نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

عوامل مهم خشک شدن برگ سیکاس و راه‌های درمان آن

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

سیکاس، گیاه بومی مناطق گرمسیر ژاپن است که در مناطق سردسیر به‌عنوان گیاه خانگی نگه‌داری می‌شود. یکی از سختی‌های پرورش این گیاه زیبا، خشک شدن برگ‌های آن است. البته خشک شدن برگ سیکاس مسئله نسبتا رایجی در زیست این گیاه به‌شمار می‌رود و علل مختلفی دارد.

البته نگهداری سیکاس کار سختی نیست، اما مراقبت‌های خاص خودش را دارد و چنانچه به‌درستی از آن مراقبت نکنید ممکن است با مشکلات زیادی مواجه شوید.

اگر شما هم در منزل خود میزبان این گیاه زیبا هستید با آچاره همراه باشید تا علت توقف رشد سیکاس را بدانید و روش جلوگیری از خشک شدن برگ‌های آن را بیاموزید.

همچنین برای درمان بیماری های گیاه سیکاس می‌توانید پس از ثبت سفارش از طریق شماره 1471 یا صفحه نگهداری از گیاهان آپارتمانی ، با متخصصان پرورش گل‌وگیاه آچاره مشورت نمایید.

نکات کلیدی

  • کمبود منیزیم و منگنز یکی از دلایل زرد و خشک شدن برگ های سیکاس است. به همین علت بهتر است با استفاده از یک کود غنی در پتاسیم و منیزیم گیاه خود را تقویت کنید.
  • کودی که برای سیکاس مصرف می‌شود علاوه‌بر منگنز، باید حاوی مقادیری از عناصر معدنی و کلات آهن باشد تا از خشک شدن برگ سیکاس جلوگیری شود.
  • گاهی اوقات ممکن است زرد و خشک شدن برگ سیکاس به‌دلیل زهکشی ضعیف خاک آن باشد و باید خاک را زهکشی کنید. برای این‌کار باید گیاه را از خاک خارج نمایید و کمی پوده به خاک اضافه کنید تا خاک به‌راحتی آب را تخلیه کند.

آشنایی با گیاه سیکاس

سیکاس گیاهی با تنه ضخیمی و برگ‌های بلند است که رشد آهسته‌ای دارد. این گیاه گرم‌سیری و باستانی بذر تولید می‌کند، اما گل و میوه ندارد.

سیکاس برای باغبانی‌های فصلی و پرورش‌دهندگان تازه‌کار بسیار مناسب است چون نگه‌داری آن هم کار بسیار ساده‌ای است و دشواری خاصی ندارد.

نگهداری سیکاس

بهترین وقت برای کاشتن این گیاه در اوایل بهار یا اواخر پاییز است. این گیاه رشد کند و آهسته‌ای دارد و در هر سال نهایت یک برگ شاخه جدید همراه با برگ‌هایی شبیه به پر تولید می‌کند.
نگهداری از گیاهان آپارتمانی
نگهداری از گیاهان آپارتمانی

گیاه سیکاس بسیار مقاوم است و در آپارتمان و فضای منزل هم قابل نگه‌داری است. این گیاه به‌علت رشد کمی که دارد گیاهی گران‌قیمتی است و جلوه لوکسی دارد.

دلایل زرد شدن برگ های سیکاس

زرد شدن سیکاس یکی از مشکلاتی است که ممکن است هنگام مراقبت از این گیاه با آن مواجه شوید.

بهتر است با مشاهده زرد شدن برگ های سیکاس در اولین فرصت برای یافتن علت و درمان اقدام کنید تا بتوانید به‌راحتی جلوی پیشروی عاملی که موجب زرد و خشک شدن برگ سیکاس می‌شود را بگیرید.

در این بخش به بررسی هفت دلیل زرد شدن برگهای سیکاس می‌پردازیم.

1. کمبود عناصر ضروری خاک

کمبود منیزیم و منگنز یکی از دلایل زرد شدن برگ های سیکاس و خشک شدن آن است. به همین علت بهتر است با استفاده از یک کود غنی در پتاسیم و منیزیم گیاه خود را تقویت کنید. اگر تغییر رنگ به‌شکل لکه‌ای و رگه مانند باشد، نشان می‌دهد گیاه به کمبود منگنز مبتلا شده است.

کیلات منیزیم که با اسم کلات یا چنگاله هم عرضه می‌شود، ترکیب شده در آهن است و راه مناسبی برای برطرف کردن این کمبود محسوب می‌شود. در این نوع ترکیبات، منیزیم سولفات به‌عنوان یک سیراب‌کننده به خاک افزوده می‌شود.

این‌که از چه کودی استفاده می‌کنید فرقی ندارد؛ فقط باید توجه کنید که کود انتخابی علاوه‌بر منگنز، باید حاوی مقادیری از عناصر معدنی و کلات آهن باشد تا از خشک شدن برگ سیکاس جلوگیری شود و به حفظ سبز بودن برگ‌ها کمک کند.

یکی از مواد مغذی برای گیاه، شیر است. شیر برای رشد و تقویت گیاهان بسیار مناسب است و با استفاده از آن دیگر نگرانی بابت انتشار مواد سمی ناشی از کودهای شیمیایی را نخواهید داشت.

همین‌که برگ‌ها دوباره سبزی و نشاط خود را به دست آوردند و برگ‌های جوان درحال رشد بودند، برگ‌های کهنه، پیر و زرد را جدا کنید.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

2. زرد و خشک شدن برگ سیکاس به‌دلیل یخ‌زدگی

با این‌که گیاه سیکاس دربرابر سرما مقاوم است و می‌تواند جان سالم به در ببرد ولی باز هم اثرات منفی آن باعث خشک شدن برگ سیکاس و آسیب آن خواهد شد. هوای سرد یکی دیگر از دلایل زرد شدن برگ های سیکاس است.

در صورت سرد شدن هوا، ریشه گیاه حتی اگر غنی باشد نمی‌تواند عناصر ضروری را از خاک دریافت کند. اگر این اتفاق افتاد منتظر بمانید تا هوا گرم شود.

گاهی اوقات ممکن است علاوه‌بر زردی برگ‌ها، شاهد قهوه‌ای شدن آن‌ها هم باشید. برگ‌های آسیب‌دیده و مرده را تا گرم شدن هوا به حال خود بگذارید. بعد از خشک شدن برگ سیکاس همه آن‌ها را از محل اتصال به تنه گیاه جدا کنید. با این‌کار به زودی شاهد به وجود آمدن برگ‌های جدید خواهید بود.

زرد شدن سیکاس

3. درگیر شدن گیاه با حشره‌ای به اسم شپشک

شپشک از جمله آفات گیاه سیکاس است که به آن حمله می‌کند و به مرور زمان باعث زرد شدن و سپس خشک شدن برگ سیکاس می‌شود. پیدا کردن این حشره آسان است و کافی است تنها به بخش زیرین برگ پنهان گیاه نگاهی بیندازید.

این حشره همان‌جا می‌چسبد و از شیره گیاه تغذیه می‌کند. به محض یافتن این حشره در برگ گیاه، فورا اقدام به کندن برگ‌های آسیب‌دیده کنید و آن‌ها را از بین ببرید. این برگ‌ها را در کمپوست‌های گیاه نریزید.

برای پیشگیری از مشکلات احتمالی، روغن باغبانی را به تمام بخش‌های سیکاس اسپری کنید. البته خوب است موقع خرید، گیاه را از نظر وجود حشرات و آفات مختلف مورد بررسی قرار دهید. این روش باعث می‌شود از ورود آفات به منزل جلوگیری کنید.

البته این بررسی‌ها نباید فقط محدود به زمان ورود گیاه سیکاس به خانه شود، بلکه باید همیشه تمام بخش‌های گیاه مانند زیربرگ‌ها، محل تلاقی خاک و ساقه و موارد دیگر را به‌خوبی چک کنید.

می‌توانید برای راحت شدن از دست شپشک‌ها از صابون حشره‌کش هم استفاده کنید. برای این‌کار بهتر است گیاه را به یک جای خنک انتقال دهید و مخلوطی از آب و صابون حشره‌کش را به گیاه اسپری کنید.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

4. خشک شدن برگ سیکاس به‌علت شوک جابه‌جایی

یکی‌دیگر از دلایل زرد و خشک شدن برگ سیکاس، وارد شدن شوک ناگهانی به گیاه است. اگر با خارج کردن ریشه و کاشت ناگهانی آن در محل دیگری باعث اختلال در رشد گیاه شدید پس باید منتظر زرد شدن برگ‌ها یا حتی ریزش آن‌ها باشید.

البته این مسئله نگران‌کننده نیست؛ چون بعد از این‌که گیاه به محیط جدیدش عادت کرد و ریشه‌های آن گسترده شدند، دوباره برگ‌های تازه می‌دهد. همچنین می‌توانید از روش‌های درمان شوکه شدن گیاهان استفاده کنید.

بهتر است که بستر حیات گیاه و محل زندگی آن را خیلی تغییر ندهید؛ چون این گیاه هم در اثر جابه‌جایی زیاد، برگ‌هایش را از دست می‌دهد. اگر به‌تازگی این گیاه را خریداری کرده‌اید، باید به آن فرصت دهید تا به محیط جدیدش عادت کند.

حتی ممکن است در این مسیر، برگ‌های صدمه‌دیده دچار رنگ پریدگی شوند و شاهد خشک شدن برگ سیکاس باشید؛ در اینصورت لازم است که رطوبت محیط را در حد مناسب حفظ کنید تا گیاه با شرایط اقلیمی جدید خود سازگار شود.

(برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص علت پژمرده شدن گل بعد از تعویض گلدان کلیک کنید.)

5. زرد و خشک شدن برگ سیکاس به‌علت آفتاب سوختگی

آفتاب زیاد می‌تواند باعث سوختن برگ شود و رنگ آن‌ها را کاملا عوض کند. البته سیکاس می‌تواند در نور زیاد رشد کند؛ اما باید زمان زیادی را صرف هماهنگ شدن با محیط کند.

بهترین مکان برای سیکاس جایی است که از نور کافی و سایه نسبی برخوردار باشد تا از خشک شدن برگ سیکاس و زرد شدن آن‌ها پیشگیری شود. بهتر است سیکاس‌های تازه کاشته شده یا تکثیر شده و جوان را در یک مکان خنک و دارای سایه قرار دهید.

علت خشک شدن برگ سیکاس

درمان زردی برگ سیکاس

علت زرد شدن برگ سیکاس به عوامل مختلفی بستگی دارد که بررسی کردیم. اما در این قسمت می‌خواهیم به درمان زردی برگ سیکاس بپردازیم.

گاهی اوقات ممکن است زرد شدن سیکاس به‌دلیل زهکشی ضعیف خاک آن باشد و باید خاک را زهکشی کنید. برای این‌کار باید گیاه را از خاک خارج نمایید و کمی پوده به خاک اضافه کنید تا خاک به‌راحتی آب را تخلیه کند.

همچنین به منظور درمان زردی برگ سیکاس می توانید اقدامات زیر را هم انجام دهید:

  • از مکمل منیزیم استفاده کنید.
  • به هیچ عنوان گیاه را در مقابل نور مستقیم خورشید قرار ندهید.
  • در زمستان گیاه را به یک مکان گرم منتقل کنید.
  • آبیاری گیاه را زمانی انجام دهید که حدودا یک بند انگشت از بالای خاک خشک شده باشد.
  • سالی یک مرتبه در بهار به آن کود دهید.
  • رطوبت محیط را افزایش دهید.
  • آفات و بیماری ها را بررسی کنید.
  • رطوبت محیط را تا جای ممکن افزایش دهید.

به جز مواردی که نام بردیم، کمبود نیتروژن هم می‌تواند یکی از علل زردی و خشک شدن برگ سیکاس باشد. به همین خاطر در صورتی که شک داشتید که برای سیکاس از چه کودی استفاده کنید، بهتر است از کودهایی با تمرکز بر نیتروژن بهره بگیرید یا از کود گیاهی طبیعی برای گیاهان آپارتمانی استفاده نمایید.

بیماری های گیاه سیکاس

عوامل بسیاری موجب بروز بیماری های گیاه سیکاس می‌شوند. البته این موارد فقط مخصوص سیکاس نیستند و بیشتر گیاهان در برابر این تهدیدات که نیازهای اولیه زیستی آن‌ها را با مشکل مواجه می‌کنند، آسیب‌پذیر هستند و به‌سرعت در مقابل آن واکنش نشان می‌دهند.

بیماری های گیاه سیکاس

در ادامه به چند مورد از انواع بیماری های گیاه سیکاس و عوامل بیماری‌زای آن اشاره می‌کنیم:

1. پیچ خوردن برگ‌ها

شاید پیچ‌خوردگی برگ‌ها را نتوان به‌عنوان یک بیماری قطعی معرفی کرد؛ اما قطعا می‌تواند پیش‌زمینه بروز بیماری‌ها و ضعیف‌تر شدن سیکاس باشد.

زیرا این مشکل بر اثر کمبود نور برای گیاه اتفاق می‌افتد و  از آنجا که نور منبع مهم تغذیه و رشد برای گیاه است کمبود آن مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد.

بنابراین لازم است برای پیشگیری از خشک شدن برگ سیکاس و ضعیف شدن آن، بلافاصله محل قرارگیری گیاه را عوض کنید و آن را به یک جای پرنور انتقال دهید.

2. لکه های قهوه ای روی گیاه

روند ایجاد لکه‌های قهوه‌ای روی گیاهانی که پیر هستند، امری عادی است و مقطعی از زیست آن‌ها را تشکیل می‌دهد. اما اگر این لکه‌ها روی گیاه جوان و تازه روئیده ایجاد شده باشد یا به‌طور ناگهانی زیاد شود، نشان‌دهنده وجود شته در گیاه است.

در اینصورت باید گیاه را از سایر گیاهان جدا کرده و در قرنطینه قرار دهید و با استفاده از سم‌های مخصوص، آفات را از جان گیاه پاک کرده و از بین ببرید.

بیماری های گیاه سیکاس

3. برگ جدید ندادن و خشک شدن برگ سیکاس

به علت توقف رشد سیکاس که می‌تواند ناشی از کمبود منابع تغذیه و نور کافی باشد، گیاه برگ تازه نمی‌دهد و حتی ممکن است به‌مرور با خشک شدن برگ سیکاس‏‌، گیاه از بین برود.

برای حل این مشکل از کودهای مقوی طبق دستورالعمل‌های مخصوص هر کود و در فواصل زمانی مناسب استفاده کنید و برای تأمین نور کافی، سیکاس را به محل مناسب منتقل کنید.

استفاده از تفاله قهوه برای گیاهان آپارتمانی نیز روش مناسب است که تأثیر شگفت‌انگیزی در تقویت آن‌ها دارد.

4. شپشک سپردار

شپشک سپردار از دیگر بیماری‌ های گیاه سیکاس است که روی برگ‌های گیاه، لکه‌های قهوه‌ای ایجاد می‌شود و ظاهر گیاه را زشت می‌کند. منبع تغذیه این شپشک از شیره سیکاس است.

اگر تعداد آن زیاد شود با مشکلاتی مثل زرد و خشک شدن برگ سیکاس و در نهایت با ریزش برگ مواجه خواهد شد. برای از بین بردن این حشرات می‌توانید از یک حشره‌کش مخصوص استفاده کنید.

5. قارچ زدن ریشه و تنه گیاه

در این بیماری آن قسمت از ساقه که به خاک نزدیک است دچار پوسیدگی می‌شود. سپس موجب خشک شدن برگ سیکاس می‌شود و برگ‌ها از دست می‌روند. این بیماری می‌تواند به خاطر آبیاری بیش از حد گیاه باشد.

برای جلوگیری از این مشکل و رفع آن می‌توانید اقداماتی نظیر آبیاری متعادل، قرار دادن آن در محیط تمیز و پاکیزه و ضدعفونی کردن خاک انجام دهید.

همچنین می‌توانید به‌جای استفاده از کوددهای شیمیایی، از درمان خانگی قارچ گیاهان آپارتمانی  استفاده کنید.

درمان زردی برگ سیکاس

6. زرد شدن برگ گیاه

در مورد این موضوع پیش‌تر توضیح دادیم. اما به‌‌صورت کلی برای این مشکل باید ببینید که کدام بخش گیاه زرد شده است. به این ترتیب اگر برگ‌های مسن و کناری گیاه زرد شده بودند طبیعی است و جای نگرانی نیست.

فقط برگ‌های پیر را از گیاه جدا کنید. اما اگر برگ های جوان تر با این مشکل مواجه شدن باید ببینید که زرد شدن آن‌ها با چه شرایطی رخ می‌دهد. به برخی از موارد آن می‌پردازیم:

  1. اگر برگ‌ها به شکل تکی زرد شدند، احتمالا گیاه دچار کمبود آهن شده است. حتی کوددهی زیاد هم می‌تواند دلیلی برای این اتفاق باشد.
  2. اگر زرد و خشک شدن برگ سیکاس به‌طور دسته‌جمعی اتفاق می‌افتد، ایراد از نوع خاک و مقدار آبیاری است. اگر خاک گیاه زهکشی مناسبی نداشته باشد ریشه‌ها پوسیده می‌شوند و برگ‌ها هم زرد و خشک می‌شوند.

نگهداری سیکاس | خشک شدن برگ سیکاس

7. مبتلا شدن به شپشک آردآلو

شپشک آردآلو یکی از آفات گیاه سیکاس است که موجب زرد و خشک شدن برگ سیکاس و در نهایت بیماری گیاه می‌شود.

برای رفع این مشکل بهتر است مقداری پنبه را به الکل آغشته کنید و توسط آن شپشک‌ها را جدا کنید. استفاده از حشره‌کش‌های مخصوص نیز برای از بین بردن شپشک خیلی تاثیر دارد.

توجه داشته باشیدکه استفاده بیش از حد از حشره‌کش ممکن است موجب خشک شدن برگ سیکاس و بیمار شدن آن شود.

نتیجه‌گیری

گیاه سیکاس یکی از گیاهان زینتی و لوکس است که اغلب مردم آن را به عنوان گیاه آپارتمانی نیز برگزیده‌اند و از آن نگه‌داری می‌کنند. اگرچه نگه‌داری از گیاه سیکاس کار سختی نیست و به‌سادگی می‌توان از آن مراقبت کرد؛ اما اگر کمی غفلت کنید، گیاه دچار بیماری می‌شود و رفع کردن آن کمی سخت و زمان‌بر است.

برای مثال یکی از مشکلاتی که ممکن است برای گیاه رخ دهد، خشک شدن برگ سیکاس است که با راهکارهای ارائه‌شده در این مطلب می‌توانید مانع از بروز این مشکل شوید.

در پایان یادآور می‌شود که اگر به گل و گیاه علاقه دارید و گلخانه دارید؛ می‌توانید برای تمیز کردن آن از خدمات نظافت منزل آچاره استفاده کنید. برای اطلاع از قیمت خدمات نظافت منزل کافی است سفارش خود را به‌رایگان در سایت ثبت کنید.

سوالات متداول

چرا برگ‌دهی سیکاس متوقف می‌شود؟

اگرچه این گیاه رشد بسیار کند و آرامی دارد، اما اگر رشد آن کاملا متوقف شود و در طول سال حتی یک برگ جدید هم به آن اضافه نشود، احتمال این‌که خاک آن کمبود مواد غذایی داشته باشد بسیار زیاد است.

آیا استفاده از کودهای معمولی همیشه برای سیکاس مناسب است؟

خیر. زیرا سیکاس برای طراوت و سبز بودن دائم خود نیاز به ریزمغذی‌هایی مثل منیزیم دارد و این عنصر در همه کودهای معمولی موجود نیست.

چه مکانی برای نگهداری سیکاس مناسب است؟

بهترین مکان برای سیکاس جایی است که از نور کافی و سایه نسبی برخوردار باشد تا از خشک شدن برگ سیکاس و زرد شدن آن‌ها پیشگیری شود. بهتر است سیکاس‌های تازه کاشته شده یا تکثیر شده و دانه‌های جوان را در یک مکان خنک و دارای سایه قرار دهید.

4/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید