حکم لکه خون روی مبل چیست؟

نظافت و شستشومبل‌شویی

نجس شدن لوازم خانگی همچون فرش، مبلمان و … یک معضل است که باید در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به رفع آن اقدام کرد. با این که روند پاک کردن لوازمی که به طهارت نیاز دارند در نگاه اول پیچیده نیست اما در عمل می‌تواند مسئله‌ای چالش برانگیز برای همه ما باشد. مبلمان از اثاثی محسوب می‌شود که در اکثر خانه‌ها وجود دارد و در شرایطی که مبل ما نیاز به رفع نجسی و طاهر شدن داشته باشد، باید روندی را پشت سر بگذاریم که نسبت به فرش شویی کمی دشوارتر است.

ممکن است برای بسیاری از افراد این سوال مطرح شده باشد که در صورت آلوده شدن مبلمان به خون باید به چه نحوی آن را تمیز کرده و فارغ از این مسئله حکم لکه خون روی مبل چیست؟

در ادامه علاوه به بررسی فتوای مراجع عظام راجع به حکم لکه خون روی مبل، نحوه طهارت مبل و چگونگی پاک کردن لکه خون از مبل خواهیم پرداخت.

حکم لکه خون روی مبل چیست؟

در صورتی که مبلمان ما به وسیله خون آلوده شده باشد، آن محدوده نجس محسوب شده و نیاز به تطهیر دارد. بر طبق فتوای رهبر عالیقدر حضرت آیت الله خامنه‌ای (دامت برکاته) خون در هر صورت نجس است مگر اینکه خون باقی‌مانده به حدی قدیمی و کم رنگ شده باشد که عین خون محسوب نشود.

در نتیجه حکم لکه خون روی مبل به این صورت است که محکوم به طهارت بوده و باید با استفاده از روش‌های مورد تایید طاهر شود.

در این شرایط و از آن جایی که نظافت و تطهیر مبل از تطهیر لوازمی همچون فرش و یا … دشوارتر است، باید با در نظر گرفتن چند نکته آن را به سرانجام رساند. در ادامه سعی می‌کنیم به شما در راستای تطهیر لکه خون روی مبل کمک کنیم.

حکم شرعی لکه خون روی مبل چیست؟

تطهیر لکه خون روی مبلمان

مهم‌ترین عاملی که در روش شستشوی مبل و لکه خون موثر است، عمر آن می‌باشد. به طور معمول زمانی که لکه خون خشک شده باشد، پاک کردن آن کمی سخت‌تر خواهد شد و در این جهت باید تدابیر ویژه‌ای در نظر گرفت. در این قسمت فارغ از نحوه تطهیر مبل، روش پاک کردن کامل آن را نیز ذکر خواهیم کرد. بهتر است در ابتدا روش تطهیر لکه خون روی مبل را مرور کنیم.

اکثر افراد زمانی که قصد تطهیر لکه خون روی مبل را دارند، نگران این مسئله هستند که در صورت آب ریختن روی مبل، این آب مستقیما خارج نشده و در مبل جمع می‌گردد. همچنین نگرانی دیگر این است که آب پس از برخورد با خون، با دیگر نقاط مبل نیز برخورد کرده و این نقاط را نیز نجس می‌کند. طبق فتوای اکثر مراجع عالیقدر، در راستای تطهیر مبل باید آن را به یک جهت مایل کرد تا آب از آن سمت خارج شود.

سپس با استفاده از آب لوله‌کشی باید نسبت به پاک کردن لکه خون اقدام کرد. با جاری شدن آب در این قسمت و از بین رفتن لکه و فارغ از آبی که به داخل مبل می‌رود، سطح مبل شما تطهیر شده و جای هیچ نگرانی نخواهد بود. توجه داشته باشید که آب جدا شده از سطح مبل پاک نیست. همچنین لازم به ذکر است در صورت استفاده از آب قلیل، روند شستشو را دوبار انجام دهید و پس از هر بار سطح مبل را فشار دهید.

حکم لکه خون روی مبل چیست؟

در این شرایط فشار سطح کافی بوده و فارغ از آبی که وارد مبل می‌شود، سطح مبل طاهر شده است. البته طبق  فتوای حکم شرعی لکه خون روی مبل مراجعی همچون آیت الله مکارم شیرازی (مد ظله العالی)، در صورتی که ریختن آب روی مبل امکان‌پذیر نیست شما می‌توانید نسبت به پوشاندن آن و استفاده از روکش اقدام کنید.

در نتیجه لکه خون روی مبل با جاری شدن آب در آن طاهر شده و صرفا فشار سطح برای تطهیر آن کفایت می‌کند.

حال در صورتی که لکه خون خشک شده باشد، ممکن است با استفاده از آب به تنهایی از بین نرود و هنوز مشخص باشد. در این شرایط پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا نسبت به پاک کردن لکه خون اقدام کرده و سپس روند تطهیر آن را آغاز کنید. در این جهت شما می‌توانید از موادی همچون جوش شیرین و سرکه و یا هیدروژن پروکساید استفاده کرده و زمانی که لکه از بین رفت، نسبت به تطهیر آن تدابیر لازم را در نظر بگیرید.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم که علاوه بر بررسی حکم شرعی لکه خون روی مبل، روش تطهیر آن را نیز ذکر کرده و به شما نکات ضروری را یادآور شویم. امیدواریم که این مطلب مفید واقع شده و به شما کمک کرده باشد. شما می‌توانید با استفاده از سرویس مبل شویی آچاره هم لکه خون ایجاد شده روی مبل را پاک کنید و هم مبلمان منزل خود را پاک و طاهر کنید.

در سرویس مبل شویی در منزل آچاره از دستگاه‌هایی با مکش قوی و شوینده‌های مخصوص استفاده می‌شود که آب و مواد پاک‌کننده را از اعماق مبل با فشار بیرون می‌کشد و آن را کاملا خشک می‌کند. برای درخواست سرویس مبل شویی کلیک کنید. آچاره خدمات مبل شویی در تهران و شهرستانها ارائه می‌دهد. شستشوی مبل شما با دستگاه مخصوص و مواد شستشوی نانو و توسط تکنسین ماهر انجام می‌شود. برای اطلاع از قیمت این خدمت کافی است به راهنمای قیمت مندرج در این صفحه https://achareh.co/landing/furniture-cleaning مراجعه کنید.

2.3/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا