تعویض روغن در محل تعویض روغن در محل

برای محاسبه نسبت ضد یخ و آب رادیاتور به این 3 نکته توجه کنید!

تعویض روغنخودروسرویس و نگهداری

نسبت ضد یخ و آب رادیاتور به‌طور میانگین باید بین 40:60 تا 50:50 باشد. این نسبت معمولاً با محافظت ضد یخ از 25- درجه تا 40- درجه سانتی‌گراد همخوانی دارد. حداقل ترکیب نسبت ضد یخ و آب رادیاتور باید 70:30 و حداکثر 40:60 باشد. نقش اصلی سیستم خنک‌کننده خودرو انتقال گرما از موتور است.

به‌این‌ترتیب خودرو می‌تواند در دمای معمولی کار کند. بدون سیستم خنک‌کننده، خودروی شما بیش‌ازحد گرم می‌شود و در نهایت با گرم شدن زیاد، قطعات مختلف آن خراب خواهند شد. برای یادگیری نحوه محاسبه نسبت ضد يخ و آب رادياتور، باید به چند نکته مهم توجه داشت که در ادامه آن‌ها را شرح خواهیم داد.

نکات کلیدی 

  • پس از باز شدن کاپوت، خطر پاشش آب داغ یا بخار وجود دارد. حداقل 15 دقیقه انتظار لازم است تا دمای کاپوت، موتور و مایع خنک‌کننده کاهش یابد.
  • نسبت بهینه ضد یخ و آب رادیاتور برای اکثر سیستم‌های خنک‌کننده 50 درصد آب و 50 درصد ضدیخ با کیفیت خوب است.
  • اگر به‌جای مخلوط مایع خنک‌کننده فقط از آب استفاده کنید، دمای بالای موتور آب آن را می‌جوشاند و باعث تبخیر آن می‌شود.

نسبت صحیح ضد یخ و آب در رادیاتور خودرو چقدر است؟

آمادگی برای زمستان به‌معنای چک کردن مقدار ضد یخ مایع خنک‌کننده موتور خودرو است. خنک‌کننده مایعی است که برای کاهش دمای موتور استفاده می‌شود. درحالی‌که ضدیخ مایعی است که به مایع خنک‌کننده اضافه می‌شود تا از یخ زدن آن جلوگیری کند.

اگر از قبل مقداری ضدیخ را با آب داخل موتور مخلوط کرده‌اید، می‌توانید در صورت نیاز مقدار آن را بیشتر کنید. اگر نمی‌دانید که آیا آب رادیاتور ضد یخ دارد یا نه، کافی است مقداری از آب را داخل جایخی یخچال بگذارید. اگر آب یخ زد پس مقدار ضد یخ آن کم است و باید اضافه کنید.

در برخی موارد ترکیب ضد یخ و آب، غلیظ است و باید آب اضافه کنید تا به سطح خنک‌کنندگی مناسب برای موتور برسد. اما به‌راستی نسبت ضد یخ و آب رادیاتور چقدر است و برای مــراقبت از خودرو در این زمینه چه اقداماتی لازم است؟

تعویض روغن در محل
تعویض روغن در محل

چرا در ترکیب ضد یخ از آب استفاده می‌کنیم؟

بهتر است قبل از محاسبه دقیق نسبت ضد یخ و آب رادیاتور کمی در مورد ترکیب ضد یخ و آب اطلاعات کسب کنیم. اگر چه آب، سیال عالی برای خنک کردن موتور است؛ اما می‌تواند باعث خوردگی قطعات شود.

فرق آب رادیاتور با ضدیخ این است که ضدیخ دارای نقطه جوش بالاتر و نقطه انجماد پایین‌تری است. همین موضوع به محافظت از موتور خودرو در شرایط آب و هوایی سرد کمک می‌کند.

درصد ترکیب ضد یخ و اندازه نسبت آب رادیاتور با نسبت 30:70 یعنی 30٪ ضد یخ و 70٪ آب در آب‌وهوای معتدل‌تر عملکرد خوبی دارد. اما در اقلیم‌هایی که دما به‌طور مرتب به زیر 0 درجه سانتی‌گراد می‌رسد، میزان ضد یخ لازم برای هر خودرو باید بیشتر باشد.

بهترین نسبت آب و ضد یخ یعنی 50:50 تقریباً در هر آب‌وهوایی بهترین نتیجه را دارد. در اقلیم‌هایی که دما برای مدت طولانی‌تری به زیر 0 درجه می‌رسد مخلوط نزدیک به 60 درصد ضد یخ و 40 درصد آب برای جلوگیری از یخ زدن مایع خنک کننده رادیاتور مناسب‌تر است.

نسبت درست آب رادیاتور و ضد یخ

نحوه محاسبه نسبت ضد یخ و آب رادیاتور در خودرو

عملکرد اصلی سیستم خنک‌کننده انتقال گرما از موتور خودرو است. همیشه باید سطح و وضعیت ضد یخ را بررسی کنید تا از گــرم شدن بیش از حد موتور جلوگیری نمایید؛ در واقع ضد یخ برای جلوگیری از یخ زدن آب رادیاتور هم به‌کار می‌رود.

ترکیب صحیح نسبت نسبت ضدیخ و اب رادیاتور در سردترین روزهای زمستان‌ به عملکرد درست موتور کمک می‌کند. برای متعادل نگه داشتن سطح ضد یخ و آب رادیاتور باید میزان غلظت مایع خنک‌کننده را محاسبه کنید. سپس در صورت نیاز ضد یخ یا آب اضافه نمایید.

برای محاسبه نسبت صحیح ترکیب ضد یخ و آب در رادیاتور در پراید و پژو ابتدا باید موارد زیر را موردبررسی قرار دهید.

1. سیستم خنک‌کننده موتور چگونه کار می‌کند؟

برای محاسبه نسبت درست ضد یخ و آب رادیاتور در سیستم خنک‌کننده خودروی خود، باید درک اولیه‌ای از نحوه عملکرد این سیستم داشته باشید.

علاوه‌بر ضرورت نسبت صحیح ضد یخ و آب در رادیاتور، مایع خنک‌‌کننده باید در سیستم بچرخد تا موتور را به‌درستی خنک کند.

مرحله اول: شناخت ضد یخ

اصل مهم عملکرد ضد یخ در بهترین ترکیب آب رادیاتور، کاهش نقطه انجماد و افزایش نقطه جوش آب در رادیاتور خودرو است.

ضد یخ از مخلوط آب و اتیلن گلیکول یا C2H2O2 تشکیل شده است.

فرق آب رادیاتور با ضدیخ

محاسبه رایگان هزینه تعویض روغن خودرو

مرحله دوم: شناخت سیستم خنک‌کننده

علاوه‌بر ضد یخ و آب رادیاتور، سیستم خنک‌کننده در خودرو نقش مهمی در کارکرد موتور در دمای مطلوب دارد. سیستم خنک‌کننده در خودرو به‌ویژه رادیاتور، محیطی با فشار بالا ایجاد می‌کند که نقطه جوش مایع موجود در آن را افزایش می‌دهد.

سیستم خنک‌کننده آب، تا کاهش دمای موتور به فعالیت ادامه می‌دهد. سنسور دمای آب نیز با اندازه‌گیری میزان دمای آب آن را در دمای مناسب نگه ‌می‌دارد. خرابی سنســور دمای آب ماشین باعث می‌شود تا عملکرد موتور دچار اختلال شود و در این شرایط شما باید به‌سرعت این مشکل را برطرف کنید.

به‌این‌ترتیب در تعیین نسبت ضد یخ و آب رادیاتور هم مشکلی پیش نخواهد آمد.

مرحله سوم: شناخت چرخه خنک‌کنندگی

مخلوط حاصل از نسبت ضد یخ و آب رادیاتور در سیستم خنک‌کننده موتور می‌چرخد تا به فرآیند خنک شدن کمک کند. زمانی که موتور به دمای مشخصی می‌رسد ترموستات که در لوله‌ای که بین رادیاتور و موتور قرار دارد باز می‌شود. به‌این‌ترتیب مایع خنک‌کننده تازه وارد موتور می‌شود.

مایع داغ از داخل موتور در این نقطه خارج می‌شود. مایع خنک‌‌کننده قبل از بازگشت به رادیاتور، گرمای موتور را جذب می‌کند و این چرخه همچنان ادامه دارد و مکررا مایع خنک‌‌کننده گرمای خود را از طریق کویل‌های رادیاتور دفع کرده و دوباره خنک می‌شود.

این روند تا زمانی که موتور کار می‌کند ادامه دارد. در مواقعی ممکن است که بــوی ضد یخ هنگام روشن کردن بخاری ماشین در داخل خودرو بپیچد که می‌تواند ناشی از خرابی لوله‌های عبوری ضد یخ باشد.

بهترین نسبت آب و ضد یخ

2. بررسی سطح مایع خنک‌کننده

برای تعیین نسبت ضد یخ و آب رادیاتور به وسایل ذیل نیاز دارید:

مرحله اول: هیدرومتر ضد یخ

برای خنک نگه داشتن رادیاتور خودرو و در حالت مطلوب، باید سطح مایع خنک‌کننده و وضعیت آن را بررسی کنید. علاوه‌بر افزودن مایع خنک‌کننده به مخزن رادیاتور در صورت کم شدن آن، باید گه‌گاهی سیستم را نیز خارج کرده و مایع خنک‌کننده جدید اضافه کنید.

قبل از بررسی مقدار ضد یخ پژو و پراید و بررسی نسبت ضد يخ و آب رادياتور اجازه دهید تا موتور کاملا خنک شود. همچنین باید ضد یخ را در دمای اتاق بررسی کنید تا بعد از ترکیب ضد یخ و آب رادیاتور بهترین نتیجه را به‌دست آورید.

با برداشتن درپوش رادیاتور پژو، پراید و …، مایع خنک‌کننده را مستقیماً از دهانه رادیاتور به بیرون بکشید. قبل از انجام این کار مطمئن شوید که خودرو به اندازه کافی خنک شده باشد. با فشار دادن حباب لاستیکی در یک طرف در حالی که سر دیگر داخل مایع خنک‌کننده قرار می‌گیرد، هیدرومتر را پر کنید.‌

خدمات تعویض روغن خودرو

مرحله دوم: هیدرومتر را بخوانید

برای خواندن هیدرومتر، تعداد و رنگ توپ‌های شناور یا جایی که فلش‌ها روی مقیاس نقطه انجماد چاپ‌شده روی آب‌سنج قرار دارند را بررسی کنید.

از هر نوع هیدرومتری که استفاده می‌کنید، هدف نشان دادن محدوده دمایی است که مایع خنک‌کننده در وسیله نقلیه شما کار می‌کند.

هیدرومتر باید محدوده 1 درجه سانتی‌گراد یا کمتر از 130 درجه سانتی‌گراد یا بالاتر را نشان دهد. هر دمایی در این بین، به این معنی است که سیستم خنک‌کننده به شستشو نیاز دارد.

نسبت صحیح ضد یخ و آب در رادیاتور

3. محاسبه نسبت درست آب رادیاتور و ضد یخ

حالا زمان آن رسیده است که نسبت ضد یخ و آب رادیاتور را تعیین کنید. بهترین نسبت آب و ضد یخ برای سواری‌ها و کامیون‌های سبک به نسبت 50/50 است. این نسبت ضد یخ و آب رادیاتور، محافظت در برابر یخ زدگی و جوش را امکان‌پذیر می‌کند.

برای تعیین درصد ترکیب ضد یخ و اندازه نسبت آب رادیاتور مراحل زیر را انجام دهید:

مرحله اول: ظرفیت مایع خنک‌کننده وسیله‌نقلیه خود را پیدا کنید. این مقدار معمولاً بین 8 تا 18 لیتر متغیر است.

مرحله دوم: برای محاسبه نسبت ضد یخ و آب رادیاتور به عدد هیدرومتر توجه کنید. سطح غلظت ضد یخ به آب موجود در ماشین را تعیین کنید.
این عدد بین 33 تا 50 درصد طبیعی است. هر چیزی کمتر و بیشتر از این مقدار به این معنی است که باید به ضد یخ یا آب اضافه کنید تا غلظت آن در محدوده طبیعی باشد.

مرحله سوم: ظرفیت خنک‌کننده را در درصد ضد یخ در سیستم خنک‌کننده ضرب کنید.
به‌عنوان مثال، اگر سطح ضد یخ خودروی شما 25 درصد باشد و خودرو دارای 12 لیتر مایع خنک‌کننده باشد، باید 0.25 در 12 را ضرب کنید تا مقدار 3 لیتر مایع خنک‌کننده غلیظ در سیستم به دست آید.

مرحله چهارم: برای تعیین دقیق ترکیب صحیح نسبت ضد يخ و آب رادیاتور مقدار مایع خنک‌‌کننده‌ای که خودروی شما می‌تواند نگه دارد را در درصد مایع خنک‌کننده که می‌خواهید به دست آورید ضرب کنید.
به‌عنوان مثال اگر می‌خواهید سیستم خنک‌کننده حاوی 50 درصد آب یا ضد یخ غلیظ باشد، باید 0.50 در 12 را ضرب کنید تا مقدار 6 لیتر به دست آید.

مرحله پنجم: مقداری از آب یا ضد یخ که باید اضافه شود را تعیین کنید. در مرحله بعد، مقدار مایع خنک‌کننده غلیظ موجود در سیستم خنک‌کننده را از مقدار موردنظر کم کنید.
بر اساس مثال بالا، 3 لیتر را از 6 لیتر کم می‌کنید تا به مقدار 3 لیتر برسید. این همان نسبتی است که باید به مایع خنک‌کننده فعلی در خودرو اضافه کنید تا درصد را به 50 برسانید. اگر حجم مایع خنک‌ کننده غلیظ خیلی زیاد است، به ترکیب آب اضافه کنید.

برای تنظیم نسبت ضد یخ و آب رادیاتور به‌جای اضافه کردن 3 لیتر ضد یخ به غلظت 75/25 به غلظت آب، 3 لیتر آب اضافه کنید تا مقدار مایع خنک‌کننده غلیظ کاهش یابد.

یکی دیگر از عوامل مهم در تعیین نسبت صحیح ضد یخ و آب در رادیاتور بررسی وضعیت خنک‌‌کننده و عملکــرد رادیاتور ماشین است. آب رادیاتور داخل هیدرومتر را از نظر رنگ و وجود آشغال بررسی کنید. اگر ذرات شناور در آب می‌بینید احتمالاً نیاز به تعویض دارد.

جمع‌بندی

تعیین دقیق نسبت ضد یخ و آب رادیاتور در سیستم خنک‌کننده برای عملکرد صحیح خودرو و محافظت از موتور و رادیاتور در برابر خوردگی مهم است. به‌طور کلی مخلوط 50/50 بهترین نسبت آب و ضد یخ است.

معمولا خودرو می‌تواند تا 3 گالن آب را در خود نگه دارد. اگر می‌خواهید نسبت ضد يخ و آب رادياتور را دقیق تعیین کنید، مایع خنک‌کننده موتور را پر کنید، ابتدا ماشین خود را روی سطح صاف پارک کنید. بگذارید یک یا 2 ساعت یا تا زمانی که موتور خنک شود به‌همان حال بماند. کاپوت را باز کنید و مخزن مایع خنک‌کننده را پیدا و پر کنید.

اگر برای تنظیم نسبت ضد یخ و آب رادیاتور خودروی خود به مشاوره و همراهی نیاز دارید، با شماره 1471 تماس بگیرید یا در سایت تعمیر خــودرو در محل آچاره درخواست خود را ثبت کنید تا متخصصان آچاره جهت مشاوره رایگان و انجام خدمات در زمان کوتاهی با شما تماس بگیرند.

سوالات متداول

مخلوط 50/50 ضد یخ و آب چیست؟

وقتی ضد یخ با نسبت 50/50 با آب مخلوط شود، ضد یخ نقطه انجماد را تا 37- درجه سانتی‌گراد کاهش می‌دهد و دمای جوش را تا 110 درجه سانتی‌گراد بیشتر می‌‌کند.
ضدیخ دارای بازدارنده‌هایی برای محافظت از موتور و سیستم خنک‌کننده در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی است.

آیا می‌توانیم فقط ضد یخ در رادیاتور خودرو بریزیم؟

ضد یخ خالص فاقد ظرفیت حرارتی کافی برای خنک نگه داشتن موتور است.
در واقع اگر ضد یخ خالص را در سیستم خنک‌کننده بریزید، قابلیت انتقال حرارت تا 35 درصد کاهش می‌یابد.
در این شرایط ممکن است به موتور خودرو آسیب برسد. این مشکل در هوای گرم تشدید خواهد شد.

نسبت ضد یخ و آب رادیاتور باید چقدر باشد؟

نسبت آب و ضد یخ باید بین 60:40 تا 50:50 باشد.

آیا باید بعد از افزودن ضد یخ، ماشین را روشن کنم؟

پس از انجام هر کاری که مربوط به تخلیه آب رادیاتور است، باید موتور را روشن کنید.
اگر این کار را نکنید، وقتی موتور داغ می‌شود گازها با سرعت بیشتری نسبت به مایع منبسط خواهند شد.

آیا خنک‌کننده و ضد یخ خودرو یکی هستند؟

مایع خنک‌کننده موتور که به ضد یخ معروف است با آب مخلوط می‌شود تا از یخ زدن رادیاتور در سرمای شدید و گرم شدن بیش‌ازحد در گرمای زیاد جلوگیری کند.

4.4/5 - (29 امتیاز)

9 دیدگاه

  1. سلام تورو خدا من اشتباهی آب و ضد یخ رو باهم تو رادیاتور ماشین ریختم.
    آیا مشکلی داره؟

  2. درود بر شما، دو تا سوال برام پیش اومده ممنون میشم راهنمایی کنید
    بنده رادیاتور خودروی پرایدم رو به رادیاتور گرمسیری ارتقا دادم که ظرفیت بیشتری دارد، میخواستم بدونم چه نسبتی از ضد یخ و اب رادیاتور مناسب هوای گرم و خشک اصفهان است؟
    ۲.ایا اب رادیاتور موجود در پراید رو قبل از ترکیب ضد یخ باید کاملا تخلیه کنم و اب رادیاتور جدید رو جایگزین کنم به هنگام ترکیب با ضد یخ یا خیر؟

    1. با سلام، به ازای هر سه لیتر آب یک لیتر ضد یخ در داخل گالن با هم مخلوط کنید؛ اگر این کار برای شما سخته می‌توانید از کولانت‌های آماده استفاده کنید.

  3. سلام.
    برای مخلوط ضد یخ با آب از آب مقطر استفاده کنیم بهتره یا از آب شهری؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید

تعویض روغن در محل
تعویض روغن در محل با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید