تعمیر یخچال تعمیر یخچال فریزر

آموزش تعمیر یخساز یخچال و ریست کردن آن

یخچال و فریزرلوازم خانگی

یکی از قابلیت‌های جذاب انواع جدید یخچال فریزر این است که دارای سیستم یخساز هستند. یخساز می‌تواند مدل‌های مختلف یخ را به شکل‌های خرد شده، قالبی و غیره، با سرعت زیاد تولید کند. کاربران با فشار دادن دیسپنسر یا اهرم یخ‌ ساز که در قسمت جلویی یخچال‌های ساید بای ساید قرار دارد، یخ‌های ساخته شده را در داخل لیوان بریزند.

در بعضی از مدل‌های یخچال، یخ‌های ساخته شده در داخل سطل میریزد و کاربر باید یخ‌های مورد نیازخود را از داخل سطل بردارد. یخساز نیز مانند هر بخش دیگری از یخچال ممکن است خراب شود و نیاز به تعمیر داشته باشد. تعمیر یخچال باعث می‌شود که تمام مشکلات مربوط به این قسمت حل شود. فرقی نمی‌کند که برند یخچال هیمالیا، سامسونگ، ال جی و غیره باشد، تعمیرکاران حرفه‌ای و با تجربه قادر هستند که تعمیر یخساز یخچال‌های مختلف را به سرعت و به بهترین نحو انجام دهند.

در این مقاله قصد داریم درباره طرز کار یخساز و نحوه راه اندازی آن، نشانه‌های خرابی و علت خارج نشدن یخ از یخساز، دلایل کار نکردن یخساز یخچال، نحوه ریست کردن و نحوه تعمیر یخساز یخچال صحبت کنیم.

یخساز یخچال چیست و طرز کار آن چگونه است؟

در سال‌های اخیر یک قابلیت جدید و جذابی به نام یخساز به یخچال‌ فریزرهای ساید بای ساید اضافه شده است. بخش یخساز به کابین یخچال‌های ساید باید ساید متصل است‌‌. نحوه کار این قسمت از یخچال به این نحو است که آب به وسیله یک شلنگ یا لوله بسیار کوچک از طریق اتصال به شیر آب منزل به قسمت پشتی یخچال انتقال پیدا می‌کند و در آن بخش به شیر ورودی یخچال وصل می‌شود.

وقتی که برای تولید یخ شرایط دمایی مناسبی ایجاد شود، دستور تولید یخ از طریق سلنوید به شیر ورودی یخساز منتقل می‌شود. آب به سمت داخل یخچال هدایت شده و به وسیله لوله‌های کوچک به داخل قالب‌های یخ یا سینی یخساز می‌ریزد.

یخ ساز یخچال چگونه کار می‌کند

وقتی آب داخل قالب‌ها یا سینی به خوبی یخ زد، یخ‌های تولید شده به مخزن یخساز یا سطل یخ ریخته می‌شوند. سیکل تولید یخ به همین روال ادامه پیدا می‌کند. پس ازپر شدن مخزن یا سطل یخ فرآیند یخسازی قطع می‌شود.

وقتی نوع یخی که قرار است در یخساز تولید شود، توسط کاربر انتخاب می‌شود، با فشار دادن اهرم دیسپنسر یخساز، سوئیچ فعال خواهد شد و جریان برق به موتور و سلنوید یخچال می‌رسد. موتور یخساز به تیغه‌ای پیچشی وصل است. چرخش این تیغه باعث خروج یخ‌ها می‌شود. در صورت بروز مشکل در هر یک از این بخش‌ها عملیات یخسازی با مشکل مواجه خواهد شد و باید برای تعمیر یخساز یخچال اقدام شود.

تعمیر یخچال تعمیر یخچال فریزر

مطلب پیشنهادی ریست کردن یخساز ساید بای ساید

برای راه‌اندازی یخساز یخچال چه باید کرد؟

به‌راه ‌انداختن یخساز کار سختی نیست، فقط کافیست ابتدا یخچال خود را به شیر آب منزل وصل کنید. این کار توسط تکنسین نصاب یخچال انجام می‌شود. برای تنظیمات یخساز باید ابتدا به مدل و برند این دستگاه توجه شود.

در بعضی از یخچال‌ها دکمه on, off یا  دکمه o/l برای فعالسازی این بخش استفاده می‌شود. در برخی دیگر فعال کردن یا غیر فعال کردن یخساز با استفاده از بالا یا پایین دادن اهرم میله‌ای انجام می‌شود. در مدل‌های پیشرفته، یخساز را با پنل هوشمند کاربری موجود در جلوی یخچال فعال می‌کنند. اگر یخ قالبی بخواهید، دکمه cubed و اگر یخ خرد شده بخواهید باید دکمه crashed را فشار دهید.

راه اندازی یخچال و قسمت یخ ساز

خرابی یخساز یخچال با چه نشانه‌هایی همراه است؟

نشانه‌های خرابی و نیاز به تعمیر یخساز یخچال فریزر در تمام یخچال‌های ساید بای ساید با برندهای سامسونگ، ال جی و غیره، مشابه است. در این بخش از مقاله قصد داریم شایع‌ترین نشانه‌های خرابی یخساز را شرح دهیم. بروز ایراد در هر یک از قطعات یخچال مانند شیر ورودی، ترموستات، سنسور آب، مدار فرمان، فن کندانسور، کمپرسور ممکن است باعث ایجاد مشکل در یخساز شود. معیوب شدن مخزنی که به قسمت یخساز متصل شده است یکی دیگر از نشانه‌های نیاز به تعمیر یخساز یخچال است.

وقتی تعداد قالب‌های یخ کم می‌شود و یخ‌ها به شکل نرمال خارج نمی‌شوند، یخساز به تعمیر نیاز دارد. گاهی اوقات به دلیل رسوب‌‌ گرفتن فیلتر ،یخساز این بخش دچار انسداد می‌شود. منجمد شدن یخساز، فعال بودن حالت مکث، بروز نشتی در قسمت ساخت یخ‌، قطع شدن برق قسمت یخساز نیز از دلایل رایج خرابی این بخش هستند. البته برای پی بردن به دلیل اصلی خرابی یخساز باید تمام بخش‌های این قسمت را به خوبی مورد بررسی قرار دهید.

مطلب پیشنهادی آموزش تصویری باز کردن درب یخچال ساید بای ساید

نشانه‌های خرابی یخچال

آشنایی با مراحل عیب یابی و تعمیر یخساز یخچال

بخش یخساز در یخچال‌های ساید بای ساید برندهای مختلف از بخش‌هایی مانند شیر ورودی، فیلتر، مخزن و غیره تشکیل می‌شود. اگر هر قسمت از یخساز دچار ایراد شود، با تعمیر یخساز یخچال، مشکلات برطرف خواهد شد.‌ در این قسمت مرحله به مرحله نحوه عیب یابی و تعمیر قطعات داخلی یخساز را توضیح خواهیم داد‌.

تعمیر یخساز یخچال و ریست کردن آن

1. بروز مشکل در لوله و شیر ورودی آب

قبل از اینکه برای تعمیر یخساز یخچال و برطرف کردن علت خارج نشدن یخ از یخساز یخچال فریزرهای برندهای مختلف اقدام کنید، ابتدا باید به بررسی قالب یخ بپردازید. اگر در داخل قالب‌ها تکه‌های یخ وجود نداشت یا تکه‌های موجود خیلی کوچک بود، ممکن است شیر ورودی یخساز خراب شده باشد یا لوله‌های آب پشت یخچال به دلیل وجود شی‌ء خارجی، آب نداشته باشند. اگر هیچ جسم خارجی جلوی جریان آب لوله‌های پشت یخچال را نگرفته بود، فشار آب، خروجی شلنگ‌ها و لوله پرکن یخساز را بررسی کنید و در صورت گرفتگی آن را برطرف سازید.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر یخچال!

بررسی لوله و شیر ورودی آب به یخ ساز

2. جرم گرفتن فیلتر یخچال و کار نکردن یخساز

در تمام برندهای یخچال‌ فریزر ساید بای ساید مدرن که دارای سیستم فیلتراسیون هستند، امکان جرم گرفتن فیلتر به دلیل تجمع آلودگی‌ و ذرات گرد و غبار موجود در هوا، وجود دارد. کثیف شدن فیلتر موجب خواهد شد که جریان آب ورودی به داخل یخساز به میزان زیادی کاهش یابد. در چنین حالتی هیچ یخی تولید نخواهد شد و اگر هم تولید شود بسیار کوچک و ریز خواهد بود. 

با بروز این مشکل تعمیر یخساز یخچال با تعویض فیلتر انجام می‌شود. تعمیرکاران و تکنسین‌های یخچال همواره تاکید دارند که برای جلوگیری از جرم گرفتن فیلتر یخچال، آن را هر شش ماه یک بار با فیلتر جدید تعویض کنید.

مطلب پیشنهادی علت روشن نشدن یخچال

جرم گرفتن قطعات یخچال

3. مسدود شدن شیر برقی آب یخساز

قبل از تعمیر یخساز یخچال‌های مختلف حتما باید شیر برقی آب آن‌ها را به خوبی مورد بررسی قرار دهید و در صورت مسدود بودن، شیر برقی را تعمیر نمایید. برای تعمیر شیر برقی ابتدا آب را قطع کرده و لوله آب ورودی را از داخل دستگاه خارج کنید‌.

در صورت مسدود بودن توری شیر قرقی با تجمع رسوبات، آن را از داخل شیر بیرون بیاورید و تمیز کنید. اگر مشکل شیر برقی خیلی زیاد بود، بهتر است که آن را با یک شیر جدید تعویض کنید‌.‌ شیر برقی در صورت رسوب گرفتگی به طور کامل مسدود نخواهد شد و آبی که از آن چکه می‌کند، یخ خواهد زد. در صورت پایین بودن فشار آب در شیر برقی نیز دقیقا همین اتفاق می‌افتد. در صورت مسدود بودن شیر برقی چاره‌ای جز تعمیر یخساز باقی نمی‌ماند.

تعمیر یخچال

4. خرابی قفل درب یخساز

یکی دیگر از دلایل خارج نشدن یخ از یخساز، خرابی قفل درب این بخش است.‌ در صورت خرابی قفل درب، باز و بسته شدن یخساز با مشکل مواجه خواهد شد و باعث از کار افتادن آن می‌شود. برای تست سوئیچ درب یخچال از ولت متر یا مولتی متر استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی راهنمای تعمیر کمپرسور یخچال

خرابی قفل در یخ ساز

5. خرابی برد کنترلی یا سلنوید اهرم دیسپنسر یخساز

یکی دیگر از دلایل خرابی یخساز که منجر به تعمیر این بخش می‌شود،‌ خرابی برد کنترلی دیسپنسر است. این برد در قسمت پشتی صفحه نمایشگر یخساز تعبیه شده است و موظف است که با کنترل همه دکمه‌ها، عملیات یخسازی را کنترل کند. برای رفع خرابی برد حتما باید از یک تکنسین بخواهید تا آن را تعمیر یا تعویض کند. یکی دیگر از بخش‌های دیسپنسر سلنوید است که در صورت خراب شدن مانع از باز شدن درب یخساز خواهد شد. با کمک یک مولتی متر می‌توانید از خرابی سلنوید مطمئن شوید.

خرابی برد یخ ساز

6. مشکلات موجود در خود یخساز یخچال

وقتی عملکرد خود یخساز با مشکل مواجه می‌شود، سیستم هوشمند این دستگاه بروز مشکلات را با ارورها به نمایش در می‌آورد‌ تا کاربر برای تعمیر یخساز یخچال اقدام کند. گاهی اوقات علت خارج نشدن یخ از یخساز به سیستم آبرسانی مانند شیر برقی یا لوله‌ها و شیر ورودی یا کثیف بودن فیلتر  مربوط نمی‌شود‌ و به خود یخساز ارتباط دارد. در یخچال‌های جدید برای جداسازی قالب‌های یخ و رفع چسبندگی آن‌ها به قالب، از گرما استفاده شده است.

 در قسمت تحتانی محفظه‌ی یخساز یک المنت بسیار کوچک تعبیه شده است که با حرارتش در زمان خارج شدن قالب‌های یخ باعث از بین رفتن لایه نازکی از یخ شود و به جدا شدن راحت آن از قالب کمک کند. در بعضی از مدل‌ها نیز به جای المنت، از چرخاندن قالب برای جداسازی یخ‌ها استفاده می‌شود. اگرالمنت سوخته باشد یا چرخش قالب با مشکل مواجه شود، فرآیند ساخت یخ‌ها دچار اختلال خواهد شد.

برای عیب‌یابی عملکرد یخساز، دکمه تست موجود در زیر آن را فشار دهید و ببینید آیا عملکرد درستی دارد یا نه. با فشار دادن دکمه تست، باید یخ از قالب جدا شده و دوباره یخ‌های جدیدی ساخته شوند. اگر اتفاقی غیر از این افتاد و قالب یخ تخلیه نشد، برای تعمیر یخساز یخچال و تعویض المنت اقدام کنید.

نصب و تعمیرات تخصصی یخچال با تیم آچاره

مطلب پیشنهادی آموزش نحوه تعویض روغن موتور یخچال

مشکلات یخ ساز یخچال

آشنایی با نحوه ریست کردن یخساز یخچال

گاهی اوقات مشکلاتی که در قسمت یخساز یخچال به وجود آمده با ریست کردن این قسمت حل می‌شود و نیازی به تعمیر یخساز یخچال نیست. این امکان وجود دارد که ریست یخساز در مدل‌های مختلف یخچال متفاوت باشد.

برای انجام عمل ریست یخساز حتما به دفترچه راهنمای این دستگاه مراجعه کنید. به طور کلی یخساز برندهای مختلف را می‌توان با مراحلی که در ادامه توضیح می‌دهیم، ریست کرد. در مرحله اول یخساز را با قرار دادن دکمه روی حالت on فعال کنید.

در زیر دکمه روشن کردن یخساز، دکمه‌ تست وجود دارد. با فشار دادن دکمه تست و نگه داشتن آن به مدت چند ثانیه، ریست یخساز انجام می‌شود‌. در صورت کار نکردن دکمه تست برای ریست، به سراغ حفره‌ای بروید که در نزدیک دکمه on off یخچال است. با فشار دادن این حفره با کمک سوزن یا یک سیم مفتول نازک یخساز ریست خواهد شد.

برای جلوگیری از خرابی یخساز چه باید کرد؟

برای اینکه به تعمیر یخساز یخچال نیاز نداشته باشید، باید از قرار دادن این دستگاه در کنار منبع حرارت خودداری کنید. هرگز نباید اجاق گاز یا آبگرمکن که تولید کننده حرارت هستند در کنار یخچال نصب شوند. یکی دیگر از روش‌های جلوگیری از خرابی یخساز این است که یخچال را به دیوار آشپزخانه نچسبانید. اجازه دهید بین یخچال و دیوار، مقداری فاصله برای به جریان افتادن هوا و تبادل دمایی با محیط وجود داشته باشد.

نتیجه‌گیری

در این مقاله ابتدا درباره عملکرد و طرز کار یخساز یخچال و نشانه‌های خرابی این قطعه صحبت کردیم و در ادامه مراحل عیب یابی و تعمیر یخساز یخچال و نحوه ریست کردن آن را توضیح دادیم. پیدا کردن بهترین تکنسین برای تعمیر یخساز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.‌ شما می‌توانید برای سرویس کامل یخچال یا تعمیر یخ‌ساز یخچال خود، از تکنسین‌های مجرب آچاره کمک بخواهید.

2.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا