حل مشکل خام سوزی خودرو با 6 راهکار قطعی!

خودروسرویس و نگهداریمکانیک خودرو

وقتی در خودرو، بنزین به‌خوبی و به‌اندازه لازم با اکسیژن ترکیب نمی‌شود، فرآیند احتراق به‌صورت کامل انجام نمی‌شود و بنزین بدون واکنش از اگزوز خارج می‌شود. به این روند مشکل خام‌ سوزی خودرو یا ناقص سوختن سوخت خودرو می‌گویند.

در واقع هنگام خام‌ سوزی، بنزین در مسیر درستی قرار دارد؛ اما به‌دلایل متعددی بد یا ناقص می‌سوزد. ما در این مطلب به بررسی صفر تا صد خام سوزی ماشین و روش رفع آن خواهیم پرداخت.

توجه داشته باشید که مشکل خام سوزي خودرو با هدایت نشانگر آمپر به سمت قرمز، خودش را نشان می‌دهد و یک مسئله بسیار جدی است که ممکن است گاهی خودرو را از کار بیاندازد.

یادآور می‌شویم که خدمات تعمیر خودرو در محل و همچنین مکانیک سیار ماشین در محل تهران از سرویس‌های پردرخواستی هستند که توسط تیم امدادرسانی سیار ارائه می‌شود. چنانچه برای رفع مشکل خودروی خود نیاز به نظر کارشناسی دارید، روی لینک مربوطه کلیک کرده و درخواست خود را ثبت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره سراسری ۱۴۷۱ تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • برای جلوگیری از احتراق ناقص سوخت، شمع خودروی خود را به‌صورت دوره‌ای چک و در صورت نیاز تعویض کنید.
  • حتماً از سوخت مناسب برای اتومبیل خود استفاده کنید.
  • اجازه ندهید سوخت خودروی شما به حداقل خود برسد.
  • ورود علامت آمپر به منطقه قرمز، از نشانه‌های بارز خام ‌سوزی خودرو است.

علائم خام ‌سوزی خودرو

حالا که متوجه شدیم خام سوزی ماشین چیست بهتر است نشانه‌های مشکل خام سوزی خودرو را بشناسیم. به این ترتیب می‌توانیم با تشخیص به‌موقع برای رفع مشکل اقدام کنیم. زمانی که یکی از علائم زیر را مشاهده کردید، لازم است که به‌سرعت خودروی خود را جهت بررسی، نزد یک تعمیرکار ببرید؛

  • مصرف بیش‌ازحد بنزین در خودرو
  • بالا رفتن آمپر
  • ریپ زدن ماشین
  • خروج دوده‌ی سفید از خودرو
  • خروج بنزین از اگزوز ماشین
  • خروج بوی شدید بنزین
  • کارکردن بی‌نظم موتور خودرو در هنگام درجا کارکردن
  • وجود دوده روی شمع ماشین
  • روشن شدن چراغ چک اتومبیل

خام‌ سوزی خودرو و دلایل آن

مشکل خام ‌‌سوزی خودرو و دلایل آن

برای شناخت راهکار رفع خام سوزی ماشین لازم است که ابتدا عیب‌یابی کنید و دلیل بروز این مشکل را بیابید؛ زیرا دلایل متعددی باعث ایجاد مشکل خام سوزی خودرو هستند که شایع‌ترین آن‌ها به شرح زیر است؛

  • خرابی سیستم جرقه‌زنی ماشین

سیستم جرقه‌زنی ماشین از قسمت‌های مختلفی مانند شمع، وایر، کویل و غیره تشکیل شده است. چنانچه در هریک از این قسمت‌ها نقصی به‌وجود بیاید باعث مشکل خام سوزی خودرو یا ریپ زدن موتور می‌شود. این مشکل به این دلیل است که جرقه‌زنی ناقص باعث احتراق درون محفظه نشده و بنزین به‌درستی نمی‌سوزد.

همچنین اگر شمع خودرو به‌صورت کامل خراب شود و جرقه‌ای در سیستم احتراق به‌وجود نیاورد، همه‌ی بنزین موجود در سیلندر بدون هیچ‌گونه واکنشی از اگزوز خارج می‌شود و مشکل خام سوزی خودرو به‌صورت شدیدتری رخ می‌دهد.

علائم خام سوزی خودرو

  • نقص در سیستم انژکتور

انژکتورها، سوخت مایع را به ذرات بسیار ریز تبدیل می‌کند و به درون سیلندر تزریق می‌کنند؛ بنابراین اگر انژکتور به‌خوبی کار نکند و یا دارای نقصی در بدنه باشد، ممکن است بنزین را بیشتر از حالت نرمال به درون سیلندر تزریق کند و نسبت بین سوخت و هوا به‌هم بریزد و درنهایت خام سوزی اتفاق بیفتند. برای رفع این مشکل، انژکتورها را مرتب سرویس و چک کنید.

  • خرابی سنسور اکسیژن و سایر حس‌گرها

حس‌گر یا سنسور اکسیژن با تجزیه و تحلیل گازهای خروجی از اگزوز، اطلاعات لازم را به کامپیوتر مرکزی خودرو می‌رساند تا میزان دقیقی پاشش سوخت به اگزوز را تنظیم کند. اگر سنسور خراب شود، پاشش سوخت انژکتور به داخل سیلندر درست نخواهد بود و ممکن از بیش‌ازحد باشد و مشکل خام سوزی خودرو رخ دهد.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

  • خرابی اگزوز

یکی دیگر از دلایل ناقص سوختن بنزین، خرابی اگزوز است. خرابی اگزوز می‌تواند به‌وسیله‌ی لرزش بیش‌ازحد ماشین خودش را نشان دهد‌؛ بنابراین اگر خودروی شما لرزش زیادی دارد، ممکن است به‌دلیل خرابی اگزوز باشد و خرابی اگزوز درنهایت منجر به ایجاد مشکل خام سوزی خودرو می‌شود.

تشخیص علت خام سوزی ماشین

  • خرابی شمع

اگر شمع خودرو خراب باشد، جرقه‌زنی در سیستم سوخت نیز ناقص اتفاق می‌افتد. یکی از علائم خراب بودن شمع فرآیند استارت زدن دشوار به‌خصوص در روزهای سرد سال است. این شرایط بهترین زمان تعویض شمع خودرو است تا سیستم جرقه‌زنی به‌درستی عمل کند.

  • مشکل در سیستم سوخت

در صورت وجود نقص یا خرابی در سیستم تامین سوخت مانند پمپ سوخت، فیلتر سوخت یا بردهای الکترونیکی مربوط به سوخت، خودرو ممکن است خام‌ سوزی کند.

  • کیفیت پایین سوخت

استفاده از سوخت ناخالص، آب در سوخت، سوخت با کیفیت پایین و مواردی از این دست ممکن است باعث خام‌ سوزی شود. سوخت مناسب برای پیشگیری از مشکل خام سوزی خودرو، بسیار مهم است.

بررسی صفر تا صد خام سوزی ماشین

  • تنظیمات نادرست سیستم سوخت‌رسانی

اگر تنظیمات سیستم سوخت‌رسانی مانند دمای ترموستات یا تنظیمات سیستم تزریق سوخت نادرست باشند، خودرو ممکن است خام ‌سوزی کند.

  • خرابی سیستم الکتریکی

خرابی در سیستم الکتریکی خودرو مانند سیستم تزریق سوخت (EFI)، سنسورها یا ماژول‌های کنترل موتور می‌تواند به خام ‌سوزی خودرو منجر شود.

در صورت مواجه شدن با مشکل خام سوزی خودروی خود، بهتر است از یک مکانیک متخصص کمک بگیرید تا با تشخیص علت خام سوزی ماشین تعمیرات لازم را انجام دهد.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

راهکارهای حل مشکل خام سوزی خودرو

مشکل خام ‌سوزی خودروی شما ممکن است دلایل متعددی داشته باشد که هریک از این دلایل، راهکار ویژه‌ی خود را دارد؛ بنابراین بسیار مهم است که ابتدا دلیل خام سوزی را پیدا کرد، سپس اقدام به رفع مشکل خام‌ سوزی خودرو کنید. برای این کار می‌توانید از را‌ه‌حل‌های زیر استفاده کنید؛

1. اطمینان از کافی بودن سوخت

یک راهکار رفع مشکل خام‌ سوزی خودرو چک کردن سطح بنزین آن است. بررسی کنید که سطح سوخت در مخزن سوخت مناسب است و خودروی شما به‌اندازه کافی بنزین دارد.

2. تمیز کردن فیلتر هوا

فیلتر هوای کثیف عملکرد موتور را تحت ‌تأثیر قرار می‌دهد و باعث خام‌ سوزی می‌شود. بررسی کنید که اگر فیلتر هوا کثیف است، آن را تعویض کنید.

حل مشکل خام سوزی خودرو

3. تعمیر سیستم تزریق سوخت

در صورت وجود مشکل در هر یک از اجزای سیستم تزریق سوخت، مقدار بیشتری از سوخت وارد سیلندر موتور شده و خام‌ سوزی ایجاد می‌شود. بنابراین در صورت نیاز، باید سیستم تزریق سوخت را بررسی و تعمیر کنید.

4. تنظیم کردن درست سیستم تزریق سوخت

بعضی از ماشین‌ها دارای تنظیمات قابل تغییر برای سیستم تزریق سوخت خود هستند. با کمک یک تعمیرکار حرفه‌ای این تنظیمات را به‌درستی انجام دهید.

5. تعمیر سیستم جرقه‌زنی

اگر شمع یا هریک از اجزای جرقه‌زنی خراب شده باشد، به‌راحتی می‌توانید آن را تعویض کنید. برای این کا در وهله‌ی اول باید آن‌ها را از نظر ساییدگی بررسی کنید.

6. نشتی سوخت یا گاز را بررسی کنید

نشت زیاد هوا به محفظه احتراق، باعث مخلوط شدن زیاد هوا با سوت می شود؛ بنابراین نیاز است که یک واشر مناسب نصب کنید.

سخن پایانی

عوامل مختلفی مانند سوخت ناسالم، تنظیمات نامناسب سیستم تزریق سوخت، مشکلات در سیستم اطلاعات و نمایشگر خودرو و … نیز می‌توانند منجر به خام‌ سوزی شوند و شما می‌توانید با رفع این مشکلات، به احتراق درست خودرو کمک کنید.

در صورتی که راهکار رفع خام‌ سوزی ماشین را پیدا نکردید بهتر است خودرو را به یک مکانیک متخصص معرفی کنید تا عیب‌یابی دقیق‌تری انجام دهد.

مشکل خام سوزی خودرو یکی از نواقصی است که به‌راحتی می‌توانید از بروز آن پیشگیری کنید. توجه به کیفیت سوخت و بررسی‌های دوره‌ای موجب می‌شود که عملکرد سیستم سوخت‌رسانی خودرو به‌درستی کار کند و هرگونه ایرادات جزئی برطرف شود.

سوالات متداول

دلیل کلی مشکل خام‌سوزي خودرو چیست؟

خام‌ سوزی یعنی ترکیب ناقص سوخت با اکسیژن و احتراق ناقص آن که منجر به تولید اشکالاتی در موتور و سیستم سوخت‌رسانی ماشین می‌شود.

آیا خام‌سوزی ماشین خطرناک است؟

بله- این امر گاهی حتی منجر به از کار افتادن خودرو می‌شود.

بهترین سوخت برای ماشین چیست؟

سوخت خالص و بدون آب برای خودرو بسیار مهم است.

دلیل ریپ زدن ماشین چیست؟

خام‌سوزی عمده‌ترین علت ریپ زدن خودرو است.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا