تعمیر پمپ آب تعمیر پمپ آب

بررسی علل بالا نرفتن فشار پمپ آب

ساختمانپمپ

یکی از وسایل ضروری هر خانه‌ای پمپ آب است که بر روی منبع نصب می‌شود. وجود این دستگاه برای خانه‌های ویلایی الزامی نیست و بهتر است افرادی که در خانه‌های آپارتمانی زندگی می‌کنند، حتماً یک منبع و پمپ آب داشته باشند. اغلب در روزهای گرم تابستان یا حتی برخی اوقات دیگر، فشار آب جاری در لوله‌های آب شهری کاهش می‌یابد؛ اگر شما از یک پمپ آب بهره ببرید، دیگر با مشکل کم‌آبی مواجه نخواهید شد. البته امکان دارد که این وسیله هم همانند تمامی لوازم برقی دیگر خراب شود که یکی از مشکلات و خرابی‌های متداول آن بالا نرفتن فشار پمپ آب است.

تمامی افرادی که در ساختمان خانه خود پمپی را نصب می‌کنند، از همان ابتدا انتظار دارند که آب با فشار نسبتاً زیاد از شیرهای خانه خارج شود. اگر پمپ آب خانه‌تان به‌درستی کار نکرده و انتظار شما از میزان فشار آب را برآورده نمی‌کند، باید بدانید که یک جای کار می‌لنگد! معمولاً این اشکال در طبقه‌های بالای ساختمان‌های آپارتمانی بیشتر رخ می‌دهد. وقتی فشار پمپ آب بالا نرود، افرادی که در طبقه‌های بالای ساختمان زندگی می‌کنند، با مشکل کم‌آبی یا فشار کم‌آب مواجه می‌شوند. برای این‌که این مشکل را رفع کنید، ابتدا باید علل رخ‌دادن آن را بیابید و سپس به‌دنبال راه‌حلی بگردید.

وجود خرابی در پروانه پمپ یا قطعات دیگر

پمپ آب برای پمپاژ‌ آب به درون لوله‌های ساختمان به پروانه نیاز دارد. وقتی فشار پمپ آب بالا نمی‌رود، امکان دارد که پروانه دچار خرابی‌هایی همچون: پوسیدگی، خوردگی، کاویتاسیون و سایش شده باشد. وقتی پروانه نتواند وظیفه خود که چرخش و پمپاژ آب به سمت موتور است را به‌خوبی انجام دهد، شما با کاهش فشار آب مواجه می‌شوید. وجود اختلال و خرابی در هر بخش از پمپ می‌تواند علت ایجاد این مشکل باشد. ممکن است در صورت مواجه‌ شدن با کلمه کاویتاسیون این سوال برای‌تان ایجاد شود که این کلمه به چه معناست؟

اگر در صورت خرابی پروانه، با افت فشار پمپ آب مواجه شدید، بهتر است ابتدا مشکل کاویتاسیون را چک کنید. در واقع این اصطلاح برای پمپ، یعنی این‌که درون دستگاه هوا وجود دارد. وجود ایراد در پروانه پمپ یا هر بخش دیگر، می‌تواند به عوامل دیگری جز خرابی خود همان قطعه بستگی داشته باشد؛ اگر کنتور آب قطع شود، پمپ به‌صورت خشک کار کرده و پروانه آن خراب می‌شود؛ تمامی این مشکلات پشت هم رخ می‌دهند که در نهایت فشار پمپ آب کم می‌شود. یکی دیگر از عوامل به وجودآورنده مشکل در پروانه می‌تواند رفتن شن و ماسه به داخل آن باشد. برخی افراد گمان می‌کنند که اگر پره‌های پروانه پمپ آب خراب نشوند، می‌توان آن را تعمیر کرده و دوباره از پروانه استفاده کرد.

عمدتاً موضوع تعمیر برای قطعه پروانه در پمپ صدق نمی‌کند؛ در صورت بروز هرگونه خرابی و ایراد در این بخش بهتر است آن را با یک پروانه سالم تعویض کنید. اگر مشکل تنها از این قسمت باشد، می‌بینید که پس از تعویض پروانه فشار پمپ آب بالا می‌رود. معقول‌ترین کار این است که تعویض این قطعه را به فردی ماهر بسپارید.بالا نرفتن فشار پمپ آب

ایراد در پرشر سوئیچ یا کلید اتومات

به‌طور معمول پمپ‌هایی که جدید هستند، به همراه خود یک کلید اتومات یا پرشر سوئیچ دارند. این کلید اتومات کنترل دستگاه را به عهده می‌گیرد. پرشر سوئیچ به پمپ این فرمان را صادر می‌کند که چه زمانی روشن و چه زمانی خاموش شود. این قطعه درواقع با کنترل جریان برق ورودی به پمپ، فشار پمپ آب یا خاموش و روشن شدن آن را مشخص می‌کند.

تعمیر پمپ آب
تعمیر پمپ آب

بسته به میزان فشار پمپ، اندازه و بار کلید اتومات متغیر است. وقتی شما به‌جای کلید مکانیکی، یک پرشر سوئیچ را بر روی پمپ آب خود تعبیه کنید، دیگر نیاز نیست نگران زمان روشن و خاموش شدن دستگاه خود باشید. مطلب پیشنهادی: خاموش شدن پمپ آب محل قرارگیری این قطعه از پمپ همانند کلید مکانیکی بوده و بر روی پنج‌راهه نصب می‌شود. اگر پرشر سوئیچ دچار ایراد و خرابی شود یا این‌که آن را به‌درستی روی پمپ وصل نکنید، ممکن است با مشکلاتی همچون: بالا نرفتن فشار پمپ آب، کارکردن مداوم پمپ و خاموش و روشن شدن آن مواجه شوید.علت کم شدن فشار آب ساختمان

عوامل نشان‌دهنده خرابی کلید اتوماتیک و چگونگی رفع آن‌ها

در صورت مشاهده عوامل ذیل می‌توانید احتمال دهید که کلید اتومات پمپ‌تان خراب شده است:

  • محفظه پمپ گرم یا داغ شده
  • بالا بودن فشار داخلی پمپ و لرزش آن
  • گرم‌ بودن آب خارج‌شده از پمپ

اگر مشکل از بهم‌ریختگی تنظیمات فشار کلید اتومات باشد، برای حل آن باید CUT-ON و CUT-OFF را تنظیم کنید. در اکثر مواقع بالا نرفتن فشار پمپ آب به دلیل ایراد در پرشر سوئیچ، با تنظیم این 2 کلید رفع می‌شود؛ اگر باز هم فشار آب بالا نرفت، باید اتصالات داخلی کلید اتومات را بررسی کنید تا اگر مشکل اصلی از این بخش بود، آن را حل کنید. حل مشکلات فشار آب در طبقات بالا

نشتی آب؛ دلیلی برای بالا نرفتن فشار پمپ آب

پیش از آن‌که به تاثیر وجود نشتی در لوله یا خود پمپ بپردازیم، لازم است با سیستم لوله‌کشی آشنا شوید. یکی از علت‌های اصلی کم‌ شدن فشار پمپ آب، وجود نشتی در لوله است. یک سیستم لوله‌کشی در ساختمان اجزای مختلفی همچون لوله، بوشن، مغزی، مهره، ماسوره، شیر یک‌طرفه، سه راهی و زانویی دارد. تمامی این قطعات به وسیله اتصالاتی به هم متصل می‌شوند و این بخش‌ها درنهایت یک شبکه گسترده از لوله‌کشی پمپ ساختمان را تشکیل می‌دهند.

چنانچه در هر یک از این قطعات یا اتصالات بین آن‌ها منفذی به‌عنوان نشتی وجود داشته باشد، با مشکل بالا نرفتن فشار پمپ آب مواجه خواهید شد. مطلب پیشنهادی:علت یکسره کار کردن پمپ آب وقتی در سیستم لوله‌کشی یا خود پمپ نشتی وجود داشته باشد، پمپ نمی‌تواند به‌خوبی تمامی فشار را پر کند؛ زمانی که قسمت جلویی پوسته پمپ قصد دارد عملیات بالا بردن فشار آب را انجام دهد، به دلیل وجود نشتی نمی‌تواند صددرصد آن را منتقل کند. یک درز و نشتی کوچک آب به‌راحتی می‌تواند از میزان فشار بکاهد.

مشاهده رایگان هزینه نصب و تعمیر پمپ آب!

اگر شیر یک‌طرفه خراب بوده یا این‌که طبق استاندارد نصب نشده باشد، چنانچه دستگاه یا لوله‌ها نشتی داشته باشند، در طول زمان بسیار کم، فشار آب افت پیدا می‌کند؛ همین عامل سبب دوباره روشن‌ شدن خودکار پمپ می‌شود. برای درک بهتر مطلب باید بگوییم که اگر شما هیچ‌گونه مصرف آبی هم نداشته باشید، پمپ همان نشتی کوچک را به‌عنوان یک مصرف‌کننده کوچک طلقی می‌کند. در این صورت فشار پمپ آب کم شده و پمپ باز هم شروع به کار می‌کند. برای حل این مشکل باید آن قسمت از اتصال لوله را تعویض یا تقویت کنید.بالا نرفتن فشار پمپ آب

نبود آب کافی برای پمپاژ

علت وجود این اشکال بسیار ساده است؛ اگر شما از منبع برای ذخیره آب مصرفی خود استفاده می‌کنید، چنانچه درون آن خالی از آب باشد، ممکن است با این مشکل مواجه شوید. اما اگر پمپ دقیقاً آب را از لوله‌های شهری وارد لوله‌های ساختمان شما می‌کند، باید بدانید که کم‌ بودن فشار آب می‌تواند باعث بالا نرفتن فشار پمپ آب شود. اگر شما در یک ساختمان آپارتمانی زندگی می‌کنید، بهتر است در این مواقع مشکل را از همسایه‌های خود هم جویا شوید.

اگر آن‌ها هم با فشار پایین آب مواجه بودند، پس به احتمال زیاد مشکل همینجا است. ممکن است کم‌ بودن فشار آب تنها برای شما رخ دهد؛ در این صورت بهتر است خود را برای یک ترکیدگی یا نشتی آماده کنید. وقتی لوله آب ورودی بخش منزل خودتان دچار نشتی شده باشد، از فشار پمپ آب در قسمت پشت پمپ کاسته می‌شود. برای این‌که این مشکل را رفع کنید، ابتدا باید تشخیص دهید که آیا در بخش ساختمان شما نشتی وجود دارد یا خیر!؟ برای انجام این کار باید تمامی شیرهای آب مصرفی در خانه را ببندید؛ حال لازم است که عدد روی کنتور را ثبت کنید.

تعمیرات انواع پمپ آب با تیم آچاره

پس از گذشت یک ساعت، زمان مناسبی است که دوباره به بررسی کنتور بپردازید. مطلب پیشنهادی:روش افزایش فشار آب  اگر پس از گذشت یک ساعت از عدم مصرف آب، کنتور باز هم بالا رفته و عدد بیشتری را نشان داده، باید به‌دنبال نشتی یا ترکیدگی در لوله آب بخش ساختمان خود بگردید. پس از انجام این کار باید محل دقیق نشتی لوله را پیدا کنید تا بتوانید به تعویض یا تقویت آن بپردازید. با انجام این کار است که مشکل بالا نرفتن فشار پمپ آب حل می‌شود. اگر در لوله ساختمان خود نشتی یا ترکیدگی مشاهده نکردید، بهتر است با شرکت آب و فاضلاب منطقه خود تماس حاصل فرمایید تا فشار کم آب را رفع کند.خرابی پروانه پمپ آب بیشتر بخوانید: هر آنچه باید از قوانین آپارتمان نشینی در مورد پمپ آب بدانید!

نتیجه‌گیری

وجود خرابی در شیر یک‌طرفه، نشتی در پمپ یا ترکیدگی لوله‌‎ها، هواگرفتگی پمپ و وجود ایراد در کلید اتومات یا همان پرشر سوئیچ از دلایل ایجاد این مشکل هستند. وقتی یک پمپ خراب شده و فشار آب در جریان لوله‌ها کم شود، وسایلی همچون: ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی و آبگرمکن به‌درستی کار نمی‌کنند؛ پس می‌توان گفت وجود پمپ برای شستن لباس و ظرف یا حتی حمام‌ رفتن نقش کلیدی دارد. وقتی نتوانید مشکل فشار کم را در سریع‌ترین زمان حل کنید، ممکن است پمپ‌تان دچار خرابی‌های دیگر هم شده و از عمر مفید آن کاسته شود.

شما با مطالعه نکات ذکرشده در این مقاله قادر هستید تا علت بالا نرفتن فشار پمپ آب را در زمان کوتاهی شناسایی کنید و اقدامات لازم برای رفع آن را در نظر بگیرید. البته در صورتی که موفق به رفع این مشکل نشدید، کارشناسان کاربلد آچاره برای کمک در کنار شما هستند. امیدواریم که از مطالعه این مطلب بهره برده باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

نصب و تعمیر پمپ آب

درخواست تعمیر و عیب یابی انواع پمپ آب!

 

کلیک کنید