تنظیم درجه دیگ و پمپ موتورخانه + معرفی 3 دیگ بخار رایج

ساختمانلوله کشی و تاسیساتموتورخانه

تعیین بهترین دما برای دیگ گرمایش مرکزی و تنظیم دمای موتورخانه می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. با نوسانات دمای بیرونی و نیازهای مختلف آب گرم، تنظیمات دیگ بخار ممکن است تا حد زیادی برای هر فرد متفاوت باشد. دانستن اینکه چه نوع دیگ گرمایش مرکزی در خانه خود دارید و تنظیمات دمای معمولی، به شما کمک می‌کند تا بهترین تنظیم درجه دیگ و پمپ موتورخانه را انجام دهید.

نکات کلیدی

  • بهترین دمای آب برای بویلر، چیزی مابین ۶۰-۶۵ درجه سانتی‌گراد است.
  • از انواع دیگ‌های حرارت مرکزی، می‌توان به بویلرهای ترکیبی، بویلرهای سیستم و دیگ‌های معمولی اشاره داشت.
  • دیگ‌های ترکیبی، از آن‌جا که آب سرد و گرم مصرفی را همزمان تامین می‌کنند، طرفداران زیادی دارند.
  • دیگ‌های ترکیبی، به کمک گاز یا روغن گرم می‌شوند.

 آشنایی با انواع دیگ‌های حرارت مرکزی رایج

درک اینکه کدام نوع دیگ گرمایش مرکزی در خانه خود دارید و چگونه کار می‌کند قبل از تلاش برای تنظیم درجه دیگ و پمپ موتورخانه، می‌تواند مفید باشد.

1. بویلرهای ترکیبی

دیگ‌های ترکیبی، به یک گزینه محبوب برای گرمایش مرکزی تبدیل شده‌اند؛ زیرا گرمایش و آب گرم را از یک واحد تأمین می‌کنند. منبع اصلی آب ساختمان، آب سرد را به دیگ بخار تغذیه می‌کند. سپس، دیگ بخار برای تولید گرما، سوخت گاز را می‌سوزاند و از یک مبدل حرارتی برای انتقال گرما به آب از محفظه احتراق استفاده می‌کند.

از آنجایی که دیگ‌های ترکیبی از گاز یا روغن برای گرم‌کردن آب استفاده می‌کنند، می‌توانند به‌سرعت گرم شوند.

رایگان قیمت بگیرید و سرویس موردنظر را در محل دریافت کنید!

  • نصب و راه‌اندازی مشعل گازی و گازوئیلی
  • تعویض منبع دو جداره یا کویل‌دار
  • تعویض منبع انبساط
  • نصب دیگ چدنی
  • نصب انشعاب کلکتور
تعمیرات موتورخانه با آچاره
رایگان قیمت بگیرید و سرویس موردنظر را در محل دریافت کنید!
  • نصب و راه‌اندازی مشعل گازی و گازوئیلی
  • تعویض منبع دو جداره یا کویل‌دار
  • تعویض منبع انبساط
  • نصب دیگ چدنی
  • نصب انشعاب کلکتور
تعمیرات موتورخانه با آچاره

تنظیم درجه دیگ و پمپ موتورخانه

این دیگ‌ها نسبت به دیگ‌های دیگر کوچک‌تر هستند؛ زیرا به فضایی برای مخزن آب جداگانه نیاز ندارند. این ویژگی آن‌ها را برای ساختمان‌های کوچک‌تر ایده‌آل می‌کند. علیرغم وجود گرمایش و آب گرم در یک واحد، بویلرهای ترکیبی نمی‌توانند به‌طور هم‌زمان آب گرم را به شیر و گرمایش مرکزی هدایت کنند.

به عنوان مثال، اگر گرمایش مرکزی روشن باشد و یکی از اعضای خانه شما یک خروجی آب را باز کند، دیگ به‌طور موقت آب گرم را در حین استفاده به خروجی آب هدایت می‌کند و شما برای اصلاح آن باید روند تنظیم درجه دیگ و پمپ موتورخانه را پشت سر بگذارید.

2. دیگ‌های معمولی

دیگ معمولی به عنوان دیگ فقط حرارتی نیز شناخته می‌شود. این نوع دیگ‌ها از 3 جزء تشکیل شده‌اند: دیگ بخار، سیلندر جداگانه برای ذخیره آب گرم و مخزن جداگانه برای ذخیره آب سرد.

مخزن آب سرد معمولاً در اتاق زیر شیروانی خانه نصب می‌شود و از نیروی جاذبه برای پر کردن دیگ استفاده می‌کند. سپس دیگ آب را گرم می‌کند و آن را مستقیماً به رادیاتورهای سیستم گرمایش مرکزی می‌رساند و سیلندر آب گرم را پر می‌کند؛ بنابراین در صورت نیاز، آب گرم وجود دارد.

اگر ساختمان بزرگ‌تری دارید، استفاده از دیگ بخار معمولی برای تنظیم درجه دیگ و پمپ موتورخانه بهترین گزینه است. این نوع دیگ برای خانه‌هایی با حمام‌های متعدد و خانه‌هایی که منبع آب اصلی کم فشار دارند ایده‌آل است. اگرچه دیگ‌های معمولی فضای بیشتری را اشغال می‌کنند، مخازن آب جداگانه آن‌ها به‌طور هم‌زمان آب گرم و گرمایش را تأمین می‌کنند.

3. بویلرهای سیستم

مانند دیگ‌های معمولی، دیگ‌های سیستم می‌توانند از طریق یک سیلندر آب گرم، آب گرم گرمایش و آب گرم مصرفی را در صورت نیاز به رادیاتورها تأمین کنند. این دیگ‌ها فقط از دیگ و یک سیلندر آب گرم تشکیل شده‌اند. منبع اصلی آب خانه، آب را وارد دیگ بخار می‌کند و نیاز به مخزن آب سرد مجزا را از بین می‌برد.

این دیگ‌های بخار برای ساختمان‌های بزرگ با مصرف بالای آب گرم ایده‌آل هستند. فضای کمتری را اشغال می‌کنند. علاوه‌بر این، دیگ‌های سیستم هنوز به فضایی برای یک سیلندر آب گرم نیاز دارند و اگر منبع اصلی آب فشار پایینی داشته باشد، سرعت جریان در سراسر خانه تأثیرگذار خواهد بود.

تنظیم درجه دیگ و پمپ موتورخانه

به زبان ساده، هیچ دمایی وجود ندارد که بخواهید دیگ گرمایش مرکزی خود را روی آن تنظیم کنید. دمایی که دیگ خود را روی آن تنظیم می‌کنید، بسته به چندین متغیر از جمله آب‌وهوا و ترجیحات شخصی متفاوت است.

در حالت ایده‌آل، شما تنظیم درجه دیگ و پمپ موتورخانه را انجام می‌دهید تا در محدوده دمایی خاصی قرار گیرد تا از گرم شدن بیش‌ازحد دیگ جلوگیری شود.تنظیم درجه دیگ موتورخانه

تنظیمات دمای توصیه شده برای درجه دیگ

تنظیمات دمای آب گرمایش مرکزی و سیلندر آب گرم با یکدیگر متفاوت است. برای گرمایش آب، بهتر است تنظیمات دمای بالا/پایین دیگ خود را با گرم شدن و سردتر شدن هوا تنظیم کنید.

در حالی که تنظیم درجه دیگ و پمپ موتورخانه در تابستان و دمای پایین دیگ در تابستان کارآمدتر و راحت‌تر است، دمای بالاتر دیگ برای زمستان مناسب‌تر است. تنظیمات معمولی دمای پایین باید در محدوده 50-70 درجه سانتی‌گراد و تنظیمات دمای بالا باید در محدوده 80-95 درجه سانتی‌گراد باشد.

اگر می‌خواهید دما گرم باشد، سعی کنید دیگ در بالاترین درجه حرارت حدود 95 درجه بماند. هنگامی که دما از 100 درجه شروع به افزایش می‌کند، دیگ شما شروع به گرم شدن بیش‌ازحد می‌کند که می‌تواند منجر به نشت یا ترکیدن دیگ شود.

تنظیم درجه دیگ و پمپ موتورخانه شما احتمالاً در طول سال در همان محدوده دمایی باقی خواهد ماند. بهترین دما برای سیلندر آب گرم شما بین 60-65 درجه سانتی‌گراد است. به دلایل بهداشتی و ایمنی، سعی کنید دمای آب دیگ خود را خیلی پایین نگه ندارید.

باکتری به نام لژیونلا می‌تواند در آب شیرین با دمای 25 تا 45 درجه سانتی‌گراد رشد کند. این باکتری می‌تواند شما را در معرض خطر ابتلا به نوعی ذات‌الریه به نام بیماری لژیونر قرار دهد. CDC توصیه می‌کند دمای آب سیلندر گرمایشی خود را حداقل بالای 50 درجه نگه دارید.تنظیم دیگ موتورخانه

جمع‌بندی «تنظیم درجه دیگ و پمپ موتورخانه»

حال که با نحوه‌ی تنظیم درجه دیگ و پمپ موتورخانه آشنا شدید، بهتر می‌توانید برای گرم کردن خانه خود و به حداکثر رساندن بهره‌وری انرژی، از کنترل‌کننده‌های دمای خانه استفاده کنید.

استفاده از ترموستات‌ها و ترموستات‌های قابل برنامه‌ریزی برای اتاق‌های جداگانه به شما این امکان را می‌دهد که کنترل دقیق‌تری بر دمای هر اتاق در خانه خود داشته باشید. به عنوان مثال، اتاق خواب شما باید خنک‌تر از سایر اتاق‌های خانه باشد تا خواب راحت و سالمی داشته باشید.

کنترل‌کننده‌های هوشمند دما به‌طور خودکار دمای خانه شما را تنظیم می‌کنند یا به شما این امکان را می‌دهند از طریق یک دستگاه تلفن همراه به کنترل‌ها دسترسی داشته باشید. این ویژگی‌ها به شما این امکان را می‌دهد که در زمانی که خارج از خانه هستید، مصرف گرما را کاهش دهید.

تنظیم دیگ بخار در نوسان 4 تا 5 درجه در ساعات مختلف روز به گرمایش مؤثر خانه شما کمک می‌کند. خنک نگه داشتن خانه در زمانی که خانه هستید مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا