نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

راهنمای کامل نگهداری از آلوئه ورا در خانه و کاشت و تکثیر آن

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

اگر قصد کاشت و نگهداری از گیاه در خانه را دارید، آلوئه ورا یکی از بهترین انتخاب‌هایی است که می‌توانید داشته باشید. گیاه آلوئه ورا به آب زیادی نیاز ندارد و نگهداری از آن تقریبا راحت است. همچنین این گیاه خواص شگفت‌انگیزی دارد. از درمان جای سوختگی گرفته تا خواص خوراکی، آلوئه ورا یک گیاه کامل و پرخاصیت محسوب می‌شود. این گیاه در شرایط خاصی می‌تواند گل بدهد که باعث می‌شود زیبایی ظاهری‌اش دو چندان شود. اگر قصد کاشت و نگهداری از آلوئه ورا در خانه را دارید با این مطلب از آچاره همراه شوید.

ویژگی‌های گیاه آلوئه ورا

نام رسمی

آلوئه ورا

نوع گیاه

گیاه خانگی

نور مورد نیاز

متوسط

PH مناسب خاک

خنثی

دمای مناسب رشد

13 تا 27 درجه سانتی گراد

زمان گلدهی

بهار، تابستان، پاییز

رنگ گل

نارنجی، صورتی، قرمز، زرد

آلوئه ورا یک گیاه آبدار از گونه آلوئه، گیاهی بی‌ساقه و یا با ساقه‌های بسیار کوتاه و برگ‌های ضخیم با لبه‌های دندانه‌دار است. قبل از خرید آلوئه ورا و یا تصمیم به کاشت آن در خانه، بهتر است بدانید این گیاه نیاز به نور زیاد و غیرمستقیم آفتاب دارد و از جمله گیاهان مناسب محل کار به شمار می‌آید.

نور مستقیم باعث خشک شدن گیاه و زرد شدن برگ‌های آن می‌شود. اگر در منطقه آفتابی و گرم زندگی می‌کنید، آلوئه ورا به آبدهی بیشتری نیاز خواهد داشت. به طور کلی آبدهی به گلدان هر 2 تا 3 هفته در فصول گرم و بیشتر از این زمان در فصول سرد سال توصیه می‌شود.

احتیاط: ژل داخل برگ‌های گیاه مصرف خوراکی نداشته و نباید توسط انسان یا حیوان خانگی خورده بشود. خوردن ژل گیاه می‌تواند منجر به حالت تهوع یا مشکلات گوارشی و در موارد شدیدتر منجر به مسمومیت بشود. برای مصرف خوراکی فقط از گوشت داخل برگ استفاده کنید.

نگهداری از آلوئه ورا

نحوه کاشت آلوئه ورا

برای کاشت آلوئه ورا به این 3 مورد نیاز دارید:

  1. گیاه آلوئه ورا
  2. خاک گلدان با زهکشی بالا
  3. گلدان

نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

مراحل کاشت آلوئه ورا

  1. گلدان مناسب را آماده کنید. یک تکه تور کف گلدان (روی سوراخ کف) بگذارید تا هم خاک از آن بیرون نریزد و هم فرآیند تخلیه آب گلدان به‌درستی انجام شود. می‌توانید برای این کار از دستمال کاغذی دو لایه و یا روزنامه هم استفاده کنید. با توجه به اینکه دستمال و روزنامه بعد از چند بار آبدهی گلدان ممکن است نرم شده و از بین بروند، استفاده از تور انتخاب بهتری است.
  2. گیاه را آماده کنید. آلوئه ورا را از گلدانی که در آن قرار دارد خارج کرده و خاک کنار ریشه‌های آن را بتکانید. هنگام انجام این کار مراقب باشید به ریشه آسیب نزنید.
  3. اگر گیاه جوانه زده بود این قسمت‌ها را جدا کنید.
  4.  اگر گیاه ساقه بازو مانندی دارد که گذاشتن آن در خاک را سخت می‌کند می‌توانید این قسمت از ساقه را جدا کنید. این کار کمی ریسک دارد و ممکن است باعث از بین رفتن گیاه بشود، پس باید آن را با دقت بالایی انجام بدهید. برای جدا کردن ساقه، بخش خیلی کوچکی از ساقه را جدا کرده و بیشتر آن را روی گیاه باقی بگذارید. سپس گیاه را در مکانی گرم در معرض نور غیر مستقیم آفتاب قرار بدهید.
  5. بعد از چند روز قسمت بریده شده پینه بسته و در این زمان می‌توانید مراحل بعدی برای کاشت گیاه را انجام بدهید.
  6. گیاه را بکارید. بهترین کار این است که قسمت‌های مساوی ماسه و خاک گلدان را با هم مخلوط کنید یا خاک مخلوط بخرید. تقریبا سه چهارم گلدان را با خاک پر کرده و گیاه را داخل آن بگذارید. سپس روی ریشه‌های گیاه را تا جایی که حداقل 2 سانت از لبه گلدان خالی باشد خاک بریزید. برگ‌های پایینی آلوئه ورا نیز باید روی خاک قرار داشته باشند. بعد از پر کردن خاک گلدان، آن را آبیاری نکنید.
  7. برای مدتی به گیاه رسیدگی نکنید. بعد از قرار دادن این گیاه در گلدان جدید، برای یک هفته به آن آب ندهید. این کار به گیاه کمک می‌کند تا سریعتر ریشه بزند. در این مدت گیاه را در مکانی گرم در معرض نور غیر مستقیم آفتاب قرار بدهید.

گلدان سفالی به دلیل متخلخل بودن گزینه ایده‌آلی برای نگهداری آلوئه ورا است؛ متخلخل بودن گلدان اجازه می‌دهد خاک در فاصله دو آبیاری خشک شده و نم در آن باقی نماند.

مراحل کاشت آلوئه ورا

نحوه مراقبت از آلوئه ورا

یکی از مهم‌ترین نکاتی که برای نگهداری از این گیاه در خانه باید رعایت کنید، میزان نور دریافتی آن است. همیشه این گیاه را در قسمتی از خانه قرار بدهید که نور کافی دریافت می‌کند.

این گیاه به آب زیادی نیاز ندارد و آب دادن زیاد به آن باعث مرگ گیاه می‌شود. بهتر است هر بار که خاک آن کمی خشک شده بود به آن آب بدهید. شاید برایتان جالب باشد بدانید، آلوئه ورا در زمستان نیازی به آبیاری ندارد و آب دادن به آن در این فصل باید در فواصل طولانی انجام شود تا منجر به از بین رفتن گیاه نشود.

مطلب پیشنهادی:روش تشخیص قارچ گیاهان آپارتمانی 

برای نگهداری از گیاه، آن را در مکانی روشن و آفتابی قرار دهید. در غیر این صورت رشد آن متوقف می شود. تقریباً هر دو هفته یک بار گیاه را آبیاری کرده و صبر کنید تا خاک آن کاملا خشک شود. از آنجایی که این گونه بیابانی است، مرطوب نگه داشتن خاک، باعث پوسیدگی ریشه‌های آن می‌شود. وجود برگ‌های شل یا قهوه‌ای رنگ این گیاه، نشان دهنده این است که در آبیاری به آن زیاده روی کرده‌اید.

اگر دوست دارید، می‌توانید گیاه گلدان خود را برای تابستان به بیرون از منزل منتقل کنید، اما بلافاصله آن را زیر نور مستقیم خورشید قرار ندهید. به تدریج هر چند روز یکبار آن را در یک نقطه روشن‌تر قرار دهید تا از قرار گرفتن در معرض نور بیش از حد جلوگیری شود. قرار دادن گلدان در فضای بیرون، به گل‌دهی آلوئه ورا کمک می‌کند.

نحوه مراقبت از آلوئه ورا

نحوه تکثیر آلوئه ورا

1. تکثیر در آب

  1. ابتدا ریشه گیاه را تمیز کنید تا خاکی روی آن باقی نماند.
  2. اگر از جوانه گیاه استفاده می‌کنید، طوری آن را از ریشه جدا کنید که به گیاه مادر آسیب نزده و خود گیاه جدا شده نیز ریشه داشته باشد.
  3. قسمت بالای یک بطری پلاستیکی را ببرید.
  4. بطری را تا نیمه از آب تصفیه شده پر کنید. سپس قسمت بریده شده را برعکس داخل بطری قرار دهید تا به‌عنوان نگه‌دارنده گیاه عمل کند.
  5. گیاه را در بطری بگذارید، به‌طوری که تنها ریشه آن داخل آب قرار بگیرد.

برای نگهداری و سالم ماندن گیاه باید هر چند وقت یک بار آب آن را عوض کنید.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

2. تکثیر از طریق پاجوش

تکثیر این گیاه از طریق جوانه‌هایی که در پایه گیاه ظاهر می‌شوند، بسیار آسان است. جهت تکثیر آلوئه ورا از طریق پاجوش:

  1. پاجوش (بچه گیاه) باید حدود یک پنجم اندازه گیاه مادر بوده و یا عمری در حدود 3 تا 4 ماه داشته باشد.
  2. به آرامی و با احتیاط کل گیاه را از گلدان بیرون آورده، پاجوش‌ها را جدا کنید و مطمئن شوید که هر کدام از پاجوش‌ها ریشه زده باشند. اگر ریشه‌ای وجود ندارد، اجازه دهید نوک پایین گیاه برای چند روز خشک شود. روش دیگر این است که با یک چاقوی تیز، پاجوش‌ها را برش دهید.
  3. گیاه را در کمپوست کاکتوس یا کمپوست چند منظوره با مقدار زیادی پرلیت (برای زهکشی بیشتر) قرار بدهید.
  4. گیاه را به خوبی آبیاری کرده و اجازه دهید آب اضافی تخلیه شود.

مطلب پیشنهادی:مناسب ترین زمان کاشت بذر

تکثیر آلوِئه ورا

نحوه مراقبت

آلوئه ورا گیاه‌های جدید و کوچکتری تولید می‌کند که برای تکثیر کردن مناسب هستند. اگر متوجه رشد یکی از این “بچه گیاه‌ها” شدید، خاک گلدان را خالی کرده و ریشه‌های گیاهان مختلف را از هم جدا کنید و مشابه مراحل قبل، دوباره در ظروف جداگانه بکارید.

اگر می‌خواهید این گیاه را به دوستان خود بدهید، می‌توانید چند برگ کوچک آن را خودتان ببرید. تا حدود 10 سانت از نوک برگ را کوتاه کنید. سپس قسمت انتهایی گیاه بریده شده را در ظرف پر از خاک مخلوط قرار دهید. ممکن است همه آلوئه وراهایی که قصد تکثیرشان را دارید از این طریق رشد نکنند، اما بعضی از آن‌ها جوانه می‌زنند. صبر کنید تا گیاه جدید چند سانتی‌متر رشد کرده و سپس دوباره آن را در گلدان بکارید.

اگر آلوئه ورا گل نداد نگران نباشید، ممکن است با وجود مراقبت‌های درست و کامل، این گیاه در فضای خانه گل ندهد و این ارتباطی با سلامت گیاه ندارد.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

خواص مراقبت از آلوئه‌ورا در خانه

گیاه آلوئه ورا خواص متعددی برای پوست، مو و سلامتی دارد. برخی از خواص آلوئه ورا شامل این موارد می‌شود:

  1. خاصیت آنتی اکسیدان و آنتی باکتریال برای پوست دارد.
  2. حاوی مواد معدنی، آمینو اسید و ویتامین‌ها است.
  3. باعث تسریع فرآیند بهبود زخم می‌شود.
  4. در صورتی که با خمیر دندان ترکیب شود، پلاک و باکتری‌های دهان و دندان را کاهش می‌دهد.
  5. به بهبود تبخال لب و دهان و کاهش درد ناشی از آن کمک می‌کند.
  6. مصرف لایه زرد چسبناک زیر پوست آلوئه ورا، یبوست را کاهش می‌دهد.
  7. به از بین بردن لک‌های پوستی کمک می‌کند.
  8. مصرف گوشت داخل برگ آلوئه ورا، قند خون را پایین می‌آورد. 
  9. ژل این گیاه می‌تواند به عنوان نرم‌کننده مو استفاده شود.

خواص مراقبت از آلوئه ورا در خانه

نحوه استفاده از آلوئه‌ورا

برای استفاده از خواص تسکین دهنده گیاه آلوئه ورا، یک برگ بالغ از گیاه را جدا کرده و آن را از طول ببرید. ژل را با فشار دادن برگ از آن خارج کرده و آن را روی سوختگی یا لک و جوش پوست‌تان بمالید. به هیچ عنوان ژل آلوئه ورا را نخورید، چرا که می‌تواند باعث حالت تهوع و ایجاد سایر علائم ناخوشایند شود. جهت مصرف خوراکی، تنها از گوشت داخل برگ آلوئه ورا استفاده کنید.

گیاهان آپارتمانی به کوددهی، آبیاری و بسیاری دیگر از مراقبت‌ها نیاز دارند پس به‌راحتی ممکن است محل (اتاق خواب، پذیرایی و…) بهم ریخته شود مخصوصا اگر تعداد گلدان‌ها بالا باشد. برای نظافت منزل بعد از این نوع بهم ریختگی‌ها با آچاره در ارتباط باشید. 

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید