آموزش تصویری نحوه چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی

لوازم خانگیماشین ظرفشویی

پر کردن درست ماشین ظرفشویی و قرار دادن مناسب ظرف‌ها درون آن در پاکیزگی ظروف و عملکرد بهینه این ماشین نقش زیادی دارد. بهتر است نکات لازم و روش درست پر کردن ماشین ظرفشویی را بیاموزیم تا ظروف آشپزخانه‌ای تمیزتر و سالم‌تر داشته باشیم. یادگیری نکات کاربردی استفاده از ماشین ظرفشویی باعث می‌شود بهتر از آن نگهداری کنید و نیاز به تعمیر ماشین ظرفشویی نداشته باشید.

در این مطلب می‌خواهیم نحوه چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی را به‌اختصار توضیح دهیم.

آموزش گام به گام نحوه چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی

طراحی قفسه ماشین‌های ظرفشویی با توجه به شرکت سازنده و مدل ساخت آنها متفاوت است. نحوه چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی به طراحی و شیوه ساخت این ماشین‌ها بستگی دارد و به همین دلیل از نوعی به نوع دیگر ممکن است تفاوت‌هایی در طرز قرارگیری وجود داشته باشد.

در شکل‌های زیر آموزش تصویری چیدن ظرف در ماشین ظرفشویی آورده شده است تا به کمک آنها بیشترین بهره را ظرفشورتان ببرید. در این شکل‌ها دو روش چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی که به نسبت دیگر روش‌ها متداول‌تر هستند، نشان داده شده است.

دستورالعمل‌هایی که در قسمت بعد آورده شده نیز طریقه چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی را با جزئیات بیشتری توضیح می‌دهد. با ما همراه باشید.

آموزش چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی

چیدمان صحیح ظروف در ماشین ظرفشویی

Image Source: Whirlpool

دستورالعمل‌های زیر برای قرار دادن مناسب ظرف‌ها در ماشین ظرفشویی و داشتن ظرف‌هایی که از تمیزی برق بزنند، بسیار مهم هستند. رعایت این نکات به شما کمک می‌کند تا از ماشین ظرفشویی خود به بهترین نحو ممکن استفاده کنید.

قرار دادن ظروف در زاویه مناسب

یکی از نکاتی که در نحوه چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی می‌بایست به آن توجه شود، زاویه مناسب قرارگیری است. ظروف را به‌گونه‌ای داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید که قسمت کثیف آنها رو به مرکز ماشین قرار گیرد و نسبت به دهانه‌های واشر زاویه داشته باشد. قرار دادن ظروف در یک زاویه نه تنها به شستن مناسب و تمیز شدن بیشتر آنها کمک می‌کند، بلکه باعث خشک شدن بهتر نیز می‌شود.

قرار دادن ظروف به صورت جدا از یکدیگر

تنها زاویه مناسب نیست که نحوه چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی را مشخص می‌کند؛ بلکه رعایت فاصله مناسب ظروف از یکدیگر نیز بسیار مهم است. مطمئن شوید که ظروف مختلف را به‌صورت جدا از یکدیگر قرار داده‌اید و ماشین ظرفشویی را بیش از حد پر نکرده‌اید. انباشتگی ظرف‌ها در ماشین ظرفشویی باعث می‌شود که آب و ماده شوینده به‌خوبی به آنها نرسد. تو در تو قرار دادن یعنی اینکه ظروفی با ظاهر متفاوت مثلاً قاشق‌ها و کاسه‌ها را کنار یکدیگر قرار دهید، انگار که دارید آنها را در کابینت می‌چینید.

بیشتر درباره طرز استفاده و نگهداری ماشین ظرفشویی بدانید: نحوه ریست کردن ماشین ظرفشویی سامسونگ

محکم کردن ظروف در جای خود

از جمله نکات دیگری که در نحوه چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی باید به آن دقت کنید، محکم کردن ظروف در جایشان است. ظروف را محکم در قفسه سر جای خود قرار دهید تا در حین شستشو ثابت بوده و به یکدیگر ضربه وارد نکنند. این کار باعث می‌شود از برخی ضربات ناخواسته که ممکن است در حین شستشو بین ظروف به‌وجود بیاید جلوگیری شود. از طرف دیگر قرارگیری صحیح هر ظرف در مکان مربوطه موجب بهتر رسیدن آب به آنها شده و تمیزی بیشتر آنها را در بر دارد.

 قرار دادن ظروف قابل شستشو با ماشین ظرفشویی

آخرین نکته از نکات کلی که در مورد نحوه چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی باید بدانید، این است که اطمینان یابید ظروفی که قصد شستن آنها با ماشین ظرفشویی را دارید، قابلیت شستشو با این ماشین را داشته و برای آن ایمن باشند. معمولاً برای ظروف نچسب، چاقوهای آشپزخانه، ظروف چینی، کریستال، چوبی، چدن، آلومینیوم، طلا، مس، نقره و برنز از شستشو با دست استفاده می‌شود. این گونه ظروف برای شسته شدن با ماشین ظرفشویی ایمن نیستند و ممکن است در حین شستشو باعث صدمه دیدن ماشین و توقف کار شوند.

تا اینجا در مورد کلیات نحوه چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی اطلاعاتی را به‌دست آوردید. در ادامه جزئیات بیشتری را مورد بررسی قرار خواهیم داد. اکثر ظرفشویی‌ها دو قفسه برای شستشو و قرارگیری ظروف دارند که یکی از آنها در بالا و دیگری در پایین ماشین ظرفشویی قرار دارد. برخی ظروف برای قرارگیری در قفسه بالایی مناسب هستند و برخی دیگر با شستشو در قفسه‌ پایین تناسب بیشتری دارند. توجه به اینکه هر ظرف در چه قفسه‌ای قرار گیرد، جزء نکاتی است که در نحوه چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی باید به آن توجه کرد.

قرار دادن ظرف های مختلف در ماشین ظرفشویی

پر کردن قفسه بالایی ماشین ظرفشویی

انواع لیوان و ظروف پلاستیکی، کاسه‌ها و بشقاب‌های کوچک ظرف‌هایی هستند که برای چیدن در قفسه بالایی ماشین ظرفشویی مناسب‌اند.

انواع لیوان و فنجان

لیوان‌ها، فنجان‌ها، ظروف شراب‌خوری و بطری‌های آب را به صورت وارونه و در امتداد دو طرف قفسه بالایی از جلو به عقب قرار دهید. اگر ماشین ظرفشویی شما از نگهدارنده ظروف برخوردار است، ظرف‌ها را درون این نگهدارنده‌ها محکم کنید تا در زمان شستشو از آنها محافظت بیشتری به‌عمل آید. برخی ماشین‌های ظرفشویی دارای نازل‌های پاشنده انعطاف‌پذیر در قفسه بالایی هستند که می‌توانند برای شستشوی تمیزتر درون بطری‌ها یا لیوان‌های بلند قرار داده شوند.

 

کاسه‌ها و بشقاب‌های کوچک

کاسه‌ها و بشقاب‌های کوچک را در جای مخصوص خود قرار دهید. آنها را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که رو به پایین و به سمت مرکز ماشین ظرفشویی باشند.

ظروف پلاستیکی

ظروف و درب‌های پلاستیکی نیز جزء ظروفی هستند که برای شستن در قفسه بالایی ماشین مناسب‌اند، مشروط بر اینکه قابلیت شستشو با ماشین ظرفشویی را داشته و برای آن ایمن باشند. ظروف پلاستیکی را نیز مشابه کاسه‌های کوچک به سمت پایین و رو به مرکز ماشین ظرفشویی قرار دهید. وسایل پلاستیکی باید همیشه در قفسه بالایی ماشین ظرفشویی شسته شوند؛ چون حرارتی که در قفسه پایینی ماشین ظرفشویی به علت کارکرد این ماشین به وجود می‌آید برای ظروف پلاستیکی مضر است. این گونه ظروف در اثر در معرض حرارت زیاد قرار گرفتن ممکن است تاب بخورند و از حالت عادی خود خارج شوند.

نکته دیگر این است که اطمینان حاصل کنید ظروف پلاستیکی به صورت ایمن در قفسه بالایی ماشین ظرفشویی قرار داده شده‌اند و از لابلای قفسه به پایین سقوط نمی‌کنند. ظرف‌های پلاستیکی که از قفسه بالایی می‌افتند ممکن است واشرها را مسدود کنند یا روی بخش حرارت‌دهنده ماشین ظرفشویی قرار بگیرند که در هر دو صورت موجب اختلال در کارکرد ماشین ظرفشویی خواهند شد.

بیشتر بخوانید: دلیل حل نشدن قرص ماشین ظرفشویی چیست؟

کفگیر و ملاقه

ظروفی مثل کفگیر و ملاقه برای قرارگیری در قفسه بالایی مناسب هستند. باید آنها را به‌گونه‌ای قرار دهید که نیفتند و از هر گونه لغزش آنها جلوگیری شود؛ در غیر این صورت ممکن است به بازوهای پاشنده آب آسیب برسانند.

ظرف در ماشین ظرفشویی

پر کردن قفسه پایینی ماشین ظرفشویی

در نحوه چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی باید توجه داشت که برخی ظروف برای شستشو در قفسه پایینی مناسب‌تر هستند که از جمله آنها می‌توان به کاسه‌های بزرگ، بشقاب‌های شام و ناهار، بشقاب‌های پذیرایی، ظروف نقره، ظروف پخت‌وپز و قابلمه‌ها اشاره کرد. البته دقت کنید این ظروف در صورتی می‌توانند در قفسه پایینی ماشین ظرفشویی قرار گیرند که قابلیت شستشو دستگاه ظرفشور را داشته باشند.

بشقاب‌های صرف ناهار و شام

بشقاب‌هایی که کمی بزرگ‌تر هستند و برای صرف شام و ناهار مورد استفاده قرار می‌گیرند، برای شستشو در طبقه پایینی ماشین ظرفشویی مناسب هستند. آنها را به‌گونه‌ای قرار دهید که طرف کثیفشان به سمت دهانه‌های واشر قرار گیرد.

نکته دیگری که در نحوه چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی باید مورد توجه قرار گیرد این است که آنها را روی هم قرار ندهید. در صورت روی هم قرار گرفتن، بشقاب‌ها و ظروف به صورت تو در تو شسته می‌شوند که این امر موجب می‌شود به‌خوبی تمیز نشده و آثار لکه و چربی هم‌چنان روی آنها باقی بماند. یک در میان گذاشتن بشقاب‌های کوچک و بزرگ راهی برای جلوگیری از روی هم قرار گرفتن آنها است.

کاسه‌های بزرگ

کاسه‌های بزرگ را بین دندانه‌ها یا در کنار، پشت یا جلوی قفسه پایینی قرار دهید. درون کاسه را به سمت مرکز ماشین ظرفشویی قرار داده و آنها را به سمت پایین زاویه‌دار کنید.

قابلمه‌ها و ظروف پخت‌وپز بزرگ

وسایل پخت‌وپز بزرگ‌تر مانند قابلمه‌ها را در کناره‌ها یا عقب قفسه پایینی ماشین ظرفشویی قرار دهید. این موارد نیز به منظور شستشو و خشک شدن بهتر می‌بایست به سمت پایین زاویه‌دار شوند.

ماهی‌تابه و دیس

ماهی‌تابه و دیس‌ها یا بشقاب‌های بزرگ را باید در کناره یا قسمت عقب ماشین ظرفشویی و به دور از درب این ماشین قرار دهید؛ چرا که قرار دادن آن در جلوی درب ممکن است در رسیدن مواد شوینده به دیگر ظروف اختلال ایجاد کند.

ظروف نقره‌ای، چاقوها و قاشق و چنگال‌ها

ظروف نقره‌ای را در سبد مخصوص این ظروف قرار دهید. هنگام قرار دادن ظروف دقت داشته باشید که روی هم قرار نگیرند و لانه‌سازی اتفاق نیفتد؛ زیرا این گونه قرارگیری ظروف باعث ناکارآمدی ماشین ظرفشویی در تمیز کردن آنها می‌شود.

چاقوها را به‌نحوی در ماشین بگذارید که دسته آنها رو به بالا قرار گیرد تا هنگام درآوردن آنها از ماشین، دستان و انگشتان شما ایمن باشند. قاشق و چنگال‌ها را جوری در ماشین ظرفشویی جا دهید که دسته آنها رو به پایین بیفتد. این گونه پر کردن ماشین باعث شستن بهتر قاشق و چنگال و چاقوها می‌شود. وقتی تمام ظروف به‌خوبی و به طور ایمن سر جای خود قرار داده شدند، دستگاه شوینده خود را بسته به سختی آب به میزان لازم پر کنید. اگر نمی‌دانید سختی آب چقدر است، پخش‌گر شوینده خود را تقریباً تا نیمه پر کنید. سپس تنظیمات شستن و خشک کردن مد نظرتان را انتخاب کنید. اگر چه قرار دادن مناسب ظروف در ماشین ظرفشویی به تمیز شسته شدن آنها کمک زیادی می‌کند، برخی ماشین‌های ظرفشویی از ویژگی‌های مضاعفی مانند چرخه حسگر و قفسه‌های سطح سوم برخوردارند که به شما کمک می‌کند از ماشین ظرفشویی استفاده بیشتری ببرید.

در این مطلب در مورد نحوه چیدن ظروف در ماشین ظرفشویی نکاتی بیان شد. اگر چه ماشین‌های ظرفشویی انواع مختلفی دارند اما کلیات روش چیدن ظروف در آنها یکسان است. امید است با توجه به این نکات توانسته باشید از ماشین ظرفشویی خود استفاده بیشتری برده و ظرف‌های تمیزتری از آن تحویل بگیرید.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.
4.6/5 - (12 امتیاز)

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا