تکنیک اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغن

ساختماننقاشی ساختمان

برای اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغن باید مراحلی را قبل از زدن رنگ انجام دهیم. با اینکه تفاوت‌های زیادی بین رنگ پلاستیک و رنگ روغن وجود دارد، اما می‌توان رنگ پلاستیک را روی رنگ روغن اجرا کرد.

برای نقاشی دیوارهای داخلی و بیرونی خانه می‌توان از انواع مختلف رنگ‌ها استفاده کرد. هر یک از این رنگ‌ها دارای ویژگی‌های خاصی هستند و کاربردهای متفاوتی دارند. برای مثال رنگ روغن صاف و براق است و به راحتی تمیز می‌شود؛ اما معایبی هم دارد که باید مورد توجه قرار داد.

یکی از نقاط ضعف رنگ روغن انعطاف‌پذیری کم آن است. به این معنی که باید سطح مورد نظر را از قبل آماده و یکدست کنید. با این کار پوشش یکنواختی از رنگ روغن را روی دیوارها خواهید داشت. در ادامه با مراحل اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغن آشنا خواهیم شد.

اگر شما در زمینه نقاشی ساختمان نیاز به مشاوره و خدمات حرفه‌ای دارید، می‌توانید از طریق سایت آچاره سفارش خود را ثبت نمایید و ضمن آگاهی از قیمت نقاشی ساختمان از استادکاران و نقاشان ممتاز در خصوص نحوه انجام کار مشاوره رایگان دریافت کنید.

نکات کلیدی

  • قبل از رنگ‌آمیزی دیوارها حتما باید سطوح را با پارچه نمناک تمیز و گردگیری کنید.
  • قبل از اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغن باید سطح را به خوبی صاف و یکدست کنید.
  • اگر قسمت‌هایی از رنگ روغن پوسیده شده با کاردک آن‌ها را حذف کنید.
  • آستر رنگ پلاستیک بعد از حدود 15 تا 30 دقیقه خشک می‌شود.
  • برای پوشش بهتر باید دو لایه رنگ پلاستیک را روی رنگ روغن اجرا کنید.

مراحل اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغن

همانطور که گفتیم استفاده از رنگ پلاستیک روی رنگ روغن امکان‌پذیر است. تنها باید زیرسازی خوبی انجام دهیم. صرف‌نظر از اینکه روی رنگ روغن از چه رنگ دیگری استفاده می‌کنید، آماده‌سازی سطح زیرین همیشه مهم است.

قرار نیست لایه دوم رنگ ترک بخورد یا پوسته شود. یادتان باشد نمی‌توانید مستقیماً روی رنگ روغن لایه دوم رنگ را اجرا کنید. سطوح براق لایه دوم رنگ را به خوبی به خود نمی‌گیرند. این رنگ نیاز به تمیز کردن و بتونه کاری مناسب دارد.

برای اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغن باید مراحل زیر را با دقت دنبال کنید.

1. مرحله اول: تمیز کردن دیوارها و بتونه کاری

برای اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغن باید مقدمات کار را آماده کنید. اگر دیوارها و سطح مورد نظر شما کثیف هستند یا گرد و خاک دارند باید آن‌ها را تمیز کنید. اگر سطوح کثیف باشند شاید مجبور شوید از رنگ پلاستیک بیشتری استفاده کنید.

ترک‌های احتمالی روی دیوارها را بتونه‌کاری کنید و به طور کامل بپوشانید. این کار را با دقت انجام دهید تا بین قسمت بتونه شده و بقیه قسمت‌های دیوار تفاوتی وجود نداشته باشد.

یادتان باشد اگر رنگ روغن دیوار یا سطح مورد نظر رطوبت دارد نباید روی آن رنگ پلاستیک بزنید. با این کار چسبندگی رنگ پلاستیک کمتر می‌شود و به زودی پوسته پوسته خواهد شد. پس باید صبر کنید تا رنگ روغن دیوار کاملا خشک شده و برای پوشش رنگ پلاستیک آماده شود.

نحوه کندن رنگ روغنی از دیوار

2. مرحله دوم: خراش دادن رنگ روغن دیوارها

برای خراش دادن سطح رنگ روغن می‌توانید از سنباده نرم استفاده کنید. با کاغذ سنباده، سطح لایه رنگ روغن را به صورت دستی خراش دهید تا چسبندگی بهتری پیدا کند.
نقاشی ساختمان
نقاشی ساختمان

هدف از این کار از بین بردن درخشندگی و براقی سطح نیست بلکه افزایش چسبندگی سطح به پرایمر و رنگ جدید است.

اگر کاغذ سنباده ریز کارساز نیست برای ایجاد خراش‌های ملایم از کاغذ سنباده متوسط استفاده کنید. این کار باید با دقت و حوصله کافی انجام شود. در نهایت سطحی خواهید داشت که برخلاف رنگ روغن، خراشیده و غیر براق است.

3. مرحله سوم: سنباده‌زنی و بتونه‌کاری دیوارها

ابتدا با استفاده از چاقوی بتونه یا کاردک رنگ شل شده را از روی سطح پاک کنید. فقط قسمت‌هایی از رنگ را جدا کنید که خراب شده است. شکاف‌ها و سوراخ‌های کوچک را با بتونه پر کنید. صبر کنید بتونه کاملا خشک شود. سپس به آرامی قسمت‌های پر شده را با کاغذ سنباده ریز سنباده بزنید.

روی رنگ روغن چه رنگی بزنیم

4. مرحله چهارم: تمیز کردن دیوار با پارچه نمناک

بعد از خشک شدن کامل سطح، از پارچه نمناک برای تمیز کردن باقیمانده بتونه استفاده کنید. با این کار گرد و غبار، کثیفی یا ذرات کاغذ سنباده تمیز خواهند شد.

5. مرحله پنجم: مخلوط کردن رنگ روغن و رنگ پلاستیک

به مرحله مهم و اصلی اجراي رنگ پلاستیک روي رنگ روغن رسیدیم. همانطور که می‌دانید رنگ پلاستیک بر پایه آب و رنگ روغنی بر پایه روغن هستند؛ بنابراین این دو نوع رنگ با هم ترکیب نمی‌شوند. تنها راه چاره استفاده از امولسیون برای آشتی دادن رنگ پلاستیک و رنگ روغن است.

استعلام رایگان قیمت نقاشی ساختمان!

یکی از مواد امولسیون‌کننده برای ترکیب کردن رنگ پلاستیک و رنگ روغن تری سدیم فسفات است. این ماده به چسبندگی روغن و آب کمک می‌کند. برای استفاده از تری سدیم فسفات باید مقدار کمی از آن را با حجم زیادی آب مخلوط کنید. سپس ترکیب حاصل را با اسفنج روی دیوار بکشید.

یادتان باشد حتما سطح دیوار را از قبل تمیز کرده باشید. گرد و خاک و کثیفی اثر این ماده را روی رنگ روغن کاهش می‌دهد.

اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغن

6. مرحله ششم: اجرای آستر پلاستیک

در این مرحله از اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغن نوبت به زدن آستر یا پرایمر می‌رسد. برای آستر زدن باید مهارت و دقت کافی را به خرج دهید تا سطح یکدستی ایجاد کنید. اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغن از همین مرحله شروع می‌شود.

اگر زیرساز رنگ پلاستیک صاف و یکدست باشد رنگ نهایی جلوه زیبایی خواهد داشت. اگر در قسمت‌هایی از دیوار رنگ روغن کنده شده یا ریخته بهتر است آن را ترمیم کنید. اگر قسمت وسیعی از رنگ روغن پوسته پوسته شده برای تمیزی کار باید رنگ این قسمت را بتراشید.

نحوه کندن رنگ روغنی از دیوار به شدت خرابی و زمان بندی شما بستگی دارد. برای این کار می‌توانید از کاردک، ابزار بتونه یا کاغذ سنباده استفاده کنید. بعد از اتمام کار آستر را روی سطح صاف بزنید.

خوبی این مرحله این است که آستر پلاستیک بعد از 15 تا 30 دقیقه خشک می‌شود. بنابراین بعد از خشک شدن آستر پلاستیک می‌توانید رنگ زدن دیوار یا سطح مورد نظر خود را شروع کنید.

7. مرحله هفتم: اجرای رنگ پلاستیک روی دیوارها

برای اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغن دیوارها می‌توانید از قلم مو، پیستوله یا غلطک استفاده کنید. انتخاب بین رنگ زدن دیوار با غلطک یا قلم مو و پیستوله به خود شما و نوع رنگ زدن دیوارها بستگی دارد. نکته مهم در اجرای رنگ پلاستیک روی دیوارهای رنگ روغنی این است که حتما باید دو لایه رنگ پلاستیک اجرا شود.

درخواست نقاشی ساختمان

با دو لایه رنگ کردن دیگر اثری از رنگ روغن سطح زیرین به جا نخواهد ماند. گاهی لازم است بعضی مناطق را بیشتر از دو بار رنگ کنید تا نتیجه مطلوب حاصل شود. نکته مهم این است که بعد از اتمام کار نباید رنگ روغن از زیر رنگ پلاستیک دیده شود.

اجراي رنگ پلاستیک روي رنگ روغن

روی رنگ روغن چه رنگی بزنیم؟

بسیاری از رنگ‌ها را می‌توان روی رنگ روغن اجرا کرد. برای مثال امکان اجرای رنگ روغن یا آلکیدی روی رنگ روغن قبلی وجود دارد. چون رنگ روغن از رزین‌های روغنی مصنوعی ساخته می‌شود و می‌تواند سطح رنگ روغن زیرین را پوشش دهد.

فقط یادتان باشد همیشه قبل از رنگ‌آمیزی لایه دوم رنگ روغن از خشک شدن لایه زیرین آن مطمئن شوید. در غیر اینصورت ممکن است رنگ نهایی دیوار شما ترک بخورد و پوسته پوسته شود.

از رنگ پلاستیک و اکرلیک هم می‌توانید روی رنگ روغن استفاده کنید؛ اما همانطور که گفتیم باید زیرسازی درستی را انجام دهید. قبل از هرکاری سطح رنگ روغن را سنباده بزنید تا نفوذپذیر شود. سپس برای ترکیب شدن رنگ روغن و رنگ پلاستیک از مواد امولسیون‌کننده استفاده کنید.

سخن پایانی

اگر چندین سال از رنگ خانه شما می‌گذرد و می‌خواهید تنوعی به محیط زندگی خود بدهید اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغن گزینه خوبی برای شما است. به شرطی که با مراحل کار آشنا باشید.

همیشه قبل از رنگ‌آمیزی دیوارها سطوح را با پارچه خشکی تمیز کنید. گرد و خاک و کثیفی روی چسبندگی رنگ پلاستیک روی رنگ روغن تاثیر دارد و به پوسته شدن رنگ در آینده‌ای نزدیک منجر می‌شود. زیرسازی در اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغن دیوارها و سطوح دیگر همیشه در اولویت قرار دارد.

سوالات متداول

چقدر طول می‌کشد تا رنگ روغن بین دو لایه خشک شود؟

رنگ روغن معمولا در عرض شش تا هشت ساعت خشک می‌شود. اما برای اجرای لایه رنگ دیگر باید 24 ساعت کامل صبر کنید.

آیا رنگ روغن با رنگ پلاستیک به راحتی ترکیب می‌شود؟

رنگ روغن بر پایه آب است و رنگ روغن بر پایه روغن. ترکیب این دو نوع رنگ از طریق مواد امولسیون‌کننده امکان‌پذیر است.

رایج‌ترین ماده امولسیون‌کننده برای اجرای رنگ پلاستیک روی رنگ روغن کدام است؟

تری سدیم فسفات متداول‌ترین ماده امولسیون‌کننده برای ترکیب کردن رنگ پلاستیک و رنگ روغن به شمار می‌رود.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا