راه اندازی کولر با کاملترین راهنمای راه اندازی کولر آبی در بهار

راه اندازی کولر آبی از کارهایی است که از سالها پیش مردان ایرانی را به پشت بامها میکشاند. هر سال حوالی اردیبهشت و خرداد مردانی پیژامه پوش و زیر پیراهن به تن و دمپایی به پا روی پشت بامهای آسفالتِ بعدها ایزوگام شده میدیدید که تا کمر در یک قوطی مکعب شکل آبی رنگ فرو رفتهاند که میدانستیم آمدهاند برای راه اندازی کولر آبی خانهشان.
بهمرور که مشغلهها و فاصله خانهها تا پشتبامها بیشتر شد، این کار بیشتر و بیشتر به تعمیرکاران کولر سپرده شد. اما هنوز هم هستند کسانی که ترجیح میدهند خودشان این کار را انجام دهند. این متن با شوق و احترام تقدیم به آنها میشود. هرچند ما توصیه نمیکنیم!
به طور مرتب کولر آبی خود را سرویس کنید تا از عملکرد صحیح و طول عمر آن اطمینان حاصل کنید.
قبل از هر چیز، اطراف کولر را از هرگونه وسایل و اشیاء مزاحم خالی کنید. همچنین فضای کافی برای باز کردن دربهای کولر در نظر بگیرید.
مراحل پیش از راه اندازی:
- آماده سازی محیط کولر
- قطع برق کولر
- تعویض پوشالها
- بررسی و تمیز کردن اجزا
- بررسی و شستشوی پمپ آب
- بررسی و تنظیم شناور
- بررسی شلنگها
- بررسی دریچهها و کانالها
راه اندازی کولر:
- وصل کردن برق
- باز کردن شیر آب
- روشن کردن پمپ آب
- روشن کردن موتور
- تنظیم دور موتور
- بررسی نهایی
راه اندازی کولر آبی چرا اهمیت دارد؟
راه اندازی و تعمیر کولر آبی در زمره کارهایی است که میتوان نکرد. یعنی اگر انجام ندهید آسمان به زمین نمیآید، جایی منفجر نمیشود و کسی عزیزانتان را به گروگان نمیگیرد. اما خب مشکلاتی هم پیش میآید. مثلاً:
- مصرف برق بالاتر میرود.
- مصرف آب بالاتر میرود.
- کمتر خنک میشوید!
- احتمال سوختن موتور کولر آبی بیشتر میشود.
- احتمال سوختن پمپ آب کولر آبی بیشتر میشود.
- احتمال نشتی آب ناشی از ترکیدی شلنگ آب ناشی از سرمای زمستان بیشتر میشود.
- احتمال سرریز شدن آب به خاطر تنظیم نبودن شناور کولر بیشتر میشود.
خلاصه احتمال اینکه تقاص تنبلی اول فصل گرما را با دردسر چندین برابر پس بدهید خیلی زیاد است. البته که ما همچنان توصیه میکنیم که کار با هزینه اندکی به تعمیرکار کولر آچاره یا هر متخصص مطمئن دیگری که میشناسید بسپارید و از وقتتان کنار خانواده بیشتر استفاده کنید. درباره سرویس کولر آبی آچاره هم میتوانید در سایت آچاره بخوانید.
فیلم آموزش اصول راه اندازی کولر آبی و استفاده صحیح از آن
چرا هر سال به سرویس و راه اندازی کولر آبی نیاز داریم؟
لازم نیست نابغه باشیم و غیبگویی هم نمیکنیم. احتمالاً خود شما هم بهتر از ما میدانید. اما بگذارید دلایل این موضوع، تکبهتک اینجا بیان کنیم.
- تقریباً از اواخر تابستان و اوایل پاییز، کولرها خاموش میشوند و به مدت 7 تا حتی 9 ماه، بدون استفاده میمانند. از طرفی بیشتر کولر آبیها، در بالای پشتبام و یا یک فضای باز قرار دادهشدهاند و بهاینترتیب، مانند یک آهنربا، گرد و خاکهای شهر رو به خودشان جذب خواهند کرد. پس اگر بعد از این مدت به سراغ کولر آبی ارزشمندتان بروید، ممکن است خیلی یکدیگر را نشناسید.
- مقداری آب در داخل مخزن کولر آبی و بعد از اتمام استفاده باقی میماند که میتواند منبع اولیه بسیار مناسبی برای رشد موجوداتی باشد که از هر فرصتی برای زندگی کردن استفاده میکنند! بله، درست حدس زدید، انواع باکتریها و قارچها، به دنبال چنین مکانهایی برای رشد هستند و اگر قبل از سرویس کولر، اقدام به استفاده از کولر آبی کنید، بهراحتی کلکسیون زیادی از انواع باکتریها را به محل زندگی خود دعوت خواهید کرد.
- در هنگامی که به سراغ سرویس کولر برید، متوجه خواهید شد که هزینههایی به شما تحمیل شده، اما چرا؟ چرا که هر وسیله الکتریکی-مکانیکی، یک بازه عمر مفید دارد و برای استفاده بهینه همیشگی، نیاز به تعویض قطعات و یا تعمیر خواهد داشت.
1- قبل از راه اندازی کولر چه نکاتی را رعایت کنیم؟
اول اینکه راه اندازی کولر مثل تنظیم کردن آنتنهای شاخهای قدیمی تلویزیون یک کار دو نفره است. یادتان هست که قبل از موبایل پدر خانواده میرفت پشت بام که آنتن را تنظیم کند و دائم داد میزد که:”درست شد؟” و یکی از بچهها از پایین با بالاترین تن صدایش فریاد میزد که: “نه هنوز برفکه“؟
این کار نیز نیاز به یک نفر روی پشت بام دارد که شمایید که دارید این مطلب را میخوانید. یک نفر دیگر هم باید پایین پای کلید کولر باشد تا هر وقت شما خواستید کولر را روشن یا خاموش کند.
نکته بسیار مهم دیگر اینکه مطمئن شوید که آن چیزی که دارید سرویس میکنید کولر خودتان است نه کولر یا سایر متعلقات همسایه. برای این کار از آن عزیزی که پایین پای کلید کولر کاشته شده بخواهید که کولر را روشن کند، آنی که شروع به چرخش و تولید صدا میکند کولر شماست. میخندید؟ دیدیم که می گوییم.
قبل از اینکه بخواهید کولر را روشن کنید لطفاً دریچههای کولر را باز کنید. وگرنه مثل این است که کولر با دهن بسته عطسه کند. بهش فشار میآید. همچنین برای اینکه گرد و خاک نشسته در طول زمستان به یکباره وارد اتاق نشوند بهتر است یک پارچه مرطوب جلوی دریچه بگیرید.
بعد که مطمئن شدید دارید کولر خودتان را راه اندازی میکنید برق را قطع کنید.
2- تعویض پوشال: نماد راه اندازی کولر آبی
حتماً میدانید که پوشال چقدر چیز گرم و نرمی است و جان میدهد برای ولو شدن و استراحت. خب غیر از شما انواع قارچها و باکتریها هم این را میدانند. آنها هم در سرمای زمستان برای اندکی آسایش به درون پوشالها خزیدهاند. وقتی آب مجدداً وارد کولر شوند آنها جان دوباره میگیرند، همراه با هوای خنک وارد منزل میشوند، بو و بیماری ایجاد میکنند. لذا لطفاً تعویض پوشال را جدی بگیرید.
برای تعویض پوشال لطفاً توجه کنید که پوشال جدید دقیقاً متناسب با ظرفیت کولرتان باشد. یعنی برای کولر 6000 پوشال کولر 3000 نگیرید و برعکس. ضخامت پوشال و تراکم آن روی کارایی کولر اثر میگذارند.
پوشالهای جدید را وقتی روی دریچههای کولر قرار دادید ابتدا خیس کنید، بعد توریهای سیمی را روی آنها بگذارید و در جای خود محکم کنید.
3- تعمیر موتور کولر آبی: قلب تپنده کولر شما
برای راه اندازی موتور کار سختی ندارید. ابتدا گرد و خاک روی آن را تمیز کنید. بعد باید یاتاقانها را روغن بزنید. برای اینکه بدانیم یاتاقان کدام است این الگو را پیش برویم: یک قسمت استوانهای در کولر هست که میچرخد، آن پروانه است. در محور این استوانه یک میله هست که محور پروانه است.
این محور در دو سر خود وارد یک قطعه فلزیای دایرهای میشود که یاتاقان است. یاتاقان حرکت موتور، تسمه و پولی را به محور منتقل میکند. روی یاتاقان یک دریچه کوچک هست، آن را باز کنید و روغن کاری را شروع کنید.
بهتر است قبل از روشن کردن موتور چند بار با دست پروانه و تسمه را بچرخانید تا روان شوند. اگر مشکلی هست یا چیزی جایی گیر کرده هم متوجه بشوید.
بعد از کسی که پایین پای کلید ایستاده بخواهید یک بار خیلی کوتاه کولر را روشن کند. اگر روان میچرخد مشکلی نیست. چون کولر آب ندارد لطفاً این مرحله چند ثانیه بیشتر طول نکشد.
ولی اگر هنگام راه اندازی کولر متوجه شدیم که موتور کولر آبی مشکل دارد چه؟ با توجه به اهمیت و قیمت جناب موتور کولر آبی، در انتهای این مقاله بهصورت جداگانه درباره تعمیر موتور کولر صحبت میکنیم.
4- تنظیم تسمه در راه اندازی کولر: مفید و بیخرج
خب حالا که خیالمان کامل از موتور کولر آبی راحت شد اجازه دهید برگردیم به مسیر سرویس کردن این عزیز!
این جمله قصار را از ما به یادگار داشته باشید: تسمه باید به اندازه سفت باشد. نه خیلی زیاد نه خیلی کم. خیلی زیاد سفت باشد یعنی نتوانید خودتان با دست پروانه را بچرخانید، یا اگر انگشت شست و اشارهتان را دو طرف تسمه قرار دهید با فشار معمولی نتوانید چند سانتی متر دو طرف تسمه را به هم نزدیک کنید. خیلی شل باشد هم یعنی اینکه شکم بدهد.
اگر خیلی شل باشد حرکت موتور را به خوبی به پروانه منتقل نمیکند و باعث افت کارایی، فشار به موتور و افزایش مصرف برق میشود.
برای تنظیم تسمه میتوانید پیچهایی که موتور را روی حلزونی مستقر کردهاند شل کنید. این پیچها معمولاً چند سانتی متر جای رگلاژ دارند، سپس موتور را جابجا کرده و مجدداً در جای مناسب محکم کنید. تنظیم تسمه کولر از آن کارهایی است که خرج ندارد ولی برای سرویس کولر آبی بسیار مهم است.
5- پمپ آب کولر: سوختنیترین قطعه ممکن
پمپ کوچک آب یک جور غریبی تنها در گوشه پایین منتظر سرویس کولر آبی است. این پمپ را هم مثل موتور از گرد و خاک پاک و روغن کاری کنید. پمپ آب کولر درون یک ظرف پلاستیکی سبد مانند قرار گرفته است. این سبد را هم با برس سیمی خوب پاک کنید تا در روند جریان آب مشکلی ایجاد نکند.
همان طور که گفتیم پمپ کولر یکی از سوختنیترین قطعات کولر است و احتما اینکه دچار مشکل شده باشد زیاد است. به علت حساسیت زیاد این قطعه میخواهیم بیشتر به آن بپردازیم. در انتهای مقاله سعی میکنیم اطلاعاتی را بیان کنیم که در صورت خرابی پمپ هم به شما برای تعمیر کمک کند. با ما همراه باشید.
6- راه اندازی کولر آبی بدون شستشو هرگز!
کولر را کامل بشویید. فکر کنید فرزندتان را میخواهید قبل عروسی رفتن ببرید حمام. کامل تمیزش کنید. گرد و خاک بدنه را با آب و دستمال بشویید. هر جا لازم شد از اسپری پاک کننده استفاده کنید. اگر ابتدا یک دور پیچ و مهره را هم آچار کشی کنید ثواب دارد. مطمئن بشوید هر چیز در جای خود محکم ایستاده است.
برای تمیز کردن کف کولر حتماً از فرچه پلاستیکی استفاده کنید. استفاده از ابزارهای سیمی و فلزی میتواند باعث شود رنگ کف خورده شود. چون کف دائم با آب در تماس است اگر رنگ خورده شود به سرعت دچار پوسیدگی میشود.
اگر هم دیدید که همین الانش هم جایی از رنگ کف خورده شده و خطر پوسیدگی شما و کف کولرتان را تهدید میکند، یک مقدار قیر ایزوله میتوانید از مصالح فروشیها تهیه کنید و روی قسمت خورده شده بریزید. هر چقدر خاک کمتری در کولر باقی بگذارید برای کولر و ریهتان بهتر است.
کف کولر هم یک شیر تخلیه دارد که محل خوبی برای جمع شدن جرم و مواد زاید است. شیر تخلیه را باز و تمیز کنید. خاکهای تمام بدنه هم باید از آنجا خارج شوند. بعد از شستشو حتماً دوباره شیرتخلیه را ببندید.
راستی اگر دیوارههای کولر شما شوره زده میتوانید با کارهایی ساده برای رفع شوره کولر این مشکل را هم هنگام راه اندازی کولر حل کنید.
7- چک کردن شلنگ: خون تازه در رگهای سالم جریان مییابد
اگر شلنگ کولرتان از شلنگهای قدیمی باشد، احتمال ترکیدگی، خشک شدگی یا پوسیدگی آن در زمستان بسیار زیاد است. یک بار شیر آب ورودی را باز کنید و مسیر آب را تا داخل کولر دنبال کنید. اگر از اتصالات ورودی و خروجی نشتی داریم لطفاً آب بندی کنید. اگر از بدنه شلنگ آب بیرون می زند شلنگ را تعویض کنید. اگر از هیچ جا نشتی نداریم، خدا را شکر کنید.
اگر حین راه اندازی کولر آبی خواستید شلنگ را تعویض کنید از شلنگهای یخچالی 5 میلی متری استفاده کنید که انعطافپذیری بیشتری دارند و زمستانهای بیشتر و سردتری را تاب میآورند. هرقدر جریان آب داخل کولر بهتر باشد، خنکی بیشتر و مطبوعتری ایجاد میکند.
ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر آبی
8- تنظیم شناور کولر
کی از اجزای به ظاهر ساده و بیکار کولر شناور آن است. به ظاهر ساده آن نگاه نکنید، شناور واقعاً یک اختراع نبوغ آمیز با استفاده از قوانین فیزیک است و نقش مهمی دارد. شناور کولر باید مطمئن شود که آب فقط به اندازه کافی در کف کولر جمع میشود و نه بیشتر. اگر شناور کولر نبود شما باید هر ده دقیقه میرفتید پشت بام شیر را میبستید و بعد دوباره میرفتید باز میکردید.
شناور کولر معمولاً از یک گوی پلاستیکی توخالی و سبک و یک میله فلزی تشکیل شده که بهش می گوییم اهرم. یک مقداری هم پیچ و مهره و واشر در سر دیگر آن دیده میشود. کار گوی پلاستیکی این است که سبکتر از آب باشد و روی آب باقی بماند. وقتی سطح آب بالا میآید این گوی هم بالا میآید و اهرم را هم با خود بالا میآورد. بالا رفتن اهرم باعث میشود که جلوی دریچه ورودی آب به داخل کولر گرفته شود.
شناورهای قدیمی تنظیم کردنشان سخت است و زور بازو میطلبد. شناور باید طوری تنظیم شود که سطح آب حدود 1 سانتی متر پایینتر از اولین شیار خروجی آب از کولر قرار گیرد. شناورهای جدید اما روی خود گوی پلاستیکی درجه برای تنظیم دارند و با چرخاندن گوی تنظیم میشوند. اگر شناور کولرتان قدیمی است و تنظیم نمیشود لطفاً عوضش کنید.
9- تست جریان آب قبل از راه اندازی کولر
اگر یادتان باشد مسیر آب را از شیر ورودی تا داخل کولر بررسی کردیم. حالا میخواهیم مطمئن شویم که قبل از راه اندازی، آب به درستی داخل کولر جریان مییابد. برای این کار دو تا از سه تا دیواره کولر که پوشالهایشان را عوض کردیم و تا حالا روی پشت بام افتاده بودند را بردارید و در جای خود قرار دهید.
ورودی و خروجی پمپ آب را وصل کنید. شلنگ خروجی از پمپ آب باید تا سه راهیهای بالای دیوارهها برسد. یکی از عواملی که باعث سوختن موتور و پمپ آب کولر آبی میشود چکه کردن آب از سقف و یا پاشیدن آن از روی دیوارهها روی قطعات الکتریکی است.
پس مطمئن شوید که آب از پمپ به درستی خارج میشود، روی شیار بالای دیوارهها ریخته و پخش میشود و بدون پاشش آرام روی پوشالها پایین میآید. برای این کار لازم است که ابتدا آب در کف کولر جمع شده باشد. حالا میتوانید شیرتخلیه را هم چک کنید که آب بند باشد.
10- باد کج به منزل نمیرسد!
میگویند همهی دعاها برای آمین است. تا اینجا هم ما همهی دعاها را خواندهایم و کولر ما میتواند باد مطبوعی با حداقل اتلاف انرژی تولید کند. حالا قبل از راه اندازی کولر باید مطمئن شویم که این باد سالم به مقصد میرسد.
باد خنک تولید شده توسط کولر آبی از طریق دریچه کولر، معمولاً وارد یک دالان محصور با پارچه برزنتی میشود و سپس از طریق کانال کولر به دریچههای داخل اتاق شده و شما را خنک میکند. در هر یک از این مسیرها ممکن است ما شاهد هدر رفت باد باشیم.
از ابتدا شروع کنیم: مهم است که خود کولر و پروانه آن همراستا با دریچه و دالان برزنتی قرار گرفته باشند. باد کج به منزل نمیرسد. اگر این همراستایی به درستی رعایت نشده باشد موتور باید توان زیادی صرف هدایت باد کند که واقعاً نیازی نیست.
پارچه برزنتی هم گرچه محکم است اما رویین تن نیست.
اگر میبینید که جایی از پارچه پاره شده و باد بیرون می زند حتماً پارچه را عوض کنید. شاید هم از لبه برزنت و اتصال آن به بدنه یا کانال کولر باد بیرون می زند که در این صورت باید اتصال را درست کنید تا مطمئن شوید که تمام درزها را گرفتهاید.
خواه یا ناخواه مقداری از انرژی در طول کانال هدر میرود، پس هر چه طول کانال کوتاهتر باشد راندمان کولر بالاتر میرود. برای همین است که در آپارتمانهای بلند بهتر است کولر در بالکن قرار گیرد تا پشت بام.
11- راه اندازی کولر آبی: گام پایانی
حالا همه چیز برای راه اندازی کولر آبی شما آماده است. از عزیزی که پای کلید کولر ایستاده بخواهید که ابتدا پمپ را روشن کند. یک بار دیگر جریان آب را چک کنید. دریچه سوم را هم در جای خود قرارداده و تشریف بروید پایین. خسته نباشید. بهتر است که حدود 10 دقیقه صبر کنید و سپس موتور را هم روشن کنید.
حالا وقتش است که روی مبل لم داده و از خنکای مطبوع باد کولر لذت ببرید. هر از گاهی هم رو به سایرین کرده و یک جوری که انگار بدیهیترین جمله دنیا را می گویید بپرسید:” ولی خیلی خوب خنک میکنهها، نه؟”
3-1- تعمیر موتور کولر آبی
موتورهای کولر آبی از نوع قفسی هستند و به دلیل اینکه با استفاده از خازن یا مقاومت دو دور راه اندازی میشوند، به موتورهای خازنی هم شناخته میشوند. قدرت کولر و حجم هوایی که وارد میکند به اصلیترین عضو آن، یعنی موتور کولر بستگی دارد.
موتور کولر آبی صدای فوق العاده کمی دارد و این موضوع به دلیل این است که این دستگاه از روترو سیم پیچی استفاده نکرده و کلکتور ندارد. موتور کولر معمولاً دو دور نامیده میشود و دلیل آن این است که دو دور 1000 و 1500 در دقیقه دارد. 1000 دور به معنای دور کند و 1500 به معنای دور تند موتور کولر است. دور تند و کند کولر توسط سه نوع سیم پیچ راه انداز ساخته شده است.
موتور کولر دارای یک کلید گریز بوده که بر روی بدنه موتور تعبیه شده است. سیم یا کابلهای ورودی و همچنین خروجی سیم پیچها به این کلید متصل شدهاند. اتصال برق کولر آبی در قسمت کائوچویی آن قرار گرفته و با علائم اختصاری مانند com به معنای کلید مشترک، HI برای دور تند و LO برای دور کند در نظر گرفته شده است.
3-1-2- ماهیت وجود کولر آبی
گر بخواهیم بدانیم یک پروانه یا حتی یک آرمیچر ساده چگونه میچرخد، باید بدانیم وسیلهای به نام موتور باعث ایجاد این چرخش میشود. موتورهای دو دور کولر آبی نیز عامل چرخش پروانه کولر هستند. این موتورها به دو دسته تقسیم شده و عبارتند از:
موتورهای دو دور به همراه خازن دائم
موتورهای دو دور به همراه یک سیم پیچ راه انداز
اهمیت این موضوع زمانی مشخص میشود که اگر نیاز به تعمیر موتور کولر آبی پیدا کردید، بتوانید آن را به درستی تشخیص داده و سپس برای تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید.
3-1-3 موتورهایی که با خازن دائم کار میکنند
موتورهای این دسته برای حالت های مختلف موتور تشکیل شدهاند و هرکدام از آن ها 4 نوع سیم پیچی متفاوت دارند. هرکدام از دورها از یک سیم پیچی جداگانه تشکیل شده و به همراه یک سیم پیچی کمککننده و یک خازن هستند.
هر زمانی که شما کولر آبی را بر روی دور تند یا کند تنظیم میکنید، سیم پیچی اصلی با سیم پیچی کمکی و خازن گفته شده در مدار قرار میگیرند و از آنجایی که خازنها همیشه در حال کار هستند اسم این موتور از آن ها گرفته شده است.
3-1-4 موتورهایی که با سیم پیچ راه انداز کار میکنند
موتورهایی که از سیم پیچ راه انداز استفاده میکنند دارای سه دسته مختلف هستند و شامل موارد زیر میشوند.
- سیم پیچی دور تند 4قطبی با سرعت 1500 دور در دقیقه
- سیم پیچی دور کند 6 قطبی با سرعت 1000 دور در دقیقه
- سیم پیچی راه انداز 4 قطبی
موتورهایی که توسط سیم پیچ راه انداز کار میکنند، به این صورت هستند که در قدم اول به همراه سیم پیچ دور تند به صورت موازی روشن شده و درست در زمانی که سرعت موتور به 75 درصد رسید، سیم پیچ راه انداز به طور اتوماتیک از مدار خارج میشود.
اگر در این حالت کولر آبی بر روی دور کند قرار داشته باشد، دو سیم پیچ در دور 0.75 از مدار خارج شده و سیم پیچ دور کند، کار خود را ادامه میدهد. در صورتی که روند کاری موتور به این گونه نباشد، باید برای تعمیر موتور کولر آبی اقدام کنید.
3-2- دلایل رایج خرابی و تعمیر موتور کولر هنگاه راه اندازی کولر
حالا بگذارید چند مشکل رایج در خرابی و تعمیر موتور کولر آبی را مرور کنیم. شما ممکن است هنگام راه اندازی کولر به این موارد بر بخورید. جسارت نباشد البته، شما که تا اینجا نشان دادید خودتان استادید.
3-2-1- عدم روشن شدن موتور و پمپ آب در راه اندازی کولر
گر هنگامی که کلید کولر را میزنید و موتور یا پمپ آب آن کار نمیکند، باید بدانید ایراد همیشه از موتور نبوده و گاهی ممکن است فیوز خراب یا قطع شده باشد. در این مورد باید برق ورودی به فیوز بررسی شود. اگر برق به فیوز میرسد اما با حرکت دادن اهرم فاز برقی از آن خارج نمیشود، ایراد از فیوز بوده و باید برای تعویض آن اقدام کنید.
بروز مشکل در قسمت فاز یا نول
برای حل این مشکل، ابتدا باید از وجود برق در قسمت کلید کولر مطمئن شویم. اگر کلید برق سالم بوده و در ترمینال برقی وجود نداشت باید بدانیم مشکل از سیم است و احتمالاً در آن قطعی وجود دارد. اگر برق در قسمت کلید وجود نداشت، باید تمام ایرادات را در سیم کشی ساختمان جستجو کنیم و به علت آن پی ببریم.
3-2-2- موتور کولر در حال کار است اما خبری از باد خنک نیست
در این مورد به احتمال قوی معمولاً آب به پمپ کولر نمیرسد و ارتباطی با پمپ یا تعمیر موتور کولر آبی ندارد. در این مورد ممکن است به دلیل کمبود در فشار آب یا گرفتگی در ورودی آب مشکل ایجاد شده و آب به پمپ کولر نرسد. در نتیجه این اتفاق، پوشالهای موجود در کولر خشک میشوند و باد گرم فضای خانه را پر میکند.
مشکل از پمپ یا شلنگ آن است
در این حالت آب در کولر وجود دارد اما متاسفانه اشکالی در پمپ یا شلنگ متصل به آن وجود دارد. برای حل این مشکل میتوانید به مقاله 3 اشکال رایج در پمپ آب آچاره سر بزنید.
انسداد سوراخ آبریز
در صورتی که بخواهیم این عیب کولر را بررسی کنیم، باید بدانیم تمامی سوراخها با همدیگر دچار گرفتگی نمیشوند و معمولاً یک یا دو ناودان باهم بسته میشود. برای باز شدن انسداد ناودانها میتوانید از جوهر نمک استفاده کنید.
3-2-3- موتور نیم سوز شده است
ممکن است بعد از راه اندازی ببینیم که باد گرمی از کولر خارج شود و نیاز به تعمیر موتور کولر آبی پیدا کنیم. در این صورت میتوانیم به نیم سوز شدن موتور شک کنیم.
قبل از اینکه برای تعمیر موتور اقدامی را انجام دهیم، باید با استفاده از وسیله آمپر سنج، جریان را در موتور اندازهگیری کنیم و سپس برای تعمیر موتور کولر آبی اقدام کنیم.
جریان اصلی موتور بر روی بدنه آن حک شده است و میتوانید پس از مشاهده در آمپرسنج، با عدد روی بدنه موتور آن را اندازهگیری کنید.
اگر عددی که اندازهگیری کردهاید چندین برابر بیشتر از عدد روی بدنه را نشان دهد به این معنی است که موتور کولر نیم سوز شده است.
3-2-4- موتور هنگام راه اندازی کولر کار نمیکند
در این حالت ابتدا لازم است واتر پمپ را نیز چک کنید تا مشکل از برق کولر نباشد، اگر برق در کولر موجود باشد، خراب شدن آن می تواند به دلایل زیر اتفاق میافتد و باید برای تعمیر موتور کولر آبی اقدام کنید:
3-2-5- نرسیدن برق به موتور کولر آبی
نرسیدن برق به موتور دلایل مختلفی دارد و گاهی ممکن است فاز مرتبط با موتور کولر قطع شده یا نول آن ایراد داشته باشد. بررسی ساده در موارد زیر میتواند به شما برای تشخیص این مشکل کمک کند.
هنگام فشردن کلید HI و COM برق 220 ولت در آن جریان دارد اما کار نمیکند: برای حل این مشکل بهتر است با متخصص تماس بگیرید.
هنگام راه اندازی کولر موتور صدای متفاوتی داده اما کار نمیکند
هنگام بروز این مشکل بهتر است بدانیم که به احتمال بسیار بالایی سیم پیچ راه انداز سوخته است یا سیم پیچی اتصالی با کلید گریز ندارد. دلایل دیگری نیز مانند سفت بودن بیش از اندازه تسمه، نیم سوزی سیم پیچی در حالت تند، سوختن خازن راه انداز نیز میتوانند دلیل خرابی موتور باشند.
3-2-6 کار کردن یک دور از موتور فن و اقدام برای تعمیر موتور کولر آبی
در این حالت به احتمال زیاد سیم مربوط به دور دوم از صفحه کلید موتور قطع شده است. برای حل این مشکل ابتدا و قبل از هرچیر برق کولر را قطع کرده و سپس به وسیله اهم متر، سیم پیچی ها را اندازه گیری کنید.
ممکن است سر سیم در سیم پیچهای HI یا LO قطع شده باشد و برای حل این مشکل لازم است از لحیم کاری استفاده کنید.
موتور کولر از سیم پیچهای گوناگونی برای حالتهای کند و تند کولر ساخته شده است و باعث مشکلات مختلفی میشود. باز هم یادآوری میکنیم برای بررسی هر کدام از مشکلات هنگام راه اندازی کولر، ابتدا برق آن را قطع کنید و سپس به طور معمولاً با اهم متر سیم پیچی ها را اندازه گیری کنید.
در صورتیکه نیاز به سرویس کولر آبی و تعمیر آن داشتید میتوانید از خدمات تعمیر کولر آبی آچاره استفاده کرده و سرویس مورد نیاز را در کمترین زمان ممکن دریافت کنید.
5-1- تعمیر پمپ کولر آبی در راه اندازی کولر
خرابی پمپ آب دلایل مختلفی دارد که با بررسی یک متخصص یا شخصی که این کار را به درستی انجام میدهد، میتوانیم علت آن را متوجه شویم و به آن رسیدگی کنیم. این دلایل عبارتند از:
5-1-1- عدم رسیدن آب به پمپ هنگام راه اندازی کولر
همان طور که می دانیم پمپ آب کولر، به وسیله آب کار می کند و یکی از مشکلات رایج آن ممکن است، نرسیدن آب به این وسیله باشد. برای تعمیر پمپ کولر آبی لازم است در قدم اول بررسی کنیم که آیا پمپ در آب قرار دارد یا خیر.
در صورتی که در آب قرار نداشته باشد، باید قسمت شناور و ورودی آب چک شوند. گاهی اتفاق می افتد که شناور در جای خود قرار نگرفته یا شلنگ دچار پارگی شده است و باید قبل از هرچیز این مشکلات را حل کنید.
5-1-2- مشکل رسانایی برق در تعمیر اجزای کولر آبی
در طی مراحل راه اندازی کولر هنگامی که میخواهید برای تعمیر پمپ آب کولر اقدام کنید، مطمئن شوید که پمپ آب کولر به برق متصل باشد؛ برای انجام این کار به ابزار مولتی متر نیاز پیدا خواهید کرد و بهتر است در صورتی که در این زمینه تجربه خاصی ندارید آن را به عهده یک برقکار یا متخصص بگذارید.
پس از برقراری جریان الکتریکی اگر همچنان برقی به دستگاه نمیرسید، لازم است از یک متخصص کمک بگیرید. آچاره برای انجام این کار متخصصین با تجربه و ماهر خود را در اختیار شما قرار میدهد و شما میتوانید از طریق سایت یا اپلیکیشن برای انجام این درخواست ثبت سفارش کنید.
به یاد داشته باشید در صورتی که جریان برق در مدار برقرار بود اما همچنان برق رسانی به پمپ انجام نمیشد، باید مدار شکن را بررسی کنید. مدار شکن وسیلهای است که جریان برق را در هنگام اتصالی قطع میکند.
گاهی زمانی که دستگاه در یک دوره طولانی کار میکند، مدار شکن فعال شده و جریان برق را قطع میکند. این اتفاق بسیاری از اوقات که وسایل برقی پر مصرف همزمان در خانه روشن باشند، می افتد و به آسانی میتوانید آن را به حالت قبلی بازگردانید.
5-1-3- مسدود شدن شلنگ یا سایر اجزای کولر
پس از بررسی سیستم برق رسانی در صورتی که متوجه شویم این قسمت مشکلی ندارد، احتمال میرود در قسمتی از کولر گرفتگی به وجود آمده باشد و باید برای رفع آن اقدام کنیم.
برای پیگیری این موضوع میتوانیم در قدم اول بررسی کنیم که آیا کفی پمپ آهک گرفته است یا خیر؛ بسیاری از اوقات با جمع شدن این رسوبات گرفتگی به وجود میآید و مانع رسیدن جریان آب به سایر قسمتها میشود.
برای جلوگیری از این گرفتگی به یاد داشته باشید که میتوانید از ورود قطعات زائد و آهک پیشگیری کرده و از یک صافی برای رفع آن استفاده کنید. این صافی مواد زائد را جدا کرده و فقط باعث انتقال آب میشود.
5-1-4- تعویض یا تعمیر پمپ کولر آبی در راه اندازی کولر؟
در صورتی که حین راه اندازی کولر نتوانستید اقداماتی برای تعمیر و تعویض پمپ آب کولر انجام دهید باید برای تعویض آن اقدام کنید. برای انجام این کار ابتدا صفحه کناری کولر را باز کنید، سپس پمپ آب را پیدا خواهید کرد.
با توجه به اینکه پمپ همچنان در حال کار کردن است، شلنگ آب رسان پمپ به کولر را با احتیاط جدا کنید. پس از جدا کردن شلنگ، بررسی کنید آیا آبی از آن خارج شده یا جریان آب شلنگ مناسب است؟
در صورتی که در این قسمت با مشکلی مواجه شدید لازم است برق کولر را جدا کنید و با سیم چین گیره دو سوی شلنگ پمپ را جدا کنید. پس از جدا کردن، خط آب رسانی که در قسمتی T شکل در محل قرار دارد را حذف کنید.
با تهیه پمپ آب جدید، شلنگ پمپ آب را به قسمت T شکل آب رسانی وصل و از سمت دیگر آن را به قسمت توزیع کننده آب نیز متصل کنید. پس از انجام تمامی این کارها، اجزای دیگر را نیز به جای خود بازگردانید و سپس کولر را به کار بیندازید.
5-2-1 نحوه روغن کاری پمپ و تعمیر آن هنگام راه اندازی کولر
پمپ آب کولر آبی معمولاً به دو نوع اصلی تقسیم شده و معمولاً از آنها برای کولرهای موجود در بازار استفاده میشود. این دو نوع عبارتند از:
پمپ آب کولر با موتور قطب چاکدار و استاتور تک بوبین
پمپ آب کولر با موتور قطب چاکدار و استاتور دو بالشتکی
هرکدام از این پمپها باید در دورههای منظم، در قسمت بوشن های بلبرینگ دار و محورهایشان روغن کاری شوند؛ برای روغن کاری این پمپها لازم است تا بتوانید این پمپها را باز کرده و دوباره ببندید. در ادامه قصد داریم نحوه باز کردن پمپ تک بوبین را شرح دهیم.
5-2-2- روغن کاری پمپ های با موتور قطب چاکدار و استاتور تک بوبین در تعمیر پمپ کولر آبی
برای روغن کاری پمپ و دینام کولر آبی هنگام راه اندازی کولر باید پمپ را از بدنه جدا کرده و سیم های برق آن را نیز از کولر جدا کنید. برای اینکه در محل سیمها اشتباه نکنید، میتوانید از آن عکس گرفته یا با ماژیک آنها را علامت بزنید.
شیلنگ متصل به پمپ آب را جدا کنید و آن را بیرون بکشید. پس از آزاد شدن پمپ آب، ابتدا سیم برق آن را جمع کنید تا آسیب نبیند. پمپ را به روش زیر باز کنید:
- کلاهک پمپ را با استفاده از آچار بوکسی باز کنید.
- کلاهک را از موتور پمپ جدا کنید.
- به پروانه یا فن پمپ را با استفاده از یک پیچ گوشتی تخت در جهت مختلف به آرامی ضربه وارد کنید تا جدا شود.
- در قدم بعدی درپوش موتور را با استفاده از آچار تخت باز کنید.
- قسمتی که نیاز به روغن کاری دارد درپوش موتور است و باید با استفاده از روغن های مخصوص و مقاوم در مقابل رطوبت روغن کاری شود.
- در ادامه استاتور تک بوبین پمپ را از روتور جدا کرده و به وسیله یک دم باریک سر سیم های کابل را جدا کنید.
- در این مرحله به راحتی میتوانید کفی پلاستیکی پمپ را جدا کنید.
5-2-3- جداسازی پروانه پمپ از محور موتور
سپس پروانه پمپ را از محور موتور جدا کنید و در صورتی که محکم بود با استفاده از دم باریک آن را بیرون بکشید.
- محور روتور را از بوش درپوش پایین موتور جدا کنید. به خاطر داشته باشید ممکن است، رسوبات موجود باعث گشاد شدن بوشن شود و بهتر است قبل از بیرون آوردن بوشن، رسوبات تمیز شوند.
- در گام بعدی پیچ پایه پمپ را باز کنید؛ این مهره پمپ را به قاب درپوش پایین موتور وصل کرده است.
- درپوش پایینی و قاب پلاستیکی را از پایه جدا کنید و بوشن موجود در روی درپوش را درآورید.
- این بوشن را نیز مانند همان بوشن بالایی با روغن مقاوم در مقابل آب روغن کاری کنید.
- حالا که تمامی قطعات پمپ را باز کرده اید با مراقبت از سیم پیچی ها، سایر قسمتها را رسوب زدایی کنید.
- در قدم آخر تمامی قطعات را دوباره بهم متصل کنید و فراموش نکنید محور پمپ آب کولر را نیز روغن کاری کنید. مقاومت پمپ کولر آبی باید عدد 7.44 را نشان دهد.
5-2-4- پمپ آب کولر با موتور قطب چاکدار و استاتور دو بالشتکی در تعمیر پمپ کولر آبی
- برق کولر را قطع کنید و سیمهای برق را از ترمینال جدا کنید و یادتان باشد آنها را علامت گذاری کنید.
- پمپ را بیرون آورده و سیمهای اطراف آن را جمع کنید.
- با استفاده از آچار تخت، مهرههای روی نگهدارنده قاب را باز کرده تا کلاهک جدا شود.
- درپوش را با استفاده از آچار تخت جدا کنید و سیم رابط متصل به آن را نیز جدا کنید.
- با چند ضربه بسیار آرام، استاتور را از پمپ جدا کنید.
- کفی پلاستیکی پمپ را با استفاده از انبر دست بیرون بکشید.
- پروانه را از محور روتور بیرون کشیده و آن را جدا کنید و سپس پایه را نیز از آن جدا کنید.
- میلههایی که پایه را از آنها بیرون کشیدید، نگهدارنده درپوش موتور هستند و بهتر است پیچهای آن را باز کنید تا بتوانید موتور را جدا کنید.
5-2-5- حالا نوبت تمیزکردن موتور کولر است
- با استفاده از یک محلول جرم گیر، رسوبات را از بین ببرید تا بتوانید بهراحتی بوشن را بیرون آورید.
- با استفاده از روغن، محور بوشن و بوشن را روغن کاری کنید.
- روتور را به آرامی بیرون کشیده و مواظب باشید تا به هیچ عنوان ضربه نخورد.
- بوشنها، محور و محل تماس محور و بوش باید به خوبی روغن کاری شود و سایر قطعات به غیر از سیم پیچها، رسوبزدایی شوند. پس از انجام این مراحل، باید مقاومت عایق سیم پیچ با بدنه، 10 اهم بوده و میزان اهم مقاومت بالشتکها، عدد 2.129 را نشان دهد.
- سپس همه چیز را به حالت اول بازگردانید.
واتر پمپ کولر وسیلهای است که هدایت آب به کولر را بر عهده گرفته است. تعمیر پمپ کولر آبی کاری آسان است که توسط فرد یا متخصص انجام میشود.
با سرویس دورهای میتوانید از خراب شدن کولر جلوگیری کرده و برای رفع آن اقدام کنید؛ همچنین شما میتوانید با استفاده از متخصصین آچاره برای تعمیرات کولر خود اقدام کنید. حالا دیگر شما در باره دو موتور کولر آبی اطلاعات کافی دارید.
بعد از اینکه مدرک مهندسی برق را در راه اندازی کولر آبی گرفتیم حالا وقتش است که مدرک مهندسی سیلات در گرایش راه اندازی کولر آبی هم بگیریم.
چه خوب توضیح دادین، همین الان میرم بالا،
سلام خوشحالیم که توضیحات برای شما مفید بوده. اگر پرسشی داشتید میتوانید مطرح کنید تا پاسخگوی شما باشیم.
سلام.ایا اول باید دور تند را روشن کنیم یا دور کند.چرا سپاس
هم توضیحات هم خیلی بامزه بود هم خیلی خوب بود مرسی از راهنماییتون
سلام من دینام کولرم ۱۵سال هست تمیزنشده فقط روغن کاری عالی کردم الان سیم پیچهاوشفت پرازخاک وچربی چطورتمیزکنم .
باسلام.چون ۱۵ سال هست که باز نشده، شفت و پروانه تعویض کنید خیلی بهتر است.
سلام وقت بخیر
میشه لطفا راهنمایی کنید .هروقت میخوام کولر رو روشن کنم باید اول حتما پمپ رو روشن کنم وگرنه موتور کار نمیکنه
با سلام، احتمالا کلیدها دچار اتصالی شدهاند و یا داخل کولر اتصالی دارد. کولر شما باید حتما توسط تعمیرکار بررسی شود.
سلام نحوه تنظیم دریچه داخل خانه رو هم کمی توضیح میدهید