از بین بردن سیاهی کاسه توالت به ۳ روش!

نظافت و شستشوخانه‌داری

به‌دلیل استفاده‌ چندباره از توالت در طول شبانه‌روز، کاسه توالت تغییر رنگ می‌دهد و باید حداقل هفته‌ای یک‌بار شسته شود. در صورت نشستن کاسه توالت، رنگ آن به مرور تغییر می‌کند. کاسه توالت در ابتدا زرد و در صورت نشستن آن سیاه می‌شود. ما در این مقاله می‌خواهیم درباره‌ی علل تغییر رنگ و نحوه از بین بردن سیاهی کاسه توالت صحبت کنیم.

در این مقاله همراه ما باشید تا با 3 روش نظافت این قسمت از خانه بیشتر آشنا شوید.

نکات کلیدی

      • علت اصلی سیاه شدن کاسه توالت و به‌طور کل چینی‌جات سرویس بهداشتی، رسوب گرفتن آن‌هاست.
      • اگر به‌موقع سنگ توالت را بشویید، سیاهی‌ها ثابت می‌شوند و شما نمی‌توانید آن‌ها را به‌راحتی از بین ببرید.
      • استفاده از جوش شیرین و سرکه سفید، بهترین راهکار برای از بین بردن سیاهی کاسه توالت با مواد طبیعی به‌شمار می‌رود.

۳ علت اصلی سیاه شدن کاسه توالت چیست؟

یک علت سیاه شدن کاسه توالت و به‌طور کل چینی‌جات سرویس بهداشتی، رسوب گرفتن آن‌هاست. این قطعات، همگی با آب در ارتباط هستند. چنانچه آب مصرفی املاح فراوانی داشته باشد، رسوب می‌کند و اگر شما به محض ایجاد رسوبات آن‌ها را برطرف نکنید، تغییر رنگ می‌دهند و در همانجا سفت می‌شوند. 

دیگر علت سیاه شدن کاشی دستشویی، درست شسته نشدن کاسه توالت بعد از استفاده است. حتی زمانی هم که فکر می‌کنیم آن را به‌درستی آبکشی کرده‌ایم، باز هم بخش‌های ریزی از فضولات روی سنگ باقی مانده و به آن چسبیده است. به همین علت است که گفته می‌شود توالت را هر چند روز یکبار بشویید. 

علت سوم سیاه شدن کاسه توالت، می‌تواند رشد کپک باشد. ایجاد کپک در محیط حمام و توالت بسیار شایع است چون در این دو بخش خانه نور کم و رطوبت بالاست. کپک‌ها باید هرچه سریعتر زدوده شوند چون می‌توانند منجر به بیماری‌های تنفسی و پوستی شوند و علاوه بر آن، موجب ازدیاد جانورانی چون سوسک و مگس شوند. 

از بین بردن سیاهی کاسه توالت

در صورتی که توالت دیربه‌دیر شسته شود چه می‌شود؟

همانطور که گفتیم، پس از هربار استفاده از توالت، مقداری از فضولات به سطح می‌چسبد و پاک نمی‌شود. اگر نخواهید به‌موقع سنگ توالت را بشویید، ممکن است سیاهی‌ها آن‌جا ثابت شوند و شما نتوانید آن را به‌راحتی از بین ببرید. ما در ادامه چند روش برای از بین بردن سیاهی کاسه توالت به شما آموزش می‌دهیم. اما اگر به دنبال راهی برای از بین بردن بوی بد توالت هستید، این مقاله برای شماست.

برای خدمات نظافت ساختمان با آچاره از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

از بین بردن سیاهی کاسه توالت با شوینده‌های شیمیایی

محلول‌های مناسب برای شستشوی توالت و از بین برده سیاهی دستشویی، در مارک‌ها و قیمت‌های مختلف در بازار موجودند. دستکش و ماسک خود را بپوشید و کمی از محلول را به دیواره‌های کاسه توالت بزنید. برس توالت را بردارید و آن قسمت را خوب بسابید. سپس سیفون را بکشید یا لگنی را پر از آب کنید و روی آن ناحیه بریزید. در صورت تمیز نشدن کامل و برجای ماندن برخی از لکه‌ها، عملیات را تکرار کنید.

از بین بردن سیاهی کاسه توالت

از بین بردن سیاهی کاسه توالت با تمیزکننده‌های خانگی

اگر خواستید توالت را بشویید اما شوینده‌ی شیمیایی در خانه نداشتید، می‌توانید خودتان دست به‌کار شوید و با چیزهایی که در منزل دارید محلول جرم‌زدای قوی‌ خانگی بسازید. این محلول‌ها هم به‌خوبی مواد شیمیایی اثر می‌گذارند و اگر وارد مجاری تنفسی‌تان شوند، آسیب کمتری به آن می‌زنند. 

برای ساخت محلول جرم‌زدای خانگی، به مواد زیر احتیاج دارید:

  • یک و نیم فنجان سرکه سفید
  • جوش شیرین
  • فرچه توالت

پیش از این که مشغول به کار شوید، ماسک بزنید و دستکش بپوشید. سپس جوش شیرین را بردارید و بر قسمت‌های جرم‌گرفته بپاشید. چند دقیقه‌ای صبر کنید و بعد، برس یا فرچه توالت را بردارید و کمی آن نواحی را بسابید. حال سرکه را بردارید و روی همان قسمت‌ها بریزید. بهتر است نیم ساعتی دست نگه دارید تا سرکه اثر خود را بگذارد. بعد مجددا آن ناحیه را با فرچه اسکراب دهید و آب بریزید. با توجه به حجم کثیفی و کهنگی لکه‌ها، ممکن است چند بار مجبور شوید این کار را تکرار کنید تا اثر کند.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

جوش شیرین و سرکه

از بین بردن سیاهی کاسه توالت کپک زده

کپک‌ها با آب خالی از بین نمی‌روند، پس باید خیلی اساسی چاره‌ای برای این مشکل پیدا کنید. یکی از موادی که برای از بین بردن کپک‌ها تاثیر خوبی دارد، جوش شیرین است. با جوش شیرین می‌توانید خمیری بسازید که خیلی خوب قادر است کپک‌ها را از بین ببرد. 

برای ساخت این خمیر به کمی مایع دستشویی، حدود یک پیمانه جوش شیرین، و اگر تمایل دارید که ترکیبتان بوی خوشی بدهد، چند قطره اسانس احتیاج دارید. وقتی این مواد را با هم ترکیب کردید، کمی آب به آن بزنید که حالت خمیری پیدا کند. سپس ماسک بزنید و دستکش بپوشید و این ترکیب را در قسمت‌هایی که کپک می‌بینید بزنید. بهتر است کمی صبر کنید تا خمیر اثر جادویی خود را بگذارد و سپس، با اسکاج آن را اسکراب کنید تا کپک‌ها از بین بروند.

ممکن است بعضی از این کپک‌ها بدقلق باشند و راحت از بین نروند. اگر این کار را یکی دو بار دیگر تکرار کنید و آن نواحی را محکم‌تر بسابید، تمامی قارچ‌ها از بین می‌روند. علاوه بر توالت، در بخش‌های دیگر حمام و روشویی که کپک گرفته‌اند هم می‌توانید از این ترکیب استفاده کنید.

راه‌های پیشگیری از تشکیل کپک

اگر می‌خواهید قسمت حمام و توالت کپک نزند، به مواردی که در ادامه گفته می‌شود توجه کنید.

  • اگر لوله‌ای نم پس می‌دهد، آن را تعویض کنید.
  • اگر متوجه لکه‌های آب روی دیوار حمام یا توالت شدید، احتمالا لوله‌ای از داخل دیوار ترکیده و بزودی دیوار را خراب می‌کند. به آن رسیدگی کنید. (رفع نم دیوار خانه بدون تخریب با دستگاه | رفع نم و رطوبت دیوار گچی)
  • با آب خیلی داغ دوش نگیرید که رطوبت و دمای حمام بالا برود.
  • بعد از استحمام، کمی در را باز بگذارید تا بخار خارج شود و هوا کمی جریان پیدا کند.
  • سرویس بهداشتی و لوله‌ها را زودبه‌زود اسکراب کنید.

سیاه شدن چسب دور توالت فرنگی

بعد از مدتی چسب دور توالت فرنگی که گاها در اطراف روشویی، وان حمام و سینک هم استفاده می‌شود سیاه می‌شود. این سیاه شدن به دلیل وجود رطوبت و قارچ و کپک اجتناب‌ناپذیر است و چسپ آکواریوم پس از مدتی سیاه و لجنی می‌شود. برای جلوگیری از سیاه شدن چسب دور توالت فرنگی بهتر است از چسب آنتی باکتریال و ضد قارچ  استفاده کنید.

سیاه شدن چسب دور توالت فرنگی

جمع‌بندی

در این مقاله روش‌های از بین بردن سیاهی کاسه توالت فرنگی و توالت ایرانی را بررسی کردیم. امیدواریم که این آموزش‌ها  برایتان مفید بوده باشد. اگر شما هم روش دیگری برای از بین بردن جرم و کثیفی‌ها می‌شناسید، حتما در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. شما می‌توانید برای انجام کلیه خدمات نظافت ساختمان خود از تیم متخصصین آچاره کمک بگیرید. 

برای خدمت نظافت در محل از متخصصین 'آچاره' رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

  • نظافت ساختمان، راه پله و مشاعات
  • دیوارشویی و شستشوی شیشه‌ها
  • شستشوی کف و سقف منازل
  • گردگیری و خانه‌تکانی
درخواست سرویس نظافت منزل
برای خدمت نظافت در محل از متخصصین 'آچاره' رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.
  • نظافت ساختمان، راه پله و مشاعات
  • دیوارشویی و شستشوی شیشه‌ها
  • شستشوی کف و سقف منازل
  • گردگیری و خانه‌تکانی
درخواست سرویس نظافت منزل

 

2.9/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا