بررسی همه مزایا و معایب پارکت لمینت!

تعمیرات ساختمانساختمانکفپوش

برای آشنایی با مزایا و معایب پارکت باید ابتدا این نوع کفپوش را بشناسیم. کفپوش پارکت نوعی کفپوش ساخته شده از مجموعه تکه‌های چوبی است. این تکه‌های چوبی به گونه‌ای فشرده شده‌اند که قطعات یا تخته‌های آماده برای نصب روی کف بتنی را تشکیل دهند.

کفپوش‌های پارکت همیشه یکی از بهترین انتخاب‌ها در میان صاحبان خانه در ایران بوده‌اند. این کفپوش‌ها کاملا ظریف به‌نظر می‌رسند و می‌توانند خانه شما را مجلل جلوه دهند. ناگفته نماند آن‌ها به خانه شما ارزش می‌دهند و قیمت فروش خانه شما را بیشتر می‌کنند.

نصب کفپوش پارکت به نوع پارکت انتخابی شما بستگی دارد و کمی پیچیده است. برای کمک به تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا کفپوش پارکت برای خانه شما مناسب است یا نه ما برخی از مزایا و معایب پارکت را فهرست کرده‌ایم.

نکات کلیدی

  • کفپوش پارکت از 3 لایه چوب ساخته شده که در زوایای 90 درجه به هم چسبانده شده‌اند. این روش تولید کفپوش را بسیار محکم و پایدار می‌کند.
  • پارکت حتی در زمستان هم مانند کاشی‌های سرامیکی سرد نیست و گرمای معمول را حفظ می‌کند.
  • کسانی که یک بار از پارکت استفاده می‌کنند به‌سختی به گزینه دیگری مانند سرامیک روی می‌آورند. این نوع کفپوش واقعاً راحت است.

مزایا و معایب کفپوش پارکت

اگر بین 2 انتخاب پارکت و سرامیک تردید دارید این مقاله مخصوص شما نوشته شده است. در اینجا برخی از مزایا و معایب برجسته کفپوش پارکت را گردآوری کرده‌ایم که به شما کمک می‌کند بفهمید که آیا نصب پارکت برای خانه شما مناسب است یا خیر.

بیایید هر یک از این مزایا و معایب پارکت نسبت به سرامیک را به تفصیل مورد بررسی قرار دهیم.

سرویس نصب کفپوش را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

  • نصب انواع کفپوش 8 و 12 میل
  • تعمیر انواع کفپوش
  • کفپوش بدون چسب و زیرسازی
  • نصب انواع قرنیز
  • نصب دیوارپوش PVC
نصب کفپوش با آچاره
سرویس نصب کفپوش را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.
  • نصب انواع کفپوش 8 و 12 میل
  • تعمیر انواع کفپوش
  • کفپوش بدون چسب و زیرسازی
  • نصب انواع قرنیز
  • نصب دیوارپوش PVC
نصب کفپوش با آچاره
مزایا و معایب پارکت لمینت

مزایای کفپوش پارکت

در اینجا به دلایلی اشاره می‌کنیم که چرا باید به نصب کفپوش پارکت در خانه خود فکر کنید:

1. زیبایی شناسی و جذابیت

پارکت را می‌توان در طرح‌ها و رنگ‌های تزئینی متنوعی نصب کرد که به‌زیبایی منزل شما می‌افزاید. این سبک منحصربه‌فرد کفپوش پارکت است که شور و هیجان را به دکوراسیون و بافت فضای شما می‌بخشد.

این کفپوش چند تکه را می‌توان به روش‌های مختلفی نصب کرد تا متناسب با تم و پالت رنگ خانه شما باشد.

برخی از محبوب‌ترین الگوهای کف پارکت عبارتند از:

  • پارکت زیگزاگ
  • کفپوش پارکت سبد مربعی
  • کفپوش پارکت شطرنجی یا مکعبی
  • کفپوش پارکت سبد بافی
  • کفپوش موزاییک پارکت

اساساً ده‌ها طرح کفپوش پارکت چوبی وجود دارد که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید. علاوه‌بر این، رنگ‌های کف پارکت معمولاً بین سایه‌های زرد و قهوه‌ای متفاوت است.

2. بادوام بودن

دوام و طول عمر بالا 2 دلیل اصلی محبوبیت کفپوش چوبی و از جمله مزایای پارکت نسبت به کفپوش سرامیک است. کفپوش‌های چوبی پارکت برای چندین سال برای شما ماندگار خواهند بود البته تا زمانی که به‌طور مناسب از آن استفاده کنید.

بسته به نوع و کیفیت چوب، کفپوش‌های پارکت می‌توانند رفت‌وآمد زیاد را بدون نشان دادن هیچ نشانه‌ای از ساییدگی و پارگی تحمل کنند. با این حال طول عمر و استحکام آن‌ها بسته به شرایط نصب، نگهداری و البته کیفیت مواد متفاوت است.

3. نیاز به تعمیر و نگهداری کم

کفپوش پارکت به نگهداری نسبتاً کمی نیاز دارد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که مرتباً آن را جاروبرقی بکشید یا با جارویی نرم جارو کنید. در صورت مشاهده هرگونه لکه روی سطح و برای تمیز کردن کفپوش، از پاک‌کننده‌های ملایم به جای مواد شیمیایی ساینده موجود در بازار استفاده کنید.

4. به‌صرفه بودن

در مقایسه با کفپوش‌های چوبی سنتی، قیمت کفپوش پارکت نسبتاً کمتر است. علاوه‌بر این به دلیل قیمت بالای سنگ و سرامیک مرغوب، کفپوش پارکت محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

از آنجایی که لایه‌های پایینی کف پارکت قابل مشاهده نیستند می‌توان آن‌ها را با مصالح مقرون‌به‌صرفه‌تری نسبت به لایه رویی ساخت. این کار به کاهش هزینه کلی کفپوش پارکت کمک می‌کند.

5. نصب آسان

از جمله مزایای پارکت نسبت به کفپوش سرامیک و سنگ نصب آسان‌تر آن است. برش‌های پارکت معمولاً با چسب پایه یورتان به کف زیرین چسبانده می‌شوند و زمان کار این چسب حدود 60 دقیقه است. پارکت در هر طرحی که بخواهید به‌راحتی روی زمین چیده و نصب می‌شود.مزایای پارکت لمینت

6. منحصربه‌فرد بودن

اگر به دنبال طرحی منحصر‌به‌فرد هستید، کفپوش پارکت گزینه خوبی برای شما است. می‌توانید الگوها، مواد، طرح‌ها و رنگ‌آمیزی کف پارکت را سفارشی کنید و هیچ اتاقی شبیه هم نباشد.

7. غیر آلرژیک بودن پارکت

برخلاف فرش و موکت که می‌تواند گرد‌و‌غبار، کثیفی و مواد حساسیت‌زا را در خود جای دهد، کف پارکت جایی برای این مهمانان ناخواسته فراهم نمی‌کند. پارکت انتخاب عالی برای خانواده‌هایی با فرزندان خردسال است که در معرض خطر ابتلا به آلرژی هستند.

محاسبه رایگان هزینه خدمات کفپوش!

معایب کفپوش پارکت

در ادامه بررسی مزایا و معایب پارکت نسبت به سرامیک در اینجا به بررسی مشکلات کفپوش پارکت می‌پردازیم:

1. مستعد خراشیدگی

درست مانند چوب، کف پارکت نیز مستعد خراش است. از آنجایی که تعمیر این نوع کفپوش پس از آسیب‌دیدگی آسان نیست توصیه می‌شود برای جلوگیری از خراشیدگی، از فرش و موکت زیر مبلمان سنگین استفاده کنید.

به این ترتیب بسته به نوع چوبی که انتخاب کرده‌اید، حتی پاشنه‌های نوک تیز و کفش‌های با کفی ساینده نیز می‌توانند سطح پارکت را خراش دهند.خراشیدگی پارکت

2. در برابر رطوبت مقاوم نیست

نصب کفپوش پارکت در آشپزخانه، حمام یا زیرزمین ایده خوبی نیست؛ زیرا در برابر رطوبت مقاومت بالایی ندارد. مانند سایر انواع کفپوش‌های چوبی، برش‌های پارکت به‌شدت در معرض آسیب ناشی از محیط مرطوب هستند.

بنابراین هر بار که آن را تمیز می‌کنید باید کف آن را کاملاً خشک کنید. در غیر اینصورت با پارکت چوبی آسیب‌دیده مواجه می‌شوید.

3. در نور خورشید کمرنگ می‌شود

قرار گرفتن در معرض شرایط آب‌و‌هوایی سخت، به‌ویژه نور خورشید برای مدت طولانی می‌تواند باعث محو شدن و تغییر رنگ کف پارکت شود. ساده‌ترین راه برای مقابله با این موضوع نحوه چیدمان فرش و مبلمان است.

باید مبلمان و فرش‌های خود را به گونه‌ای بچینید که نور خورشید که از پنجره‌ها وارد می‌شود به‌طور یکنواخت روی زمین بتابد. علاوه‌بر این آب‌بندی و صیقل دادن کف پارکت در خانه نیز به حفظ درخشندگی و رنگ اصلی آن کمک می‌کند.

4. گزینه‌های محدود برای بازسازی

وقتی نوبت به بازسازی کفپوش پارکت می‌رسد، گزینه‌های شما می‌تواند نسبتاً محدود باشد. برای بازسازی کف چوبی، ابتدا باید با سمباده زدن، از شر پوشش قدیمی خلاص شوید. همان‌طور که می‌دانید چوب را باید همیشه در جهت دانه‌بندی آن سمباده کنید تا از خراشیدگی جلوگیری شود.

از آنجایی که کف پارکت از چندین تکه چوب تشکیل شده است که همگی در الگوی خاصی چیده شده‌اند، سمباده زدن آن‌ها به‌صورت جداگانه می‌تواند کمی دردسرساز باشد. ناگفته نماند سمباده زدن برش‌های پارکت می‌تواند فرآیند طولانی و پرزحمت باشد.

پارکت لمینت

درباره پارکت لمینت چه می‌دانید؟ کفپوش لمینت سطح کفپوش سختی شبیه کفپوش‌های چوبی اصلی است. پارکت لمینت با هسته الیافی چوبی طراحی شده‌ و روی آن مواد دیگری برای افزایش دوام و محافظت در برابر سایش پوشانده شده‌ است.

لمینت راه‌حل جایگزین برای پارکت است که مزایای متفاوتی نسبت به پارکت و سرامیک دارد.پارکت لمینت

مزایا و معایب پارکت لمینت

اگر قصد خرید این کفپوش را دارید، بهتر است درباره مزایا و معایب پارکت لمینت تحقیق کنید. با این حال تجربه ثابت کرده که پارکت لمینت نسبت به پارکت معمولی کاربردهای بیشتری دارد.

مزایای پارکت لمینت

  • به دلیل ماهیت و سرعت نصب، مقرون‌به‌صرفه است.
  • به نگهداری بیش‌از‌حد نیاز ندارد.
  • ورق تزئینی ضد آب و مقاوم در برابر سایش است.
  • امکان اضافه کردن پایه‌های عایق صدا وجود دارد.

معایب پارکت لمینت

  • امکان تعمیر آن با سمباده وجود ندارد.
  • در برابر حرارت مقاومت خیلی بالایی ندارد.

خدمات نصب و تعمیر کفپوش با آچاره

تعمیر و نگهداری کفپوش پارکت

حالا که با مزایا و معایب پارکت آشنا شدیم، بهتر است مراحل تعمیر و نگهداری از این نوع کفپوش را هم بشناسیم. همان‌طور که گفتیم نگهداری از کف پارکت کار چندان دشواری نیست. اگر از آن‌ها مانند هر نوع کفپوش چوبی مراقبت می‌کنید تا چند دهه آینده نگران بازسازی کفپوش نخواهید بود.

برای اینکه مطمئن شوید که کفپوش‌هایتان همیشه روشن و براق به‌نظر می‌رسند، سطح آن را با پاک‌کن میکروفیبر خشک کنید. به این ترتیب از شر هر گونه گرد‌و‌غبار یا زباله‌هایی که ممکن است بعداً باعث ایجاد خراش شوند خلاص می‌شوید.

برای جلوگیری از نشت رطوبت، کف پارکت را با دستمال کاغذی پاک کنید. اگر روی برش‌های پارکت لکه‌‌هایی از مواد غذایی مشاهده کردید، قبل از خشک کردن سطح با پارچه تمیز بدون پرز آن را با اسفنج مرطوب تمیز کنید.

برخی پاک‌کننده‌های شیمیایی ملایم در بازار موجود است که می‌توانید از آن‌ها برای تمیز کردن کف پارکت خانه خود استفاده کنید.

همچنین ذکر این نکته ضروری است که باید از شستشوی کف پارکت با بخار خودداری کنید؛ زیرا رطوبت بیش‌ازحد می‌تواند باعث متورم و جمع شدن مواد شود. پیروی از این نکات نگهداری تضمین می‌کند که پارکت شما برای همیشه روشن و براق به‌نظر برسد.

جمع‌بندی

پارکت سرمایه‌گذاری است که قطعاً ارزش آن را دارد اما به یک شرط! هنگام تصمیم‌گیری برای خرید پارکت، باید به‌خوبی بدانید که نگهداری مرتب از پارکت طول عمر آن را افزایش می‌دهد. آشنایی با مزایا و معایب پارکت قبل از خرید می‌تواند انتخاب درستی را پیش روی شما قرار دهد.

نگهداری مرتب از کفپوش پارکت کار سختی نیست. کافی‌ست با پارچه‌ای تمیز و نمناک پارکت را تمیز کنید. نصب پارکت باکیفیت ارزش ملک شما را بیشتر می‌کند؛ بنابراین ارزش هزینه کردن را دارد.

سوالات متداول

مهم‌ترین معایب کفپوش پارکت چیست؟

تمام کفپوش‌های چوبی در معرض آسیب رطوبت هستند. پارکت به‌ویژه به دلیل وجود قطعات کوچک مستعد آسیب بیشتری است.

پارکت یا لمینت کدام بهتر است؟

برخلاف پارکت لمینت، کفپوش پارکت را می‌توان سمباده زد. به این معنی که ماندگاری بیشتری نسبت به پارکت لمینت دارد. اما قیمت آن گران‌تر است. با این حال قیمت بالاتر به عمر طولانی‌تر پارکت می‌ارزد.

عمر کفپوش پارکت چقدر است؟

با نگهداری درست، کفپوش پارکت شما درخشندگی خود را برای 10 تا 15 سال یا بیشتر حفظ می‌کند. با این حال با گذشت زمان، حتی تمیزترین کفپوش‌های چوبی نیز ممکن است کمی فرسوده به‌نظر برسند.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا