تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

مراحل تعمیر برد کولر گازی

سرمایش و گرمایشکولر گازی و داکت اسپلیت

تعمیر برد کولر گازی از کارهای تخصصی و سخت در زمینه تعمیرات کولرهای گازی است. البته دسترسی به افراد متخصص در زمینه تعمیرات تخصصی برد کولر گازی نسبت به تعویض برد، راهکار مقرون به صرفه‌­تری است زیرا قیمت برد کولرگازی با توجه به اهمیت زیاد عملکرد این قطعه در کولر گازی، نسبت به دیگر قطعات بسیار بالاتر می‌باشد.

تعمیر برد کولر گازی به این دلیل مهم است که این قطعه از قطعات بسیار کلیدی این وسیله سرمایشی است و هدایت‌کننده سیستم گرمایشی و سرمایشی و کنترل‌کننده عملکرد قطعات کولر به شمار می­‌رود. برد وظیفه خاموش و روشن کردن موتور، کمپرسور (تست کمپرسور کولر گازی)، فن داخلی و فن بیرونی، تغییر حالت سرمایش و گرمایش کولر گازی را بر عهده دارد.

ما در این مقاله تخصصی از مجله آچاره قصد داریم درمورد تعمیر برد کولر گازی صحبت کنیم، و هم­چنین نقش این قطعه را در کولرهای گازی بررسی نماییم. بنابراین تا انتهای مطلب را با دقت مطالعه فرمایید. دقت داشته باشید که تعمیر برد انواع کولرگازی اینورتر، اسپیلت و معمولی به دلیل حساسیت بالای کار باید توسط افراد متخصص انجام شود.

 برد کولرگازی چیست؟

یکی از رایج‌­ترین مشکلات کولرهای گازی، روشن نشدن دستگاه است که می­‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ اصلی­‌ترین دلیل در این میان می­‌تواند مربوط به خرابی و مشکل در برد کولر گازی باشد؛ البته ممکن است دلایل دیگری در این مورد وجود داشته باشند اما ما در این­جا قصد داریم اصلی­‌ترین دلیل یعنی خرابی برد کولر گازی را بررسی کنیم.

برد کولرگازی که از مهم‌­ترین قطعات کولر محسوب می­‌شود و به صورت مستقیم با جریان برق کولر در ارتباط است. این قطعه با صدور فرمان‌­هایی به سایر بخش‌­های دستگاه، عملکرد کلی قطعات کولرگازی را کنترل می‌­کند. بنابراین خرابی یا سوختن برد کولرگازی، دیگر قسمت­‌های کولر را نیز تحت تأثیر قرار می­دهد و باعث اختلال در عملکرد کولر گازی خواهد شد و اینگونه به تعمیر برد کولر گازی نیاز خواهد بود.

مزایای تعمیر برد کولر گازی

از نکات مهم در مورد وسایل برقی این است که تمام وسایل برقی به سرویس و بازدید در فواصل زمانی منظم نیاز دارند تا علاوه بر این­که بیش­ترین بازدهی را داشته باشند، عمر مفید وسیله برقی نیز بالاتر رود. کولرگازی نیز از این قاعده مستثنی نیست به گونه‌­ای که سرویس­‌های دوره­‌ای کولر گازی منجر به بالا رفتن راندمان دستگاه می­‌شود.
تعمیر کولر گازی
تعمیر کولر گازی

دیگر مزیت سرویس دوره­‌ای و در صورت نیاز، تعمیر برد کولر گازی، این است که به این طریق احتمال خرابی کولر به شدت کاهش پیدا می‌­کند و دیگر مجبور نخواهید بود که برای تعمیرات کولر و حتی گاهی تعویض قطعات اصلی مانند برد هزینه بسیار زیادی صرف کنید؛ زیرا به طور کلی عیب یابی و تعمیر برد نسبت به تعویض آن از نظر اقتصادی بسیار به­ صرفه‌­تر است.

مزایای تعمیر برد کولر گازی

مراحل تعویض یا تعمیر برد کولر گازی

در این قسمت قصد داریم که به چند نکته در مورد تعمیر برد کولر گازی تحت نظارت افراد متخصص در این زمینه اشاره داشته باشیم:

  • ابتدا باید بدنه بخش داخلی (Furance) کولر گازی را باز کنید، بعد از باز کردن بدنه، دریچه­‌ای را مشاهده می‌­کنید که از برد کنترل در مقابل گرد و غبار محافظت می­‌کند. برای رسیدن به برد کنترل و سیستم­های متصل به آن باید پیچ‌­های این دریچه را باز کنید.
  • بهتر است که قبل از باز کردن سیم‌­ها از وضعت سیم‌­ها و نحوه اتصال آن­ها عکس بگیرید تا در هنگام وصل کردن مجدد دچار سردرگمی نشوید و محل اتصال را فراموش نکنید.
  • در کنار برد کنترل کولرگازی، تعداد 5 کانکتر را که با حروف Y، R، C، G، W مشخص شده­اند دیده می‌­شود. این کانکترها از اصلی‌­ترین
    قسمت­‌های برد به حساب می­‌آیند که باید آن­ها با یک پیچ گوشتی مناسب باز کنید.
  • سیم­‌هایی که به برد کنترل کولرگازی متصل هستند را با دم باریک جدا کنید و سوکت سیم­‌های رنگی را که به بالای برد کنترل وصل شده‌­اند از آن بیرون بکشید.
  • در نهایت برای خارج کردن برد کنترل کولرگازی، پیچ‌­هایی را که برد کنترل را در سر جای خود نگه داشته‌­اند باز کنید و برد را از جای خود خارج نمایید.
  • بعد از تعمیر کردن برد کولر گازی و یا در صورت نیاز تعویض آن، برد را با پیچ­های نگه دارنده در جای خود محکم کنید.
  • سیم پاور را متصل کنید و سایر سیم­‌ها را با توجه به عکسی که از اتصال اولیه گرفته بودید به برد جدید یا تعمیر شده وصل نمایید.
  • در آخرین گام، دریچه محافظ برد و بدنه را در جای مخصوص خود قرار دهید و سپس ببندید.

نکته مهم: اگر تخصص لازم را در زمینه تعمیر و عیب یابی برد کولر گازی ندارید جداً از دستکاری برد کنترل و قطعات همراه آن خودداری کنید زیرا ممکن است عواقب بدتر و مشکلات جدی­تری را برای کولرگازی خود ایجاد کنید. توصیه ما این است که تعمیر برد کولر گازی خود را به متخصصی با دانش فنی کافی بسپارید تا به مشکلات بیش­تری برخود نکنید. متخصصین کارآزموده کولرگازی آچاره برای ارائه این خدمات در خدمت شما هستند.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

مقاله پیشنهادی نحوه کار سیستم گرمایش کولر گازی 

عیب یابی برد کولر گازی اینورتر

برد کولر گازی اینورتر مخصوص کولرهای گازی جدید است. برد اینورتر کولرگازی از چند بلوک تشکیل شده است  که عبارتند از

  1. بلوک تغذیه سوئیچینگ
  2. بلوک کنترل کننده مرکزی
  3. بلوک کنترل کننده دور کمپرسور
  4. بلوک تشخیص خطا (در این بخش تمامی اتفاقاتی که برای کولر افتاده است به صورت LED چشمک زن به نمایش درمی­‌اید؛ و هر شرکت لیستی از ارورهای کولرگازی خود را تهیه نموده و در وبسایت مربوط به شرکت قرار داده یا در اختیار نمایندگی­‌های مجاز خود قرار می‌­دهد)
  5. بلوک فرمان قدرت (ترانزیستورهای قدرت IGBT)
  6. بلوک PFCM یا FCM
  7. بلوک IPM
  8. بلوک اینورتر (تبدیل ولتاژ AC به ولتاژ DC)
  9. بلوک محافظت و گارد

برای عیب یابی و تعمیر هر بخش باید به طریق تخصصی مورد ارزیابی قرار گیرد. دقت کنید که برد کولرگازی اینورتر قیمت بالایی دارد و هرگونه خرابی و مشکلی در این برد منجر به آسیب دیدن میکروکنترلر این برد می­‌شود که در نهایت باید تعویض برد صورت گیرد.

بیشتر بخوانید سیم کشی کولر گازی

برد کولرگازی اینورتر و کنترل دور موتور با اینورتر بسیار حساس انجام می­‌شود، بنابراین تغییر در فرآیند کنترل دقیق خروجی و ورودی ممکن است منجر به انفجار برد یا حتی پنل بیرونی کولرگازی شود. مسئله مهم دیگر این است که برد اینورتر با ولتاژ بالا و سه فاز کار می­‌کند، لذا هر گونه بی‌­احتیاطی و دستکاری غیر اصولی سبب بروز اتفاق­‌های ناگوار و خطرناکی خواهد شد. با توجه به موارد مذکور، تعمیر و عیب یابی برد کولرگازی اینورتر بسیار تخصصی و حساس است که هر تعمیرکاری از عهده انجام آن بر نمی‌­آید.

اصلی­‌ترین دلایل سوختن برد کولرگازی

گاهی مواقع تعمیر برد کولر گازی امکان­‌پذیر نیست زیرا برد کنترل به طور کامل سوخته است. در این موارد تنها راه، تعویض برد کنترل با یک برد دیگر است. اگر در این زمینه از آچاره کمک بگیرید برای تعویض از یک برد کنترل اوریجینال و با کیفیت شرکتی با توجه به برند و مدل کولرگازی شما استفاده خواهند نمود.

با توجه به مواردی که منجر به سوختن برد کولرگازی شده است، دو دلیل عمده که در این میان تأثیر بسیار داشته‌اند عبارتند از:

  •  اولین دلیل در سوختن برد کولرگازی، نوسانات برق است. در واقع بردها از مدارهایی الکترونیکی تشکیل شده­‌اند و قطعات نصب شده بر روی برد کنترل نیز به میزان مشخصی ولتاژ نیاز دارند، اگر بنا به هر دلیلی این ولتاژ استاندارد تغییر کند و کم یا زیاد گردد به برد آسیب وارد می‌­کند و حتی ممکن است منجر به سوختن برد شود.
  • دومین دلیل عمده در سوختن بردهای کنترل کولرگازی، رعایت نکردن اصول نصب و نکات ایمنی در هنگام نصب کولر گازی است.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

هزینه تعمیر برد کولر گازی

میزان هزینه مربوط به تعمیر برد کولر گازی بستگی مستقیم به میزان خرابی و نوع خرابی قطعه دارد؛ ممکن است برای سرویس و عیب یابی برد کولرگازی خدماتی مانند تست کمپرسور، تست و کنترل دریچه، تست سنسور دما، عیب­یابی ارورها،تست فن و … مورد نیاز باشد. اگر امکان تعمیر برد کولر گازی وجود نداشته باشد، ناچار باید برد را  با یک نمونه اوریجینال و شرکتی تعویض نمود که هزینه نسبتاً زیادی را در پی دارد.

تعمیرات برد کولر گازی

تعمیر و عیب­ یابی برد کولر گازی را به متخصصان آچاره بسپارید

به این نکته توجه داشته باشید که در هنگام بروز مشکل و نقص فنی در کولرگازی، شخصاً از دستکاری نمودن آن خودداری کنید. برای برطرف شدن مشکل و رسیدن به بهترین نتیجه، سرویس و تعمیر قطعات کولرگازی را به تعمیرگاه‌­های مجاز با متخصصان مجرب و ماهر که به کار تعمیرات تخصصی انواع برند کولر مسلط هستند و به قطعات یدکی اورجینال دسترسی دارند بسپارید.

بیشتر بخوانید دیفراست کولر گازی یا برفک‌زدایی 

متخصصین ما با دانش فنی بالای خود قادرند انواع مشکلات مربوط به کولرهای گازی شامل روشن نشدن کمپرسور کولر گازی، به چرخش در نیامدن فن کولر گازی، اختلال در سنسورها و دریچه‌­ها، سرد یا گردم نشدن دستگاه و … را بررسی و برطرف نمایند و آسایش خاطر را برای شما در گرمای تابستان به ارمغان بیاورند.

توصیه می‌کنیم قبل از شروع فصل گرما، کولرگازی یا اسپیلت خود را تست کنید تا اگر نیاز به سرویس یا تعمیر و تعویض قطعه‌­ای وجود داشت با انجام این کار از بروز مشکلات جدی­تر و هزینه­‌های بالاتر جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید حالت dry کولر گازی چیست؟

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر گازی
خدمات تخصصی تعمیر کولر گازی با آچاره

 

کلیک کنید