تعمیر لباسشویی تعمیر ماشین لباسشویی

علت خشک نکردن ماشین لباسشویی (راهنمای جامع)

لوازم خانگیماشین لباسشویی

امروزه زندگی اغلب ما به کار، رفت و آمد، خانه‌داری و مراقبت از فرزندان گره خورده است. خوشبختانه، وقتی صحبت از خانه و خانه‌داری به میان می‌آید، به یاد لوازم و ابزارهایی می‌افتیم که کارهای ما را ساده و کارآمد می‌کنند و این مایه تسکین است. می‌توانیم ظرف‌ها را در ماشین ظرفشویی بشوییم، کف‌ خانه را با جاروبرقی تمیز کنیم و لباس‌ها را با ماشین لباس‌شویی شسته و خشک کنیم.

یکی از مهم‌ترین وسایل خانه، لباسشویی است. بدون آن، شستن لباس‌ها زمان و تلاش بسیار بیشتری را طلب می‌کند. حال فرض کنید لباس‌ها را از ماشین بیرون آورده‌اید ولی هنوز خیس هستند و آب از آنها می‌چکد و خشک‌کن درست کار مکرده است! اگر لباس‌های شما در ماشین لباسشویی خشک نمی‌شوند، اما ماشین لباسشویی می‌چرخد، احتمالأ مشکلات متعددی علت خشک نکردن ماشین لباسشویی است که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.

علت خشک نکردن ماشین لباسشویی چیست؟

علت اینکه ماشین لباسشویی بعد از اتمام چرخه شستشو لباس‌ها را خشک نمی‌کند چیست؟ این مشکل نشانه روشنی است که نشان می‌دهد مشکلی جدی در ماشین لباسشویی شما وجود دارد و باید تعمیر شود. ممکن است هنوز هم مقداری آب در ماشین لباسشویی یا محفظه لباس‌های شسته شده وجود داشته باشد، بنابراین اجرای خشک کن مختل می‌شود.

اما چرا این اتفاق می‌افتد؟ در ادامه این راهنما به شما کمک می‌کنیم تا بفهمید علت خشک نکردن ماشین لباسشویی چه می‌تواند باشد و چه باید کرد؟ بهتر است قبل از تعویض لباسشویی، ببینید آیا می‌توانید مشکل را برطرف کنید. در ادامه نگاهی به مشکلات رایج خشک کن لباسشویی می‌اندازیم و دلیل خشک نکردن ماشین لباسشویی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بررسی علت خشک نکردن ماشین لباسشویی

بررسی اولیه علت خشک نکردن ماشین لباسشویی

اولین اقدام برای شروع عیب یابی لباسشویی که لباس‌ها را خشک نمی‌کند بررسی اصول اولیه است. این اصول شامل بررسی برق‌رسانی و نحوه استفاده از خشک‌کن می‌شود. در ادامه برخی از اصول اولیه که باید برای یافتن علت خیس ماندن لباس در لباسشویی بررسی کنید را ذکر می‌کنیم.
تعمیر لباسشویی
تعمیر ماشین لباسشویی

آیا لباسشویی به برق وصل است؟

مطمئن شوید که لباسشویی شما به برق وصل است و برق دارد. اگر ماشین به برق وصل است اما همچنان خاموش است، برد الکتریکی را بررسی کنید. اگر برد الکتریکی لباسشویی قطع باشد، آن را ریست کنید.

لازم است بدانید که لباسشویی روی دو مدار کار می‌کند: یکی برای المنت گرمایشی و دیگری برای بقیه قسمت‌های خشک کن. اگر لباسشویی شما داغ می‌شود اما لباس‌ها خشک نمی‌شود، ممکن است یکی از دو ترانس، خاموش شده یا سوخته باشند.

مجدداً ترانس برد الکتریکی را بررسی کنید و ماشین را در صورت لزوم ریست کنید. اگر فکر می‌کنید اطلاعات کافی درباره تعویض و تعمیر ترانس ندارید می‌توانید با نمایندگی تعمیرات ماشین لباسشویی تماس گرفته و یا از متخصصان حرفه‌ای کمک بگیرید.

چک کنید که لباسشویی را بیش از ظرفیت پر از لباس نکرده باشید

گاهی اوقات علت خشک نکردن ماشین لباسشویی می‌تواند نتیجه قرار دادن لباس‌های بیشتر از ظرفیت در آن باشد. این کار می‌تواند به موتور خشک کن، یاتاقان لگن و سایر اجزای خشک کن فشار بیاورد. همچنین مانعی برای خشک شدن مناسب لباس‌های شما مشود.

دو عملکرد اصلی که خشک شدن لباس‌های شما را تسریع می‌کنند گرما و جریان هوا هستند. گرما آب موجود در لباس‌ها را گرم می‌کند تا به بخار تبدیل شود و جریان هوا بخار را از خشک کن خارج کرده و لباس خشک می‌شود.

قرار دادن لباس‌ زیاد در لباسشویی می‌تواند جریان هوا را مسدود کند و این اتفاق باعث محبوس شدن بخار در لباس‌ها شده و رطوبت موجود، روند خشک شدن را کند می‌کند. در این حالت به نظر می‌رسد که لباسشویی لباس‌ها را خشک نمی‌کند. برای این که بدانید تا چه مقدار لباس را می‌توانید در لباسشویی خود قرار دهید به دفترچه راهنما مراجعه نمایید.

• علت خشک نکردن ماشین لباسشویی

شلنگ تخلیه لباسشویی گرفتگی یا خمیدگی نداشته باشد

اگر ماشین لباسشویی، لباس‌های شما را خشک نمی‌کند، شلنگ تخلیه را در پشت ماشین لباسشویی بررسی کنید. مطمئن شوید که شلنگ تخلیه خم نشده باشد. در صورت خمیدگی خروج آب را محدود می‌کند و حتی پس از اتمام چرخه خشک کن لباس‌ها خیس و نمناک باقی می‌مانند.

در این مرحله بهترین کار این است که شلنگ را از پمپ تخلیه خارج کرده و پمپ و شلنگ تخلیه را چک کنید که آیا مانعی باعث انسداد جریان آب شده است یا خیر.

شیلنگ تخلیه واشر به درستی قرار نگرفته‌ است

اگر شیلنگ تخلیه در پشت ماشین لباسشویی در فاصله کمی از زمین باشد می‌تواند باعث ایجاد مشکل در تخلیه آب شود. در این حالت ماشین لباسشویی به طور کامل آب را تخلیه نمی‌کند و بنابراین لباس‌ها همچنان خیس باقی خواهند ماند.

• علت خوب خشک نکردن ماشین لباسشویی

دریچه هوا را بررسی کنید

جریان هوا نقش مهمی در خشک شدن لباس‌های شما دارد. جریان داشتن هوا در دریچه خشک کن بخشی از عملکرد مناسب لباسشویی محسوب می‌شود. گرفتگی دریچه‌های هوا یکی از دلایل رایج ضعیف بودن جریان هوا در سیستم‌های خشک کن لباس است.

یکی از راه‌های تشخیص گرفتگی دریچه هوای خشک‌کن لباسشویی این است که آن را روشن کنید و به بیرون بروید و جریان هوا که از دریچه خارج می‌شود را چک کنید. اگر جریان کند است و خیلی گرم نیست، باید دریچه لباسشویی را تمیز کنید. می‌توانید این مراحل را برای تمیز کردن دریچه انجام دهید:

  • لباسشویی را از برق بکشید.
  • ماشین را از دیوار فاصله داده و آن را از دریچه جدا کنید.
  • از قسمت بیرونی، درپوش صفحه هواکش را بردارید و شروع به تمیز کردن دریچه کنید. به احتمال زیاد علت گرفتگی تجمع پرز و گرد و خاک است. می‌توانید از جاروبرقی برای پاک کردن پرزهای داخل دریچه استفاده کنید.
  • بعد از این که دریچه خشک کن را تمیز کردید، آن را دوباره به ماشین لباسشویی متصل کنید. ماشین را به جای اصلی خود هل دهید و آن را به برق وصل کنید.

فیلتر تخلیه ماشین لباسشویی مسدود شده است

زمانی که ماشین لباسشویی نمی‌تواند لباس‌ها را خشک کند، ممکن است فیلتر تخلیه زباله مسدود شده باشد. ماشین لباسشویی دارای یک دستگاه فیلتر در پایین و نزدیک پمپ است که فیلتر تخلیه نامیده می‌شود. این فیلتر تمام اجسام احتمالی موجود در لباس‌ها را می‌گیرد.

بیشتر بخوانید تمیز کردن ماشین لباسشویی

این موارد اغلب اشیای کوچکی هستند که در جیب لباس‌ها باقی می‌مانند مانند سکه، کلید، جوراب کوچک، سنجاق، گیره کاغذ و غیره. فیلتر تخلیه در قسمت پایین و جلوی ماشین لباسشویی قابل دسترس است. این فیلتر به راحتی تمیز می‌شود و به جریان آب در هنگام تخلیه آب کمک می‌کند. بنابراین عملکرد درست این فیلتر باعث خشک شدن لباس‌ها شده و مسدود شدن آن می‌تواند علت خشک نکردن لباسشویی باشد.

• علت خشک نکردن ماشین لباسشویی - انسداد فیلتر

پمپ تخلیه ماشین لباسشویی مسدود یا معیوب است

اگر ماشین لباسشویی تمام آب را تخلیه نمی‌کند و لباس‌ها هنوز خیس هستند، ممکن است پمپ تخلیه با زباله مسدود شده باشد یا معیوب شده باشند. ممکن است یک جسم خارجی در پمپ و داخل شیلنگ تخلیه گیر کرده باشد.

این مناطق را بررسی کنید و هر چیزی که ممکن است باعث مسدود شدن سیستم تخلیه در ماشین لباسشویی شود را خارج نمایید. اگر هیچ زباله‌ای نیافتید و هیچ گرفتگی پیدا نکردید. چک کنید که آیا پمپ تخلیه به درستی کار می‌کند.

بیشتر بخوانید عدم تخلیه آب لباسشویی و تعمیر آن

محاسبه رایگان هزینه تعمیر لباسشویی!

پرزگیر را تمیز کنید

تجمع پرز اضافی در پرزگیر می‌تواند جریان هوای خشک کن لباسشویی را مختل کند. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، جریان هوا بخش مهمی از خشک کن ماشین لباسشویی محسوب می‌شود. چک کنید که پرزگیر تمیز باشد و آن را بعد از هر بار استفاده پاک‌سازی کنید. می‌توانید پرزگیر را با آب گرم و صابون بشویید و بگذارید کاملاً خشک شود.

• علت خشک نکردن ماشین لباسشویی

سوئیچ درب لباسشویی را بررسی کنید

لباسشویی دارای یک سوئیچ درب است و وظیفه این سوئیچ ممانعت از کارکرد ماشین در زمان باز بودن درب آن می‌باشد. اگر سوئیچ درب معیوب باشد، ماشین لباسشویی شما به هیچ وجه تخلیه نمی‌شود. این یکی از مشکلات رایج است که مهم‌ترین علت خشک نکردن ماشین لباسشویی محسوب می‌شود.

کلید درب یا مجموعه قفل درب ممکن است به دلیل خطای مکانیکی یا الکتریکی از کار بیفتد. اگر لباسشویی شما کار نمی‌کند، اول باید مطمئن شوید که در بسته است. اگر در بسته بود اما باز هم کار نمی‌کند، بررسی کنید که سوئیچ درب یا مجموعه قفل درب در موقعیت صحیح قرار گرفته‌اند و به طور ایمن نصب شده باشند.

اگر سوئیچ درب یا مجموعه سوئیچ درب احتمالاً به دلایل الکتریکی به درستی نصب نشده‌اند، باید با استفاده از دسته سیم آن را مجدد وصل کنید. در این مرحله درب را باز کنید و قبل از شروع مجدد، کلید درب را فشار دهید. اگر لباسشویی روشن می‌شود، ممکن است لازم باشد درب آن را تنظیم کنید. اگر دیدید هنوز هم کار نمی‌کند، احتمال خراب بودن سوئیچ درب وجود دارد که باید تعویض شود.

مشکلات فنی علت خشک نکردن ماشین لباسشویی

اگر پس از عیب یابی اولیه نتوانستید علت خوب خشک نکردن ماشین لباسشویی را پیدا کنید، باید بررسی‌های بیشتری را شروع کنید. با این که بررسی‌های بیشتر جنبه مکانیکی و فنی دارند، اما تا حدی ساده هستند و افراد عادی هم اگر کمی دانش فنی داشته باشند می‌توانند آن‌ها را انجام دهند.

تسمه ماشین لباسشویی شل شده یا آسیب دیده است

زمانی که ماشین لباسشویی رطوبت لباس را خارج نمی‌کند، ممکن است تسمه روی پمپ یا موتور ساییده یا کشیده شده باشد. اگر تسمه کشیده شود، لگن لباسشویی می‌چرخد، اما زمان تخلیه آب، در چرخاندن لباس به مشکل می‌خورد. در این حالت زمانی که لگن می‌چرخد، تسمه می‌لغزد و در نتیجه لگن یا دیگ را می‌چرخاند.

چرخش ناقص لباس در لگن باعث حفظ جریان هوا در لباس‌ها می‌شود. در نتیجه تسمه آسیب دیده می‌تواند علت خشک نکردن ماشین لباسشویی پس از تکمیل چرخه شستشو باشد.

بهتر است تسمه یا سیستم درایو را از نظر ساییدگی و پارگی بررسی کنید. در صورت ساییدگی، ترک‌خوردگی، آسیب‌دیدگی، شکستگی یا کشیدگی، تسمه ماشین لباسشویی یا جفت موتور مستقیم را تعویض کنید. به طور کلی، این فرآیند شامل باز کردن پانل‌های بالا و جلوی لباسشویی، جدا کردن تسمه از موتور و قرقره و جایگزینی تسمه قدیمی با یک تسمه جدید می‌شود.

المنت حرارتی را بررسی کنید

همان‌طور که قبلاً گفته شد، در خشک کن لباسشویی از گرما و جریان هوا برای خشک کردن لباس‌ها استفاده می‌شود. در خشک کن ماشین لباسشویی، هوا به‌واسطه المنت گرمایش الکتریکی گرم می‌شود.

المنت گرمایش ماشین را بررسی کنید تا مطمئن شوید که هوا را گرم می‌کند. چک کنید که المنت گرمایشی تمیز باشد و با سایر قسمت‌های خشک کن تماس نداشته باشد. اگر المنت گرمایشی کار نمی‌کند، ممکن است نیاز باشد آن را تعویض کنید.

المنت گرمایش لباسشویی

موتور دمنده خشک کن را بررسی کنید

موتور دمنده خشک کن لباسشویی قطعه‌ای است که هوا را به جریان می‌اندازد. این قطعه، هوا را از بیرون خشک کن می‌کشد، آن را از کنار المنت گرمایش عبور می‌دهد تا داغ شود، پس از گردش در لگن آن را از دریچه هوا خارج می‌کند. صداهای تق تق و لرزش شدید ممکن است نشانه‌ای از وجود مشکل در موتور دمنده باشد. می‌توانید این مراحل را برای عیب‌یابی امتحان کنید:

  • لباسشویی را از برق بکشید و پنل پشتی آن را برای دسترسی به دمنده باز کنید. احتمالاً به یک پیچ گوشتی یا آچار سوکت نیاز دارید.
  • در حالی که پانل پشتی را باز کردید، موتور دمنده را از نظر وجود ترک یا موانعی که ممکن است مانع چرخش آن شود، بررسی کنید.
  • برای جدا کردن موتور دمنده، ممکن است لازم باشد در لباسشویی را بیشتر باز کنید. این کار را می‌توانید با جدا کردن پانل‌های بالایی و جلویی از قسمت خشک کن اصلی انجام دهید. لگن را از بلبرینگ بیرون بکشید تا دسترسی کامل به موتور داشته باشید.
  • پیچ موتور دمنده را از موتور باز کنید.

تعمیرات تخصصی لباسشویی با آچاره

فیوز حرارتی را تعویض کنید

فیوز حرارتی یک جزء ایمنی در خشک کن لباسشویی است که از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری می‌کند. سوختن فیوز حرارتی می‌تواند باعث از کار افتادن یک یا چند قطعه خشک کن لباسشویی شود. برای تعویض فیوز حرارتی:

  • لباسشویی را از برق بکشید.
  • پنل پشتی خشک کن آن را باز کنید.
  • فیوز حرارتی که عدم کارکرد صحیح آن، یک علت خشک نکردن لباسشویی است را باز کنید. آن را با فیوز حرارتی جدید تعویض کنید.

موتور را تعویض کنید

یکی از نقش‌های مهم موتور ماشین لباسشویی چرخاندن موتور دمنده است تا هوا در خشک کن جریان یابد و لگن را بچرخاند. یک موتور ضعیف می‌تواند باعث داغ شدن خشک کن شود در حالی که لباس‌ها هنوز نمناک هستند و خشک نشده‌اند.

اگر ماشین لباسشویی به برق وصل است و موتور آن کار نمی‌کند، زمان تعویض موتور فرا رسیده است. این فرآیند شامل تفکیک اجزاء لباسشویی از جمله پانل جلویی، بالایی، پانل پشتی، لگن و احتمالاً قطعات بیشتر خواهد شد. برای این که بدانید چه نوع موتور جایگزین برای لباسشویی شما مناسب است بهتر است با تکنسین حرفه‌ای لوازم خانگی تماس بگیرید.

مقاله پیشنهادی تعمیر و نگهداری ماشین لباسشویی

کنترل پنل را جایگزین کنید

کنترل پنل جایی است که تایمر و سطح دما را تنظیم می‌کند و دکمه استارت را فشار می‌دهید تا ماشین لباسشویی شما شروع به کار کند. اگر کنترل پنل ماشین لباسشویی شما کار نمی‌کند، خشک کن آن نیز کارایی درستی نخواهد داشت.

اختلال در عملکرد کنترل پنل می‌تواند دلیل خشک نکردن ماشین لباسشویی شما باشد. پس بهتر است برای تعویض کنترل پنل با متخصص حرفه‌ای تماس بگیرید.

کنترل پنل لباسشویی

یک ماشین لباسشویی جدید بگیرید!

اگر همه روش‌های ذکر شده را امتحان کردید و هنوز هم لباسشویی شما در خشک کردن لباس‌ها مشکل دارد، احتمالاً زمان آن رسیده که یک ماشین لباسشویی جدید بخرید. قبل از خرید لباسشویی جدید بررسی کنید که لباسشویی کنونی شما چند سال است که کار می‌کند.

طول عمر ماشین لباسشویی معمولاً بین 12 تا 18 سال است. اگر علت خشک نکردن لباسشویی خود را پیدا نکردید و عمر مفید وسیله شما رو به پایان است، به فکر تعویض لباسشویی خود باشید. با این حال، اگر لباسشویی شما نسبتاً جدید است می‌توانید آن را با هزینه‌های کمی تعمیر کنید.

امیدواریم این راهنما به شما کمک کند تا علت خشک نکردن ماشین لباسشویی خود را پیدا کرده و آن را رفع کنید. اگر نیاز به کمک حرفه‌ای دارید تعمبرکاران ماهر آچاره در اقصی نقاط کشور در خدمت شما هستند. برای استعلام رایگان قیمت کلیک کنید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر لباسشویی
تعمیر لباسشویی خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید