کاشت آووکادو در باغچه

باغبانی و سمپاشیباغبانی

آووکادو از گیاهان همیشه سبز محسوب می‌شود که میوه‌ای به شکل گلابی و به رنگ سبز دارد. در مرکز این میوه، دانه بزرگی قرار گرفته که حدودا 10 الی 20 درصد از کل میوه را تشکیل می‌دهد. به‌طور کلی وزن این میوه با توجه به شرایط اقلیمی متفاوت بوده و بین 250 تا 500 گرم متغیر است. به همین خاطر هم به آن میوه تمساح نیز گفته می‌شود. این میوه بسیار مغذی است و می‌تواند از هسته خودش رشد کند. درخت آووکادو مدت زیادی طول می‌کشد تا رشد کند و گاهی وقت‌ها میوه دادن آن تا 15 سال به طول می‌انجامد. با این‌حال کاشت آووکادو در باغچه یک کار بسیار لذت‌بخش و سرگرم‌کننده و هم‌چنین سودآور است. برای آشنایی با نحوه کاشت آووکادو در باغچه تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

نحوه کاشت آووکادو در باغچه

کاشت آووکادو در باغچه چند مرحله مختلف دارد. در بخش اول باید شرایط مناسب را برای رشد این میوه فراهم کنید تا بتوانید شاهد رشدش باشید. با ما همراه باشید تا مرحله اول فراهم کردن شرایط رشد آووکادو را توضیح دهیم:

1. فراهم کردن شرایط خوب

یک مکان گرم با نور خورشید پیدا کنید

آووکادو به‌عنوان یک گیاه گرمسیری عاشق خورشید است. این گیاه بومی آمریکای مرکزی، مکزیک و غرب هند بوده و برای رشد در محیط‌های گرم و مرطوب تکامل پیدا کرده است. اگرچه آووکادو برای پرورش در محل‌های دور از کالیفرنیا پرورش داده شده است، ولی برای رشد مناسب، همواره به نور مطلوب خورشید نیاز دارد. با این‌حال به‌طور متناقضی، گیاهان جوان و تازه آووکادو احتمالا در اثر تابش مستقیم نور آفتاب صدمه ببینند و حتی خراب شوند؛ مخصوصا قبل از این‌که زمان کافی را برای تولید برگ‌های گسترده داشته باشند.

به همین علت هم باید وقتی قصد پرورش آووکادو از هسته را دارید، باید جایی را انتخاب کنید که در برخی از بخش‌های روز به آفتاب دسترسی داشته باشد ولی مدام هم در معرض تابش این نور قرار نگیرد. برای مثال می‌توانید اوایل رشد این گیاه، طاقچه پنجره‌های آفتابی را برگزینید. شما با علم بر این‌که آووکادو فقط در ساعاتی از روز نور خورشید دریافت می‌کند، می‌توانید این گیاه را به‌طور دقیق از لحاظ دما و رطوبت کنترل کنید.

کاشت آووکادو در باغچه

از سرما، یخ و باد جلوگیری به عمل آورید

در اغلب موارد، گیاهان آووکادو عملکرد خوب و مناسبی ندارند. وجود برف، بادهای سرد و افت سریع دما که حتی برای گیاهان مقاوم‌تر هم می‌توانند مضر باشد، باعث از بین رفتن گیاهان آووکادو می‌شوند. اگر محل زندگی شما در یک منطقه با آب و هوای گرمسیری یا نیمه‌گرمسیری با زمستان‌های تقریبا معتدل باشد، ممکن است بتوانید گیاهتان را پس از گذشت یک‌سال از خانه بیرون بیاورید؛ اما اگر در منطقه سردسیر زندگی می‌کنید که احتمال دارد در زمستان دمای هوا به زیر صفر برسد، باید برای مراقبت کردن از گیاه، آن را در زمستان به خانه بیاورید تا از آن در برابر اتفاق‌ها و شرایط محیطی محافظت شود.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

 آووکادو

از خاک غنی با زهکشی مناسب استفاده کنید

مثل دیگر گیاهان متداولی که در باغ وجود دارند، آووکادو نیز در یک خاک سست و غنی بهترین و برترین عملکرد را دارد. این نوع خاک‌ها، مواد مغذی بسیار زیادی را برای تقویت گیاه فراهم کرده و با کاهش خطر آبیاری بیش از حد، امکان هوادهی زیادی را برای آن به‌وجود می‌آورند. برای دسترسی به بهترین نقاط رشد، تا وقتی که ریشه‌ها و ساقه آووکادو به‌طور کامل ثابت شود، تلاش کنید که از این نوع خاک به‌عنوان خاک گلدان استفاده کنید. به عبارت دیگر نیاز نیست که خاک گلدان خود را در همان اوایل روند رشد آماده کنید؛ چون هسته‌های آووکادو پیش از این‌که داخل خاک بروند، در آب شروع به رشد می‌کنند.

کاشت آووکادو در باغچه

از خاک با PH نسبتا پایین و کم استفاده کنید

آووکادو در خاک هایی که PH کمی دارند، رشد بهتری دارد. برای این‌که به نتیجه خیلی خوبی برسید، شما باید سعی کنید که آووکادو را در خاک با PH 5 تا 7 بکارید. آووکادو در خاکی که سطح PH بالایی داشته باشد، توانایی جذب عناصر حیاتی‌اش مثل آهن و روی را به‌طرز قابل‌توجهی از دست می‌دهد که همین عامل جلوی رشد آن را می‌گیرد.

اگر PH خاکی که دارید بالا است، روش کاهش PH مثل اضافه کردن مواد آلی یا کاشت گیاهان مقاوم به PH قلیایی را در باغ خود پیش بگیرید. علاوه‌بر این می‌توانید با افزودن عناصری مثل سولفات آلومینیوم یا گوگرد هم به نتایج قابل‌قبولی برسید.

مطلب پیشنهادی:راهنمای کاربردی روش کاشت هسته میوه

2. کاشت آووکادو

در بخش دوم به کاشت هسته آووکادو و کاشت آووکادو در باغچه می‌پردازیم. این بخش دارای مراحل متعددی است که شما با رعایت تک‌تک کارهای گفته‌شده می‌توانید یک آووکادو را در خانه و سپس در باغچه پرورش دهید.

هسته را بشویید

در اولین مرحله از کاشت، باید هسته آووکادو را جدا کنید. این مرحله بسیار راحت است. ابتدا با کمک یک چاقو میوه را نصف کرده و آن را بچرخانید تا دو نیمه از هم جدا شوند. سپس هسته را بیرون بیاورید و بشویید تا کاملا تمیز شود. مراقب باشید بخش قهوه‌ای هسته را نخراشید یا جدا نکنید.

کاشت آووکادو در باغچه

هسته را در آب معلق کنید

هسته آووکادو نباید مستقیم در خاک کاشته شود و شما باید قبل از این‌که آن‌ها را در خاک بکارید، آن را داخل آب بگذارید. در این مدت باید اجازه دهید ریشه و ساقه آن‌، به قدر کافی رشد کند تا در تحمل گیاهدچار مشکل نشود. یک روش ساده برای تعلیق هسته در آب وجود دارد. با کمک سه خلال دندان در کناره‌های هسته و قرار دادن هسته به شکلی که در لبه یک فنجان یا یک کاسه بزرگ قرار بگیرد، مانع از افتادن هسته داخل آب می‌شوید. این روش هیچ آسیبی به گیاه نمی‌رساند. روش دیگر نیز به این صورت است که فنجان یا کاسه موردنظر را با آب پر کنید تا تنها بخش انتهای هسته داخل آب باشد.

 آووکادو

آن را کنار پنجره قرار دهید و درصورت نیاز آب آن را تعویض کنید

در این مرحله باید ظرف را با هسته در محلی قرار دهید که گاهی نور مستقیم خورشید را دریافت کند. ظرف را یک‌بار در هفته خالی کرده و دوباره با آب شیرین پر کنید تا تمیز بماند. اگر سطح آن از زیر هسته بیرون بود، در اواسط هفته بیشتر آب اضافه کنید.

طی تقریبا چند هفته الی یک ماه و نیم باید توجه کنید که ریشه‌ها از پایین هسته شروع به رشد می‌کنند و ساقه کوچکی از بالای آن بیرون می‌آید. مرحله اولیه عدم فعالیت می‌تواند حدود 2 تا 6 هفته طول بکشد اما صبور باشید؛ بالاخره گیاه شروع به رشد خواهد کرد.

کاشت آووکادو در باغچه

هنگامی که ساقه 15 سانتی‌متر طول دارد آن را برش دهید

با شروع رشد ریشه و ساقه آووکادو، روند پیشرفتش را تماشا کنید و اگر نیاز بود، آب آن را جایگزین کنید. وقتی ساقه تقریبا به 6 اینچ رسید، آن را هرس کنید و به 3 اینچ برسانید. این‌کار می‌تواند در عرض چند هفته باعث ایجاد ریشه‌های جدید شده و باعث گسترده‌تر شدن ساقه شود.

مطلب پیشنهادی:مناسب ترین زمان کاشت بذر

هسته آووکادو را بکارید

چند هفته بعد از اولین هرس، موقعی که ریشه گیاه زخیم شد و رشد کرد و ساقه آن برگ‌های جدید داد، آن را به گلدان منتقل کنید. خلال دندان‌ها را بردارید و ریشه‌های هسته را در یک خاک غنی از مواد آلی که تخلیه خوبی داشته باشد، بکارید. توجه داشته باشید که به این منظور گلدان‌های بزرگ بهتر هستند و گلدان‌های کوچک درنهایت باعث محدود کردن ریشه گیاه شده و از رشد آن جلوگیری می‌کنند. در این موقعیت شما باید گلدان را حتما عوض کنید. همچنین دفت داشته باشید که هسته را کاملا در خاک دفن نکنید؛ بلکه ریشه‌ها را دفن کرده و نیمه بالایی هسته را بیرون بگذارید.

 کاشت آووکادو

گیاه را مدام آبیاری کنید

به محض کاشتن گیاه در گلدان، آن را به‌خوبی آبیاری کرده و خاک آن را خیلی آرام اما به‌طور کامل خیس کنید. پس از آن باید طوری گلدان را آبیاری کنید که خاکش کمی مرطوب باشد، ولی باعث نشود که خاک اشباع یا گل‌آلود به نظر برسد.

گیاه را مقاوم‌سازی کنید

هر زمانی که شما گیاه را بیرون قرار می‌دهید، باعث می‌شوید که گیاه به‌تدریج در معرض شرایط بیرونی قرار بگیرد یا مقاوم‌تر شود. پس اول باید گلدان را در جایی قرار دهید که روزانه به‌طور غیرمستقیم آفتاب بگیرد. بعد از آن، گلدان را به مرور به جاهایی ببرید که آفتابی‌تر هستند. در آخر، گل برای تابش مستقیم نور خورشید آماده است.

شاخه برگ‌ها را بعد از هر 15 سانتی‌متری که رشد کرد، کوتاه کنید

وقتی کاشت آووکادو در باغچه یا گلدان تمام شد، با شروع رشدش باید آبیاری مکرر و نور خورشید را ادامه دهید. پیشرفت گل را به‌صورت دوره‌ای و با خط‌کش اندازه بگیرید. وقتی ساقه به ارتفاع یک پا رسید، برگ‌های جدیدی که از نوک ساقه رشد کردند را بزنید و بقیه را سالم بگذارید.

در ادامه نیز هربار گیاه 15 سانتی‌متر رشد کرد، جدیدترین برگ‌ها را حذف کنید. این‌کار باعث ترغیب گیاه به رشد شاخه‌های جدید می‌شود. درنهایت این روش باعث سالم‌تر شدن آووکادو خواهد شد. نگران نباشید! گیاه آسیب نمی‌بیند. زیرا آووکادو به‌اندازه‌ای مقاوم است که این هرس معمولی خرابش نکند.

نهال را تا حدود 6 یا 0.7 متر بلند کنید

گفتیم که آووکادوها در زمان ثابتی میوه نمی‌دهند و برای برخی از آن‌ها سال‌ها طول می‌کشد که به ثمر بنشیند. پیوند زدن؛ بهترین کاری است که شما می‌توانید به این منطور انجام دهید. برای پیوند زدن به یک درخت آووکادو که میوه خوب تولید کند و نهال آووکادو که بین 60 تا 70 سانتی‌متر طول دارد، نیاز دارید. اگر بتوانید درختی پیدا کنید که بیماری نداشته باشد، عالی می‌شود. پیوند زدن جسمی 2 گیاه باعث می‌شود تا از گیاهان به سالم‌ترین شکل استفاده کنید.

از فصل بهار شروع کنید

بهترین حالت این است که 2 گیاه را زمانی که به‌صورت فعال رشد می‌کنند و قبل از این‌که هوا خشک شود، به هم پیوند بزنید. از بهار شروع کنید و حدود 4 هفته منتظر طی شدن این روند باشید.

در نهال، یک برش T شکل ایجاد کنید

با یک چاقو، برش T شکلی را از ساقه گیاه درحدود 20 تا 30 سانتی‌متر فاصله از سطح زمین ببرید. تقریبا یک سوم از ضخامت ساقه را به‌شکل افقی برش دهید. بعد از آن چاقو را بچرخانید و حدو یک اینچ ساقه را به سمت زمین ببرید. با چاقو، پوست را از ساقه جدا کنید. بدیهی است شما از بریدن زیاد ساقه جلوگیری می‌کنید؛ اما هدف این است که کنار ساقه را باز کنید تا عضو جدید را به آن پیوند بزنید. فراموش نکنید که شما قصد صدمه زدن به نهال را ندارید.

یک جوانه از درخت تولیدکننده ببرید

یک جوابه با ظاهر سالم روی درختی که میوه می‌هد، پیدا کنید. با ایجاد یک برش مورب که حدود 1.2 سانتی‌متر از زیر جوانه می‌دهد و 2.5 سانتی‌متر زیر آن خاتمه می‌یابد، آن را از درخت جدا کنید. اگر جوانه در وسط بخشی از شاحه یا شاحه کوچک قرار گرفته است، برای برداشتن آن یک سانتی‌متر بالای جوانه را نیز برش دهید.

جوانه را به نهال متصل کنید

شاخه بریده‌شده از درخت تولیدکننده را در برش T شکل قرار دهید. باید طوری این‌کار را انجام دهید که مواد سبز زیر پوست هر گیاه لمس شود. اگر خلاف این اتفاق بیفتد، ممکن است جوانه زدن موفق نباشد. بعد از قرار گرفتن شاخه جوانه در شکاف قلمه، آن را با نوارهای پلاستیکی مخصوص محکم کنید.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

صبر کنید تا جوانه بگیرد

اگر تلاشتان موفق باشد، باید جوانه و نهال با هم یکسان شده و یک گیاه بدون درز تشکیل شود. پس از رسیدن بهار این فرآیند طی یک ماه اتفاق خواهد افتاد. بعد از بهبود گیاه می‌توانید نوارهای پلاستیکی را جدا کنید. همچنین شما می‌توانید ساقه گیاه اصلی را یک یا دو اینچ بالاتر از شاخه جدید برش دهید تا شاخه جدید، اصلی شود.

برای کاشت آووکادو در باغچه باید چکار کنیم؟

آووکادو یک درخت است و درنهایت نیز رشد می‌کند و مانند یک درخت بزرگ می‌شود. پس نمی‌توان آن را تا ابد در گلدان گذاشت. بنابراین پس از جوانه زدن و پیوند زدن آن، باید روند کاشت آووکادو در باغچه و یک محیط بیرونی را انجام داد. در کاشت باید مراقب ریشه‌ها باشید تا آسیب نبینند؛ پس خاک اطراف ریشه‌ها را زیاد فشرد نکنید. به آبیاری منظم آووکادو دقت کنید تا به تدریج تبدیل به درختچه و درخت شود و دوره آسیب‌پذیری را پشت سر بگذارد.

خواص آووکادو چیست؟

از خواص آووکادو می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه در زنان
  • تصفیه کبد
  • خواص ضد سرطان
  • سلامت قلب و سیستم گردش خون
  • خواص ضدالتهابی
  • کاهش درد آرتروز
  • کمک به سلامت چشم

نتیجه‌گیری

آووکادو از آن میوه‌های بسیار مقوی و مغذی است که در آن پتاسیم بیشتری نسبت به موز وجود دارد. این میوه را در سالاد نیز استفاده می‌کنند. آووکادو به‌صورت بومی به ایران تعلق ندارد اما می‌تواند در اینجا هم رشد کند. البته پرورش دادن آووکادو مستلزم رعایت نکات و آگاهی از چگونگی کاشت است. همچنین شما ابتدا باید آن را در گلدان و درخانه بکارید تا کم‌کم رشد کند و سپس آن را به باغچه انتقال دهید. کاشت آووکادو در باغچه نیز باید به‌تدریج اتفاق بیفتد و اگر تمامی نکات را رعایت کنید، می‌توانید کاشت موفقیت‌آمیزی داشته باشید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

3.7/5 - (3 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا