تعویض یاتاقان کولر و نحوه روغن کار آن

تعویض یاتاقان کولر

هوا رو به گرمی می رود و رفته رفته راه اندازی کولر آبی جزو اولین کارهایی خواهد بود که برای نجات از هوای گرم انجام خواهیم داد. مواردی پیش از استفاده از کولرهای آبی مورد توجه است از جمله تعویض پوشال ها، تعمیر و تعویض بعضی قطعات کولر آبی که یاتاقان کولر نیز یکی از آن قطعاتی‌ست که باید مورد بازبینی، روغن کاری و یا شاید تعویض قرار بگیرد تا پروانه به درستی کار کرده و عملکرد آن دچار اختلال نگردد. از دلایل اصلی ایجاد صدا از کولر آبی و صدای جیر جیر از آن، خشک شدن یاتاقان کولر آبی است، پس برای کاهش هزینه های تعمیر کولر حتما تعویض یاتاقان کولر را جدی بگیرید!

 

یاتاقان کولر آبی چیست؟ انواع یاتاقان کولر آبی

یاتاقان کولر آبی را می توان یکی از اصلی ترین قسمت های یک کولر دانست. به این معنا که در صورت وجود عیب در یاتاقان، عملکرد کلی کولر آبی مختل می‌گردد.

وظیفه یاتاقان‌ها نگهداری محور دمنده یا حلزونی در جای خودشان است تا انتقال نیرو ناشی از وزن و اصطکاک دمنده به بدنه به درستی و اصولی رخ دهد. هر نوع و سایز از کولر آبی، متناسب با اندازه و ابعاد خود، یاتاقان خاصی دارد. بنابراین در صورت نیاز به تعویض یاتاقان، حتما باید این مورد را مد نظر قرار دهید. در صورتی که کولر حین کار کردن صدا ناخوشایندی تولید کرده و یا به اصطلاح به سرو صدا بیفتد، باید برای تعویض یا روغن کاری یاتاقان‌ها اقدام کنید.

بهترین یاتاقان هایی که برای کولر آبی استفاده می شود، یاتاقان های لغزشی (بوش) و بلبرینگی هستند.

یاتاقان لغزشی که نوع دیگر آن یاتاقان غلتشی است، از دو رینگ و تعدادی ساچمه ساخته شده که به واسطه وجود ساچمه‌ها، دو رینگ به گردش درآمده و محور مرکزی پروانه کولر را می‌چرخانند. در نوع غلتشی هم به جای ساچمه از میله‌های فلزی نازک بالشتک شکل استفاده شده موجب چرخش دو رینگ فلزی می‌شوند.

اما یاتاقان‌های بلبرینگی ظاهری متفاوت دارند. در این نوع یاتاقان ساچمه و بالشتک فلزی دیده نمی شود. تنها، دو رینگ فلزی روی هم قرار گرفته و به دور خود می‌چرخند.

اجزای یاتاقان کولر آبی

یاتاقان کولر از چه اجزایی تشکیل شده است؟

  • درپوش روغن
  • بدنه
  • پوش گرافیتی
  • ارتعاش گیر

 

نحوه تعویض یاتاقان کولر

مهمترین نکته پیش از تعویض یاتاقان، قطع کردن فیوز مینیاتوری و کلید کولر است.

حال باید مهره‌های یاتاقان معیوب را باز کرده تا امکان تعویض آن را با یک یاتاقان نو و تازه وجود داشته باشد.

برای انجام این کار به دو ابزار اصلی احتیاج داریم. یکی آچار بکس و دیگری آچار تخت. به این صورت که به کمک آچار بکس پیچ های دو طرف یاتاقان را ثابت نگه داشته و با استفاده از آچار تخت مهره ها را چرخانده تا باز شوند.

حالا مهره ها باز شده اند ولی برای اینکه بتوانیم یاتاقان معیوب را از جای خود خارج کنیم، به کمی مهارت نیاز داریم. به این صورت که اگر یاتاقان را به شکل مستقیم بیرون بکشیم، امکان خارج شدن آن وجود نخواهد داشت بلکه لازم است تا پروانه و محور آن را کمی به سمت بالا حرکت دهیم تا یاتاقان معیوب از محور خود آزاد شود، در نتیجه به راحتی یاتاقان خراب را از محور بیرون کشیده و با یاتاقان نو و سالم جایگزین می کنیم.

در ضمن بهتر است دقت داشته باشید که استفاده از یاتاقان هایی با اجزای پلاستیکی به هیچ عنوان توصیه نشده است و صحیح نیست.

همچنین به یاد داشته باشید که پس از تعویض یاتاقان کولر آبی، یاتاقان سالم را به وسیله ی روغندان و با روغن مقاوم در مقابل رطوبت، روغن کاری کنید تا طول عمر و دوام بالاتری داشته باشد.

 

روغن کاری یاتاقان کولر

 

روغن کاری یاتاقان کولر آبی

با توجه به اینکه یاتاقان‌ها قطعاتی هستند که حرکت مکانیکی دارند، باید هر دو ماه یکبار تمیز و روغن کاری شوند. چرا که در صورت کثیف شدن یاتاقان‌ها، دیگر کیفیت و عملکرد قبل را نداشته و موجب خرابی و آسیب سایر قطعات می‌شوند، همچنین با درنظر گرفت این نکته که کولر در فضای باز قرار دارد، تمامی قطعات آن در معرض گردوغبار هستند. شاید تصور کنید که با وجود پوشال ها و دریچه های کولر، هیچ نوع گردو غباری به کولر راه پیدا نمی کند، اما این باور اشتباه است چرا که ذرات ریز گردوغبار از ریزترین منافذ هم خواهند گذشت.

در مدل‌های جدید کولر آبی، یاتاقان‌ها دارای یک درپوش ریز برای تزریق روغن هستند. برای تزریق روغن به یاتاقان‌ها نباید وسواس به خرج داد و می توان حجم زیادی از روغن را ریخت چرا که باید روغن به تمام قسمت‌های پروانه و محور منتقل شود.

حال برای روغن کاری کولر، باز هم پیش از هر کاری، کلید کولر را کاملا قطع کنید، ابتدا روغن مناسب برای این کار را انتخاب کرده و با استفاده از روغندان داخل حفره یاتاقان را پر کنید. به قدری روغن داخل حفره بریزید که سرریز شود. سپس با دست پروانه را بچرخانید تا روغن به تمام قسمت‌های پروانه و شفت منتقل شود. تزریق روغن به یاتاقان باید چندین بار انجام شود. بعد از اینکه مطمئن شدید به تمام قسمت‌ها روغن رسیده، درپوش یاتاقان را بسته و به سراغ یاتاقان دیگری که در سمت پمپ آب قرار دارد بروید. 

متاسفانه بسیاری از افراد برای روغن کاری یاتاقان‌ها از روغن‌های معمولی یا حتی روغن ماشین استفاده می‌کنند. اما لازم است که حتما از روغن مخصوص یاتاقان استفاده کرده و به این شکل چرخه عمر آن را تضمین نمایید.

یاتاقان کولر

نکات کلیدی در نگهداری از یاتاقان‌ کولر آبی

اگر فضای داخلی کولر را مشاهده کرده باشید، می‌بینید که یاتاقان‌ها در دو طرف محور پروانه قرار دارند. همچنین آبریزهای دو طرف دریچه هم در قسمت بالای یاتاقان‌ها قرار گرفته‌اند. ریختن مداوم آب روی یاتاقان‌ها موجب آسیب دیدن و خرابی آن ها می‌شود. پس هر زمانی سرویس کولر را انجام دادید، لوله‌های آبریز را طوری تنظیم کنید که آب روی یاتاقان‌ها نریزد.

نکته دیگر در رابطه با یاتاقانی است که در قسمت پولی و تسمه کولر آبی قرار دارد. این یاتاقان به دلیل فشار زیادی که از چرخش موتور و و پروانه به آن وارد می‌شود، بیشتر نیاز به نگهداری دارد. همچنین اگر تسمه کولر زیادی سفت باشد، به یاتاقان آسیب وارد می‌شود.

در صورت نیاز به سرویس و راه اندازی کولر آبی می توانید از متخصصین و تکنسین های مجرب آچاره در هر نقطه ای از ایران که ساکن هستید استفاده نمایید.

 



0
۰
نویسنده مطلب تیم تحریریه آچاره

دیدگاه شما

بدون دیدگاه