تعمیر لباسشویی تعمیر ماشین لباسشویی

آموزش عیب‌یابی و تعمیر برد ماشین لباسشویی

لوازم خانگیماشین لباسشویی

اگر دکمه‌های ماشین لباسشویی شما کار نمی‌کنند، احتمالا برد دستگاه خراب شده است. در این شرایط بهتر است هر چه زودتر برای تعمیر برد ماشین لباسشویی خود دست به‌کار شوید. اگر نمی‌دانید از کجا شروع کنید با ما همراه باشید تا نحوه تعمیر و تعویض برد لباسشویی را بررسی کنیم.

گاهی پیش می‌آید که برنامه‌ای را برای شستشوی ماشین لباسشویی تنظیم می‌کنید اما دستگاه طبق برنامه پیش نمی‌رود. در این صورت مطمئنا برد ماشین لباسشویی شما نیاز به تعمیر دارد. در ادامه با علائم خرابی و نحوه تعمیر برد ماشین لباسشویی آشنا خواهیم شد.

اگر در زمینه تعمیر برد ماشین لباسشویی و سایر ایرادات دستگاه، نیاز به مشاوره و خدمات دارید، می‌توانید از طریق شماره 1471 یا ثبت سفارش در صفحه تعمیر ماشین لباسشویی با تعمیرکاران و متخصص آچاره در تماس باشید.

نکات کلیدی

  • خرابی برد الکترونیکی ماشین لباسشویی به‌دلایلی مانند نوسانات جریان برق، ورود آب به قسمت‌های داخلی برد، سوختن سیم‌کشی داخلی ماشین و سوختن برد اتفاق می‌افتد.
  • هزینه تعویض یا تعمیر برد ماشین لباسشویی به مدل و برند آن بستگی دارد.
  • برای تعمیر برد ماشین لباسشویی و تست خرابی آن بهتر است قبل از هرکاری آن را با مولتی‌متر تست کنید.

خرابی برد ماشین لباسشویی و علائم آن

معمول‌ترین نشانه خرابی برد که منجر به تعویض یا تعمیر برد ماشین لباسشویی می‌شود، این است که ماشین شما حتی زمانی که به برق وصل است روشن نمی‌شود.

اگر دکمه‌های ماشین را فشار می‌دهید ولی هیچکدام کار نمی‌کنند یا ماشین بلافاصله خاموش می‌شود باید هر چه زودتر برای تعمیر برد ماشین لباسشويی خود اقدام کنید.

همه وسایل الکترونیکی دارای قطعه‌ای به نام برد هستند. برد مهم‌ترین قطعه در هر وسیله الکترونیکی است و نقش اصلی در کارکرد دستگاه دارد. برد الکترونیکی صفحه‌ای از جنس پلاستیک است که قطعاتی مانند خازن، مقاومت و ترانزیستور روی آن مونتاژ شده‌اند.

برد ماشین لباسشویی مدار الکترونیکی کوچکی است که اکثر عملکردهای دستگاه را کنترل می‌کند. وظیفه اصلی برد الکترونیکی ماشین لباسشویی انتقال پیام‌هایی مانند روشن و خاموش شدن و تنظیم برنامه شستشو به ماشین است.

برخی اجزای ماشین لباسشویی توسط برد الکترونیکی کنترل می‌شوند. برای مثال پمپ تخلیه، سرعت سنج، سنسور دما، دریچه‌های ورودی آب‌ سوئیچ فشار، سنسور سطح آب، موتور، قفل درب و خازن قدرت تحت کنترل برد ماشین لباسشویی هستند.

این قطعه نقش مهمی در عملکرد ماشین لباسشویی دارد و خرابی آن به مشکلات جدی‌تر منجر خواهد شد. برای حل مشکلاتی که ذکر کردیم باید با نحوه تعمیر برد الکترونیکی ماشین لباسشویی آشنا باشید در غیراینصورت ممکن است با دستکاری این قطعه، متحمل هزینه سنگینی بابت تعمیرات کلی دستگاه شوید.

در ادامه برخی علائمی که نشان می‌دهند برد کنترل ماشین لباسشویی شما خراب شده را توضیح می‌دهیم.

  • ماشین لباسشویی وارد چرخه شستشو و چرخش نمی‌شود.
  • همه یا بعضی از چراغ‌ها به طور متناوب روشن می‌شوند و چشمک می‌زنند.
  • چرخه ماشین لباسشویی متوقف نمی‌شود. یعنی شستشو بدون توقف در زمان تعیین شده ادامه پیدا می‌کند.
  • درام یا لگن نمی‌چرخد ​​یا خیلی آهسته می‌چرخد.
  • ممکن است کد خطایی نمایش داده شود که نشان می‌دهد برد الکترونیکی ماشین معیوب است.
  • ماشین لباسشویی آب را تخلیه نمی‌کند یا زمانی که آن را برای تخلیه تنظیم نکرده‌اید، تخلیه می‌شود.

تعمیر و تعویض برد لباسشویی

مراحل تعمیر برد ماشین لباسشویی

خرابی برد ماشین لباسشویی دلایل مختلفی دارد. نوسانات جریان برق، ورود آب به قسمت‌های داخلی برد، سوختن سیم‌کشی داخلی ماشین و سوختن برد همگی از دلایل از کار افتادن برد ماشین لباسشویی هستند.
تعمیر لباسشویی
تعمیر ماشین لباسشویی

برای اینکه مطمئن شوید برد ماشین لباسشویی شما خراب شده است یا خیر، بهترین کار تست آن است. باید قبل از تعویض یا تعمیر برد لباسشویی آن را تست کنید و مطمئن شوید که مشکل دارد. متأسفانه در بیشتر موارد تست و تعمیر برد ماشین لباسشویی دشوار است و باید آن را به‌طور کامل تعویض کنید.

تعمیر برد الکترونیکی ماشین لباسشویی

در ادامه مبحث عیب‌یابی و تعمیر برد ماشین لباسشویی، با نحوه تست برد ماشین لباسشویی به‌وسیله مولتی‌متر آشنا می‌شویم.

  • برد کنترل را در ماشین لباسشویی خود پیدا کند. این قطعه معمولاً در بیشتر ماشین‌های لباسشویی در پشت صفحه کنترل قرار دارد.
  • با استفاده از مولتی‌متر تداوم بین پایانه‌های روی برد را بررسی کنید.
  • اگر تداوم را مشاهده کردید احتمالا برد کنترل مشکلی ندارد.
  • اگر تداومی نمی‌بینید برد الکترونیکی ماشین لباسشویی شما خراب شده است و باید برای تعویض یا تعمیر برد ماشین لباسشویی اقدام کنید.
  • محاسبه رایگان هزینه تعمیر لباسشویی!

نحوه تعویض و تعمیر برد در ماشین لباسشویی

تست و تعمیر برد ماشین لباسشویی مانند سایر لوازم خانگی معمولا دشوار است. یادگیری و آموزش تعمیر برد لباسشویی مستلزم صرف وقت و کسب مهارت است. در ادامه مباحث آموزشی تعمیر برد را به طور خلاصه بیان می‌کنیم.

برای تعمير برد ماشین لباسشويي باید داخل کنترل پنل را بررسی کنید. چک کنید که هیچ سیمی آسیب ندیده یا ساییده نشده است. برای این کار مراحل زیر را انجام دهید.

  • ماشین لباسشویی را از برق بکشید.
  • دو پیچ پشت ماشین که پنل بالایی را در جای خود نگه می‌دارند را باز کرده و درپوش را بردارید.
  • محل اتصال برق در پشت صفحه کنترل را پیدا کنید و مطمئن شوید که اتصال شل نیست و هیچ سیمی ساییده نشده است.
  • تمام سیم‌های پشت پنل کنترل را بررسی کنید تا مطمئن شوید نشانه‌ای از سایش و پارگی وجود ندارد.
  • در برخی موارد، ممکن است تعمیر برد ماشین لباسشویی کارساز نباشد و شما مجبور شوید برد را تعویض کنید.

آموزش تعمیر برد لباسشویی

هزینه تعمیر برد لباسشویی

به‌طور کلی هزینه تعویض یا تعمیر برد ماشین لباسشویی به برند دستگاه بستگی دارد. برای مثال در انواع ماشین لباسشویی ایرانی، هزینه تعمیر برد به مراتب کمتر از برندهای خارجی است. همچنین بسته به مدل دستگاه، تعویض برد کنترل لباسشویی می‌تواند پرهزینه باشد.

در برخی موارد کل کنترل پنل باید تعویض شود. در موارد دیگر ممکن است فقط اجزای خاصی نیاز به تعویض داشته باشند.

تعمیرات تخصصی لباسشویی با آچاره

مراحل عیب‌یابی کنترل پنل ماشین لباسشویی

برای عیب‌یابی برد لباسشویی مراحل زیر را به دقت دنبال کنید. اگر در هر مرحله احساس کردید دانش و اطلاعات کافی برای ادامه تعمیرات را ندارید بهتر است با یک تعمیرکار تماس بگیرید.

1. منبع برق را بررسی کنید

اگر کنترل پنل ماشین لباسشویی شما کار نمی‌کند شاید فراموش کرده‌اید دستگاه را به برق وصل کنید. با کمک ولتاژسنج مطمئن شوید که ماشین لباسشویی شما به برق وصل است و پریز برق کار می‌کند. همچنین باید مدارشکن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که خاموش نشده باشد.

اگر همه چیز خوب به نظر می‌رسد ماشین لباسشویی را به‌مدت 60 ثانیه از برق بکشید و دوباره آن را به برق وصل کنید. اگر مشکل حل نشد برای عیب‌یابی ماشین لباسشویی راه‌حل بعدی را امتحان کنید.

هزینه تعمیر برد لباسشویی

2. مدارشکن را چک کنید

بعد از اینکه مطمئن شدید ماشین لباسشویی شما به برق وصل است، اما هنوز روشن نمی‌شود قبل از تعمیر برد ماشین لباسشویی، مدار شکن را بررسی کنید. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید.

  • ماشین لباسشویی خود را به پریز برق وصل کنید.
  • از جعبه فیوز کلیدی را که ماشین لباسشویی شما را کنترل می‌کند پیدا کنید.
  • سوئیچ مربوط به ماشین لباسشویی را به‌‎مدت 30 ثانیه خاموش کنید و آن را به حالت روشن برگردانید.
  • در مرحله آخر دکمه پاور ماشین لباسشویی خود را فشار دهید تا ببینید آیا کنترل‌ پنل فعال می‌شود یا خیر.

تعمير برد ماشین لباسشويي

3. بررسی کنید که قفل کودک فعال است یا خیر.

قفل کودک یک ویژگی ایمنی است که تمام دکمه‌های کنترل پنل بجز دکمه پاور را قفل نگه می‌دارد. این کار برای جلوگیری از تغییر تنظیمات ماشین توسط کودکان در حین چرخه شستشوی لباس‌ها است.

اگر دکمه روشن و خاموش ماشین تنها دکمه روی صفحه کنترل است که کار می‌کند، ممکن است قفل کودک تصادفی فعال شده باشد و همین امر مانع از روشن شدن ماشین لباسشویی شما شده است.

(برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم راهنمای فعال و غیرفعال کردن قفل کودک ماشین لباسشویی سامسونگ، فعال‌سازی قفل کودک ماشین لباسشویی بوش و فعال کردن قفل کودک لباسشویی پاکشوما را مطالعه فرمایید.)

جمع‌بندی

نقش برد الکترونیکی تنظیم و کنترل عملکرد اجزای ماشین لباسشویی در زمان مناسب است. این قطعه سنسورها را در سراسر ماشین لباسشویی کنترل می‌کند؛ بنابراین خرابی آن می‌تواند کل دستگاه را از کار بیندازد. از این رو تعمیر برد لباسشويی در سریع‌ترین زمان اهمیت ویژه‌ای دارد.

قبل از تعمیر برد ماشین لباسشویی بهتر است آن را با مولتی‎‌‌متر تست کنید. با این کار مطمئن می‌شوید که خراب شده است یا خیر و نیاز به تعمیر یا تعویض دارد. در بیشتر موارد تعمیر برد ماشین لباسشویی سخت و پرهزینه است. بنابراین پیشنهاد می‌شود قطعه کلا تعویض شود.

سوالات متداول

علت خرابی برد کنترل لباسشویی چیست؟

ترانزیستورهای موجود در برد کنترل به‌دلیل نوسانات برق، الکتریسیته ساکن و کهنه شدن در معرض آسیب هستند. ترانزیستورها اغلب اولین قسمت از برد کنترل هستند که خراب می‌شوند.

چگونه می‌توان برد مدار ماشین لباسشویی را ریست کرد؟

برای تنظیم مجدد برد الکترونیکی ماشین لباسشویی، کلید مدار یا فیوز ماشین لباسشویی را خاموش کنید یا ماشین لباسشویی را به‌مدت 2 دقیقه از برق بکشید.

برد اصلی ماشین لباسشویی چیست؟

برد مدار ماشین لباسشویی برد مدار چاپی (PCB) است. بردی با قطعات الکتریکی برای کنترل ماشین‌. تقریباً هر عملکردی که ماشین لباسشویی انجام می‌دهد توسط برد مدار کنترل می‌شود.

آیا همه ماشین‌های لباسشویی دکمه ریست دارند؟

اکثر ماشین‌های لباسشویی جدید دارای ویژگی تنظیم مجدد هستند که به شما امکان می‌دهد بعد از مواجهه با کد خطا، ماشین لباسشویی را ریست کنید. دلایلی که باید لباسشویی ریست شود عبارت است از نوسان برق، بارهای نامتعادل یا قطع برق.

4/5 - (24 امتیاز)

1 دیدگاه

  1. سلام فیوز ماشین لباسشویی سامسونگ مدل ۱۴۸۰در کدام قسمت قراردارد.درصورت امکان نمونه را به نمایش بگذارید.باتشکر از راهنمایی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا