نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

مناسب ترین زمان کاشت بذر (بررسی 16 بذر)

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

با این که در سال‌های گذشته آپارتمان‌نشینی باعث کاهش کاشت سبزیجات و صیفی‌جات مختلف در بین عموم مردم شده است، عده زیادی کماکان از مزایای کاشت گیاهان مختلف استفاده می‌کنند. فارغ از زیبایی و حس طبیعتی که این سبزیجات و … با خود به ارمغان می‌آورند، ما می‌توانیم بسیاری از نیازهای روزانه خود و اطرافیانمان را نیز از این طریق تامین کنیم.

کاشت سبزیجات و صیفی‌جات به شما کمک خواهد کرد تا این محصولات را به صورت کاملا طبیعی و سالم در اختیار داشته و مصرف کنید. البته در راستای کاشت این گیاهان شما باید برخی نکات را مدنظر داشته باشید تا در نهایت، کاشت بذر بهترین نتیجه را برای شما به همراه داشته باشد. یکی از این نکات، کاشت بذر در مناسب‌ترین زمان کاشت است.

جالب است بدانید که فصل بهار برای کاشت همه بذرها مناسب نیست و بذر هر گیاه باید با توجه به نیاز آن در یک زمان مشخص از سال کاشته شود. در غیر این صورت رشد و ثمره دادن بذر، احتمالا با مشکل مواجه خواهد شد. در این مقاله از مجله آچاره با بررسی این موضوع، مناسب ترین زمان کاشت بذر سبزیجات و صیفی‌جات گوناگون را بررسی خواهیم کرد. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

نکاتی که باید در کاشت بذر به آن‌ها دقت کنید!

به صورت کلی، نکات اصلی روند کاشت بذر هر گیاه، به 3 دسته تقسیم می‌شوند اما قبل از رسیدن به این مراحل باید مقدمات لازم را فراهم کنید. اولین قدم در این جهت، انتخاب نوع گیاه و تهیه بذر آن می‌باشد و شما باید برخی نکات را در این شرایط مد نظر داشته باشید. به‌منظور انتخاب نوع گیاه بهتر است ابتدا نیازها و اولویت‌های خود را لیست کنید. سپس با توجه به ابعاد و عمق بستر موردنظر برای کاشت و شرایط کلی محیط، نوع بذر را مشخص کنید.

عامل دیگری که در انتخاب نوع گیاه بسیار تاثیرگذار است، فصل می‌باشد. شما باید بذرهایی را برای کاشت انتخاب کنید که برای فصلی که در آن قرار دارید، مناسب باشند. در بخش‌های بعد مناسب‌ترین زمان کاشت بذر سبزیجات و صیفی‌جات مختلف را ذکر خواهیم کرد.

نکات مهم در کاشت بذر

پس از انتخاب نوع گیاهان باید بذر آن‌ها را تهیه کنید. سعی کنید که بذرها را از مراکز معتبر تهیه کرده و از بااصالت بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید. پس از تهیه بذر، 3 نکته مهم باید مدنظر قرار بگیرند که عبارتند از‌:

نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

1. دمای مناسب

در صورتی که قصد کاشت بذر در گلدان را دارید، می‌توانید دمای مناسب برای هر گلدان را فراهم کنید. در این جهت گلدان‌ها را بر اساس دمای مناسب برای هر بذر، دسته‌بندی کرده و هر دسته را در یک محیط با دمای متناسب برای آن‌ها قرار دهید. اما اگر بذرها را در باغچه و … می‌کارید، حتما از قبل، شرایط دمایی محیط را مدنظر داشته و نوع گیاه را متناسب با دمای ماه‌های پیش رو انتخاب کنید.

مطلب پیشنهادی هوا خوردن ریشه گیاه بر اثر جابه‌جایی 

2. نور مناسب

اکثر گیاهان برای رشد به میزان زیادی نور نیاز دارند و بدون نور کافی رشد نکرده و از بین می‌روند. در صورتی که محیط مورد نظر شما نورگیر است، موقعیت کاشت بذرها را به نحوی که نور کافی را دریافت کنند، تعیین کنید.

البته قبل از تعیین موقعیت کاشت، بهتر است نور مناسب برای هر گیاه به‌طور جداگانه مورد بررسی قرار بگیرد. اگر طراحی محیط به‌صورتی است که نور کافی وارد فضا نمی‌شود، با استفاده از نورهای مصنوعی که برای گیاهان مناسب هستند، نور مورد نیاز گیاهان را تامین کنید.

3. خاک مناسب

علاوه بر دما و نور مناسب، هر گیاه برای رشد به خاک مناسب نیز نیاز دارد. به طور معمول خاکی که نه بسیار سنگین و نه بسیار سبک باشد، برای رشد اکثر گیاهان مناسب است. امروزه خاک باغچه در دسترس عموم مردم قرار داشته و شما می‌توانید این خاک را به سادگی از مراکز موجود تهیه کنید. همچنین شما می‌توانید با تهیه مواد مغذی که پس از ترکیب با خاک، کمک چشمگیری به رشد بذر می‌کنند، آن را با خاک مخلوط کنید.

فراموش نکنید که میزان بذر را متناسب با وسعت بستر تعیین کرده و از استفاده کمتر یا بیشتر بذر برای یک فضای مشخص بپرهیزید. در صورت نادیده گرفتن این نکته، امکان ایجاد اختلال در روند رشد همه بذرها وجود داشته و نتیجه نهایی تحت تاثیر این عامل قرار خواهد گرفت.

خاک مناسب برای کاشت بذر

فضای محیط کاشت بسته است یا باز؟

اگر تصمیم گرفته‌اید که کاشت گیاهان را آغاز کنید باید راجع به بسته و یا باز بودن فضای کاشت آن‌ها نیز به یک نتیجه برسید. مهم‌ترین عاملی که در این مرحله حائز اهمیت است، شرایط جغرافیایی محل زندگی شماست. سردسیر و یا گرمسیر بودن محل سکونت شما تاثیر بسیار زیادی در انتخاب محیط کاشت خواهد داشت.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

مطلب پیشنهادی معرفی گیاهانی که نیاز به آب کم دارند

اگر شما در یک محیط سردسیر زندگی می‌کنید، فصل طلایی رشد بذر بسیار کوتاه‌تری نسبت به دیگران در اختیار خواهید داشت. این نکته بدین معناست که بذرهایی که به زمان بیشتری برای رشد نیاز دارند، موقعیت کافی برای رشد در فضای باز را پیدا نکرده و با زودتر فرا رسیدن فصل سرما، رشد بذر شما با مشکل جدی روبه‌رو خواهد شد. به عنوان مثال بذر گوجه فرنگی نسبت به سایر بذرها روند رشد آهسته‌تری داشته و ممکن است هنگام کاشت در فضای باز و در مناطق سردسیر، زمان کافی برای رشد در اختیار آن قرار نداشته باشد.

این قاعده به صورت بالعکس نیز صدق کرده و در مناطق گرمسیر نیز شما باید این عامل را مدنظر داشته باشید. به منظور کاشت بذر در فضای باز باید مطمئن شوید که زمان کافی برای رشد بذر وجود داشته و این روند به علت تغییرات دمایی با مشکل مواجه نخواهد شد. در این شرایط با کاشت بذر در محیط بسته می‌توانید زمان کافی برای رشد بذر را تامین کرده و از تغییرات دمایی در مدت زمانی که بذر در حال رشد است، جلوگیری کنید.

مناسب ترین زمان کاشت بذر

با توجه به توضیحاتی که در بخش‌های قبل ذکر کردیم می‌توان گفت که در صورت کاشت بذر در فضای باز، باید بذر هر نوع گیاه را در فصلی که دما برای آن مناسب است، کاشت. در واقع بر خلاف باور عموم، فصل بهار برای کاشت همه بذرها مناسب نبوده و برخی از گیاهان برای رشد باید در محیطی با دمای پایین‌تر قرار داشته باشند.

از آن جایی که متوسط دما در کشورهای گوناگون و حتی در کشور ما نسبت به جغرافیای محل زندگی در فصول مختلف متفاوت است، مناسب ‌ترین زمان کاشت بذر را با توجه به مفهومی به نام (Frost Date) تعیین می‌کنند. این مفهوم به معنای روزی است که دمای محیط در طول شبانه‌روز از دمای انجماد عبور کرده و سردتر می‌شود.

اولین (Frost Date) معمولا در فصل پاییز رخ داده و آخرین (Frost Date) نیز اواخر اسفند ماه و یا اوایل فروردین ماه از راه خواهد رسید. این روز مشخص نسبت به منطقه جفرافیای محل سکونت هر شخص متفاوت بوده و در هر منطقه نیز ممکن است سالیانه تا 2 هفته نسبت به سال گذشته جابه‌جا شود. به همین دلیل در ادامه، نکات لازم به منظور کاشت بذر رایج‌ترین سبزیجات و صیفی‌جاتی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند را به طور جداگانه شرح داده و مناسب ترین زمان کاشت بذر هر کدام را ذکر می‌کنیم.

مناسب ترین زمان کاشت بذر

1. مناسب ترین زمان کاشت بذر فلفل دلمه

بهترین زمان برای کاشت بذر فلفل دلمه‌ای اواخر اسفند ماه و یا اوایل فروردین ماه می‌باشد. البته افرادی که موفق به کاشت بذر این گیاه در این زمان نشده‌اند می‌توانند اواخر خرداد ماه نیز نسبت به کاشت بذر فلفل دلمه‌ای اقدام کنند. به طور کلی بذر این گیاه برای جوانه‌زنی باید در محیطی با متوسط دمای 15 تا 25 درجه سانتی‌گراد قرار داشته باشد. هنگام کاشت بذر آن را در عمق نیم اینچی یا یک سانتی‌متری خاک قرار داده و به صورت منظم از آن مراقبت کنید. به بلوغ رسیدن بذر فلفل دلمه معمولا 100 روز به طول خواهد انجامید.

مطلب پیشنهادی راهنمای انتخاب گیاهان مناسب محل کار

2. مناسب ترین زمان کاشت بذر گردو

بذر گردو باید در فصل پاییز کاشته شود تا بهترین نتیجه را برای شما به همراه داشته باشد. دقت کنید که هنگام کاشت بذر گردو، باید آن را در عمق 2 اینچی قرار دهید. همچنین توجه داشته باشید که خاکی که قصد کاشت این بذر در آن را دارید نباید اسیدی باشد و خاک با (PH) شش و نیم تا هفت مناسب‌ترین گزینه برای کاشت بذر گردو محسوب می‌شود.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

3. مناسب ترین زمان کاشت بذر بادام

اواخر زمستان مناسب‌ترین زمان برای کاشت بذر بادام در نظر گرفته می‌شود. مناطقی که دارای تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های خنک و مرطوب می‌باشند، بهترین موقعیت جغرافیایی برای کاشت این بذر محسوب می‌شوند. هنگام کاشت، این بذر را در عمق 1 اینچی و یا 2.5 سانتی‌متری قرار دهید. نکته دیگری که در کاشت بادام حائز اهمیت است، جلوگیری از یخ‌زدگی شکوفه آن است، بنابراین این نکته مهم را نیز فراموش نکنید.

4. مناسب ترین زمان کاشت بذر گوجه فرنگی

6 تا 8 هفته قبل از فرا رسیدن آخرین (Frost Date) که معمولا در بهمن ماه و یا اسفند ماه است، مناسب ترین زمان کاشت بذر گوجه فرنگی است. دمای 20 تا 30 درجه سانتی‌گراد نیز دمای مناسب برای جوانه زدن این بذر بوده و شما با فراهم کردن این دما برای آن، نتیجه بهتری دریافت خواهید کرد. باید هنگام کاشت، بذر گوجه را در عمق کمی (نیم سانتی‌متر) گذاشته تا خاک زیادی بر روی آن قرار نگرفته و خاک فشار زیادی به آن وارد نکند.

کاشت بذر گوجه فرنگی

5. مناسب ترین زمان کاشت بذر کدو

نسبت به موقعیت جغرافیایی محل زندگی، اوایل بهار و اوایل تابستان موقعیت مناسبی برای کاشت بذر کدو می‌باشد. این بذر را در عمق 3 تا 5 سانتی‌متری قرار داده و دمایی بین 20 تا 30 درجه سانتی‌گراد را برای آن فراهم کنید.

6. مناسب ترین زمان کاشت بذر چغندر

دی ماه و بهمن ماه زمان‌های مناسبی برای کاشت بذر چغندر هستند. پس از قرارگیری این بذر در عمق 1 اینچی، گیاه به 80 تا 90 روز زمان برای به بلوغ رسیدن نیاز خواهد داشت. دمای 10 تا 30 درجه سانتی‌گراد، دمای مناسب برای رشد این گیاه در مراحل مختلف به حساب می‌آید.

کاشت بذر

7. مناسب ترین زمان کاشت بذر جعفری

وقتی روزهایی که دمای محیط از دمای انجماد تخطی می‌کند را پشت‌سر گذاشته و از افزایش دما اطمینان حاصل کردید، مناسب ترین زمان کاشت بذر برای گیاه جعفری فرا رسیده است. به‌طور معمول این زمان در اوایل فصل بهار قرار داشته و شما می‌توانید در این زمان نسبت به کاشت بذر این گیاه اقدام کنید. میزان بذر را متناسب با ابعاد بستر کاشت تعیین کرده و از استفاده بیش ‌از حد از بذر بپرهیزید.

مطلب پیشنهادی آموزش ساخت لامپ رشد گیاه در خانه

8. مناسب ترین زمان کاشت بذر ریحان

فاصله مابین فصل بهار تا فصل تابستان برای کاشت بذر ریحان، مناسب‌ترین زمان است. این سبزی برای رشد نباید در معرض سرما قرار بگیرد در غیر این صورت در زمانی کوتاه این گیاه دچار یخ‌زدگی خواهد شد. بسته به موقعیت جغرافیایی، از زمان کاشت تا زمان برداشت، ریحان شما به بین 20 تا 26 روز زمان نیاز خواهد داشت.

کاشت بذر ریحان

9. مناسب ترین زمان کاشت بذر خیار

اواخر فصل زمستان و اواسط فصل تابستان، دو زمان مناسب برای کاشت بذر خیار هستند. دمای بین 16 تا 32 درجه سانتی‌گراد برای رشد این بذر مناسب بوده و هر دمایی خارج از این محدوده، این روند را با مشکل مواجه خواهد کرد. پس از کاشت بذر خیار در عمق یک تا یک و نیم سانتی‌متری، شما به بین 50 تا 70 روز زمان برای به بلوغ رسیدن این بذر نیاز خواهید داشت.

10. مناسب ترین زمان کاشت بذر پیاز

بهترین زمان کاشت بذر پیاز، اردیبهشت ماه و خرداد ماه هر سال در نظر گرفته می‌شود. عمق نیم تا یک سانتی‌متری، مناسب‌ترین عمق برای کاشت این بذر بوده و بذر پیاز نباید وزن زیادی را از سمت خاک متحمل شود. ثمره دادن بذر پیاز گاها چندین ماه به طول انجامیده و شما باید صبر زیادی برای برداشت محصول آن داشته باشید. 4 تا 5 ماه، زمان میانگینی است که برای به بلوغ رسیدن بذر پیاز در نظر گرفته می‌شود.

کاشت پیاز

11. مناسب ترین زمان کاشت بذر کاهو

اواخر فصل تابستان و اوایل فصل پاییز، زمان کاشت بذر کاهو فرا خواهد رسید. بذر کاهو را هنگام کاشت در عمق پایین قرار ندهید و صرفا روی آن را با خاک بپوشانید. با فراهم کردن دمای 7 تا 27 درجه سانتی‌گراد، رشد این بذر به بهترین شکل ممکن انجام خواهد گرفت. بذر این گیاه به حدود 50 روز زمان برای به بلوغ رسیدن نیاز خواهد داشت.

مطلب پیشنهادی معرفی گیاهانی که نیاز به آب کم دارند

12. مناسب ترین زمان کاشت بذر هویج

بهار فصل اصلی کاشت بذر هویج محسوب شده اما برخی از افراد اوایل پاییز نیز نسبت به کاشت بذر هویج اقدام می‌کنند. به‌طور کلی، دمای 10 تا 30 درجه سانتی‌گراد دمای مناسب برای رشد بذر هویج در مراحل مختلف می‌باشد. این بذر را در عمق نیم تا 1 سانتی‌متری قرار داده و بین 2 تا 3 ماه برای به بلوغ رسیدن به آن زمان دهید.

مناسب ترین زمان کاشت بذر هویج

13. مناسب ترین زمان کاشت بذر اسفناج

اواخر فصل زمستان و اوایل فصل بهار، هنگامی که دمای محیط بازه 10 تا 22 درجه سانتی‌گراد را پشت سر می‌گذارد، مناسب ترین زمان کاشت بذر اسفناج محسوب می‌شود. این بذر باید در عمق یک و نیم سانتی‌متری کاشته شود تا پس از گذشت حدودا 2 ماه به بلوغ برسد.

14. مناسب ترین زمان کاشت بذر کلم بروکلی

دو ماه قبل از فرا رسیدن آخرین (Frost Date) مناسب ترین زمان کاشت بذر کلم بروکلی بوده که معمولا در بهمن ماه قرار خواهد گرفت. بذر کلم بروکلی را در عمق 3 سانتی‌متری کاشته و دمای 20 تا 22 درجه سانتی‌گراد را برای رشد آن فراهم کنید. این بذر برای به بلوغ رسیدن معمولا به  100 روز زمان نیاز خواهد داشت.

مناسب ترین زمان کاشت بذر کلم بروکلی

15. مناسب ترین زمان کاشت بذر اسفناج

اواخر فصل زمستان و یا تقریبا 6 هفته قبل از آخرین (Frost Date) زمان مناسبی برای کاشت این بذر در نظر گرفته می‌شود. بذر اسفناج باید در عمق 1 سانتی‌متری کاشته شده و دمای محیط کشت باید در بازه دمایی 10 تا 22 درجه سانتی‌گراد قرار داشته باشد. این بذر پس از گذشت حدودا 2 ماه به بلوغ خواهد رسید.

16. کاشت بذر گل

برای کاشت بذر انواع مختلف گل شما باید صرفا از پشت سر گذاشته شدن آخرین (Frost Date) اطمینان حاصل کنید. بهار در اکثر مناطق جغرافیایی نیم کره شمالی، مناسب ترین زمان کاشت بذر گل‌های مختلف محسوب می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که بذر گل‌ها برای رشد به یک دمای معتدل نیازمند هستند. پیشنهاد می‌کنیم که قبل از کاشت بذر هر گل، اطلاعات جامعی راجع به روند کاشت هر کدام از آن‌ها را مطالعه کنید.

مطلب پیشنهادی آموزش ساخت لامپ رشد گیاه در خانه

مناسب ترین زمان کاشت بذر گل

در این مقاله تلاش کردیم که با ذکر مناسب ترین زمان کاشت بذر گیاهان مختلف به شما برای کاشت بذر گیاهان گوناگون کمک کنیم. در صورتی که نوع گیاهی که قصد کاشت آن را دارید انتخاب کرده‌اید، بهتر است قبل از شروع کاشت به اطلاعات بیشتری در این راستا دست پیدا کنید زیرا هر بذر برای به بلوغ رسیدن به شرایط منحصر به فردی نیازمند است. شما می‌توانید با طرح سوالات خود در قسمت نظرات، پاسخ آن را در سریع‌ترین زمان ممکن از کارشناسان مجرب آچاره دریافت کنید. امیدواریم که از مطالعه این مقاله بهره برده باشید.

توصیه در مورد نگهداری از گیاهان و نظافت منزل

تیم های حرفه ای نظافت منزل خدمات متنوعی را ارائه می دهند که می تواند نیازهای مختلف افراد را برآورده کند. دسترسی به خدمات متنوع مانند تمیزی کامل منزل با وجود تعداد بالای گیاهان آپارتمانی توسط متخصصین آچاره ارائه می‌شود. بدین ترتیب نگرانی در مورد جابه‌جایی انواع گلدان و تمیز شدن گیاهان آپارتمانی رفع خواهد شد. 

4.3/5 - (19 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید