10 فایده جادویی حمام سرکه سیب و نحوه انجام آن

زیبایی و سلامتپوست

سرکه سیب فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد و اغلب از آن به عنوان درمانی طبیعی یاد می‌شود. احتمالاً در مورد خواص آن برای لاغری و درمان دیابت یا عفونت‌های مختلف چیزهایی شنیده‌اید. خوب است بدانید که سرکه سیب برای پوست نیز فواید زیادی دارد. در این مقاله مزایای حمام سرکه سیب در مراقبت از پوست را معرفی می‌کنیم و به شما می‌گوییم که چطور از آن استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

حمام سرکه سیب

سرکه سیب یکی از بهترین مواد برای مراقبت از پوست است که در برنامه‌های روتین حفاظت از پوست جایگاه ویژه‌ای دارد. افزودن آن به حمام و آماده‌سازی حمام سرکه سیب یک روش مناسب برای استفاده از خواص این ماده به صورت موضعی است. سرکه سیب خواص ضد میکروبی قوی دارد که در درمان عفونت و تسکین سوزش‌های پوستی مؤثر است. سرکه سیب اسید ملایمی است که به متعادل نگه داشتن PH پوست کمک می‌کند. حفظ PH پوست رطوبت طبیعی آن را حفظ کرده و مواد محرک را از آن خارج می‌کند.

حمام سرکه سیب برای بهبود چه مواردی مناسب است؟

سال‌های زیادی است که افراد در سراسر جهان از سرکه سیب و حمام سرکه سیب برای اهداف دارویی و پزشکی استفاده می‌کنند. امروزه دانشمندان توجه بیشتری به خواص سرکه سیب در درمان بیماری‌های پوستی نشان داده‌اند. آنها امیدوارند بتوانند از سرکه سیب برای درمان بیماری‌هایی مانند عفونت‌های قارچی، شوره سر و اگزما استفاده کنند. خواص سرکه سیب برای پوست و مو مدت‌های زیادی است که مورد بررسی محققان در تمامی دنیا است. مطالعه‌ای که در سال 2018 انجام شده بود، نشان داد که استفاده از سرکه سیب در درمان عفونت‌های ناشی از چندین گونه رایج باکتری مؤثر است. با این وجود برای اینکه پزشکان بتوانند به بیماران خود سرکه سیب را توصیه کنند، نیاز به انجام مطالعات بیشتری است.

1. حمام سرکه سیب، مفید برای عفونت قارچی و واژینوز باکتریایی

عفونت‌های قارچی و واژینوز باکتریایی در اثر رشد بی‌رویه قارچ یا باکتری درون واژن ایجاد می‌شوند. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌های سالم توسط باکتری‌های مضر مانند کاندیدا کشته و نابود می‌شوند. مطالعه‌ای که در سال 2018 در خارج از بدن انسان انجام شد، نشان داد که حمام سرکه سیب از رشد باکتری‌های مضر و از جمله کاندیدا جلوگیری می‌کند. این مطالعه همچنین نشان داد که حمام سرکه زمانی بیشترین اثر را بر این باکتری خاص دارد که سرکه و آب به نسبت مساوی با یکدیگر مخلوط شوند. برای از بین بردن استافیلوکوک اورئوس و ای کولی، سرکه رقیق شده با آب در حد نسبت 1 به 25 نیز مؤثر است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت وقتی سرکه سیب به وان حمام اضافه می‌شود، قدرت مبارزه با عفونت‌ها و باکتری‌ها را پیدا می‌کند. با این وجود تحقیقاتی که مستقیماً مرتبط با بدن انسان باشد، وجود ندارد.

بیشتر بخوانید : آموزش استفاده از جید رولر

حمام سرکه سیب

2. حمام سرکه سیب و تسکین آفتاب سوختگی

در این مورد کمی تردید وجود دارد. با وجودی که افرادی ادعا می‌کنند سرکه سیب در درمان آفتاب سوختگی مؤثر است، اما شواهدی از تحریک پوستی پس از استفاده وجود دارد. به جای سرکه سیب، چند کیسه چای سبز را به وان حمام اضافه کنید. چای سبز خواص ضد التهابی دارد که می‌تواند در درمان آفتاب سوختگی مؤثر عمل کند.

3. حمام سرکه برای رفع بوی بدن

بوی بدن زمانی ایجاد می‌شود که عرق با باکتری‌های طبیعی روی پوست ترکیب شود. سرکه سیب می‌تواند انواع گونه‌های باکتری روی بدن شما را از بین ببرد. با این وجود، هنوز مطالعه‌ای به طور مستقیم روی بدن انسان صورت نگرفته است. حمام سرکه قادر است به پاکسازی پوست و برخی از این باکتری‌ها، حداقل به صورت موقت، کمک کند. سرکه سیب یک جایگزین خوب برای دئودورانت‌ها است که اغلب حاوی مواد ضد باکتری هستند.

بیشتر بخوانید : فرمول مفید ماسک سیب‌ زمینی

4. کاهش اگزما از خواص سرکه سیب برای پوست و مو

پوست سالم یک سد اسیدی دارد که از آن محافظت می‌کند. هنگامی که اسیدیته این لایه کم شود، به خوبی عمل نخواهد کرد. در نتیجه رطوبت پوست از بین می‌رود و پوست خشک می‌شود. این سد دفاعی اسیدی همچنین از پوست شما در برابر عوامل محرک محافظت می‌کند. در صورت نبود آن پوست به‌راحتی ملتهب می‌شود.

مطالعات نشان داده‌اند که افراد دارای اگزما، پی اچ پوستی بالاتری نسبت به افراد نرمال دارند. این نشان می‌دهد که لایه اسیدی محافظ پوست آنها آن چنان که باید اسیدی نیست. سرکه سیب یک اسید ملایم است و هنگامی که به صورت موضعی روی پوست استعمال گردد، می‌تواند سد اسیدی دفاعی پوست را احیا کند. یکی از مهم‌ترین خواص سرکه سیب برای پوست و مو برطرف کردن علائم اگزما است.

در حالی که بسیاری از افراد پس از استفاده از حمام سرکه بهبود علائم را گزارش داده‌اند، برای تجویز این نسخه به بیماران مبتلا به اگزما به مطالعات بیشتری نیاز است.

5. درمان عفونت ادراری

عفونت دستگاه ادراری زمانی رخ می‌دهد که در طول دستگاه دفع ادرار رشد بی‌رویه باکتری اتفاق بیفتد. اگر چه این مورد نیز روی انسان به طور مستقیم آزمایش نشده است، اما محققان معتقدند حمام سرکه می‌تواند به کاهش عفونت‌های دستگاه ادراری ناشی از باکتری کمک کند.

عفونت‌های ادراری معمولاً در مثانه یا مجاری ادرار ایجاد می‌شوند. با حمام کردن آب وارد مجرای ادرار شما نمی‌شود؛ بنابراین برای درمان عفونت‌های ادراری نوشیدن سرکه سیب ممکن است مؤثرتر از حمام آن باشد. البته توجه داشته باشید که عفونت‌های ادراری اگر درمان نشوند و گسترش یابند، ممکن است عوارض ناخواسته‌ای ایجاد کنند و خطرناک باشند. بهتر است با وجود استفاده از سرکه سیب، با یک پزشک معتبر نیز در این خصوص صحبت کنید.

6. حمام سرکه سیب برای رفع شوره سر

رفع شوره سر با حمام سرکه سیب امکان‌پذیر است. عوامل مختلفی ممکن است باعث ایجاد شوره سر شوند. یکی از دلایل احتمالی، قارچی به نام مالاسزیا است. اگر چه اکثر افراد این قارچ را روی پوست سر خود دارند، با این وجود این قارچ می‌تواند در برخی افراد باعث ابتلا به شوره سر شود. هیچ مطالعه‌ای وجود ندارد که نشان دهد سرکه سیب باعث از بین رفتن شوره سر می‌شود، اما این ماده دارای خواص ضد قارچی است و به طور بالقوه در کاهش قارچ ایجادکننده شوره سر مؤثر است. فرو بردن سر در وان پر از سرکه سیب ممکن است علائم شوره سر را تسکین دهد. با وجودی که برطرف کردن شوره سر یکی از مهم‌ترین خواص سرکه سیب برای پوست و مو است، اما ممکن است در برخی افراد مؤثر واقع نشود. اگر حمام سرکه برای کاهش شوره سر مؤثر نبود، درمان‌های خانگی دیگری نیز برای آن وجود دارد.

بیشتر بخوانید : فرمول تهیه ماسک صورت با توت‌ فرنگی

7. رفع خشکی پوست از خواص سرکه سیب برای پوست و مو

یکی از خواص سرکه سیب برای پوست و مو رفع خشکی پوست است. پوست شما یک سد طبیعی اسیدی دارد که از آن محافظت می‌کند. یکی از منابع معتبر نقل می‌کند که هر چه پوست اسیدی‌تر باشد، سالم‌تر است. لایه اسیدی محافظ به پوست کمک می‌کند رطوبت خود را حفظ کند. متأسفانه وقتی پوست با آب و صابون شسته می‌شود، خاصیت اسیدی خود را تا حدودی از دست می‌دهد. استفاده از سرکه سیب به جای صابون به پوست کمک می‌کند تا اسیدیته خود را حفظ کند؛ در نتیجه از خشکی و آسیب پوست جلوگیری می‌شود.

8. درمان قارچ ناخن ورزشکاران با حمام سرکه سیب

حمام سرکه سیب برای درمان قارچ ناخن مؤثر است. در برخی ورزشکاران مشاهده شده که انگشتان پا دچار عفونت می‌شوند. این حالت از نوعی قارچ نشأت می‌گیرد. سرکه از زمان‌های قدیم به عنوان درمانی برای قارچ ناخن استفاده می‌شده است. امروزه نیز بسیاری از تحقیقات معتبر خواص ضد قارچی سرکه را تأیید کرده‌اند. متأسفانه سرکه سیب هنوز روی تینه آ، نوعی قارچ که باعث عفونت ناخن و کرم حلقوی می‌شود، تست نشده است. برای درمان قارچ ناخن می‌توانید درمان‌های خانگی دیگر را امتحان کنید.

9. حمام سرکه سیب و تسکین درد مفصل

یکی دیگر از خواص حمام سرکه سیب، تسکین درد مفاصل است. درد مفاصل نیز علل گوناگونی دارد. خود درد معمولاً در اثر التهاب مفاصل اتفاق می‌افتد. اگر درد مفصل را تجربه کرده‌اید، ممکن است از ایبوپروفن یا ناپروکسن برای تسکین درد آن استفاده کرده باشید.

در یک تحقیق معتبر انجام شده، محققان دریافتند که سرکه به عنوان عامل ضد التهابی مؤثر در موش‌ها عمل می‌کند؛ بنابراین ممکن است بتواند به طور بالقوه در انسان نیز اثرات ضد التهابی داشته باشد. البته در این مطالعه موش‌ها به جای حمام کردن در سرکه، آن را مصرف کردند.

10. درمان جوش و زگیل با حمام سرکه سیب

بسیاری از افراد از سرکه به عنوان درمانی برای مشکلات پوستی مانند جوش و زگیل استفاده می‌کنند. سرکه سیب اگر به طور مستقیم روی پوست اعمال شود، در حذف باکتری‌های مسدودکننده منافذ پوست مؤثر است. استفاده از آن روی زگیل باعث سوزاندن زگیل می‌شود. حمام سرکه سیب می‌تواند با حذف باکتری‌ها و ویروس‌های ایجادکننده زگیل و جوش، در وهله اول از ایجاد آنها جلوگیری کند. این درمان ممکن است برای برخی افراد مؤثر باشد، اما از نظر علمی اثبات نشده است.

نحوه آماده‌سازی حمام سرکه سیب

برای آماده‌سازی حمام سرکه سیب اقدامات زیر را انجام دهید:

  • وان را از آب گرم (و نه داغ) پر کنید.
  • 2 فنجان سرکه سیب خام اضافه کنید.
  • آب را هم بزنید.
  • به مدت 15 تا 20 دقیقه درون آن قرار بگیرید.
  • دوش را باز کرده و با یا بدون صابون خود را بشویید.

بیشتر بخوانید : انواع ماسک یخ صورت

خواص بخور سرکه سیب

بخور سرکه سیب هم مانند حمام آن مزایای زیادی دارد. ترکیب سرکه با بخار آب به طور عمقی در پوست و سلول‌های تنفسی نفوذ کرده و آنها را از هر گونه آلودگی پاک می‌کند. در درمان بیماری و کاهش علائم سرماخوردگی بر خواص بخور سرکه سیب تأکیدات فراوانی شده است. حتی برخی افراد معتقد بودند بخور سرکه سیب برای از بین بردن ویروس کرونا نیز مؤثر است.

خواص سرکه سیب برای پوست و مو

خواص سرکه سیب برای پوست و مو بسیار زیاد است؛ به‌گونه‌ای که در سراسر جهان محققان زیادی در تلاش‌اند تا بیماری‌های مختلفی مانند اگزما، شوره سر، سوختگی پوست، خشکی پوست و … را به کمک خواص سرکه سیب درمان کنند. بعد از مدتی استفاده از بخور سرکه سیب یا حمام سرکه متوجه تغییر در وضعیت پوستتان خواهید شد.

همچنین از مهم‌ترین خواص سرکه سیب برای پوست و مو می‌توان به درمان شوره سر اشاره کرد. شوره سر مشکلی است که افراد زیادی را آزار می‌دهد و اغلب راه حلی نیز برای آن وجود ندارد. استفاده از سرکه سیب به صورت موضعی این مشکل را تا حد زیادی برطرف می‌کند.

از دیگر خواص سرکه سیب برای پوست و مو براق کردن موها است. کافی است بعد از استحمام مقداری سرکه سیب را روی موهای خود ماساژ دهید و چند دقیقه صبر کنید. سپس با آب شستشو دهید. خواهید دید که موهایتان از همیشه درخشنده‌تر می‌شود.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

حمام سرکه سیب

جمع‌بندی

تبلیغات زیادی در مورد حمام سرکه وجود دارد؛ برخی از آنها صحیح هستند و برخی دیگر خیر. سرکه سیب کاملاً بی‌ضرر است؛ بنابراین با خیال راحت آن را امتحان کنید. با این حال انتظار نداشته باشید درمانی جادویی برای همه چیز باشد.

برخی از شرایط استفاده از حمام سرکه که در بالا ذکر شد، درمان‌های خانگی دیگری نیز دارند که می‌توانید استفاده کنید. اگر استفاده از درمان خانگی خاصی برای شما مؤثر نبود، با پزشک خود در مورد راه‌های جایگزین صحبت کنید.

سوالات متداول:

در زیر برخی سوالات متداول در مورد استفاده از سرکه سیب در حمام را پاسخ داده‌ایم.

1. برای اثرگذاری حمام سرکه سیب چه مدت لازم است؟

کافی است به مدت 15 تا 20 دقیقه در حمام سرکه بمانید تا از فواید آن برای پوست و مو و درمان بیماری‌های مختلف بهره‌مند شوید.

2. بخور سرکه سیب چه خواصی دارد؟

اگر سرما خورده‌اید یا از عفونت‌های سینوسی رنج می‌برید، بخور سرکه سیب یک روش درمانی مناسب است. برای تأثیرگذاری بیشتر باید بخور سرکه سیب را به دفعات انجام دهید.

3. آیا حمام سرکه سیب برای من مناسب است؟

استفاده از سرکه سیب در حمام برای اکثر افراد مناسب است. اگر شما از بیماری‌هایی مانند درد مفاصل، شوره سر، اگزما، خشکی پوست، قارچ‌های پوستی، جوش، زگیل و … رنج می‌برید، استفاده از حمام سرکه سیب یا بخور سرکه سیب برای شما بسیار مفید است.

منبع: +

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا