تعمیر یخچال تعمیر یخچال فریزر

راهنمای تعمیر کمپرسور یخچال

لوازم خانگییخچال و فریزر

با وجود این که همه ما هر روز از یخچال استفاده می‌کنیم، با طرز کار این دستگاه آشنایی کامل نداریم. اطلاع از نحوه عملکرد یخچال در شرایط بروز اختلال در کارکرد آن، حائز اهمیت بسیاری است، چون به شما کمک می‌کند که مشکل این دستگاه را در مدت زمان کم‌تر و با هزینه‌ای مناسب‌ برطرف کنید. مهم‌ترین بخش یخچال، کمپرسور نام دارد که عموما به آن موتور هم گفته می‌شود. در صورتی که این قسمت عملکرد صحیحی نداشته باشد، کارکرد کلی یخچال با چالش مواجه خواهد شد. در نتیجه باید در سریع‌ترین زمان ممکن اقدامات لازم برای تعمیر کمپرسور یخچال انجام شود. اما نحوه کار موتور یخچال به چه صورتی است؟ در صورت نیاز، تعمیر کمپرسور یخچال چگونه انجام می‌شود؟ برای پاسخ به این سوالات ابتدا کمی بیشتر با این قسمت آشنا شده و سپس به بررسی نحوه تعمیر کمپرسور یخچال خواهیم پرداخت. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

موتور یا کمپرسور یخچال چیست؟

احتمالا تا به حال این کلمات را شنیده‌اید و می‌دانید که در همه یخچال‌ها موتور یا همان کمپرسور دارند. اما این بخش، در عملکرد کلی یخچال چه وظیفه‌ای را بر عهده دارد؟ هر یخچال از چندین بخش تشکیل شده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به کمپرسور، کندانسور، اواپراتور، مبرد (گاز یخچال) و … اشاره کنیم. برای این که دستگاه شما وظیفه خود را به بهترین شکل انجام دهد، همه این بخش‌ها باید بدون هیچ مشکلی فعالیت کنند و بروز هر چالشی در این روند، عملکرد یخچال را دچار اختلال می‌کند.

گاز یخچال که در نهایت باعث کاهش دمای دستگاه شده و دمای محیط داخلی یخچال را برای نگهداری مواد غذایی مناسب می‌کند، در یک مسیر ثابت در حرکت بوده و یک چرخه را دنبال می‌کند. همان‌طور که می‌دانید گاز یخچال برای حرکت کردن به یک نیروی محرک نیاز دارد که این نیرو را موتور یا کمپرسور یخچال تامین می‌کند. در واقع کمپرسور همانند پمپ عمل کرده و پس از رسیدن مبرد یا گاز یخچال به آن، حجم این گاز را کم کرده و در نتیجه فشار آن را افزایش می‌دهد تا نیروی لازم برای حرکت در یک چرخه فراهم شود. در ادامه اطلاعات لازم راجع به انواع کمپرسور و محتویات آن را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

تعمیر کمپرسور یخچال

انواع کمپرسور یخچال

در بخش قبل ذکر کردیم که هدف از به کار بردن کمپرسور در یخچال، فشرده‌سازی مبرد دستگاه بوده و بدون فعالیت کمپرسور یخچال توانایی خود را برای کاهش دمای محفظه داخلی از دست خواهد داد. کمپرسور این عملکرد را با کمک اجزایی مثل سوپاپ ها، پیستون و … انجام می‌دهد. با تشکیل یک روند مکانیکی در موتور، این بخش همانند پمپ، گاز دستگاه را فشرده کرده و به دیگر بخش‌ها ارسال می‌کند. ساختار کمپرسور یخچال در این چند دهه دچار تغییر خاصی نشده و صرفا اصلاحاتی در راستای کاهش مصرف انرژی در آن صورت گرفته است. امروزه انواع کمپرسورها را می‌توان به ۳ دسته مهم تقسیم کرد که عبارتند از:

تعمیر یخچال تعمیر یخچال فریزر

  • کمپرسور پیستونی
  • کمپرسور مارپیچی (Scroll)
  • کمپرسور دورانی (Screw)

کمپرسور یخچال

برای آشنایی بیشتر شما، توضیحات خلاصه‌ای راجع به این موارد ذکر می‌کنیم.

بیشتر بخوانید آموزش نحوه تعویض روغن موتور یخچال

  • کمپرسور پیستونی: این نوع کمپرسور را می‌توان مرسوم ترین موتوری دانست که در ساخت یخچال‌ها از آن استفاده می‌شود. این کمپرسور در حجم‌های مختلفی تولید شده و بسته به نیاز هر دستگاه، کمپرسور با حجم مورد نظر در آن قرار می‌گیرد. مصرف برق و آلودگی صوتی این نوع کمپرسور تفاوت چندانی با انواع دیگر نداشته و صرفا به دلیل قدیمی بودن ،کمی ضعیف‌تر از دیگر مدل ها در این زمینه عمل می‌کند.
  • کمپرسور مارپیچی: این نوع موتور که در ساخت کولر گازی هم از آن استفاده می‌شود، دارای راندمانی بالا بوده و درصد بروز نشتی بسیار پایینی دارد.
  • کمپرسور دورانی: در ساخت این کمپرسور تلاش شده که مصرف برق و آلودگی صوتی به حداقل ممکن رسانده شود. دمای پایین این کمپرسور هنگام فعالیت به آن اجازه می‌دهد که روند کاهش دمای یخچال را به بهترین شکل انجام داده و در عین حال کمترین صدای یخچال را تولید کند.

البته کمپرسور یخچال را میتوان به ۲ دسته معمولی و اینورتر (Inverter) نیز تقسیم کرد که تفاوت اصلی آن‌ها در مصرف انرژی می‌باشد. امروزه از کمپرسور اینورتر در ساخت یخچال‌های ساید بای ساید استفاده شده و برای یخچال‌های عادی نیز از کمپرسور عادی استفاده می‌شود.

حالا که بیشتر با این قطعه و انواع آن آشنا شدیم، به بررسی  جدول عیب یابی و تعمیر یخچال آن خواهیم پرداخت.

عیب یابی و تعمیر کمپرسور یخچال

با این که کمپرسور نسبت به دیگر بخش‌های یخچال عمر مفید طولانی‌تری داشته و حداقل ۱۰ سال به خوبی کار می‌کند، اما گاهی دچار مشکل شده و نیازمند تعمیر می‌شود. شاید بپرسید که خرابی موتور یا کمپرسور چه علائمی داشته و در این شرایط باید چه تدابیری در نظر بگیریم؟ ۵ علامت اصل خرابی کمپرسور یخچال عبارتند از :

  • تولید صدای غیرمعمول یا عدم تولید صدا
  • حرارت بالای کمپرسور
  • عدم کاهش دمای محفظه داخلی یخچال
  • بوی سوختگی از ناحیه کمپرسور
  • خاموش شدن یا روشن نشدن یخچال

محل قرارگیری کمپرسور

در مقابله با هر کدام از این موارد باید برخی نکات در نظر گرفته شود که به صورت خلاصه آن‌ها را مرور خواهیم کرد.

1. تولید صدای غیرمعمول یا عدم تولید صدا

همه ما با صدای طبیعی موتور یخچال آشنایی داریم و روزانه چندین بار آن را می‌شنویم. در صورتی که موتور جز این صدای طبیعی، صدایی غیرمعمول و بلند تولید کرد، باید سلامت آن مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین اگر زمانی که دستگاه را روشن می‌کنید هیچ صدایی از کمپرسور به گوش نرسد و یا پس از چند لحظه فعالیت، صدا قطع شود، به احتمال زیاد، کمپرسور یخچال دچار مشکل شده است. البته ریشه تولید صدای بلند و نامعمول حتما موتور نبوده و ممکن است این صدا ناشی از وجود مشکل در دیگر قسمت‌ها مثل کندانسور، فن‌ها و … باشد. به این منظور باید ابتدا منشا صدا را شناسایی کرده و سپس برای تعمیر کمپرسور یخچال اقدام کنید.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر یخچال!

2. حرارت بالای کمپرسور

زمانی که کمپرسور عملکرد درستی دارد باید دمای آن تقریبا بین ۴۵ تا ۶۰ درجه سانتی‌گراد باشد. در صورت مشاهده تخطی از این دما باید برای تعمیر کمپرسور یخچال اقدام کنید. رایج ترین عواملی که به افزایش دمای کمپرسور منجر می‌شوند، به شرح ذیل می‌باشند  :

  • وجود نشتی در مسیر حرکت مبرد یا گاز یخچال
  • عدم شارژ صحیح مبرد یا گاز یخچال
  • اختلال در ترموستات یخچال
  • فرسودگی کمپرسور یخچال و …

هر کدام از این عوامل، به افزایش دمای کمپرسور منجر می‌شود و سلامت این قطعه را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد. 

حرارت بالای کمپرسور

3. بوی سوختگی از ناحیه کمپرسور

اگر از موتور یخچال بوی سوختگی به مشام شما می‌رسد، احتمال نقص عملکرد و وجود مشکل داخلی در کمپرسور وجود دارد. به طور مثال وجود اختلال در سیم پیچی کمپرسور می‌تواند به ایجاد بوی سوختگی منتهی شود. در این شرایط سریعا ارتباط یخچال با برق را قطع کرده و تدابیر لازم برای تعویض و یا تعمیر کمپرسور یخچال را در نظر بگیرید.

4. خاموش شدن یا روشن نشدن یخچال

روشن نشدن یخچال یکی از مهم‌ترین علائم خرابی کمپرسور محسوب می‌شود. در صورتی که یخچال روشن نشود و یا پس از روشن شدن با فاصله چند ثانیه خاموش ‌شود، کمپرسور آن دچار مشکل شده است. البته دلیل این پدیده صرفا سوختن موتور نبوده و وجود اختلال در عملکرد ترموستات و یا سیستم برق رسانی نیز می‌تواند به روشن نشدن یخچال منجر شود. در این مواقع حتما از کمک متخصصین استفاده کنید و به هیچ وجه به تنهایی برای تعمیر کمپرسور یخچال خود اقدام نکنید. قبل از هر گونه اقدامی، سلامت پریز برق و کابل‌ها را مورد بررسی قرار دهید و از عدم مشکل در شبکه برق رسانی بیرونی مطمئن شوید.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

در صورتی که از خرابی کمپرسور اطمینان حاصل کردید، باید نسبت به تعویض یا تعمیر کمپرسور یخچال اقدام کنید. در ادامه سعی می‌کنیم که در این روند شما را راهنمایی کنیم.

تعمیر کمپرسور یخچال

تعمیر حرفه‌ای کمپرسور یخچال

اولین نکته‌ای که باید در این قسمت ذکر کنیم، تاکید بر پیچیدگی روند تعمیر کمپرسور یخچال می­باشد که آن را برای افراد عادی و بدون تخصص به یک روند خطرآفرین تبدیل می‌کند. در نتیجه اگر تجربه قبلی نداشته و با ساختار کمپرسور آشنا نیستید، به هیچ عنوان نسبت به تعویض یا تعمیر کمپرسور یخچال اقدام نکنید و از کمک تعمیرکار بهره بگیرید. این قطعه کاملا بسته بوده و کارشناسان برای تعمیر کمپرسور یخچال باید آن را باز و خارج کرده و پس از انجام تعمیرات آن را دوباره متصل کنند.

اما چه دلایلی باعث خراب شدن کمپرسور یخچال می‌شوند؟ شایع‌ترین دلایل خراب شدن موتور یا کمپرسور به این شرح می‌باشد:

نوسانات و اختلالات جریان برق:

رایج‌ترین اختلالی که به خرابی کمپرسور منتهی می‌شود، نوسانات جریان برق است. اگر جریان برق دچار نوسان شدید شود، سلامت این قطعه در معرض خطر جدی قرار می‌گیرد. در بعضی از موارد ممکن است این نوسان صرفا باعث آسیب به تجهیزاتی مثل رله شود که با تعویض این قطعات مشکل برطرف می‌شود.در غیر این صورت نیاز به تعویض و یا تعمیر کمپرسور یخچال قابل انتظار است.

نصب و تعمیرات تخصصی یخچال با تیم آچاره

نقص در شبکه کندانسور

جالب است بدانید که کندانسور کثیف این قابلیت را دارد که به مرور باعث خرابی کمپرسور شود. در نتیجه این کثیفی، کم کردن دما برای یخچال دشوار شده و به کمپرسور فشار زیادی وارد می‌شود. این فشار به افزایش دمای موتور و افزایش نرخ فرسودگی آن منجر می‌شود که در بدترین حالت‌ کمپرسور را به کلی از کار می‌اندازد.

اختلال مبرد یا گاز یخچال

همان‌طور که اشاره کردیم وجود نقص در گاز یخچال یک خطر برای کمپرسور محسوب می‌شود. کم بودن یا بیش از اندازه بودن میزان مبرد یا گاز یخچال مستقیما بر روی کمپرسور تاثیر گذاشته و سلامت آن را تهدید می‌کند. هنگام شارژ گاز یخچال از مهارت و تجربه کارشناس اطمینان حاصل کرده و مطمئن شوید که این شارژ منطبق با توصیه سازنده انجام بپذیرد.

فرسودگی کمپرسور

فارغ از تمام مشکلات احتمالی که ممکن است عملکرد این بخش را مختل کرده و تعمیر کمپرسور یخچال را الزامی کنند، عمر موتور و میزان فرسودگی آن در این مسئله بسیار تاثیرگذار می‌باشد. عمر مفید کمپرسور ۱۰ سال تخمین زده شده که با مراقبت صحیح می­تواند افزایش پیدا کند. همچنین در صورت عدم مراقبت از این بخش، این عمر با کاهش مواجه شده و کمپرسور در زمان کم‌تری با مشکل مواجه خواهد شد.

فرسودگی کمپرسور یخچال

تعمیر موتور نیم سوز یخچال

نیم سوز شدن کمپرسور نیز علائمی همچون سوختن آن دارد و از این لحاظ تفاوتی نسبت به یکدیگر ندارند. ضمنا همان عواملی که باعث سوختن کمپرسور می‌شوند، می‌توانند موتور را نیم سوز کنند. در نتیجه تعمیر موتور نیم سوز یخچال تفاوتی با روند ذکر شده در قسمت‌های قبل برای تعمیر کمپرسور یخچال نداشته و باید توسط متخصصین کاربلد انجام پذیرد.

مطلب پیشنهادی علت نشتی گاز یخچال

در نهایت مجددا یادآور می‌شویم که تعمیر کمپرسور یخچال یک روند کاملا فنی بوده و باید توسط متخصصین صورت گیرد. فراموش نکنید که در عیب یابی دستگاه نکات ایمنی را کاملا رعایت کرده‌ و بدون آشنایی قبلی هیچ گونه اقدامی انجام ندهید. کارشناسان مجرب آچاره برای تعمیر کمپرسور یخچال به اندازه یک ثبت درخواست با شما فاصله دارند و شما می‌توانید این روند را با خیال راحت به این متخصصین بسپارید. امیدواریم که این مطالب برای شما مفید واقع شده باشد. از این که تا انتها با ما همراه بودید سپاسگزاریم.

برای ثبت سفارش تعمیر و سرویس یخچال در اصفهان و ارتباط با متخصصین آچاره میتوانید از طریق سایت با اپلیکیشن اقدام به ثبت سفارش نمایید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر یخچال

درخواست تعمیر انواع یخچال فریزر!

 

کلیک کنید