تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

علت کار کردن کولر گازی روی فن چیست؟

سرمایش و گرمایشسرمایشکولر گازی و داکت اسپلیت

در پاسخ به این سؤال کاربران که چرا کولر گازی روی فن کار می‌کند باید گفت عوامل گوناگونی در اینخصوص دخیل هستند. این دلایل در دو گروه کلی دسته‌بندی می‌­شوند: دسته اول مشکلاتی مربوط به سیستم کولر گازی هستند و دسته دوم در ارتباط با تنظیمات کولر گازی که ممکن است توسط مصرف‌کننده بر روی کار با فن تنظیم شده باشد. برای بررسی عوامل تأثیرگذار که منجر به کار کردن کولر گازی روی فن می‌­شوند در ابتدا با نحوه کارکرد فن کولر گازی و چگونگی تنظیم نمودن آن آشنا می‌شویم و سپس به مشکلات دخیل در آن می‌­پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

فن کولر گازی چیست و چه عملکردی دارد؟

در بین قطعات متنوعی که در ساختار یک کولر گازی وجود دارد، قطعه­‌ای به نام فن وجود دارد که کاربرد آن کشیدن هوای گرم اتاق به داخل یونیت و دمیدن هوای خنک تولید شده در داخل کولر گازی به تمام محیط ساختمان است.

فن کولر گازی

یکی از تنظیماتی که در دستگاه کولر گازی در نظر گرفته شده است حالت کار کردن دستگاه بر روی فن است Fan mode، کاربرد این حالت برای زمان‌هایی است که هوای داخل ساختمان به اندازه کافی خنک است و بدون روشن کردن سیستم و فقط با استفاده از حالت فن، جریان هوای خنک توسط فن در ساختمان پخش می‌­شود.

هنگامی که کولر گازی در حالت فن قرار بگیرد، بلوور (هواپاش) تحت کنترل قرار می‌­گیرد. بلوور قسمتی است که باعث پخش شدن هوا در فضای اطراف می‌­شود. حالت Auto در کولرهای گازی به این معنی است که فن به شکل خودکار و فقط هنگامی که دستگاه در حال گرم کردن یا خنک نمودن محیط اطراف است روشن می­‌شود.

تعمیر کولر گازی

مزیت تنظیم کار کردن کولر گازی روی فن ، صرفه­‌جویی در مصرف برق  است که برای کاهش مصرف برق کولر گازی مفید است. به این صورت که زمان استفاده از حالت فن در کولر گازی، انرژی مصرف شده حدود 150 وات است، در حالی که هنگام کارکرد معمولی کولر گازی مصرف انرژی به حدود 1000 وات می‌­رسد. البته این تفاوت در میزان انرژی مصرفی به عوامل دیگری نیز مانند درجه سردسازی یونیت ارتباط دارد؛ بنابراین اگر یونیت بر روی وضعیت سردسازی فوری قرار داشته باشد، تفاوت انرژی مصرفی کم­تر خواهد بود.

تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

اما در کنار این نقطه مثبت، کار کردن کولر گازی روی فن یک مشکل نیز دارد و آن هم این است که استفاده بیش از حد از حالت فن موجب می‌­شود که تنها هوای گرم در داخل ساختمان جریان داشته باشد و به این ترتیب مجراهای خروج هوا در کولر گازی گرم می‌­شوند که در نهایت می‌­تواند باعث خراب شدن کمپرسور کولر گازی شود.

از طرف دیگر این را نیز در نظر داشته باشید که کار کردن مداوم فن، نیازهای تعمیر و نگهداری سیستم کولر گازی را افزایش می‌­دهد زیرا هر اندازه فن بیش­تر کار کند، فیلتر هم بیش­تر فرسوده می‌شود و خرابی فیلتر در صورتی که تمی‌ز یا تعویض نشود به سیستم آسیب‌های جدی وارد می‌­کند.

کولر گازی روی فن

علاوه بر حالتی که به آن اشاره شد، یعنی تنظیم کردن حالت فن توسط مصرف‌کننده، مشکل اصلی کار کردن کولر گازی روی فن هنگامی است که دستگاه خود به خود خاموش می‌­شود و روی حالت فن قرار می‌­گیرد. در صورت بروز این مسئله بعد از مدتی کولر گازی فقط باد گرم می‌­دهد و دیگر خنک نمی‌­کند. در ادامه قصد داریم به بررسی عوامل بروز این مشکل بپردازیم.

علت کار کردن کولر گازی روی فن پس از روشن شدن دستگاه

همان­طور که گفتیم گاهی اوقات ممکن است مدت کوتاهی بعد از روشن شدن کولر گازی، دستگاه خود به خود خاموش شده و روی فن قرار بگیرد. عوامل مؤثر در بروز این حالت عبارتند از:

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

1. یخ زدگی کندانسور

کندانسور مهم­ترین بخش کولر گازی است و نقش اساسی را در روند کار کولر گازی ایفا می‌­کند. کندانسور به دلایل گوناگونی ممکن است دچار خرابی و مشکل شود که یکی از این عوامل یخ زدگی کندانسور کولر گازی است.

یخ زدگی

 دلایلی که منجر به یخ زدن کندانسور می‌­شود

  • نشتی مبرد
  • خرابی ترموستات
  • آلودگی فیلترها
  • سرد شدن ناگهانی هوا

از نشانه­‌های یخ‌زدگی کندانسور این است که کولر گازی بعد از روشن شدن، سریعاً خاموش می‌­شود و در حالت فن قرار می‌­گیرد. برای جلوگیری از بروز این مشکل باید با سرویس­‌های دوره­‌ای کولر گازی، از یخ زدگی کندانسور جلوگیری کرد.

2. کثیف بودن یونیت یا پنل کولر گازی

کار کردن کولر گازی روی فن گاهی اوقات به دلیل کثیف بودن یونیت است. برای جلوگیری از بروز این حالت بهتر است که به‌صورت دوره­‌ای و ماهی یک‌بار یونیت کولر گازی را تمیز نمایید که این کار شامل تمیز کردن و یا در صورت نیاز تعویض فیلترهای هوا است. برای کسب اطلاعات بیشتر فیلم آموزش نحوه شستشوی پنل داخلی کولر گازی و فیلم آموزش نحوه شستشوی پنل خارجی کولر گازی (کندانسور) را مشاهده کنید.

کثیف بودن کولر گازی

3. وجود مشکل در سیستم برق دستگاه

در صورتی که سیستم برق دستگاه شما تنظیم نشده باشد، سیستم، برق کافی به منظور روشن ماندن دریافت نمی‌­کند و این امر باعث کار کردن کولر گازی روی فن می‌‌­شود. در این حالت خازن استارتر کولر گازی با برق کم روشن می‌­‌شود و شروع به کار می­‌نماید، اما برای ادامه کار با مشکل کمبود برق مواجه می­‌شود.

بنابراین دستگاه کولر گازی خود به خود خاموش شده و در وضعیت فن قرار می­‌گیرد. برای برطرف کردن این مشکل می‌توانید از کمک تعمیرکاران متخصص آچاره در زمینه کولر گازی استفاده کنید و سیستم برق­‌رسانی و کابل­‌های دستگاه را بررسی کرده و در صورت لزوم، سیم­‌کشی کولر را تعویض نمایید.

وجود مشکل در برق

4. مسدود شدن سیستم کولر گازی

کولر گازی دارای یک سری لوله است که رطوبت جذب شده از محیط را به شکل آب از یونیت خارجی تخلیه می­‌کنند. در صورت مسدود شدن مسیر حرکت و تخلیه آب، آبی که باید از دستگاه خارج شود ممکن است به داخل دستگاه برگشت داده شود؛ این حالت باعث می­‌شود که در عملکرد کولر گازی وقفه پیش آمده و در نهایت منجر به خاموش شدن دستگاه شود. در صورت بروز این مشکل، باید تمام مسیر تخلیه آب در کولر گازی بررسی شود و هرگونه عامل انسدادی را رفع کرد تا چرخه سیستم مجدداً شروع به کار کند.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

5. کثیف بودن رادیات یا اواپراتور کولر گازی

در صورت کثیف بودن کویل­‌های اواپراتور، اواپراتور دیگر نمی‌­تواند هوای گرم را جذب کند و همین مسئله باعث توقف کارکرد دستگاه می­‌شود. برای جلوگیری از بروز این وضعیت، باید کویل‌های اواپراتور یا رادیات کولر گازی هر چند وقت یک بار شستشو داده شده و تمیز شوند.

کثیف بودن اواپراتور

6. خراب شدن کمپرسور

کمپرسور اصلی­ترین قطعه در کولرهای گازی است که اگر مشکلی برایش پیش آید، مستقیماً بر روی عملکرد کولر گازی تأثیر منفی می­‌گذارد و منجر به خاموش شدن دستگاه خواهد شد.

عوامل ذکر شده در موارد قبلی، از جمله نشتی گاز مبرد، یخ زدگی کندانسور، کثیفی فیلتر و اواپراتور می­‌توانند باعث داغ شدن کمپرسور و سپس خراب شدن آن شوند.

خراب شدن کمپرسور

اصلی‌­ترین دلایل کار نکردن کمپرسور کولر گازی

1- ترموستات کنترل دمای کولر گازی

 ترموستات کنترل دما دارای محل­‌های اتصال الکتریکی است که در طی گذشت زمان دچار فرسودگی می‌­شوند؛ در چنین وضعیتی ترموستات ممکن است که بتواند موتور فن را روشن نماید اما موتور کمپرسور روشن نمی­‌شود.

کار کردن کولر گازی روی فن

2- خراب شدن خازن

 خازن کمپرسور وظیفه کمک در هنگام استارت و راه­‌اندازی کمپرسور را دارد و دائماً در مدار است؛ لذا اگر خازن کمپرسور دچار مشکل شود، کمپرسور نیز نمی‌­تواند شروع به کار کند و موجب کار کردن کولر گازی روی فن می‌شود.

3- برد فرمان

برد الکترونیکی کولر گازی، وظیفه صدور دستور تأمین ولتاژ موتور فن و کمپرسور را به عهده دارد. در صورت خرابی برد فرمان، ولتاژ مناسب به کمپرسور نمی­‌رسد و همین امر باعث می‌­شود کولر گازی روشن نشود. در اکثر موارد خراب بودن برد فرمان اشتباه تشخیص داده می‌­شود، به همین خاطر قبل از این که بخواهید برد فرمان دستگاه را تعویض کنید، اطمینان کسب نمایید که قطعاتی از جمله اورلورد کمپرسور، خازن و خود کمپرسور دچار خرابی نشده­ باشند. در صورت مطمئن بودن از سالم بودن این قطعات، آن­گاه اقدام به تعویض برد فرمان کنید.

برد الکتریکی کولر گازی روی فن

4- سنسور دمای کولر

 سنسور دما، وظیفه مانیتور کردن دمای هوا را دارد. هنگامی که دمای هوا از دمای تعیین شده بالاتر رود، میکرو سوئیچ تأمین‌کننده برق فن کولر و کمپرسور، توسط سنسور فعال می‌­شوند؛ بنابراین در صورت خرابی سنسور، کمپرسور نمی‌­تواند فعال شود.

5- خراب شدن کمپرسور

 کمپرسور کولر گازی دارای دو بخش مکانیکی و الکتریکی است که هر کدام از این بخش­ها در اثر استهلاک یا استفاده غیر اصولی و عدم سرویس، دچار آسیب می‌شوند. در این حالت به اصطلاح گفته می‌­شود کمپرسور کولر گازی سوخته است و راه حل، تعویض آن است. اگر کار کردن کولر گازی روی فن به دلیل خرابی کمپرسور باشد، برای رفع مشکل کمپرسور حتما باید از یک تعمیرکار متخصص کولرگازی کمک بگیرید. البته پیشنهاد ما به شما این است که کمپرسور را تعویض کنید تا در آینده مشکل دیگری برای دستگاه شما پیش نیاید.

با توجه به مباحث مطرح شده در این مقاله، علاوه بر این که نیاز است که کولر گازی را به صورت دوره‌­ای و سرویس نمود. در صورتی که متوجه شدید کار کردن کولر گازی روی فن شدید، برای تشخیص دلیل و رفع آن می‌توانید از تعمیرکاران ماهر و متخصص آچاره کمک بگیرید.

4.1/5 - (18 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر گازی
خدمات تخصصی تعمیر کولر گازی با آچاره

 

کلیک کنید