تعمیر یخچال تعمیر یخچال فریزر

علت روشن نشدن یخچال چیست؟

لوازم خانگییخچال و فریزر

همه ما برای آسایش خود در روند روزمره زندگی به دستگاه‌هایی مثل یخچال وابسته هستیم و در صورتی که عملکرد این دستگاه با اختلال روبه‌رو شود، مشکلات عدیده‌ای برای ما به وجود خواهد آمد. برخی از این مشکلات باعث بروز اختلالات جزئی در عملکرد یخچال می‌شوند اما در بعضی از موارد دستگاه به صورت کلی از کار افتاده و اصطلاحا روشن نمی‌شود. از آن جایی که امروزه قیمت خرید یخچال‌های موجود در بازار برای اکثر ما هزینه گزافی محسوب می‌شود، باید برای برطرف کردن مشکل یخچال نهایت سعی خود را به کار ببریم. اما چه دلایلی منجر به روشن نشدن یخچال می‌شوند؟ در راستای پاسخ به این سوال باید ساختار و نحوه کارکرد این دستگاه را مرور کوتاهی کرده و سپس علت روشن نشدن یخچال را بررسی کنیم. پیشنهاد می‌کنیم که تا انتها با ما همراه باشید.

نحوه کارکرد یخچال

این دستگاه بسیار کاربردی با کاهش دمای محفظه داخلی خود به ما کمک می‌کند که مواد غذایی خود را در طول زمان تازه و سالم نگه داریم. اما این عملکرد به چه صورت انجام می‌پذیرد؟ ساختار یخچال تقریبا همانند سیستم تهویه هوای منزل یا خودرو می‌باشد. به این صورت که تمام فعل و انفعالات در یک چرخه بسته شکل می‌گیرد. در این چرخه چندین قسمت در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا نهایتا یخچال موفق به کاهش دمای محفظه داخلی شود. برای این که یخچال بتواند به‌طور صحیح کار کند، تمام این اجزا باید وظیفه خود را به صورت دقیق به انجام برسانند و در صورتی که عملکرد هر کدام از آن‌ها با مشکل مواجه شود، عملکرد کلی یخچال در معرض خطر قرار می‌گیرد. از اجزای تاثیرگذار در این چرخه می‌توانیم به مواردی همچون کمپرسور، ترموستات، رله، کندانسور و … اشاره کنیم. برخی از این قطعات نسبت به دیگر اجزا اهمیت بیشتری در این چرخه دارند و مختل شدن آن‌ها می‌تواند یخچال را به طور کلی از کار بیاندازد. در ادامه اختلالاتی را که می‌توانند علت روشن نشدن یخچال محسوب شوند، ذکر خواهیم کرد.

علت روشن نشدن یخچال شما چیست

علت روشن نشدن یخچال

زمانی که یخچال کار نمی‌کند، چندین عامل احتمالی می‌تواند منجر به پدید آمدن این مشکل شده باشد. برای تشخیص این که دقیقا چه عاملی ریشه این مشکل است، شما باید برخی از نکات را مورد بررسی قرار داده و نهایتا عیب‌یابی دستگاه را به اتمام برسانید. از مهم‌ترین نکاتی که در این روند باید مورد توجه قرار گیرند، می‌توانیم به موارد ذیل اشاره کنیم:
تعمیر یخچال
تعمیر یخچال فریزر

  • آیا برق در دستگاه جریان دارد؟
  • هنگامی که یخچال کار نمی‌کند، چراغ‌های آن روشن است؟
  • آیا صدای کارکردن یخچال به گوش می‌رسد اما دمای محفظه خنک نمی‌شود؟

برای درک بهتر این مسئله به بررسی عواملی که می‌توان آن‌ها را علت روشن نشدن یخچال در نظر گرفت، خواهیم پرداخت.

عدم ورود برق به یخچال

همان‌طور که می‌دانید یخچال به جریان برق نیازمند است و در صورتی که جریان برق وارد آن نشود، قادر به روشن شدن نمی‌باشد. اگر یخچال شما روشن نمی‌شود، باید در اولین قدم این عامل را به طور کامل بررسی کنید. به این منظور باید سلامت بخش‌های زیر را تایید کنید. توجه داشته باشید که اگر چراغ یخچال روشن می‌شود اما دستگاه شروع به کار نمی‌کند، مشکل در عدم ورود برق به یخچال نیست و باید دیگر عوامل را بررسی کنید.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.
  • فیوز:

برای شروع به سراغ جعبه فیوز رفته و از وصل بودن فیوز یخچال مطمئن شوید.

  • پریز برق:

برای اطمینان از سالم بودن پریز برق می‌توانید از فازمتر استفاده کنید. در غیر این صورت یک دستگاه الکتریکی دیگر را به پریز یخچال متصل کنید.

  • دوشاخه و سیم:

سپس وضعیت ظاهری دوشاخه و سیم یخچال را با دقت مشاهده کنید و مطمئن شوید هیچ گونه آسیب فیزیکی به آن‌ها وارد نشده باشد.

  • انتهای سیم برق:

انتهای سیم برق را که وارد یخچال میشود، بررسی کرده و از برقراری اتصال آن با یخچال اطمینان حاصل کنید.

  • اتصالات یخچال:

قدم آخر در این قسمت بررسی اتصالات یخچال است. در این جهت باید اتصالات برق بین قسمت‌های مختلف را چک کرده و هر گونه مشکل در اتصالات را اصلاح کنید. در صورتی که در هیچ کدام از این بخش‌ها مشکلی مشاهده نکردید، باید دیگر بخش‌های یخچال از جمله سیم‌کشی داخلی آن را تست کنید تا در نهایت عاملی که جلوی ورود برق به دستگاه را گرفته است، شناسایی شود.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر یخچال!

اختلال در برد الکتریکی

یکی از مهم‌ترین قطعات یخچال‌های نوین، برد الکتریکی آن‌ها است که نقش بسیار تاثیرگذاری را در عملکرد صحیح یخچال ایفا می‌کند. خراب بودن و یا وجود نقص در این برد الکتریکی هم می‌تواند علت روشن نشدن یخچال محسوب شود. در بسیاری از موارد این قطعه نیاز به تعمیر داشته و تعویض برخی از اجزای آن مثل خازن‌ها عملکرد آن را بازیابی می‌کند. اما در بعضی از موارد برد الکتریکی قابل تعمیر نیست و شما باید برای تعویض آن اقدام کنید.

برد یخچال

خرابی ترموستات یخچال

تنظیم دمای یخچال بر عهده ترموستات است و این قطعه اطلاعات مرتبط را به دیگر بخش‌ها اعلام می‌کند. به طور مثال هنگامی که دمای محفظه افزایش پیدا می‌کند، ترموستات به کمپرسور فرمان می‌دهد تا با روشن شدن این افزایش دما را جبران کند. در صورتی که ریشه کار نکردن یخچال خرابی ترموستات باشد، جریان برق به دستگاه وارد می‌شود اما یخچال شروع به کار نمی‌کند. ترموستات یخچال نسبت به دیگر قطعات عمر مفید کمتری دارد و باید در فواصل زمانی کوتاه‌تری تعویض شود. بنابراین بهتر است در صورت خرابی، نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

بیشتر بخوانید تعمیر سوراخ شدن یخچال فریزر

خرابی کمپرسور

این قسمت در واقع قلب یخچال محسوب می‌شود و در صورت خرابی آن، یخچال قادر به فعالیت نخواهد بود. اگر یخچال به کلی هیچ واکنشی نشان نداده و یا پس از چند ثانیه از فعالیت دست می‌کشد، احتمال خرابی کمپرسور وجود دارد. برای اطمینان از این موضوع باید از کارشناسان کمک بگیرید تا با استفاده از ابزارآلات مخصوص سلامت کمپرسور را بررسی کنند.

خرابی کمپرسور

خرابی رله

این قطعه در کنار کمپرسور قرار دارد و جریان برق را به آن انتقال می‌دهد. اگر بعد از متصل کردن دستگاه به برق در فواصل زمانی تقریبا کوتاه، صدای کلیک از پشت یخچال می‌آید، احتمال خرابی رله وجود دارد. توجه داشته باشید که در این حالت کمپرسور استارت نمی‌خورد بنابراین اگر کمپرسور استارت می‌خورد اما روشن نمی‌شود، احتمالا مشکل از کمپرسور می‌باشد.

این عوامل را می‌توان اصلی‌ترین دلایل روشن نشدن یخچال در نظر گرفت. البته عواملی که می‌توانند به بروز این چالش منجر شوند به این موارد محدود نمی‌شوند و علت روشن نشدن یخچال شما می‌تواند از قسمت‌های دیگری مثل تایمر، فن، دیفراست و یا سوئیچ اورلود نیز باشد. فراموش نکنید که در بیشتر موارد پیدا کردن علت روشن نشدن یخچال، روندی زمان‌بر است و به داشتن تخصص در این زمینه نیازمند است. در نتیجه اگر با ساختار این دستگاه آشنا نیستید، پیشنهاد می‌کنیم که از متخصصین آچاره در این راستا کمک بگیرید. در ادامه به برخی از سوالات رایج شما پاسخ خواهیم داد.

بیشتر بخوانید کد خطای Er RF موتور فن یخچال LG و تعمیر آن

سوالات متداول درباره علت روشن نشدن یخچال

علت روشن نشدن یخچال بعد از جابجایی چیست؟

در طول روند حمل و نقل یخچال، امکان آسیب رسیدن به قسمت‌های مختلف آن وجود دارد. در این روند ممکن است به اتصالات برق آسیب برسد و یا این اتصالات از موقعیت خود خارج شوند. فراموش نکنید که وارد شدن ضربه و فشار نامتعارف به هر قسمت می‌تواند علت روشن نشدن یخچال بعد از جابجایی باشد. پس از جا به جایی یخچال، تا 6 ساعت آن را به برق متصل نکنید. کارشناسان معتقدند که در صورت جابه‌جایی افقی یخچال باید تا یک روز نسبت به استفاده از آن پرهیز کرد.

نصب و تعمیرات تخصصی یخچال با تیم آچاره

علت روشن نشدن یخچال بعد از قطعی برق چیست؟

هنگامی که جریان برق قطع و وصل شده و دارای نوسان زیادی باشد، احتمال آسیب رسیدن به قسمت‌هایی مثل ترموستات، رله، برد الکتریکی و … وجود دارد. برای جلوگیری از بروز مشکلات مربوط به جریان برق بهتر است از ترانس و یا استبلایزر به عنوان واسطه برای دستگاه خود استفاده کنید.

علت روشن نشدن یخچال بعد از شستن چیست؟

اگر قصد شستن یخچال خود را دارید، فراموش نکنید که محفظه داخل دستگاه نباید در معرض آب قرار بگیرد و باید صرفا با استفاده از دستمال و محلول تمیزکننده آن را تمیز کرد. در صورتی که به این قسمت آب وارد شود، احتمال ایجاد اتصالی و دیگر مشکلات مرتبط وجود دارد. در طول روند شستشو حتما نکات ایمنی را مدنظر خود داشته باشید.

علت روشن نشدن یخچال بعد از شستن چیست؟

علت روشن نشدن یخچال فریزر چیست؟

علت روشن نشدن یخچال‌های گوناگون با یکدیگر تفاوت خاصی نداشته و همه آن‌ها در معرض خطرات مشترکی قرار دارند. فارغ از نوع یخچال باید تمام عوامل تاثیرگذار در بروز مشکل، مورد بررسی قرار بگیرد.

در نهایت فراموش نکنید که در هنگام انجام کار تعمیراتی بر روی لوازم خانگی، نکات ایمنی را به هیچ عنوان نادیده نگیرید و در تمام مراحل این نکات را رعایت کنید. در صورتی که برای پیدا کردن علت روشن نشدن یخچال خود به کمک نیاز دارید، از کارشناسان بخواهید که با شما همکاری کنند. امیدواریم که این مطالب مفید واقع شده و از مطالعه آن لذت برده باشید. اگر سوالی دارید می‌توانید در بهش نظرات بپرسید تا تعمیرکاران یخچال آچاره به شما پاسخ دهند.

برای ثبت سفارش تعمیر و سرویس یخچال در اصفهان و ارتباط با متخصصین آچاره میتوانید از طریق سایت با اپلیکیشن اقدام به ثبت سفارش نمایید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر یخچال

درخواست تعمیر انواع یخچال فریزر!

 

کلیک کنید