نحوه تعمیر شیر اهرمی ظرفشویی [ تعمیر و تعویض مغزی و واشر شیر اهرمی ]

ساختمانلوله کشی و تاسیسات

تعمیر شیر اهرمی ظرفشویی یکی از خدمات مهم در زمینه خدمات لوله کشی است که خودتان نیز می‌توانید آن را انجام دهید و معمولاً آسان است و زمانی کمتر از آنچه تصور می‌کنید، از شما خواهد گرفت. نشتی‌های شیر آب یا توسط سرکه یا با اضافه کردن قطعاتی کوچکتر از شیر آب برطرف خواهند شد. این که چه قطعاتی نیاز به تعویض داشته باشند، به نوع شیر آب شما بستگی دارد. هنگام کار توجه کنید که کدام قطعات نیاز به تعویض دارند و بعدا آنها را دوباره سر هم کنید تا شیر آبی داشته باشید که همانند یک شیر نو کار کند.

آمادگی برای تعمیر شیر اهرمی

مشخص کردن محل نشتی

قبل از شروع به تعمیر شیر اهرمی، آن را بازبینی کنید تا متوجه شوید نشتی کجا اتفاق افتاده است. نشتی‌ها معمولاً از پایه یا دهانه شیر نشأت می‌گیرند. دانستن محل دقیق نشتی کمک می‌کند تا تشخیص دهید کدام قسمت‌ها در ایجاد نشتی دخیل هستند تا در تعمیر شیر آب اهرمی به آنها توجه بیشتری کنید.

آمادگی برای تعمیر شیر اهرمی

بستن منبع آب

به زیر سینک ظرفشویی خود نگاه کنید. احتمالاً یک جفت دریچه در آنجا می‌بینید که اگر آنها را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید، از ورود آب به شیر جلوگیری می‌شود. اگر در این قسمت دریچه‌ای ندیدید، تغذیه آب اصلی را ببندید.

1. مشخص کردن محل نشتی

بازکردن شیر آب به منظور کاهش فشار

قبل از جدا کردن شیر به منظور تعمیر شیر آب اهرمی مطمئن شوید که منبع آب خاموش است. اجازه دهید تمام آب از شیر خارج شود تا دیگر آبی برای خروج نمانده باشد. در این صورت هر گونه فشار از پیش جمع‌شده‌ای نیز تخلیه خواهد شد.

تعمیر شیر اهرمی

پوشاندن سوراخ سینک ظرفشویی

قبل از شروع به تعمیر شیر آب اهرمی باید سوراخ سینک ظرفشویی را با صافی بپوشانید تا قطعات کوچک را بگیرد. جالب نیست که یک قطعه کوچک اما مهم از سوراخ سینک پایین برود. یک شیوه راحت برای پوشاندن این سوراخ این است که سبدهای صافی سینک را روی زهکش قرار دهید. اگر صافی ندارید، زهکش را با پارچه یا حوله بپوشانید.

بازکردن شیر آب به منظور کاهش فشار در تعمیر شیر اهرمی

عکس گرفتن از شیر هنگام برداشتن قطعات

هنگام برداشتن قطعات برای تعمیر شیر اهرمی، از شیر آب عکس بگیرید و روی آن برچسب بزنید. این کار برای این است که ترتیب خارج کردن قطعات را بدانید تا بعد از تعمیر شیر اهرمی بتوانید مجددا آن را نصب کنید.

عکس گرفتن از شیر هنگام برداشتن قطعات

تمیز کردن قسمت‌های شیر اهرمی با سرکه

سرکه در تعمیر شیر اهرمی استفاده زیادی دارد. مقداری سرکه آماده کنید و در ظرفی بریزید تا مواد معدنی تجمع شده روی قطعات مختلف شیر را با آن تمیز کنید. ابتدا به مدت چند دقیقه قطعات را در سرکه بخوابانید تا ذرات روی آنها نرم شوند. سپس آنها را با یک پارچه میکروفیبر یا پد نایلونی ساینده پاک کنید.

تمیز کردن قسمت‌های شیر اهرمی با سرکه هنگام تعمیر شیر اهرمی

آموزش تصویری و گام به گام تعمیر شیر اهرمی

استفاده از آچار آلن برای برداشتن دسته

تعویض واشر شیر آب اهرمی

یکی از اولین اقدامات برای تعمیر شیر اهرمی برداشتن دسته است. دسته را با استفاده از آچار آلن بلند کنید و به دنبال سوراخ کوچکی در زیر آن و نزدیک ساقه شیر آب بگردید. با استفاده از آچار آلن پیچ را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا زمانی که بتوانید دسته را از شیر آب بلند کنید.

تعویض واشر شیر آب اهرمی

محکم کردن حلقه تنظیم

حلقه تنظیم را سفت کنید تا نشتی موجود در پایه دسته برطرف شود. قسمت بالایی درپوش فلزی را با یک آچار بگیرید. درپوش را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا حلقه سفید و پلاستیکی داخل آن را محکم کنید. اگر نشتی شما در قسمت پایه دسته بود، همین کار برای تعمیر آن کافی است. دسته را عوض کنید و برای تست کردن آن آب را باز کنید.

تعویض واشر شیر آب اهرمی

برداشتن درپوش

درپوش را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید و آن را در بیاورید. با استفاده از یک انبردست قسمت انتهایی درپوش فلزی را بگیرید. آن را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا شل شود. سپس درپوش را کنار گذاشته، دو حلقه پلاستیکی داخل شیر را جدا کنید تا توپی آن در معرض دید قرار گیرد.

برداشتن درپوش در تعمیر شیر اهرمی

خارج کردن توپی

توپی فلزی را خارج کرده و در صورتی که تخریب شده است، آن را با یک نمونه سالم جایگزین کنید. توپی را بردارید و به آن نگاه کنید تا مطمئن شوید که فرسوده نشده یا ترک نخورده است. اگر آسیب دیده بود، آن را با یک توپی جدید که از فروشگاه سخت‌افزار خریده‌اید یا از کیت تعمیر آن را تهیه کرده‌اید، تعویض کنید.

خارج کردن توپی در تعمیر شیر اهرمی

جایگزینی حلقه‌ها و فنرهای لاستیکی زیر توپی

در این مرحله از تعمیر شیر اهرمی، حلقه‌ها و فنرهای لاستیکی زیر توپی را عوض کنید. سر پیچ گوشتی را از حلقه‌ها و فنرها عبور دهید تا به خروج آنها از شیر کمک کند. فنرهای جدید را در سوراخ‌های شیر قرار داده و زیرسازهای جدید لاستیک را نیز روی آنها بگذارید. با استفاده از انگشتان خود آنها را به پایین فشار دهید تا سر جای خود قرار بگیرند.

5. جایگزینی حلقه‌ها و فنرهای لاستیکی زیر توپی

نصب دوباره شیر آب

توپی فلزی را در قسمت لاستیکی بگذارید و شیار توپ و شیار شیر را بر هم منطبق کنید. دو حلقه پلاستیکی را مجدداً در جای خود قرار دهید. درپوش فلزی را نیز سر جای خود قرار داده با انبر آن را محکم کنید و در نهایت دسته را با استفاده از آچار آلن دوباره به شیر آب پیچ کنید.

بیشتر بخوانید: روش‌های رفع مشکل صدای پمپ آب | رهایی از صدای آزاردهنده پمپ آب

نحوه تعویض مغزی شیر اهرمی

برداشتن درپوش دسته با چاقو در تعمیر شیر اهرمی

یکی از مراحل تعمیر شیر اهرمی انجام اقدامات لازم برای تعویض مغزی شیر است. اولین گام برای تعویض مغزی این است که درپوش دسته را به کمک یک چاقو بردارید. درپوش را در بالای دسته شیر مشاهده خواهید کرد. چاقو را صاف نگه داشته و تیغه را زیر درپوش قرار دهید. آن را به آرامی بلند کنید تا پیچ آلن در معرض دید قرار گیرد.

نصب شیر آب اهرمی

برداشتن دسته با آچار آلن

به کمک آچار آلن دسته را بردارید. پیچ را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا دسته شل شود. آن را از ساقه بلند کنید و کنار بگذارید.

تعویض واشر شیر آب اهرمی

برداشتن درپوش زیر دسته

در زیر دسته درپوشی فلزی را مشاهده خواهید کرد. آن را با دستتان در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا در بیاید. اگر گیر کرده است از انبر برای باز کردن آن کمک بگیرید.

برداشتن درپوش زیر دسته در تعمیر شیر اهرمی

باز کردن آداپتور دسته فلزی

آداپتور دسته فلزی را با پیچ‌گوشتی فیلیپس باز کنید. پیچ‌گوشتی را به صورت عمود نگه دارید و نوک آن را درون آداپتور فلزی بگذارید. پیچ در قسمت زیرین قرار دارد. آن را در جهت خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید تا در بیاید. سپس آداپتور فلزی به همراه قطعه پلاستیکی زیر آن را کنار بگذارید.

تعویض واشر شیر آب اهرمی

برداشتن مهره نگه‌دارنده

با استفاده از انبردست مهره نگه‌دارنده را بردارید. باید انتهای بالایی کارتریج را ببینید. به احتمال زیاد به رنگ مسی است. با انبردست قطعه سیاه و پلاستیکی اطراف آن را بگیرید. آن را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا به اندازه‌ای شل شود که بتوانید آن را از شیر جدا کنید.

برداشتن گیره نگه‌دارنده

گیره نگه‌دارنده را با انبردست بردارید. گیره قطعه‌ای فلزی به شکل نعل اسب و به رنگ مسی است. با استفاده از یک پیچ‌گوشتی آن را به بالا بکشید تا بتوانید با انبردست آن را بگیرید. آن را به صورت افقی و دور از کارتریج بکشید تا خارج شود.

روش تعمیر شیر اهرمی

جدا کردن کارتریج

با انبردست کارتریج را بچرخانید تا جدا شود. کارتریج‌های جایگزین یک درپوش پلاستیکی دارند که می‌بایست ابتدا آن را بالای کارتریج قدیمی قرار دهید. با استفاده از انبردست کارتریج را تا جایی که ممکن است به عقب و جلو بچرخانید تا به اندازه کافی شل شده و خارج شود. کارتریج‌ها می‌توانند بسیار سفت و سخت باشند؛ بنابراین انتظار وارد کردن مقداری نیرو را داشته باشید.

نکته: اگر کارتریج جدا نشد، ابزار مخصوص خارج کردن کارتریج را از فروشگاه‌های سخت‌افزاری پیدا کنید. برای مطالعه ابزار مورد نیاز لوله کشی کلیک کنید!

روش تعمیر شیر اهرمی

قرار دادن کارتریج جدید در شیر

با انبردست انتهای بالایی کارتریج را نگه دارید. کارتریج را به سمت شیر رو به پایین بیاورید. سپس آن را به‌گونه‌ای بچرخانید که شکاف بالا رودرروی شما قرار بگیرد. گیره برنجی را تعویض کنید. سپس شیر را تست کنید.

  • اگر جریان آب سرد و گرم برعکس بود، کارتریج را بچرخانید.
  • برای اطمینان از دوام بیشتر شیر قطعاتی که آسیب دیده‌اند یا تخریب شده‌اند را تعویض کنید.

بیشتر بخوانید: علت قطع نشدن آب سیفون توالت فرنگی چیست؟

تعویض واشر شیر آب اهرمی – تعمیر شیر اهرمی

چکه کردن مداوم شیر آب آشپزخانه‌تان بدین معنی است که هنگام تعویض واشر آن فرا رسیده است. می‌توانید خودتان با رعایت نکاتی به تعویض واشر شیر آب اهرمی بپردازید تا نیازی به متخصص یا کارشناس خدمات نداشته باشید. واشرها در فروشگاه‌های سخت‌افزار شیرآلات به‌فروش می‌رسند. بهتر است برخی ابزارهای مفید دیگر را نیز تهیه کنید. با کمی صبر و حوصله به‌راحتی به تعمیر شیر اهرمی ظرفشویی خود بپردازید.

جمع کردن ابزارهای مورد نیاز

قبل از اقدام به تعویض واشر شیر آب اهرمی می‌بایست وسایل مورد نیازتان را آماده کنید. ابزارهای مورد نیاز شما به شرح زیر هستند:

  • یک جفت انبردست
  • آچار قابل تنظیم
  • پیچ‌گوشتی فیلیپس

تعمیر شیر اهرمی

بستن منبع آب

زیر سینک ظرفشویی یک جفت سوپاپ درست پشت لوله وجود دارد. این سوپاپ‌ها را به وضعیت خاموش تغییر دهید. با چرخاندن آنها در جهت عقربه‌های ساعت این کار انجام می‌پذیرد. بستن منبع آب باعث می‌شود که حین تعویض واشر شیر آب اهرمی از جریان آب جلوگیری به‌عمل آید.

برداشتن کلاهک‌های شیر اهرمی

کلاهک‌های کوچک شیر آب را به کمک یک پیچ‌گوشتی در بیاورید.

برداشتن کلاهک‌های شیر اهرمی در تعمیر شیر اهرمی

برداشتن دسته شیر آب

برخی شیرها یک پیچ استاندارد زیر درپوش و برخی دیگر پیچ آلن درون دسته دارند که به واشر متصل شده است. باید آن را شل کنید تا دسته شیر آب برداشته شود. پیچ استاندارد را با استفاده از پیچ گوشتی فیلیپس و پیچ سر آلن را با آچار آلن بردارید.

برداشتن ساقه

ساقه یک قطعه دایره‌ای کوچک است که بالای سوپاپ واشر قرار دارد. پنس خود را دور کاپوت بگذارید و با کمی عقب و جلو کردن آن را شل کنید و در بیاورید.

بیرون آوردن مغزی و واشر قدیمی

با استفاده از انبردست مغزی را خارج کنید. مطمئن شوید که هیچ قسمت لاستیکی یا بخش‌هایی از ساقه یا کارتریج باقی نمانده باشد. اکنون به واشر شیر آب دسترسی دارید. به کمک پنس آن را از جای خود بیرون بیاورید.

تعویض واشر شیر اهرمی خانواده

تهیه قطعات جایگزین

قطعات مورد نیاز برای نصب واشر را از فروشگاه تهیه کنید. اگر تا به حال واشر را تعویض نکرده‌اید، ممکن است ندانید چه نوع واشری نیاز دارید. در این خصوص با یک متخصص مشورت کنید.

نصب واشر جدید

واشر را در جای خود قرار دهید. برای نصب واشر جدید برعکس مراحل خارج کردن واشر را انجام دهید. واشر جدید باید شبیه به همان واشر قدیمی باشد که آن را بیرون آوردید. از این که واشر را دقیقاً در جایگاه درست خود قرار داده‌اید، اطمینان حاصل کنید.

قرار دادن ساقه

ساقه را مجدداً پیچ کنید و آن را روی واشر قرار دهید. پیچی را که قبلاً برداشته بودید، با استفاده از پیچ‌گوشتی فیلیپس یا آچار آلن سر جای خود محکم کنید.

سوالات متداول درباره تعمیر شیر اهرمی

آیا تعمیر شیر اهرمی از عهده خودمان نیز برمی‌آید؟

بله. تعمیر شیر اهرمی ظرفشویی عملی است که توسط خودتان نیز می‌تواند انجام گیرد.

برای تعمیر شیر اهرمی چه مراحلی را باید انجام داد؟

قبل از تعمیر شیر اهرمی ابتدا باید محل نشتی را به صورت دقیق مشخص کرد. سپس باید اقداماتی مانند بستن شیر آب، پوشاندن سوراخ سینک ظرفشویی، تمیز کردن قسمت‌های مختلف شیر با سرکه، عکس گرفتن از قطعات هنگام درآوردن آنها برای به‌خاطر سپاری ترتیب قرارگیری و … انجام گیرد و بعد از آن به تعمیر شیر اهرمی پرداخت.

نحوه تعویض مغزی شیر اهرمی به چه صورت است؟

نحوه تعویض مغزی شیر اهرمی به صورت خلاصه به همراه تصویر در این مقاله توضیح داده شده است. برداشتن درپوش‌ها و دسته، باز کردن آداپتور فلزی، برداشتن مهره و گیره نگه‌دارنده و خارج کردن مغزی از مراحلی است که برای تعویض مغزی شیر اهرمی باید انجام گیرد.

نحوه تعویض واشر شیر آب اهرمی به چه صورت است؟

ممکن است تعمیر شیر اهرمی با تعویض واشر آن انجام گیرد. نحوه تعویض واشر شیر آب اهرمی در این مقاله به همراه شکل توضیح داده شده است. برداشتن قسمت‌های تزیینی، برداشتن دسته و ساقه، بیرون آوردن مغزی و واشر قدیمی و نصب واشر جدید از جمله اقداماتی هستند که برای تعویض واشر شیر آب اهرمی باید انجام گیرد.

3.7/5 - (13 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا