی: دوختن پارگی

دومین روشی که برای تعمیر توری آکاردئونی پیشنهاد می‌گردد، استفاده از نخ و سوزن برای دوختن پارگی است. مراحل زیر را دنبال کنید:

1. تمیز کردن توری

چون قرار است تعمیر توری آکاردئونی را خودتان با نخ و سوزن انجام دهید، مهم است که توری تمیز باشد. همچنین سیم‌های اضافی را قیچی کنید تا دستتان آسیب نبیند.

2. اندازه‌گیری میزان پارگی

در این گام نیز مانند روش قبلی باید میزان پارگی توری را اندازه‌گیری کنید.

3. خرید توری و چسب مخصوص چسباندن آن

بیش از مقدار اندازه‌گیری شده توری بخرید. اگر موفق به تهیه توری نشدید، برای پوشاندن سوراخ توری می‌توانید از یک تکه پارچه نیز استفاده کنید.

4. برش توری

قطعه‌ای از توری خریداری شده را برش بزنید تا آن را برای پوشاندن سوراخ استفاده کنید. از هر طرف 2 تا 3 سانتی‌متر فاصله دهید.

5. دوخت وصله به توری

وصله را روی سوراخ قرار دهید و اطراف آن را با نخ و سوزن محکم بدوزید. نخ‌های نایلونی نازک زیبایی ظاهری بیشتری دارند و اثری از دوخته شدن روی توری باقی نمی‌گذارند. می‌توانید برای تمیزتر بودن دوخت از آنها استفاده کنید.

6. محکم کردن دوخت

بهتر است بعد از دوختن وصله به توری برای محکم‌تر شدن کار، دوخت‌های دیگری نیز روی دوخت اول انجام دهید. البته از محکم کردن زیاد دوخت خودداری کنید؛ زیرا ممکن است بخش‌های دیگر توری آسیب ببینند.

حالا به راحتی می‌توانید صفحات پنجره خود را تعمیر یا تعویض کنید تا از هوای تازه بدون ورود حشرات به داخل منزل‌تان لذت ببرید. در صورتی که چسب یا وصله برای تعمیر توری پنجره کافی نیست،

عوض کردن توری پنجره مقرون به صرفه‎‌ترین و بهترین راه حل است. اگر برای تعمیر و یا تعویض توری پنجره خود نیاز به کمک فردی متخصص داشتید آچاره در خدمت شما است.

4. تعمیر توری آکاردئونی

تعمیر توری آکاردئونی مانند شستن آن نسبتاً راحت است. این نوع توری به دلیل قابلیت جمع شدنی که دارد، کمتر از توری‌های ثابت در معرض آسیب قرار می‌گیرد. در هنگامی که نیاز به استفاده از آنها نباشد، درون کلاف خود قرار داده و محافظت می‌شوند.

با وجودی که توری پلیسه کمتر در معرض آسیب قرار دارد، گاهی ممکن است به دلیل بازی بچه‌ها یا در اثر بی‌احتیاطی خودمان سوراخی روی آن ایجاد شود. وجود سوراخ روی توری راه را برای ورود حشرات به داخل منزل باز می‌کند. در این شرایط یا باید به تعمیر توری آکاردئونی فکر کنید یا به تعویض آن.

تعمیر توری آکاردئونی نسبت به تعویض آن هزینه کمتری دارد. برای تعمیر توری آکاردئونی خود می‌توانید از خدمات آچاره در این زمینه استفاده کنید. در زیر روش‌هایی را معرفی می‌کنیم که بتوانید خودتان نیز این کار را انجام دهید.

البته تنها زمانی می‌توانید تعمیر توری پنجره کشویی خود را انجام دهید که پارگی آن کم باشد. اگر سوراخ ایجاد شده روی توری بزرگ است، بهتر است کمی دست در جیب خود کرده و توری جدیدی برای پنجره بخرید.

یکی از آزاردهنده‌ترین اتفاقات این است که زمانی که خوابیده‌اید، صدای ویز ویز پشه شما را از خواب بیدار کند یا اینکه حرکت آن را روی پوست خود حس کنید. در این شرایط، خواب از سرتان می‌پرد.

برای رفع این مشکل باید به ساخت و نصب توری پنجره اقدام کنید. در این مقاله با ساخت توری پنجره در انواع مختلف در خدمت شما خواهیم بود.

ساخت قاب توری پنجره

ساخت توری پنجره در انواع متفاوت

قبل از اینکه اقدام به ساخت توری پنجره کنید، باید بدانید که توری پنجرهای که مناسب پنجره‌های شماست، کدام است. امروزه پنجره‌ها در طرح‌ها و جنس‌های متفاوتی تولید می‌شوند و توری‌های متناسب با آنها نیز به همین اندازه متنوع هستند.

پنجره‌ها در جنس‌های متفاوت پلاستیکی، چوبی، فلزی یا … تولید می‌شوند. همچنین نوع استفاده‌ای که از پنجره می‌کنید نیز در انتخاب توری مناسب آن تأثیرگذار خواهد بود.

اغلب شرکت‌های تولیدکننده پنجره به ساخت توری پنجره نیز می‌پردازند. در متن زیر انواع توری پنجره را به شما معرفی می‌کنیم تا متناسب با نیازتان، بهترین نوع توری را انتخاب و نصب کنید.

ضرورت نسب توری

توری آکاردئونی

یکی از بهترین گزینه‌های ساخت و نصب توری پنجره، توری‌های آکاردئونی یا پلیسه هستند. این توری‌ها قابلیت نصب از راست به چپ و برعکس را دارند.

از این رو به این توری آکاردئونی می‌گویند که در زمان بسته شدن، مانند آکاردئون جمع می‌‍شود و همین امر احتمال خرابی و پاره شدن آن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

اگر ارتفاع پنجره شما کم است، توری‌های پلیسه عمودی و اگر ارتفاع پنجره‌تان زیاد است، توری‌های آکاردئونی افقی برایتان مناسب هستند. این توری به‌آسانی باز می‌شود.

بنابراین برای نصب در مکان‌هایی مانند تراس که تردد زیادی دارند، مناسب است. این نوع توری دارای قاب آلومینیومی است و ظاهر زیبایی را نیز برای پنجره منزل شما ایجاد می‌کند.

توری پلیسه

توری آهنربایی

این نوع توری شباهت زیادی با توری پلیسه دارد، با این تفاوت که نحوه شستن آنها متفاوت است. توری پلیسه باید با بخارشو شسته شود ولی توری آهنربایی به‌راحتی جدا شده و قابل شستن خواهد بود.

مزایای توری آهنربایی

  1. در اندازه‌های متنوعی ساخته می‌شود
  2. قابلیت نصب سریع دارد
  3. طراحی آن شیک است
  4. به‌سادگی جدا می‌شود
  5. احتمال آسیب دیدن آن کم است
  6. به دلیل وجود قفل با خاصیت مگنتی از قابلیت بسته شدن خودکار نیز بهره‌مند است

ساخت قاب توری پنجره آهنربایی

توری کرکره‌ای

نوع دیگری از توری که استفاده از آن رایج است، توری کرکره‌ای است. این توری‌ها توانایی جمع شدن دارند و فریم آنها ثابت است. برای نصب در فضایی مانند اتاق خواب بسیار مناسب هستند. توری‌های کرکره‌ای یک طرفه افقی برای پنجره‌های یک لنگه بازشو انتخاب مناسبی هستند. توری‌های کرکره‌ای عمودی برای پنجره‌هایی با ارتفاع کم مناسب هستند.

ساخت قاب توری کرکره‌ای

توری ثابت

اگر قصد نصب توری پنجره در مکانی دارید که رفت و آمدی به آن صورت نمی‌گیرد و می‌خواهید که به صورت توری به شکل ثابت در نقطه مشخصی قرار داشته باشد، توری‌های ثابت را انتخاب کنید. این نوع توری ساده ولی مقرون‌به‌صرفه و بادوام است.

توری ثابت

توری لولایی

توری لولایی نوع دیگری از توری است که به وسیله لولا باز و بسته می‌شود و مانند پنجره‌های بازشو معمولی است. برای فضایی مانند درب ورودی حیاط بسیار مناسب است.

کدام یک از انواع توری برای من مناسب است؟

ابتدا باید به کاربری پنجره مورد نظرتان توجه کنید، یعنی مشخص کنید که توری را برای کدام قسمت می‌خواهید استفاده کنید. توری‌های متحرک برای فضاهایی مانند سرویس بهداشتی و حمام مناسب‌تر هستند. توری‌های کرکره‌ای قابلیت باز و بسته شدن دارند و نصب آنها روی پنجره به صورت دائمی صورت می‌گیرد.

توری‌های آهنربایی یا توری‌های مگنتی نیز استفاده راحتی دارند و در صورت استاندارد بودن سایز قابلیت جابه‌جایی نیز دارند. این نوع توری برای درب‌های ورودی اتاق‌ها و مغازه‌ها و حتی پنجره در صورتی که پنجره شما محل عبور دادن وسایل باشد، انتخاب مناسبی است و به دلیل خاصیت مغناطیسی به صورت خودکار بسته خواهد شد. توری مگنتی ویژگی قابل توجهی دارد و آن هم این است که برای نصب نیازی به ساخت پایه و استفاده از دریل ندارد.

توری‌های ثابت، لولایی و آکاردئونی برای مناطقی که دارای حشرات موذی زیادی هستند، مناسب‌اند. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان آچاره ارتباط بگیرید. آنها با توجه به جنس پنجره، متراژ و محل قرارگیری پنجره بهترین گزینه برای ساخت توری را به شما معرفی خواهند کرد.

ساخت قاب توری پنجره

ساخت توری پنجره آلومینیومی

توری آلومینیومی ویژگی ضدزنگ دارد و انعطاف‌پذیری آن نیز زیاد است. این توری‌ها را می‌توان در حین ساخت و نصب برش داد که این مورد یکی از مزایای این نوع از توری پنجره است. وزن آنها کم بوده، قابلیت شستشوی خوبی دارند و کاهش دید زیادی نیز ایجاد نمی‌کنند.

توری‌های آلومینیومی خود انواع متفاوتی دارند که بسته به نیاز انتخاب می‌شوند. توری ثابت، توری ریلی و توری لولایی سه نوع متفاوت از توری آلومینیومی هستند که از گذشته تا به امروز در ساخت توری پنجره آلومینیومی مورد توجه بوده‌اند. ساخت توری پنجره آلومینیومی برای پنجره‌های آلومینیومی یا آهنی مناسب است.

اندازه‌گیری پنجره برای توری

برای ساخت توری پنجره، اندازه‌گیری یکی از مراحل مهم است. دقت در اندازه‌گیری پنجره برای توری اقدامی است که در صورت عدم توجه به آن، سایز توری متناسب با پنجره نخواهد بود و مجبور به دوباره‌کاری خواهید شد.

پس بهتر است از همان ابتدا به این موضوع توجه داشته باشید. معمولاً شرکت‌های ساخت و نصب توری پنجره کار اندازه‌گیری پنجره برای توری را نیز انجام می‌دهند. با این وجود این کار اقدامی است که توسط خودتان نیز قابل انجام است.

در اندازه‌گیری پنجره برای توری باید لنگه‌های بازشویی که قرار است توری روی آنها نصب شود، مشخص شده و از پایین‌ترین نقطه تا بالاترین نقطه اندازه‌گیری شود.

عددی که به‌دست می‌آید ارتفاع بازشو را مشخص می‌کند. دومین مرحله در اندازه‌گیری پنجره برای توری، اندازه‌گیری عرض بازشو است که باید از چپ‌ترین نقطه تا راست‌ترین نقطه بازشو اندازه گرفته شود.

اعداد به دست آمده از ارتفاع و عرض را به علاوه 4 سانتی‌متر می‌کنیم. برای نصب توری پنجره باید ابعاد توری کمی بیش از طول و عرض به دست آمده در نظر گرفته شوند.

بهترین توری پنجره را چگونه انتخاب کنیم؟

تنوع توری پنجره این امکان را به شما می‌دهد تا بهترین نوع آن‌ها را انتخاب کنید. برای اینکه بتوانید مناسب‌ترین توری پنجره را خریداری کنید، بهتر است به نوع کاربری پنجره و به هدفتان از نصب توری توجه داشته باشید.

به عنوان مثال، توری‌های رشته‌ای منسجم اگرچه مانع بسیار خوبی در برابر حشرات هستند، اما جریان هوا را مختل می‌کنند و به نوعی فضای خفه‌ای ایجاد می‌کنند.

توری‌های آلومینیومی در برابر زنگ‌زدگی بسیار مقاوم هستند و کمتر شاهد شل شدن و افتادن آن خواهید بود. از طرفی می‌توانید از توری‌ پلی‌استر هم استفاده کنید که دوام زیادی در برابر حرارت و زنگ‎‌زدگی دارد و برای کسانی که حیوانات خانگی دارند، انتخاب بسیار خوبی است؛ زیرا در برابر پنجه کشیدن حیوانات هم مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد.

منبع: https://royalmesh.in

جمع‌بندی

در این مطلب در مورد انواع توری پنجره و تناسب آن با پنجره در شرایط مختلف صحبت شد. برای ساخت و نصب توری پنجره باید توجه داشته باشید که توری را برای چه پنجره‌ای و با چه کاربری می‌خواهید. مسلماً ساخت توری پنجره متناسب با منطقه پر حشره یا پر رفت و آمد با ساخت توری متناسب با مکانی ثابت یا مکانی که خیلی در معرض هجوم حشرات نیست، متفاوت خواهد بود. جنس پنجره نیز از جمله مواردی است که در ساخت و تعمیر توری پنجره باید مورد توجه قرار گیرد.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا