آموزش شارژ گاز کولر ماشین در ۱۵ دقیقه

خودروسیستم تهویه خودرو

چگونه گاز کولر ماشین رو شارژ کنیم؟

گاز کولر ماشین باید به‌صورت متناوب شارژ بشه، مخصوصا در هوای گرم تابستان. وقتی که متوجه می‌شید قدرت یا به اصطلاح زور کولر ماشین کم شده و باد خنک بیرون نمی‌ده، وقت اینه که گاز کولر ماشین شارژ شه. حالا شارژ گاز کولر ماشین یعنی چی؟ شارژ گاز کولر خودرو به معنی اضافه کردن گاز (خنک کننده) به کولر (سیستم A/C) ماشینه که باعث سرد شدن هوای خروجی کولر می‌شه.

قیمت شارژ گاز کولر ماشین

کم هزینه؛ در صورتی که خودتون این کار رو انجام بدید فقط باید هزینه ابزار رو پرداخت کنید، ولی اگه تخصصی در زمینه شارژ گاز کولر خودرو ندارید، پیشنهاد می‌کنیم این کار رو با استفاده از خدمات سرویس ماشین آچاره با کمترین هزینه انجام بدید.

تعمیر خودرو را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

  • شارژ گاز کولر ماشین
  • تعویض روغن، فیلتر، لنت، شمع و وایر خودرو
  • خدمات مکانیکی ماشین
  • صافکاری و نقاشی، جوش پلاستیکی سپر
  • تعمیر موتور سیکلت و رفع خرابی‌ها
  • برق و باتری خودرو

تعمیرات تخصصی خودرو با تیم آچاره

تعمیر خودرو را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

  • شارژ گاز کولر ماشین
  • تعویض روغن، فیلتر، لنت، شمع و وایر خودرو
  • خدمات مکانیکی ماشین
  • صافکاری و نقاشی، جوش پلاستیکی سپر
  • تعمیر موتور سیکلت و رفع خرابی‌ها
  • برق و باتری خودرو

تعمیرات تخصصی خودرو با تیم آچاره

زمان شارژ گاز کولر ماشین

این کار بیشتر از یک ربع ساعت وقت‌تون رو نمی‌گیره.

ابزار یا دستگاه شارژ گاز کولر ماشین

  1. گیج فشارسنج مانوفیلد
  2. رابط شیلنگ
  3. کپسول گاز با وزن 1 کیلوگرم
  4. یا پک کامل شارژر (شامل گیج، شیلنگ و کپسول گاز)

حالا در 7 قدم ساده طریقه شارژ گاز کولر ماشین رو آموزش می‌دیم:

مرحله اول: کولر رو روشن کنید

ماشین رو روشن کنید و درجه کولر رو تا آخر بالا ببرید.

مرحله دوم: کارکرد کمپرسور کولر رو بررسی کنید

کمپرسور کولر وظیفه داره ماده خنک‌کننده رو از حالت مایع به گاز تبدیل کنه. در انتهای کمپرسور یک کلاچ قرارگرفته که وقتی کولر روشن بشه با تسمه کمکی به چرخش در میاد. به چرخش سری‌های کلاچ کمپرسور در تصویر توجه کنید.

حالا دو حالت برای کمپرسور کولر پیش میاد:

  1. اگه کلاچ در حال چرخش باشه، معمولا به معنی اینه که گاز کولر ماشین کم شده، مخصوصا اگه باد کولر خنک باشه. باز بهتره قبل از اضافه کردن ماده خنک‌کننده آزمون فشار بگیرید.
  2. اگه کلاچ نمی‌چرخه پس احتمال می‌ره گاز کولر خیلی کم باشه، مشکل برقی وجود داشته باشه یا کمپرسور خراب شده باشه. بعد از این‌که آزمون فشار گرفتید با اضافه کردن گاز کولر می‌شه مشکل دقیق رو پیدا کرد.

مرحله سوم: آزمون فشار کولر

برای انجام آزمون فشار، ماشین باید خاموش باشه. حالا لوله کم‌فشار رو پیدا کنید. لوله کم‌فشار در قسمت سرنشین موتور خودرو قرار داره و یک سری با حرف L روی اون قرار داره. به تصویر زیر توجه کنید.

  • در صورت پیدا نکردن لوله کم‌فشار، دو لوله آلومینیومی خروجی دیواره عایق موتور رو پیدا کنید. لوله‌ای که قطر بیشتری داره رو دنبال کنید تا به لوله کم‌فشار برسید.

 

برای شارژ گاز کولر خودرو از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

 

مرحله چهارم: شیلنگ گاز رو به لوله وصل کنید

برای وصل کردن کپسول به لوله کم‌فشار، سر شیلنگ رو عمود روی لوله قرار بدید و محکم فشار بدید تا صدای کلیکش شنیده شه.

  • توجه کنید هنوز وقت کشیدن ماشه کپسول گاز نیست چون باعث خروج گاز از کولر ماشین می‌شه.

مرحله پنجم: ماشین رو استارت بزنید و عدد روی گیج فشارسنج رو بخونید

ماشین رو روشن کنید و کولر رو روی درجه آخر قرار بدید. عدد روی گیج فشارسنج رو قبل از چرخیدن کلاچ کمپرسور بخونید. اگه فشار هوای لوله کم‌فشار کمتر از 40 psi بود، کولر ماشین کم شارژه. میزان سالم فشار باید روی 40 psi باشه.

مرحله ششم: کپسول گاز رو باز کنید

وقتی سر شیلنگ رو به لوله کم‌فشار وصل کردید، کپسول رو عمودی نگه‌دارید و ماشه رو برای 5 تا 10 ثانیه فشرده و نگه‌دارید. فشار کولر رو با فشارسنج اندازه بگیرید تا بیش‌ازحد شارژ نشه. این مرحله رو تا جایی که از فشار 40 psi رد نکردید، تکرار کنید.

مرحله هفتم: داخل خودرو بشینید و درجه هوای کولر رو چک کنید.

یک دماسنج جلوی کولر ماشین قرار بدید و دمای اون رو یادداشت کنید. یک کولر کاملا شارژ شده می‌تونه دما رو تا منفی 2 درجه سانتی‌گراد پایین بیاره. البته این عدد بسته به شرایط جوی هوا و ماشین تغییر می‌کنه. اگه فشار هوای کولر بالای 40 psi بره، به اصطلاح کولر بیش‌ازحد شارژ (overcharged) شده که می‌تونه به کمپرسور یا سیستم تهویه آسیب برسونه.

حالا شارژ گاز کولر ماشین شما به‌صورت کامل و صحیح انجام‌ شده.

در صورت تغییر دمای هوا براساس جدول زیر، گاز کولر ماشین رو تنظیم کنید:

جدول مقدار گاز کولر ماشین
دمای محیط اندازه فشار لوله کم فشار
18 C 25-35 psi  
21 C 35-40 psi
24 C 35-45 psi
27 C 40-50 psi
29 C 45-55 psi
32 C 45-55 psi
35 C 50-55 psi
38 C 50-55 psi
41 C 50-55 psi
43 C 50-55 psi
  • هشدار: توجه داشته باشید که اگه فشار هوای لوله کم‌فشار از اول خیلی پایین باشه، احتمال وجود نشتی در سیستم تهویه ماشین وجود داره. تعمیر سیستم تهویه ماشین کاری تخصصیه و پیشنهاد می‌کنیم اونو به متخصص تعمیر خودرو بسپارید.
  • توجه: فشار هوای کولر در تمام  ماشین‌ها ( پراید ، پژو 206 ، ال 90 و …) یکسانه و باید بین 35 تا 40 psi باشه.

 

4.1/5 - (34 امتیاز)

25 دیدگاه

  1. ممنون از اطلاعات خوبتون .سپاس فراوان.
    در حالت خاموش و چند ساعت خاموش بودن کولر فشار لوله کم فشار ۱۱۰ پی اس آی هست .گاز خیلی زیاده باعث قطع و وصل دائم کولر میشه.درسته؟؟؟؟؟

    1. با سلام کولر خودروی من که تویوتا کمری هست در هوای خنک زیر ۳۰درجه کار میکنه ولی هوا که ۳۵ درجه رو رد میکنه اصلا کار نمیکنه، گازشو تازه شارژ کرده ام بنظرتون مشکل چیه
      آیا با بالا رفتن دما که فشار گاز رو بالا میبره این اتفاق می افته یا مشکل چیز دیگری است؟

  2. سلام اگر فشار بالای 40psiنرفت چکار باید انجام شود یا اینکه مایع کپسول را وارد مدار کنیم که این مورد باعث onو ofکمپرسور بصورت مداوم میشود در ضمن کپسول های موجود در بازار کیفیتی ندارند هچنین افت فشار کمپرسور ماشین در صورت کارکرد زیاد هم وجود دارد که در دماهای مختلف طبق جدول منتشر شده فشار گاز در لوله کم فشار باید تعقیر کند که این مورد عملی نیست.لطفا راهنمایی نمایید وگازهای با کیفیت را معرفی کنید

  3. سلام و عرض ادب و احترام.
    برای خوزستان ک گرمای جهنمی بالای 45 درجه داره ، برای شارژ گاز کولر خودرو شما همون عدد 40 را پیشنهاد میکنید ؟؟؟؟؟؟
    “”””””””””””””””””””””””””””””
    روز قبل فن ها پژو پارس با کولر دور تند نمیرفتن ک مکانیک گفت شارژ گاز کولر باید انجام بدی و بلافاصله برادرش با یک کپسول بسیار سبک سفید رنگ اومد و در چند دقیقه بدون اینکه من گیج قبل شارژ را ببینم بقول خودش شارژ گاز زد و بعد گیج و عدد 40 را نشانم داد ک من با توجه به فوق سبک بودن کپسول گازش و اینکه قبلش هم گفت این کف روی چشمی نشون میده گاز داره و بعد از شارژ هم دوباره همون کف دیده شد و هرچه به تعمیرکار گفتم پس چرا کف از بین نرفت و مگه خودت نگفتی این کف و حالت شیری رنگ اون چشمی باید سیاه بشه اما میگفت نه مشکلی نیست و احتمالا مشکل از اون منبع زیر باشه .
    واقعا موندم که چکار کنم با اینکه قبلا کولر هم انصافا خنک میکرد و فقط بخاطر دور تند فن ها مجبورم کردن …

    1. با سلام. بله عدد 40 کافی است و قبل از هر کاری باید از دور تند فن‌ها مطمئن شد و اگر کولر همچنان باد گرم می‌دهد باید از کلاچ کردن کمپرسور مطمئن شوید. در صورتی که کولر شارژ شد و بر روی شلنگ‌ها و سیستم آب و کف ریخته شد و حباب بیرون زد یعنی از آن نقطه سیستم دچار نشتی شده است و نشتی باید گرفته شود و بعد کولر شارژ شود. همزمان با شارژ روغن مخصوص کمپرسور وارد مدار شود. در اینصورت کولر خوبی خواهید داشت و مشکلی پیش نمی‌آید. اما به دلیل اینکه هوای خوزستان گرد و خاک زیاد است بهتر است در اولین فرصت کندانسور توسط دستگاه کارواش شستشو شود.

      1. سلام کولر ساندرو شارژ گاز روی ۴۱پی اس آی هست ولی صدای کلاج کردن کمپرسور نمیاد انگار یکسره کار میکنه ..خیلی باد کولر خنک هست ولی اتومات نمیکنه

        1. سلام. این مشکل یعنی برق کمپرسور یکسره شده است. اول باید کلید کولر پنل را چک کرد و سپس کلاچ مغناطیسی

  4. سلام بعد از گازگیری ماشین چطور میشه فهمید که گاز زیادی شارژ شده. درایر چشمی نداره که بشه فهمید ؟

    1. سلام. اگر بعد از گرفتن کولر سریعا کولر قطع شد یعنی گاز زیاد است. می‌توانید والف شیلنگ کولر را باز کنید و با فشار دادن سوزن مقداری از گاز را تخلیه کنید.

    2. سلام سمند سورن ای اف سون کولر روشن دور موتور ماشین از ۴بالا بره قاطی میکنه و دور موتور افت میکنه و میخاد خاموش کنه چند تا تعمیرکار رفتم ولی مشکل حل نشده میشه راهنمایی کنید

  5. سلام ماشین اچ سی کراس رو بردم کاسه نمد کمپروسور نشتی داشت عوض کرد گازشم فول کرد تست نشتی هم زد درست شده بود. دما کولر با دماسنج ۷ یا ۸ نشون میده دریچه خروجی . وقتی دما هوا ۳۰ درجه هست سرماش بد نیست وقتی دما میشه ۳۵ یا ۴۰ سرماش نصف میشه دلیلش چیه.گاز شارژ شده کم بوده یا زیاد.

    1. با سلام، کندانسور شما دچار گرفتگی و کثیفی شده است. حتما جلو پنجره را باز کرده و به کارواش بروید تا شسشتوش انجام شو

  6. سلام خسته نباشید کولر ماشین حالت درجا تو ترافیک ک ماشین گرم ترین حالتش کمپرسور شروع به قطع و وصل کردن میکنه تو حالت ک ماشین حرکت میکنه کاملا سالمه..گاز داخل مدار زیاد یا مشکل دگ ممنون راهنمایی کنید…

    1. سلام، رادیاتور آب را به همراه کندانسور شستشو دهید. ترموستات را عوض کنید. واتر پمپ را بررسی کنید. مشکل از حرارت بالای موتور است.

  7. سلام وخسته نباشید پژو ۴۰۵دارم چندروزه که وقتی کولر روشن میکنم اولش خنک میکنه ولی گاهی اوقات میره رو فن ودوباره دیر خنک میکنه ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. با سلام، رله کولر و رله فن را تعویض کنید. اگر کابل تقویت منفی نصب کنید کیفیت کار خیلی بالاتر می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا