راه اندازی کولر: کاملترین راهنمای راه اندازی کولر آبی | بهار ۱۳۹۹ | آچاره

کولر آبی: آشنای آبی رنگ قدیمی.

 

راه اندازی کولر آبی از کارهایی است که از سالها پیش مردان ایرانی را به پشت بام ها می کشاند. هر سال حوالی اردیبهشت و خرداد مردانی پیژامه پوش و زیرپیراهن به تن و دمپایی به پا روی پشت بام های آسفالتِ بعدها ایزوگام شده می دیدید که تا کمر در یک قوطی مکعب شکل آبی رنگ فرو رفته اند که می دانستیم آمده اند برای راه اندازی کولر آبی خانه شان.
به مرور که مشغله ها و فاصله خانه ها تا پشت بام ها بیشتر شد، این کار بیشتر و بیشتر به تعمیرکاران کولر سپرده شد. اما هنوز هم هستند کسانی که ترجیح می دهند خودشان این کار را انجام دهند. این متن با شوق و احترام تقدیم به آنها می شود. هرچند ما توصیه نمی کنیم!

راه اندازی کولر آبی چرا اهمیت دارد؟

راه اندازی کولر آبی در زمره کارهاییست که می توان نکرد. یعنی اگر انجام ندهید آسمان به زمین نمی آید، جایی منفجر نمیشود و کسی عزیزانتان را به گروگان نمی گیرد. اما خب مشکلاتی هم پیش می آید. مثلا:

• مصرف برق بالاتر می رود
• مصرف آب بالاتر می رود
• مصرف گاز… نه هیچی
• کمتر خنک می شوید
• احتمال سوختن موتور کولر آبی بیشتر می شود
• احتمال سوختن پمپ آب کولر آبی بیشتر می شود
• احتمال نشتی آب ناشی از ترکیدی شلنگ آب ناشی از سرمای زمستان بیشتر می شود
• احتمال سرریز شدن آب بخاطر تنظیم نبودن شناور کولر بیشتر می شود

خلاصه احتمال اینکه تقاص تنبلی اول فصل گرما را با دردسر چندین برابر پس بدهید خیلی زیاد است. البته که ما همچنان توصیه می کنیم که کار با هزینه اندکی به تعمیرکار کولر آچاره یا هر متخصص مطمئن دیگری که می شناسید بسپارید و از وقتتان کنار خانواده بیشتر استفاده کنید. درباره سرویس تعمیر کولر آبی آچاره هم می توانید در سایت آچاره بخوانید.

 

چرا هر سال به سرویس و راه اندازی کولر آبی نیاز داریم؟

لازم نیست نابغه باشیم و غیب گویی هم نمی کنیم. احتمالا خود شما هم بهتر از ما  می‌دانید. اما بگذارید دلایل این موضوع ، تک به تک اینجا بیان کنیم.

۱. تقریبا از اواخر تابستان و اوایل پاییز، کولرها خاموش میشوند و به مدت ۷ تا حتی ۹ ماه، بدون استفاده می‌مانند. از طرفی بیشتر کولر آبی‌ها، در بالای پشت‌بام و یا یک فضای باز قرار داده شده‌اند و به این ترتیب، مانند یک آهنربا، گرد و خاک‌های شهر رو به خودشون جذب خواهند کرد. پس اگر بعد از این مدت به سراغ کولر آبی ارزشمندتان بروید، ممکن است خیلی یکدیگر را نشناسید.

۲. قداری آب در داخل مخزن کولر آبی و بعد از اتمام استفاده باقی می ماند که می‌تواند منبع اولیه بسیار مناسبی برای رشد موجوداتی باشه که از هر فرصتی برای زندگی کردن استفاده می‌کنند! بله، درست حدس زدید، انواع باکتری‌ها و قارچ‌ها، به دنبال چنین مکان‌هایی برای رشد هستند و اگر قبل ازسرویس کولر، اقدام به استفاده از کولر آبی کنید، به راحتی کلکسیون زیادی از انواع باکتری‌ها را به محل زندگی خود دعوت خواهید کرد.

۳. در هنگامی که به سراغ سرویس کولر برید، متوجه خواهید شد که هزینه‌هایی به شما تحمیل شده، اما چرا؟ چرا که هر وسیله الکتریکی-مکانیکی، یک بازه عمر مفید داره و برای استفاده بهینه همیشگی، نیاز به تعویض قطعات و یا تعمیر خواهد داشت.

 

۱- قبل از راه اندازی کولر چه نکاتی را رعایت کنیم؟

اول اینکه راه اندازی کولر مثل تنظیم کردن آنتن های شاخه ای قدیمی تلویزیون یک کار دو نفره است. یادتان هست که قبل از موبایل پدر خانواده میرفت پشت بام که آنتن را تنظیم کند و دایم داد میزد که :”درست شد؟” و یکی از بچه ها از پایین با بالاترین تن صدایش فریاد میزد که: “نه هنوز برفکه”؟ این کار نیز نیاز به یک نفر روی پشت بام دارد که شمایید که دارید این مطلب را می خوانید. یک نفر دیگر هم باید پایین پای کلید کولر باشد تا هر وقت شما خواستید کولر را روشن یا خاموش کند.
نکته بسیار مهم دیگر اینکه مطمئن شوید که آن چیزی که دارید سرویس می کنید کولر خودتان است نه کولر یا سایر متعلقات همسایه. برای این کار از آن عزیزی که پایین پای کلید کولر کاشته شده بخواهید که کولر را روشن کند، آنی که شروع به چرخش و تولید صدا می کند کولر شماست. می خندید؟ دیدیم که می گوییم.
قبل از اینکه بخواهید کولر را روشن کنید لطفا دریچه های کولر را باز کنید. وگرنه مثل این است که کولر با دهن بسته عطسه کند. بهش فشار می آید. همچنین برای اینکه گرد و خاک نشسته در طول زمستان به یکباره وارد اتاق نشوند بهتر است یک پارچه مرطوب جلوی دریچه بگیرید.
بعد که مطمئن شدید دارید کولر خودتان را راه اندازی می کنید برق را قطع کنید.

۲- تعویض پوشال: نماد راه اندازی کولر آبی

حتما می دانید که پوشال چقدر چیز گرم و نرمی است و جان می دهد برای ولو شدن و استراحت. خب غیر از شما انواع قارچ ها و باکتری ها هم این را می دانند. آنها هم در سرمای زمستان برای اندکی آسایش به درون پوشال ها خزیده اند. وقتی آب مجددا وارد کولر شوند آنها جان دوباره می گیرند، همراه با هوای خنک وارد منزل می شوند، بو و بیماری ایجاد می کنند. لذا لطفا تعویض پوشال را جدی بگیرید.
برای تعویض پوشال لطفا توجه کنید که پوشال جدید دقیقا متناسب با ظرفیت کولرتان باشد. یعنی برای کولر ۶۰۰۰ پوشال کولر ۳۰۰۰ نگیرید و برعکس. ضخامت پوشال و تراکم آن روی کارایی کولر اثر می گذارند.
پوشال های جدید را وقتی روی دریچه های کولر قرار دادید ابتدا خیس کنید، بعد توری های سیمی را روی آنها بگذارید و در جای خود محکم کنید.

 

۳- تعمیر موتور کولر آبی: قلب تپنده کولر شما

برای راه اندازی موتور کار سختی ندارید. ابتدا گرد و خاک روی آن را تمیز کنید. بعد باید یاتاقان ها را روغن بزنید. برای اینکه بدانیم یاتاقان کدام است این الگو را پیش برویم: یک قسمت استوانه ای در کولر هست که میچرخد، آن پروانه است. در محور این استوانه یک میله هست که محور پروانه است. این محور در دو سر خود وارد یک قطعه فلزی ای دایره ای می شود که یاتاقان است. یاتاقان حرکت موتور، تسمه و پولی را به محور منتقل می کند. روی یاتاقان یک دریچه کوچک هست، آن را باز کنید و روغن کاری را شروع کنید.

موتور کولر: باید در این حد تمیز بشود!
بهتر است قبل از روشن کردن موتور چند بار با دست پروانه و تسمه را بچرخانید تا روان شوند. اگر مشکلی هست یا چیزی جایی گیر کرده هم متوجه بشوید.
بعد از کسی که پایین پای کلید ایستاده بخواهید یک بار خیلی کوتاه کولر را روشن کند. اگر روان میچرخد مشکلی نیست. چون کولر آب ندارد لطفا این مرحله چند ثانیه بیشتر طول نکشد.

 

ولی اگر هنگام راه اندازی کولر متوجه شدیم که موتور کولر آبی مشکل دارد چه؟ با توجه به اهمیت و قیمت جناب موتور کولر آبی، در انتهای این مقاله بصورت جداگانه درباره تعمیر موتور کولر صحبت می کنیم. 

 

۴- تنظیم تسمه در راه اندازی کولر: مفید و بی خرج

خب حالا که خیالمان کامل از موتور کولر آبی راحت شد اجازه دهید برگردیم به مسیر سرویس کردن این عزیز!

این جمله قصار را از ما به یادگار داشته باشید: تسمه باید به اندازه سفت باشد. نه خیلی زیاد نه خیلی کم. خیلی زیاد سفت باشد یعنی نتوانید خودتان با دست پروانه را بچرخانید، یا اگر انگشت شست و اشاره تان را دو طرف تسمه قرار دهید با فشار معمولی نتوانید چند سانتی متر دو طرف تسمه را به هم نزدیک کنید. خیلی شل باشد هم یعنی اینکه شکم بدهد. اگر خیلی شل باشد حرکت موتور را به خوبی به پروانه منتقل نمی کند و باعث افت کارایی، فشار به موتور و افزایش مصرف برق می شود.
برای تنظیم تسمه می توانید پیچ هایی که موتور را روی حلزونی مستقر کرده اند شل کنید. این پیچ ها معمولا چند سانتی متر جای رگلاژ دارند،. سپس موتور را جابجا کرده و مجددا در جای مناسب محکم کنید. تنظیم تسمه کولر از آن کارهایی است که خرج ندارد ولی برای سرویس کولر آبی بسیار مهم است.

 

۵- پمپ آب کولر: سوختنی ترین قطعه ممکن

پمپ کوچک آب یک جور غریبی تنها در گوشه پایین منتظر سرویس کولر آبی است. این پمپ را هم مثل موتور از گرد و خاک پاک و روغن کاری کنید. پمپ آب کولر درون یک ظرف پلاستیکی سبد مانند قرار گرفته است. این سبد را هم با برس سیمی خوب پاک کنید تا در روند جریان آب مشکلی ایجاد نکند.

رایج ترین پمپ آب کولر

همان طور که گفتیم پمپ کولر یکی از سوختنی ترین قطعات کولر است و احتما اینکه دچار مشکل شده باشد زیاد است. به علت حساسیت زیاد این قطعه می خواهیم بیشتر به آن بپردازیم. در انتهای مقاله سعی می کنیم اطلاعاتی را بیان کنیم که در صورت خرابی پمپ هم به شما برای تعمیر کمک کند. با ما همراه باشید.

 

۶- راه اندازی کولر آبی بدون شستشو هرگز!

کولر را کامل بشویید. فکر کنید فرزندتان را می خواهید قبل عروسی رفتن ببرید حمام. کامل تمیزش کنید. گرد و خاک بدنه را با آب و دستمال بشویید. هر جا لازم شد از اسپری پاک کننده استفاده کنید. اگر ابتدا یک دور پیچ و مهره را هم آچار کشی کنید ثواب دارد. مطمئن بشوید هر چیز در جای خود محکم ایستاده است.
برای تمیز کردن کف کولر حتما از فرچه پلاستیکی استفاده کنید. استفاده از ابزارهای سیمی و فلزی می تواند باعث شود رنگ کف خورده شود. چون کف دایم با آب در تماس است اگر رنگ خورده شود به سرعت دچار پوسیدگی می شود. اگر هم دیدید که همین الانش هم جایی از رنگ کف خورده شده و خطر پوسیدگی شما و کف کولرتان را تهدید می کند، یک مقدار قیر ایزوله می توانید از مصالح فروشی ها تهیه کنید و روی قسمت خورده شده بریزید. هر چقدر خاک کمتری در کولر باقی بگذارید برای کولر و ریه تان بهتر است.
کف کولر هم یک شیر تخلیه دارد که محل خوبی برای جمع شدن جرم و مواد زاید است. شیر تخلیه را باز و تمیز کنید. خاک های تمام بدنه هم باید از آنجا خارج شوند. بعد از شستشو حتما دوباره شیرتخلیه را ببندید.

راستی اگر دیواره های کولر شما شوره زده می توانید با کارهایی ساده برای رفع شوره کولر این مشکل را هم هنگام راه اندازی کولر حل کنید.

 

۷- چک کردن شلنگ: خون تازه در رگ های سالم جریان می یابد.

اگر شلنگ کولرتان از شلنگ های قدیمی باشد، احتمال ترکیدگی، خشک شدگی یا پوسیدگی آن در زمستان بسیار زیاد است. یک بار شیر آب ورودی را باز کنید و مسیر آب را تا داخل کولر دنبال کنید. اگر از اتصالات ورودی و خروجی نشتی داریم لطفا آب بندی کنید. اگر از بدنه شلنگ آب بیرون می زند شلنگ را تعویض کنید. اگر از هیچ جا نشتی نداریم، خدا را شکر کنید.
اگر حین راه اندازی کولر آبی خواستید شلنگ را تعویض کنید از شلنگ های یخچالی ۵ میلی متری استفاده کنید که انعطاف پذیری بیشتری دارند و زمستان های بیشتر و سردتری را تاب می آورند. هرقدر جریان آب داخل کولر بهتر باشد، خنکی بیشتر و مطبوع تری ایجاد می کند.

 

۸- تنظیم شناور کولر:

یکی از اجزای به ظاهر ساده و بیکار کولر شناور آن است. به ظاهر ساده آن نگاه نکنید، شناور واقعا یک اختراع نبوغ آمیز با استفاده از قوانین فیزیک است و نقش مهمی دارد. شناور کولر باید مطمئن شود که آب فقط به اندازه کافی در کف کولر جمع می شود و نه بیشتر. اگر شناور کولر نبود شما باید هر ده دقیقه می رفتید پشت بام شیر را می بستید و بعد دوباره می رفتید باز می کردید.
شناور کولر معمولا از یک گوی پلاستیکی توخالی و سبک و یک میله فلزی تشکیل شده که بهش می گوییم اهرم. یک مقداری هم پیچ و مهره و واشر در سر دیگر آن دیده می شود. کار گوی پلاستیکی این است که سبک تر از آب باشد و روی آب باقی بماند. وقتی سطح آب بالا می آید این گوی هم بالا می آید و اهرم را هم با خود بالا می آورد. بالا رفتن اهرم باعث می شود که جلوی دریچه ورودی آب به داخل کولر گرفته شود.
شناورهای قدیمی تنظیم کردنشان سخت است و زور بازو می طلبد. شناور باید طوری تنظیم شود که سطح آب حدود ۱ سانتی متر پایین تر از اولین شیار خروجی آب از کولر قرار گیرد. شناورهای جدید اما روی خود گوی پلاستیکی درجه برای تنظیم دارند و با چرخاندن گوی تنظیم می شوند. اگر شناور کولرتان قدیمی است و تنظیم نمی شود لطفا عوضش کنید.

۹- تست جریان آب قبل از راه اندازی کولر

اگر یادتان باشد مسیر آب را از شیر ورودی تا داخل کولر بررسی کردیم. حالا می خواهیم مطمئن شویم که قبل از راه اندازی، آب به درستی داخل کولر جریان می یابد. برای این کار دو تا از سه تا دیواره کولر که پوشال هایشان را عوض کردیم و تا حالا روی پشت بام افتاده بودند را بردارید و در جای خود قرار دهید. ممنون
ورودی و خروجی پمپ آب را وصل کنید. شلنگ خروجی از پمپ آب باید تا سه راهی های بالای دیواره ها برسد. یکی از عواملی که باعث سوختن موتور و پمپ آب کولر آبی می شود چکه کردن آب از سقف و یا پاشیدن آن از روی دیواره ها روی قطعات الکتریکی است. پس مطمئن شوید که آب از پمپ به درستی خارج می شود، روی شیار بالای دیواره ها ریخته و پخش می شود و بدون پاشش آرام روی پوشال ها پایین می آید. برای این کار لازم است که ابتدا آب در کف کولر جمع شده باشد. حالا می توانید شیرتخلیه را هم چک کنید که آب بند باشد.

۱۰- باد کج به منزل نمی رسد!

می گویند همه ی دعاها برای آمین است. تا اینجا هم ما همه ی دعاها را خوانده ایم و کولر ما می تواند باد مطبوعی با حداقل اتلاف انرژی تولید کند. حالا قبل از راه اندازی کولر باید مطمئن شویم که این باد سالم به مقصد می رسد.
باد خنک تولید شده توسط کولر آبی از طریق دریچه کولر، معمولا وارد یک دالان محصور با پارچه برزنتی می شود و سپس از طریق کانال کولر به دریچه های داخل اتاق شده و شما را خنک می کند. در هر یک از این مسیرها ممکن است ما شاهد هدر رفت باد باشیم.
از ابتدا شروع کنیم: مهم است که خود کولر و پروانه آن همراستا با دریچه و دالان برزنتی قرار گرفته باشند. باد کج به منزل نمی رسد. اگر این همراستایی به درستی رعایت نشده باشد موتور باید توان زیادی صرف هدایت باد کند که واقعا نیازی نیست.
پارچه برزنتی هم گرچه محکم است اما رویین تن نیست. اگر می بینید که جایی از پارچه پاره شده و باد بیرون می زند حتما پارچه را عوض کنید. شاید هم از لبه برزنت و اتصال آن به بدنه یا کانال کولر باد بیرون می زند که در این صورت باید اتصال را درست کنید تا مطمئن شوید که تمام درزها را گرفته اید.
خواه یا ناخواه مقداری از انرژی در طول کانال هدر می رود، پس هر چه طول کانال کوتاهتر باشد راندمان کولر بالاتر می رود. برای همین است که در آپارتمان های بلند بهتر است کولر در بالکن قرار گیرد تا پشت بام.

۱۱- راه اندازی کولر آبی: گام پایانی

حالا همه چیز برای راه اندازی کولر آبی شما آماده است. از عزیزی که پای کلید کولر ایستاده بخواهید که ابتدا پمپ را روشن کند. یک بار دیگر جریان آب را چک کنید. دریچه سوم را هم در جای خود قرارداده و تشریف بروید پایین. خسته نباشید. بهتر است که حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید و سپس موتور را هم روشن کنید. حالا وقتش است که روی مبل لم داده و از خنکای مطبوع باد کولر لذت ببرید. هر از گاهی هم رو به سایرین کرده و یک جوری که انگار بدیهی ترین جمله دنیا را می گویید بپرسید:” ولی خیلی خوب خنک میکنه ها، نه؟”

۳-۱- تعمیر موتور کولر آبی

موتورهای کولر آبی از نوع قفسی هستند و به دلیل اینکه با استفاده از خازن یا مقاومت دو دور راه اندازی می شوند، به موتورهای خازنی هم شناخته می شوند. قدرت کولر و حجم هوایی که وارد می کند به اصلی ترین عضو آن، یعنی موتور کولر بستگی دارد.

موتور کولر آبی صدای فوق العاده کمی دارد و این موضوع به دلیل این است که این دستگاه از روترو سیم پیچی استفاده نکرده و کلکتور ندارد. موتور کولر معمولا دو دور نامیده می شود و دلیل آن این است که دو دور ۱۰۰۰ و ۱۵۰۰ در دقیقه دارد. ۱۰۰۰ دور به معنای دور کند و ۱۵۰۰ به معنای دور تند موتور کولر است. دور تند و کند کولر توسط سه نوع سیم پیچ راه انداز ساخته شده است. موتور کولر دارای یک کلید گریز بوده که بر روی بدنه موتور تعبیه شده است. سیم یا کابل های ورودی و همچنین خروجی سیم پیچ ها به این کلید متصل شده اند. اتصال برق کولر آبی در قسمت کائوچویی آن قرار گرفته و با علائم اختصاری مانند com به معنای کلید مشترک، HI برای دور تند و LO برای دور کند در نظر گرفته شده است.

بخش های مختلف کولر آبی


۳-۱-۲- ماهیت وجود کولر آبی

اگر بخواهیم بدانیم یک پروانه یا حتی یک آرمیچر ساده چگونه می چرخد، باید بدانیم وسیله ای به نام موتور باعث ایجاد این چرخش می شود. موتورهای دو دور کولر آبی نیز عامل چرخش پروانه کولر هستند. این موتورها به دو دسته تقسیم شده و عبارتند از:

موتورهای دو دور به همراه خازن دائم

موتورهای دو دور به همراه یک سیم پیچ راه انداز

اهمیت این موضوع زمانی مشخص می شود که اگر نیاز به تعمیر موتور کولر آبی پیدا کردید، بتوانید آن را به درستی تشخیص داده و سپس برای تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید.

۳-۱-۳ موتورهایی که با خازن دائم کار می کنند

موتورهای این دسته برای حالت های مختلف موتور تشکیل شده اند و هرکدام از آن ها ۴ نوع سیم پیچی متفاوت دارند. هرکدام از دورها از یک سیم پیچی جداگانه تشکیل شده و به همراه یک سیم پیچی کمک کننده و یک خازن هستند. هر زمانی که شما کولر آبی را بر روی دور تند یا کند تنظیم می کنید، سیم پیچی اصلی با سیم پیچی کمکی و خازن گفته شده در مدار قرار می گیرند و از آنجایی که خازن ها همیشه در حال کار هستند اسم این موتور از آن ها گرفته شده است.

۳-۱-۴ موتورهایی که با سیم پیچ راه انداز کار می کنند

موتورهایی که از سیم پیچ راه انداز استفاده می کنند دارای سه دسته مختلف هستند و شامل موارد زیر می شوند.

  • سیم پیچی دور تند ۴قطبی با سرعت ۱۵۰۰ دور در دقیقه
  • سیم پیچی دور کند ۶ قطبی با سرعت ۱۰۰۰ دور در دقیقه
  • سیم پیچی راه انداز ۴ قطبی

موتورهایی که توسط سیم پیچ راه انداز کار می کنند، به این صورت هستند که در قدم اول به همراه سیم پیچ دور تند به صورت موازی روشن شده و درست در زمانی که سرعت موتور به ۷۵ درصد رسید، سیم پیچ راه انداز به طور اتوماتیک از مدار خارج می شود. اگر در این حالت کولر آبی بر روی دور کند قرار داشته باشد، دو سیم پیچ در دور ۰.۷۵ از مدار خارج شده و سیم پیچ دور کند، کار خود را ادامه می دهد. در صورتی که روند کاری موتور به این گونه نباشد، باید برای تعمیر موتور کولر آبی اقدام کنید.

۳-۲- دلایل رایج خرابی و تعمیر موتور کولر هنگاه راه اندازی کولر

حالا بگذارید چند مشکل رایج در خرابی و تعمیر موتور کولر آبی را مرور کنیم. شما ممکن است هنگام راه اندازی کولر به این موارد بر بخورید. جسارت نباشد البته، شما که تا اینجا نشان دادید خودتان استادید.

۳-۲-۱- عدم روشن شدن موتور و پمپ آب در راه اندازی کولر

اگر هنگامی که کلید کولر را می زنید و موتور یا پمپ آب آن کار نمی کند، باید بدانید ایراد همیشه از موتور نبوده و گاهی ممکن است فیوز خراب یا قطع شده باشد. در این مورد باید برق ورودی به فیوز بررسی شود. اگر برق به فیوز می رسد اما با حرکت دادن اهرم فاز برقی از آن خارج نمی شود، ایراد از فیوز بوده و باید برای تعویض آن اقدام کنید.

بروز مشکل در قسمت فاز یا نول

برای حل این مشکل، ابتدا باید از وجود برق در قسمت کلید کولر مطمئن شویم. اگر کلید برق سالم بوده و در ترمینال برقی وجود نداشت باید بدانیم مشکل از سیم است و احتمالا در آن قطعی وجود دارد. اگر برق در قسمت کلید وجود نداشت، باید تمام ایرادات را در سیم کشی ساختمان جستجو کنیم و به علت آن پی ببریم.


مشکلات تعمیر موتور کولر آبی


۳-۲-۲- موتور کولر در حال کار است اما خبری از باد خنک نیست

در این مورد به احتمال قوی معمولا آب به پمپ کولر نمی رسد و ارتباطی با پمپ یا تعمیر موتور کولر آبی ندارد. در این مورد ممکن است به دلیل کمبود در فشار آب یا گرفتگی در ورودی آب مشکل ایجاد شده و آب به پمپ کولر نرسد. در نتیجه این اتفاق، پوشال های موجود در کولر خشک می شوند و باد گرم فضای خانه را پر می کند.

مشکل از پمپ یا شلنگ آن است

در این حالت آب در کولر وجود دارد اما متاسفانه اشکالی در پمپ یا شلنگ متصل به آن وجود دارد. برای حل این مشکل می توانید به مقاله ۳ اشکال رایج در پمپ آب آچاره سر بزنید.

انسداد سوراخ آبریز

در صورتی که بخواهیم این عیب کولر را بررسی کنیم، باید بدانیم تمامی سوراخ ها با همدیگر دچار گرفتگی نمی شوند و معمولا یک یا دو ناودان باهم بسته می شود. برای باز شدن انسداد ناودان ها می توانید از جوهر نمک استفاده کنید.

۳-۲-۳- موتور نیم سوز شده است

 ممکن است بعد از راه اندازی ببینیم که باد گرمی از کولر خارج شود و نیاز به تعمیر موتور کولر آبی پیدا کنیم. در این صورت می توانیم به نیم سوز شدن موتور شک کنیم. قبل از اینکه برای تعمیر موتور اقدامی را انجام دهیم، باید با استفاده از وسیله آمپر سنج، جریان را در موتور اندازه گیری کنیم و سپس برای تعمیر موتور کولر آبی اقدام کنیم. جریان اصلی موتور بر روی بدنه آن حک شده است و می توانید پس از مشاهده در آمپر سنج، با عدد روی بدنه موتور آن را اندازه گیری کنید. اگر عددی که اندازه گیری کرده اید چندین برابر بیشتر از عدد روی بدنه را نشان دهد به این معنی است که موتور کولر نیم سوز شده است.

۳-۲-۴- موتور هنگام راه اندازی کولر کار نمی کند

در این حالت ابتدا لازم است واتر پمپ را نیز چک کنید تا مشکل از برق کولر نباشد، اگر برق در کولر موجود باشد، خراب شدن آن می تواند به دلایل زیر اتفاق بی افتد و باید برای تعمیر موتور کولر آبی اقدام کنید:


تعمیر موتور کولر آبی


۳-۲-۵- نرسیدن برق به موتور کولر آبی

نرسیدن برق به موتور دلایل مختلفی دارد و گاهی ممکن است فاز مرتبط با موتور کولر قطع شده یا نول آن ایراد داشته باشد. بررسی ساده در موارد زیر می تواند به شما برای تشخیص این مشکل کمک کند.

هنگام فشردن کلید HI و COM برق ۲۲۰ ولت در آن جریان دارد اما کار نمی کند: برای حل این مشکل بهتر است با متخصص تماس بگیرید.

هنگام راه اندازی کولر موتور صدای متفاوتی داده اما کار نمی کند

هنگام بروز این مشکل بهتر است بدانیم که به احتمال بسیار بالایی سیم پیچ راه انداز سوخته است یا سیم پیچی اتصالی با کلید گریز ندارد. دلایل دیگری نیز مانند سفت بودن بیش از اندازه تسمه، نیم سوزی سیم پیچی در حالت تند، سوختن خازن راه انداز نیز می توانند دلیل خرابی موتور باشند.

۳-۲-۶ کار کردن یک دور از موتور فن و اقدام برای تعمیر موتور کولر آبی

در این حالت به احتمال زیاد سیم مربوط به دور دوم از صفحه کلید موتور قطع شده است. برای حل این مشکل ابتدا و قبل از هرچیر برق کولر را قطع کرده و سپس به وسیله اهم متر، سیم پیچی ها را اندازه گیری کنید.

ممکن است سر سیم در سیم پیچ های HI یا LO قطع شده باشد و برای حل این مشکل لازم است از لحیم کاری استفاده کنید.

موتور کولر از سیم پیچ های گوناگونی برای حالت های کند و تند کولر ساخته شده است و باعث مشکلات مختلفی می شود. باز هم یادآوری می کنیم برای بررسی هر کدام از مشکلات هنگام راه اندازی کولر، ابتدا برق آن را قطع کنید و سپس به طور معمولا با اهم متر سیم پیچی ها را اندازه گیری کنید.
در صورتیکه نیاز به سرویس کولر آبی و تعمیر آن داشتید می توانید از خدمات تعمیر کولر آبی آچاره استفاده کرده و سرویس مورد نیاز را در کمترین زمان ممکن دریافت کنید.

 

۵-۱- تعمیر پمپ کولر آبی در راه اندازی کولر

خرابی پمپ آب دلایل مختلفی دارد که با بررسی یک متخصص یا شخصی که این کار را به درستی انجام می دهد، می توانیم علت آن را متوجه شویم و به آن رسیدگی کنیم. این دلایل عبارتند از:

۵-۱-۱- عدم رسیدن آب به پمپ هنگام راه اندازی کولر

همان طور که می دانیم پمپ آب کولر، به وسیله آب کار می کند و یکی از مشکلات رایج آن ممکن است، نرسیدن آب به این وسیله باشد. برای تعمیر پمپ کولر آبی لازم است در قدم اول بررسی کنیم که آیا پمپ در آب قرار دارد یا خیر. در صورتی که در آب قرار نداشته باشد، باید قسمت شناور و ورودی آب چک شوند. گاهی اتفاق می افتد که شناور در جای خود قرار نگرفته یا شلنگ دچار پارگی شده است و باید قبل از هرچیز این مشکلات را حل کنید.

۵-۱-۲- مشکل رسانایی برق در تعمیر اجزای کولر آبی

در طی مراحل راه اندازی کولر هنگامی که می خواهید برای تعمیر پمپ آب کولر اقدام کنید، مطمئن شوید که پمپ آب کولر به برق متصل باشد؛ برای انجام این کار به ابزار مولتی متر نیاز پیدا خواهید کرد و بهتر است در صورتی که در این زمینه تجربه خاصی ندارید آن را به عهده یک برقکار یا متخصص بگذارید. پس از برقراری جریان الکتریکی اگر همچنان برقی به دستگاه نمی رسید، لازم است از یک متخصص کمک بگیرید. آچاره برای انجام این کار متخصصین با تجربه و ماهر خود را در اختیار شما قرار می دهد و شما می توانید از طریق سایت یا اپلیکیشن برای انجام این درخواست ثبت سفارش کنید.

به یاد داشته باشید در صورتی که جریان برق در مدار برقرار بود اما همچنان برق رسانی به پمپ انجام نمی شد، باید مدار شکن را بررسی کنید. مدار شکن وسیله ای است که جریان برق را در هنگام اتصالی قطع می کند. گاهی زمانی که دستگاه در یک دوره طولانی کار می کند، مدار شکن فعال شده و جریان برق را قطع می کند. این اتفاق بسیاری از اوقات که وسایل برقی پر مصرف همزمان در خانه روشن باشند، می افتد و به آسانی می توانید آن را به حالت قبلی بازگردانید.


مسدود شدن شلنگ یا سایر اجزای کولر

۵-۱-۳- مسدود شدن شلنگ یا سایر اجزای کولر

پس از بررسی سیستم برق رسانی در صورتی که متوجه شویم این قسمت مشکلی ندارد، احتمال می رود در قسمتی از کولر گرفتگی به وجود آمده باشد و باید برای رفع آن اقدام کنیم. برای پیگیری این موضوع می توانیم در قدم اول بررسی کنیم که آیا کفی پمپ آهک گرفته است یا خیر؛ بسیاری از اوقات با جمع شدن این رسوبات گرفتگی به وجود می آید و مانع رسیدن جریان آب به سایر قسمت ها می شود. برای جلوگیری از این گرفتگی به یاد داشته باشید که می توانید از ورود قطعات زائد و آهک پیشگیری کرده و از یک صافی برای رفع آن استفاده کنید. این صافی مواد زائد را جدا کرده و فقط باعث انتقال آب می شود.

۵-۱-۴- تعویض یا تعمیر پمپ کولر آبی در راه اندازی کولر؟

در صورتی که حین راه اندازی کولر نتوانستید اقداماتی برای تعمیر پمپ آب کولر انجام دهید باید برای تعویض آن اقدام کنید. برای انجام این کار ابتدا صفحه کناری کولر را باز کنید، سپس پمپ آب را پیدا خواهید کرد. با توجه به اینکه پمپ همچنان در حال کار کردن است، شلنگ آب رسان پمپ به کولر را با احتیاط جدا کنید. پس از جدا کردن شلنگ، بررسی کنید آیا آبی از آن خارج شده یا جریان آب شلنگ مناسب است؟

در صورتی که در این قسمت با مشکلی مواجه شدید لازم است برق کولر را جدا کنید و با سیم چین گیره دو سوی شلنگ پمپ را جدا کنید. پس از جدا کردن، خط آب رسانی که در قسمتی T شکل در محل قرار دارد را حذف کنید. با تهیه پمپ آب جدید، شلنگ پمپ آب را به قسمت T شکل آب رسانی وصل و از سمت دیگر آن را به قسمت توزیع کننده آب نیز متصل کنید. پس از انجام تمامی این کارها، اجزای دیگر را نیز به جای خود بازگردانید و سپس کولر را به کار بیندازید.

۵-۲-۱ نحوه روغن کاری پمپ و تعمیر آن هنگام راه اندازی کولر

پمپ آب کولر آبی معمولا به دو نوع اصلی تقسیم شده و معمولا از آن‌ها برای کولرهای موجود در بازار استفاده می شود. این دو نوع عبارتند از:

پمپ آب کولر با موتور قطب چاکدار و استاتور تک بوبین

پمپ آب کولر با موتور قطب چاکدار و استاتور دو بالشتکی

هرکدام از این پمپ ها باید در دوره های منظم، در قسمت بوشن های بلبرینگ دار و محورهایشان روغن کاری شوند؛ برای روغن کاری این پمپ ها لازم است تا بتوانید این پمپ ها را باز کرده و دوباره ببندید. در ادامه قصد داریم نحوه باز کردن پمپ تک بوبین را شرح دهیم.


مسدود شدن شلنگ یا سایر اجزای کولر


۵-۲-۲- روغن کاری پمپ های با موتور قطب چاکدار و استاتور تک بوبین در تعمیر پمپ کولر آبی

برای روغن کاری پمپ و دینام کولر آبی هنگام راه اندازی کولر باید پمپ را از بدنه جدا کرده و سیم های برق آن را نیز از کولر جدا کنید. برای اینکه در محل سیم ها اشتباه نکنید، می توانید از آن عکس گرفته یا با ماژیک آن ها را علامت بزنید. شیلنگ متصل به پمپ آب را جدا کنید و آن را بیرون بکشید. پس از آزاد شدن پمپ آب، ابتدا سیم برق آن را جمع کنید تا آسیب نبیند. پمپ را به روش زیر باز کنید:

 

  • کلاهک پمپ را با استفاده از آچار بوکسی باز کنید.
  • کلاهک را از موتور پمپ جدا کنید.
  • به پروانه یا فن پمپ را با استفاده از یک پیچ گوشتی تخت در جهت مختلف به آرامی ضربه وارد کنید تا جدا شود.
  • در قدم بعدی درپوش موتور را با استفاده از آچار تخت باز کنید.
  • قسمتی که نیاز به روغن کاری دارد درپوش موتور است و باید با استفاده از روغن های مخصوص و مقاوم در مقابل رطوبت روغن کاری شود.
  • در ادامه استاتور تک بوبین پمپ را از روتور جدا کرده و به وسیله یک دم باریک سر سیم های کابل را جدا کنید.
  • در این مرحله به راحتی می توانید کفی پلاستیکی پمپ را جدا کنید.

۵-۲-۳- سپس پروانه پمپ را از محور موتور جدا کنید و در صورتی که محکم بود با استفاده از دم باریک آن را بیرون بکشید.

  • محور روتور را از بوش درپوش پایین موتور جدا کنید. به خاطر داشته باشید ممکن است، رسوبات موجود باعث گشاد شدن بوشن شود و بهتر است قبل از بیرون آوردن بوشن، رسوبات تمیز شوند.
  • در گام بعدی پیچ پایه پمپ را باز کنید؛ این مهره پمپ را به قاب درپوش پایین موتور وصل کرده است.
  • درپوش پایینی و قاب پلاستیکی را از پایه جدا کنید و بوشن موجود در روی درپوش را درآورید.
  • این بوشن را نیز مانند همان بوشن بالایی با روغن مقاوم در مقابل آب روغن کاری کنید.
  • حالا که تمامی قطعات پمپ را باز کرده اید با مراقبت از سیم پیچی ها، سایر قسمت ها را رسوب زدایی کنید.
  • در قدم آخر تمامی قطعات را دوباره بهم متصل کنید و فراموش نکنید محور پمپ آب کولر را نیز روغن کاری کنید. مقاومت پمپ کولر آبی باید عدد ۷.۴۴ را نشان دهد.

پمپ آب کولر با موتور قطب چاکدار و استاتور دو بالشتکی در تعمیر پمپ کولر آبی

۵-۲-۴- پمپ آب کولر با موتور قطب چاکدار و استاتور دو بالشتکی در تعمیر پمپ کولر آبی

  • برق کولر را قطع کنید و سیم های برق را از ترمینال جدا کنید و یادتان باشد آن ها را علامت گذاری کنید.
  • پمپ را بیرون آورده و سیم های اطراف آن را جمع کنید.
  • با استفاده از آچار تخت، مهره های روی نگهدارنده قاب را باز کرده تا کلاهک جدا شود.
  • درپوش را با استفاده از آچار تخت جدا کنید و سیم رابط متصل به آن را نیز جدا کنید.
  • با چند ضربه بسیار آرام، استاتور را از پمپ جدا کنید.
  • کفی پلاستیکی پمپ را با استفاده از انبر دست بیرون بکشید.
  • پروانه را از محور روتور بیرون کشیده و آن را جدا کنید و سپس پایه را نیز از آن جدا کنید.
  • میله هایی که پایه را از آن ها بیرون کشیدید، نگهدارنده درپوش موتور هستند و بهتر است پیچ های آن را باز کنید تا بتوانید موتور را جدا کنید.

۵-۲-۵- حالا نوبت تمیزکردن موتور کولر است:

  • با استفاده از یک محلول جرم گیر، رسوبات را از بین ببرید تا بتوانید به راحتی بوشن را بیرون آورید.
  • با استفاده از روغن، محور بوشن و بوشن را روغن کاری کنید.
  • روتور را به آرامی بیرون کشیده و مواظب باشید تا به هیچ عنوان ضربه نخورد.
  • بوشن ها، محور و محل تماس محور و بوش باید به خوبی روغن کاری شود و سایر قطعات به غیر از سیم پیچ ها، رسوب زدایی شوند. پس از انجام این مراحل، باید مقاومت عایق سیم پیچ با بدنه، ۱۰ اهم بوده و میزان اهم مقاومت بالشتک ها، عدد ۲.۱۲۹ را نشان دهد.
  • سپس همه چیز را به حالت اول بازگردانید.

 

واتر پمپ کولر وسیله ای است که هدایت آب به کولر را بر عهده گرفته است. تعمیر پمپ کولر آبی کاری آسان است که توسط فرد یا متخصص انجام می شود. با سرویس دوره ای می توانید از خراب شدن کولر جلوگیری کرده و برای رفع آن اقدام کنید؛ همچنین شما می توانید با استفاده از متخصصین آچاره برای تعمیرات کولر خود اقدام کنید. حالا دیگر شما در باره دو موتور کولر آبی اطلاعات کافی دارید. بعد از اینکه مدرک مهندسی برق را در راه اندازی کولر آبی گرفتیم حالا وقتش است که مدرک مهندسی سیلات در گرایش راه اندازی کولر آبی هم بگیریم.



0
۰
برچسب ها :
نویسنده مطلب تیم تحریریه آچاره

دیدگاه شما

بدون دیدگاه