حداقل فاصله بین یخچال و گاز چقدر است؟ | فاصله استاندارد گاز و یخچال

لوازم خانگی

می‌خواهید وسایل آشپزخانه را بچینید اما نمی‌دانید چگونه؟ همانطور که می‌دانید وسایل آشپزخانه معمولا مدت طولانی در یک مکان قرار می‌گیرند، بنابراین باید به چینش آن‌ها دقت کنید تا هم دسترسی آسانی داشته باشند و هم برای تمیز کردن آن‌ها دچار مشکل نشوید. با این حال اگر می‌خواهید روزانه مقدار زیادی چربی و آلودگی روی یخچال خود نبینید، بهتر است حداقل فاصله بین یخچال و گاز را رعایت کنید.

در ادامه مقاله به این سوال می‌پردازیم که چینش وسایل آشپزخانه را چگو  نه انجام دهیم تا درگیر موضوعاتی مانند تمیزکاری روزانه و مصرف برق زیاد نشویم. همچنین اگر چیدمان و فضای آشپزخانه طوری است که باید یخچال و اجاق گاز کنار هم قرار بگیرند، نکاتی را در مورد فاصله استاندارد یخچال و گاز بیان می‌کنیم.

تعمیر اجاق گاز خود را به آچاره بسپارید.

نکات مهم در مورد حداقل فاصله بین یخچال و گاز

توصیه می‌شود برای قرارگیری لوازم خانگی در آشپزخانه از “قاعده مثلث آشپزخانه” استفاده کنید. به این معنی که یخچال، سینک و اجاق گاز باید در سه راس یک مثلث متساوی الساقین در آشپزخانه قرار بگیرند. اندازه مطلوب هر ضلع این مثلث 1.2 الی 2.7 متر است. با رعایت این نکته، دسترسی به این سه وسیله مهم با هم تداخلی ایجاد نخواهد کرد و خانم خانه می‌تواند براحتی در این محیط آشپزی کند.

متاسفانه امروزه اغلب آشپزخانه‌ها از نظر ابعادی کوچک هستند و به همین دلیل وسایل نیز در کنار هم قرار می‌گیرند. در ادامه بررسی می‌کنیم که آیا مجاز به قرار دادن یخچال در کنار اجاق گاز هستیم یا نه. در طراحی بسیاری از آپارتمان‌ها، بیش از 5 یا 6 متر مربع برای فضای آشپزخانه اختصاص داده نشده است که رعایت حداقل فاصله بین یخچال و گاز در این شرایط دشوار خواهد بود.

نکات مهم در مورد حداقل فاصله بین یخچال و گاز

فاصله استاندارد یخچال و گاز

یخچال‌ها از نظر قدرت، نوع انجماد و درجه عایق حرارتی متفاوت هستند. بنابراین تولیدکنندگان یخچال موظف هستند که حداقل فاصله بین یخچال و گاز را در دفترچه راهنمای محصول خود ذکر کنند. به عنوان مثال یخچال برند Zanussi فاصله 50 سانتی متر را مناسب می‌داند. اما در صورتی که این دفترچه را گم کرده‌اید یا به این موضوع در دفترچه راهنمای محصول اشاره نشده است، 25 سانتی متر به عنوان حداقل فاصله بین یخچال و گاز مناسب خواهد بود. در عمل معمولا گفته می‌شود که این فاصله باید به حدی باشد که بتوان یک میز را در آن جا قرار داد.

کمترین فاصله بین یخچال و گاز

یخچال‌های بوش دارای عایق حرارتی چندلایه هستند. می‌توان آن‌ها را در فاصله 30 سانتی متری اجاق گاز یا 3 سانتی متری اجاق برقی قرار داد. همچنین در این فاصله می‌توانید یک کابیت قرار دهید تا بهترین استفاده را از فضا برده باشید. می‌توان یک کابینت کوچک بین یخچال و گاز نصب کرد و از آن برای قرار دادن چیزهای کوچک مثل اسفنج، برس و مواد شوینده استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: آموزش تعمیر ترموکوپل اجاق گاز در خانه

نکات مربوط به قرارگیری یخچال و اجاق گاز در کنار هم

همانطور که می‌دانید اجاق گازها فاقد عایق حرارتی هستند، بنابراین سطوح مجاور آن‌ها در حین پخت و پز، گرم می‌شود. در صورتی که بدنه یخچال گرم شود، دیواره آن ذوب نمی‌شود یا مواد غذایی در آن خراب نمی‌شوند، اما کمپرسور آن باید برای سرد نگه داشتن یخچال مدت زمان بیشتری روشن بماند که این موضوع با افزایش مصرف برق و کاهش طول عمر یخچال همراه خواهد بود.

نکات مربوط به قرارگیری یخچال و اجاق گاز در کنار هم

معایب مجاورت یخچال و اجاق گاز می‌تواند موارد زیر باشد:

  • تشکیل سریع یخ در داخل یخچال: بدلیل گرم شدن محیط یخچال، کمپرسور با قدرت بیشتری کار می‌کند، بنابراین سرعت تشکیل یخ سریع‌تر می‌شود.
  • نیاز به شستشوی مکرر بدنه یخچال: در حین پخت و پز، ممکن است چربی و دیگر آلودگی‌ها روی بدنه یخچال بپاشد که تمیز کردن آن‌ها از بدنه یخچال بعضا کار آسانی نیست.
  • بدنه یخچال از گرم شدن بیش از حد آسیب می‌بیند: در صورت گرم شدن بیش از حد، احتمالا بدنه آن متورم و زرد شده، قسمت‌های پلاستیکی و نوار درب‌ها نیز دچار آسیب خواهند شد.
  • ابطال گارانتی: بسیاری از تولیدکنندگان لوازم خانگی، در دفترچه گارانتی یخچال به این موضوع اشاره می‌کنند که حتی در صورت رعایت حداقل فاصله بین یخچال و گاز، قرار دادن این دو وسیله کنار هم موجب ابطال گارانتی خواهد شد.
  • افزایش مصرف برق: همانطور که گفته شد کمپرسور یخچال اغلب روشن می‌ماند و دستگاه با قدرت کامل کار می‌کند. از این رو قطعا مصرف برق افزایش می‌یابد.

حداقل فاصله بین گاز و یخچال

همچنین اگر یخچال را کنار اجاق گاز قرار دهید، دسترسی به اجاق گاز را محدود می‌کند، زیرا تنها از یک طرف می‌توانید به اجاق گاز دسترسی داشته باشید. این موضوع تعمیر اجاق گاز در شرایط مختلف را با محدودیت روبرو می‌کند.

آموزش گام‌به‌گام نصب پکیج ایران رادیاتور را یاد بگیرید!

با مجاورت یخچال و اجاق گاز، تقریبا هیچ فضای اضافه برای قرار دادن لوازم پخت و پز مثل قابلمه یا کفگیر در آن سمت وجود نخواهد داشت. اما اگر همچنان مجبورید که یخچال و اجاق گاز را کنار یکدیگر قرار دهید، باید دیواره یخچال را با یک عایق حرارتی مناسب بپوشانید. در ادامه به جزئیات این موضوع می‌پردازیم.

نحوه محافظت از یخچال در مجاورت اجاق گاز

هنگامی که امکان رعایت فاصله استاندارد یخچال و گاز وجود ندارد، باید از یک عایق جداکننده دارای ویژگی‌های حرارتی استفاده کنید. برای این عایق‌ها می‌توان از مواد آلی و غیر معدنی استفاده کرد.

انتخاب‌های موجود برای استفاده از مواد آلی یا ارگانیک:

  • ورق ساخته شده از نی یا حصیر
  • ورق ساخته شده از چوب پنبه
  • کاشی
  • ورق نئوپان

این مواد رطوبت را از خود عبور نمی‌دهند بنابراین می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای استفاده به عنوان عایق باشند. اما دقت داشته باشید که با گرم شدن طولانی مدت، ممکن است که کمی تغییر شکل بدهند.

عایق‌های حرارتی معدنی:

  • فایبرگلاس
  • تخته آسفالت
  • ایزولون، پشم معدنی
  • پارتیشن خشک

این مواد دارای ویژگی‌های حرارتی مناسبی هستند. تنها نکته مهم در مورد استفاده از این مواد، عدم مجاورت آن‌ها با سینک است، زیرا تحت تاثیر رطوبت می‌توانند کیفیت خود را از دست بدهند.

نحوه محافظت از یخچال در مجاورت اجاق گاز

عایق‌های حرارتی معمولا به صورت رول یا ورق‌های کوچک با ضخامت 5 میلی متر یا بیشتر و عرض 75 سانتی متر در بازار وجود دارند. این عایق‌ها به راحتی با بریده می‌شوند. همچنین هنگام چسباندن، از صاف بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

اما عایق‌های رولی احتمالا بهترین گزینه برای این کار هستند، زیرا از یک سو دارای سطح چسبنده هستند و از سوی دیگر با یک پوشش Lavsan پوشانده شده‌اند. این عایق‌ها باید بطور کامل از بالا تا پایین بر روی بدنه یخچال نصب شوند. برای چسباندن آن توصیه می‌شود که از چسب‌های دوطرفه استفاده کنید. زیرا قادر به تحمل وزن عایق حرارتی بوده و در صورت نیاز به راحتی از سطح جدا می‌شود.

تعمیر آبگرمکن دیواری بوتان b3115 به همراه اموزش تصویری

دستورالعمل نصب عایق‌های حرارتی مختلف

استفاده از عایق‌های حرارتی باعث می‌شود که بتوانید بدون نگرانی یخچال را در کنار اجاق گاز قرار دهید. همانطور که گفته شد، امکان ایجاد عایق‌های حرارتی از مواد مختلف مانند نئوپان وجود دارد. این ورق‌ها دارای استحکام بالایی هستند، اما چسباندن ان‌ها به دیواره یخچال کار آسان و تمیزی نخواهد بود.

ایجاد عایق حرارتی با ورق نئوپان

ورق نئوپان از ایجاد ارتباط بین یخچال و اجاق گاز جلوگیری می‌کند. تنها کافیست که آن را روی بدنه یخچال نصب کنید.

ابتدا لبه‌های ورق نئوپان را با نوار یا چسب بپوشانید تا هم ایمنی بهتری داشته باشد و هم به زیبایی آن کمک کرده باشید. علاوه بر آن رسیدن رطوبت به داخل ورق ممکن است که به آن آسیب وارد کند. بنابراین رویه و لبه‌های ورق نئوپان را با نوار تزئینی یا لمینت بپوشانید. این موضوع را می‌توانید هنگام سفارش ورق از نجار بخواهید.

فاصله استاندارد گاز و یخچال

بهتر است از تخته چوب روکش دار (لمینت) استفاده کنید. همچنین در صورت تمایل می‌توانید مدل‌های رنگی را خریداری کنید. با این کار، تخته چوب را با دیگر رنگ‌های استفاده شده در آشپزخانه ست می‌کنید. بطور متوسط، استفاده از تخته چوب به عنوان عایق حرارتی برای سه سال دوام خواهد آورد. اما از آنجا که رطوبت و حرارت، ممکن است ظاهر آن را از بین ببرد و همچنین قیمت بالایی نیز ندارند، می‌توانید سالانه آن را تعویض کنید.

ایجاد عایق حرارتی با کاشی

از مهمترین مزایای استفاده از کاشی به عنوان عایق حرارتی می‌توان به زیبایی کاشی و راحتی تمیز کردن آن اشاره کرد. همچنین کاشی‌ها براحتی با طراحی آشپزخانه هماهنگ هستند، مخصوصا اگر طرح یکسانی با سرامیک‌های کف داشته باشند. اگر رطوبت به داخل دیوار نفوذ کند، ممکن است که باعث فروپاشی کاشی‌ها شود، بنابراین هنگام نصب کاشی‌ها از پوشاندن لایه‌های میانی و ترک‌ها اطمینان حاصل کنید. کاشی با استفاده از چسب مخصوص به سطوح چسبانده می‌شوند. می‌توانید آن‌ها را روی ورق نئوپان، دیوار خشک بدون رطوبت، تخته‌های OSB و QSB بچسبانید.

ایجاد عایق حرارتی با کاشی - فاصله استاندارد گاز و یخچال

ایجاد سطح براق یا آینه‌ای

سطوح براق به خوبی حرارت را منعکس می‌کنند. به عنوان بهترین عایق حرارتی، می‌توان از آینه، شیشه یا فویل استفاده کرد. این عایق‌های حرارتی را می‌توانید با استفاده از چسب به بدنه یخچال بچسبانید. به صورت کلی فویل، ضخامت کمتری نسبت به شیشه یا آینه خواهد داشت. برای افزایش ویژگی‌های عایق، می‌توانید این مواد را ابتدا روی یک صفحه ضخیم نصب کنید و سپس آن را روی بدنه یخچال بچسبانید. با این کار خیال شما از چسبندگی این مواد به سطح راحت‌تر خواهد بود. صفحات فویلی معمولا گران هستند، اما گرما را بهتر از بقیه عایق‌ها منعکس می‌کنند و به دوام بیشتر یخچال کمک می‌کنند. تنها عیب این عایق‌ها را می‌توان انعکاس حرارت دانست که با نصب شیشه یا فویل موج دار می‌توانید از شدت آن کم کنید.

ایجاد سطح براق یا آینه‌ای

نکاتی برای یافتن بهترین محل قرارگیری یخچال

اگر آشپزخانه شما کوچک است، می‌توانید یخچال را در خارج از آشپزخانه نصب کنید. به عنوان مثال آن را در ایوان قرار دهید. برخی از افراد نیز یخچال را در راهروها قرار می‌دهند. البته در بعضی از مناطق علاوه بر آشپزخانه، سایر فضاها نیز کوچک طراحی می‌شود، بنابراین از راهرو نیز نمی‌توانید برای قرار دادن یخچال استفاده کنید. هنگام انتخاب مکان مناسب برای یخچال، دقت کنید که علاوه بر اینکه نباید در مجاورت اجاق گاز باشد، بلکه قرار دادن آن در نزدیکی شوفاژ یا دیگر وسایل گرمایشی نیز ممنوع است. نمونه‌ای از چیدمان صحیح لوازم خانگی. حتی در آشپزخانه‌های کوچک نیز می‌توانید وسایل را طوری بچینید که با یکدیگر تداخل نداشته باشند.

نکاتی برای یافتن بهترین محل قرارگیری یخچال

اگر انتقال یخچال به سایر نقاط خانه ممکن نیست، باید از یک هود قوی در آشپزخانه استفاده کنید تا حرارت و جریان‌ هوا را به خوبی به بیرون از خانه منتقل کند. اما یکی از بهترین گزینه‌ها برای یک آشپزخانه کوچک، استفاده از یخچال توکار است. بدنه این دیوارها معمولا از نئوپان یا MDF پوشانده شده است. بنابراین قابی که محیط یخچال را فرا گرفته، نه تنها از آن در مقابل حرارت محافظت می‌کند، بلکه خیال شما از بابت ریختن چربی و دیگر مواد آلوده روی بدنه آن راحت می‌شود. برای بهبود خواص عایق حرارتی این دیوارها، می‌توان فویل یا عایق دیگری را از سمت اجاق گاز به دیوار چسباند. جاگذاری مناسب لوازم خانگی و استفاده از یک هود قدرتمند نه تنها عمر وسایل آشپزخانه را افزایش می‌دهد، بلکه به زیبایی و چینش آشپزخانه نیز کمک می‌کند.

اگر فضای آشپزخانه شما کوچک است و نمی‌توانید طراحی آن را تغییر دهید، می‌توانید از یخچال‌های کوچک‌تر استفاده کنید. این یخچال‌ها ارتفاع کمی دارند و می‌توانید فر یا مایکروفر را در بالای آن قرار دهید. البته نکات مربوط به فاصله دستگاه‌ها را نباید فراموش کنید.

در نهایت جایگزینی لوازم آشپزخانه با نمونه‌های کوچک‌تر، می‌تواند فضای زیادی را در آشپزخانه ایجاد کند. به عنوان مثال استفاده از اجاق دو یا سه شعله می‌تواند باعث رعایت حداقل فاصله بین یخچال و گاز شود. همچنین تعمیر اجاق گاز کوچک در صورت نیاز، راحت‌تر انجام می‌شود. همچنین می‌توانید از یخچال‌های باریک استفاده کنید. عرض این یخچال‌ها حدودا 55 سانتی متر است. البته این موضوع ممکن است برای شما گران تمام شود.

علاوه بر آن می‌توانید از یک سینک کوچکتر استفاده کنید، یا مکان سینک را جهت ایجاد فضای آزاد بیشتر تغییر دهید. دقت داشته باشید که حتی ایجاد چند سانتی متر فضا، می‌تواند باعث ایجاد فاصله استاندارد یخچال و گاز شود.

جمع بندی

تولیدکنندگان لوازم خانگی، قرار دادن یخچال و اجاق گاز را در کنار یکدیگر توصیه نمی‌کنند. بلکه روش ایده‌آل برای جاگذاری آن‌ها قرار دادن هر کدام از آن‌ها در یک گوشه آشپزخانه است. حداقل فاصله بین یخچال و گاز بستگی به مدل یخچال دارد. اما این عدد حداقل باید 25 سانتی متر باشد. اما امکان ایجاد چنین فاصله‌ای در هر آشپزخانه وجود ندارد. بنابراین در این مقاله، گزینه‌های موجود برای استفاده به عنوان عایق حرارتی بین این دو وسیله را بررسی کردیم که می‌توانند از یخچال در برابر گرم شدن محافظت کنند.

3.8/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا