کابینت انزو چیست؟ [بررسی مزایا و معایب کابینت انزو]

ساختمانچوب و کابینتکابینت

همیشه گفته می‌شود که آشپزخانه قلب خانه است؛ این‌که بتوانید قلب تپنده خانه خود را به بهترین نحو، زیبا و جذاب کنید بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه با این ترفند می‌توانید انرژی فراوانی را در خانه بگسترانید. یکی از وسایلی که وجود یا عدم وجود آن در آشپزخانه بسیار چشمگیر است، کابینت است؛ کابینت انواع مختلفی دارد که هر‌کدام جلوه ویژه‌ای را به این بخش از خانه می‌بخشند. کابینت انزو یکی از چندین نوع کابینت است که در‌ واقع نام آن از یک برند ایتالیایی گرفته شده و دیده می‌شود که امروزه بسیار پر‌طرفدار است.

این‌که بتوانید دکوراسیون داخلی آشپزخانه خود را به شکلی طراحی کنید که هماهنگی میان بخش‌های دیگر خانه با آن برقرار باشد، می‌توانید چشم هر بیننده‌ای را به خانه خود جذب کنید. امروزه کابینت‌های گوناگون با طرح، جنس و رنگ‌های مختلف در بازار وجود دارند که در زمان خرید کابینت علاوه‌بر زیبایی به کارآمدی و جنس خوب آن هم دقت کنید. کابینت انزو یکی از این کابینت‌ها است که علاوه‌بر زیبایی و جلوه خاص، دارای کیفیت بالایی هم هست. چنانچه برای تعمیر یا نصب کابینت انزو در منزلتان نیاز به افراد حرفه‌ای داشتید، کافیست سری به وبسایت آچاره بزنید و سفارشتان را بدون دردسر و کاملا رایگان ثبت کنید.

نکات کلیدی

  • کابینت انزو ساخت کشور ایتالیا است اما در ایران، با تلفیق دو کابینت دیگر، چیزی ساخته شده که به اسم کابینت انزو داخلی جا افتاده است و به کابینت انزوی ایتالیایی کاملا بی‌شباهت است.
  • کابینت‌های انزو ماندگاری بسیار بالا و مقاومت خوبی نسبت به حرارت دارند.
  • تعمیر کابینت انزو، اصلا کار ساده‌ای نیست و همین مورد، می‌تواند یکی از ایرادات آن باشد.

کابینت انزو چیست؟

در کشور ما این طرح از کابینت در نوع خاصی ساخته نشده و در اصل به‌صورت تلفیقی درست می‌شود؛ افرادی که این کابینت را می‌سازند مدل و جنس کابینت‌های ممبران و های‌گلاس را با یکدیگر ادغام می‌کنند. این شکل از کابینت در‌ واقع الهام‌گرفته‌شده از کابینت انزو ایتالیایی است که با نام تجاری Zentique شناخته می‌شود. به دلیل شباهت ظاهری که میان کابینت انزو ایتالیایی با کابینت‌های تلفیقی ممبران و های‌گلاس ایرانی وجود دارد، نام انزو را برای کابینت‌های داخلی هم نهادند.کابینت انزو

کابینت انزویی که در ایران فروخته می‌شود هیچ ارتباطی با کابینت‌های ایتالیایی ندارد. منظور از کابینت انزو در ایران همان کابینت‌های درآمیخته‌شده در هم است. دلیل این دوگانگی چیست؟ چرا شرکت‌های ایرانی به ساخت همان انزو اصل نمی‌پردازند؟ علت اصلی این موضوع این است که شرکت‌های کمی در ایران وجود دارند که بتوانند انزو را بسازند؛ پس از این توانایی مراحل جدیدی هم وجود دارد که شرکت‌ها باید توانایی اجرای آن‌ها را داشته باشند.

چنانچه یک شرکت در ایران قصد داشته باشد که همان کابینت انزو اصل را بسازد به ماشین‌آلاتی نیاز دارد که پیشرفته باشند. معمولاً این ماشین‌آلات صنعتی از لحاظ قیمت در جایگاه بسیار بالایی قرار دارند و هر فردی توانایی خرید آن‌ها را ندارد. یک کابینت پس از ساخته‌شدن نیاز به زیبایی و رنگ‌و‌لعاب دارد؛ برای رنگ‌کردن انزو باید مکانی کاملاً ایزوله در اختیار داشته باشید تا بدنه و درب‌های کابینت را به شکل صحیح رنگ کنید.

اگر سبک منزل شما کلاسیک یا نئو‌کلاسیک است، انتخاب این نوع کابینت برای آشپزخانه انتخاب بسیار هوشمندانه‌ای است؛ چراکه این کابینت در دسته سبک نئو‌کلاسیک قرار دارد. به‌طور معمول انواع دیگر کابینت‌ها در ضخامت 16 میلی‌متر ساخته می‌شوند؛ این در صورتی است که تولید انزو با ضخامت 25 میلی‌متر است.

مزایا و معایب کابینت انزو

هر نوع از کابینت مزایا و معایبی دارد که باید پیش از خرید آن تمامی موارد را به‌خوبی بررسی کنید. برای آنالیز انزو از لحاظ مزایا و معایب لازم است ابتدا نگاهی به ویژگی‌ها و عیوب کابینت‌های ممبران و های‌گلاس بیندازید. وقتی این ویژگی‌ها را پیش از خرید آنالیز کنید، می‌توانید با دید بسیار باز دست به انتخاب درست بزنید.

پیش از آن‌که مزایا و معایب این نوع از کابینت را ذکر کنیم، لازم است بدانید که کابینت انزو در انواع مختلفی از روکش ساخته می‌شود که هر‌ کدام هم به‌صورت جداگانه، خصوصیات خاصی دارند.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

مزایای انواع مختلف کابینت ‌های انزو

  • رنگ سفید و براق انزو سبب بزرگ‌تر نشان‌داده‌شدن آشپزخانه می‌شود.
  • ضخامت بالای این نوع کابینت در قسمت درب‌ها سبب شده که افراد بتوانند روی آن‌ها کنده‌کاری‌های زیبا و با‌شکوه خلق کنند.
  • یکی از عوامل تاثیر‌گذار در خارق‌العاده‌بودن این کابینت کار‌شدن سی‌ان‌سی در لبه‌های آن است.
  • با داشتن کابینت انزو، شکوه و جلوه خاص آشپزخانه خود را مدیون براقیت و درخشش بالای آن هستید.
  • این بخش زیبا از آشپزخانه علاوه‌بر زیبایی، به دلیل قطر زیاد درب‌ها دارای استحکام بالایی هم هست.
  • مقاومت انزو تنها به علت قطر زیاد درب‌ها نبوده و از جهت دیگر هم بسیار مقاوم است؛ این کابینت، به‌خصوص جنس پلی‌اورتان آن در برابر حرارت بالا هم از خود مقاومت زیادی نشان می‌دهد.
  • این وسیله حیاتی در آشپزخانه با این‌که ضخامت بالایی دارد اما به دلیل جنس ورق ام‌دی‌اف آن بسیار سبک طراحی شده است.
  • چنانچه یک کابینت‌ساز در هنگام ساخت کابینت آشپزخانه انزو استاندارد‌های لازم را رعایت کرده باشد، این کابینت برای‌تان حتی تا 20 سال هم ماندگاری خواهد داشت.
  • اگر رنگ انزو شما از جنس پولیش باشد، در برابر رطوبت و آب مقاومت زیادی را از خود نشان می‌دهد. در این صورت آب و رطوبت به مغزی کابینت‌تان نفوذ نخواهد کرد.

مزایا و معایب کابینت انزو

ایرادات و معایب کابینت ‌های انزو

  • بیشترین عیوب کابینت‌های انزو مربوط به بخش کابینت ممبران آن است.
  • اگر دوست دارید که حکاکی‌های روی درب کابینت‌تان بسیار زیاد و ظریف باشد، باید این موضوع را هم در‌ نظر بگیرید که هر‌ چقدر این حکاکی‌ها ظریف‌تر باشند، روکش کابینت توانایی پوشش عمیق آن‌ها را نداشته و در‌ نهایت ممکن است مغزی کابینت زود‌تر خراب شود. برای جلوگیری از دچار‌شدن به این مشکل در کابینت انزو توصیه می‌شود، طرح‌های ساده‌تری را انتخاب کنید.
  • اگر کابینت شما خراب شده باشد و قصد تعمیر آن را داشته باشید، لازم است بدانید که یافتن کابینت با همان رنگ و طرح کار بسیار دشواری است.
  • پس از طی‌ کردن مراحل اولیه انتخاب نوع کابینت و طرح مناسب روی انزو نوبت این است که یک کابینت‌ساز حرفه‌ای و خبره را برگزینید. کیفیت و جلوه کابینت شما ارتباط مستقیمی با مهارت سازنده کابینت دارد. برای انجام این کار باید هزینه بیشتری را بپردازید.
  • به دلیل وجود بخشی از خاصیت‌های کابینت های‌گلاس در کابینت انزو، این شیء بسیار حساس بوده و اگر اشیاء تیز و برنده به آن برخورد کنند، خط‌و‌خش زیادی می‌گیرد.
  • قیمت انزو در مقایسه با انواع دیگر مدل‌ها و جنس‌های کابینت بسیار بالا است.

کابینت انزو پولیشی

کابینت انزو در چند مدل وجود دارد؟

مدل‌های معمول و رایج در 2 دسته های‌گلاس و پولیشی قرار می‌گیرند. هر‌کدام از این دو نوع دارای ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی هستند که در آن‌ها تمایز ایجاد می‌کند:

  • مدل های‌گلاس

از آن‌جایی که در بخش‌های قبل گفتیم کابینت انزو در ایران از ترکیب 2 نوع کابینت ممبران و های‌گلاس به‌وجود می‌آید، در اینجا لازم به ذکر است که برای ساخت انزو در مدل های‌گلاس آن، از مواد های‌گلاس بیشتری نسبت به ممبران به کار می‌رود. انزو در این مدل در‌ واقع همان مغزی MDF را دارا بوده اما با این تفاوت که در روکش آن از پلاکسی گلاس بیشتری استفاده می‌شود.

مهم‌ترین خصوصیت کابینت های‌گلاس انزو در براقیت و زیبایی خیره‌کننده آن است. برای داشتن کابینت انزو رنگی می‌توانید این مدل را انتخاب کنید؛ چراکه این نوع کابینت به‌تنهایی تنوع رنگی بالایی نداشته و رنگ سفید خالص آن قالب است. در‌ صورت انتخاب های‌گلاس برای کابینت خود باید خش‌پذیری بالای آن را هم در‌نظر بگیرید.

  • کابینت انزو پولیشی

برای ساخت کابینت انزو معمولی و رایج، از روکش وکیوم استفاده می‌شود؛ این در حالی است که برای انزو پولیشی یک لایه رنگ پولیشی روی آن قرار می‌گیرد. ویژگی بارز و در دیدرس این نوع پوشش روی کابینت این است که اجازه نمی‌دهد هیچ‌گونه خش روی آن ظاهر شود. پولیش در‌ واقع ماده‌ای مایع است که معمولاً به‌شکل اسپری مورد استفاده قرار می‌گیرد اما نوع خمیری آن هم در برخی مواقع کارایی دارد.

برخی افراد گمان می‌کنند با داشتن کابینت انزو پولیشی دیگر آن براقیت و درخشندگی روی کابینت را نخواهند داشت؛ اما این ذهنیت غلط است. درست است که انزو پولیشی آن براقیت کابینت های‌گلاس را ندارد، اما این‌گونه هم نیست که هیچ براقیتی نداشته باشد. پولیش روی چوب کابینت از فرسوده و اکسید‌شدن آن به‌خوبی جلوگیری می‌کند. کارایی پولیش به این شکل است که همانند سنباده عمل می‌کند.

نمونه کار کابینت انزو

رنگ های گوناگون کابینت آشپزخانه انزو

یکی از مواردی که در جذابیت کابینت آشپزخانه انزو اهمیت داشته و در اصل مرحله نهایی آن محسوب می‌شود، رنگ‌ زدن کابینت است. معمولاً افراد کمی از کابینت‌های پیش‌ساخته و آماده استفاده می‌کنند؛ در این صورت فرد نمی‌تواند تشخیص دهد که نوع رنگ زده‌شده روی کابینت چه نوع رنگ است و ممکن است که فروشنده به خریدار اطلاعات غلط بدهد. هر نوع از رنگ‌های مخصوص انزو دارای میزان مرغوبیت و کیفیت نسبی هستند که در ادامه هر‌ کدام را نام می‌بریم.

  • رنگ پولیشی کابینت انزو

حالت پولیشی انزو در دسته مدل کابینت هم قرار داشت. این رنگ آن‌قدر از کیفیت بالایی برخوردار است که در برابر ضربه و تیزی مقاومت بالایی دارد. در میان رنگ‌های کابینت، لقب گران‌قیمت‌ترین رنگ برازنده رنگ پولیشی است. دلیل اصلی این قیمت بالا شفافیت و درخشندگی مجذوب‌کننده رنگ پولیشی روی کابینت است. این رنگ در دسته محبوب‌ترین رنگ‌های کابینت قرار داشته و افراد زیادی خواهان استفاده از آن برای کابینت‌های خود هستند.

  • رنگ پلی‌اورتان

این رنگ مخصوص کابینت انزو از نظر کیفیت و مرغوبیت در درجه‌ای پایین‌تر از رنگ پولیشی قرار می‌گیرد. بخش مثبت رنگ پلی‌اورتان مربوط به مقاومت آن در برابر نور و رطوبت است. از آن‌جایی که این رنگ از کیفیت پایین‌تری برخوردار است، این موضوع که قیمت کمتری هم داشته باشد بسیار عادی است. این رنگ در مقایسه با رنگ پولیشی از میزان براقیت پایین‌تری برخوردار بوده و در‌ واقع گفته می‌شود که کدر است.

  • رنگ پلی‌استر

این رنگ در میان رنگ‌های مخصوص انزو کیفیت بسیار پایینی داشته و از همین جهت است که قیمت کمی هم دارد. کابینت انزو با داشتن رنگ اپوکسی به مرور زمان و تحت‌تاثیر رطوبت و نور خورشید تغییر رنگ داده، کدر شده و مغز آن از‌ بین می‌رود. در‌واقع، پلی‌استر رنگ خاصی از خود نداشته و معمولاً به‌عنوان جلا‌دهنده چوب مورد استفاده واقع می‌شود.

قیمت کابینتهای انزو

کابینت انزو چگونه ساخته می‌شود؟

کابینت‌ساز‌ها برای ساخت انزو ابتدا نیاز به چوب ام‌دی‌اف دارند. گفته می‌شود که نحوه ساخت این کابینت همچون ساخت کابینت ممبران است. در بخش‌های قبل توضیح دادیم که ضخامت مناسب برای کابینت انزو 25 میلی‌متر است؛ دلیل اصلی این ضخامت بالا در این سبک از کابینت این است که بتوان روی آن حکاکی‌هایی با عمق زیاد انجام داد. مشخصه اصلی انزو همین حکاکی‌های ظریف و فکر‌شده است که توسط دستگاه سی‌ان‌سی روی ام‌دی‌اف اجرا می‌شود.

‌اولین مرحله در ساخت هر کابینتی اندازه‌گیری محل مورد‌نظر است. در وهله بعد چوب MDF که قرار است در ساخت کابینت انزو به کار رود برش خورده و اندازه دقیق آن برای ساخت آماده می‌شود. پس از به سرانجام‌ رسیدن این مرحله لازم است که سوراخ‌هایی روی کابینت‌ها برای وصل‌کردن درب‌ها ایجاد شوند. با آماده‌شدن جای درب‌های کابینت، نوبت این است که درب‌ها زیر دستگاه سی‌ان‌سی قرار گرفته و به طرح دلخواه مشتری حکاکی شوند. تا این مرحله از کار، کابینت‌ها هنوز به‌عنوان کابینت خام شناخته می‌شوند.

آخرین مرحله از ساخت انزو مربوط به رنگ و جلای روی کار می‌شود. رنگ‌ زدن کابینت باید در محیطی ایزوله انجام شده و به آن فرصت داده شود تا به‌خوبی خشک گردد. کیفیت اصلی کابینت در طول ساخت و کیفیت نهایی آن در هنگام رنگ‌ زدن و نوع رنگ آن مشخص می‌شود. هرچه کیفیت رنگ مصرفی برای روکش کابینت بیشتر باشد، کار نهایی با جلوه و شکوه خاص‌تری خود را در آشپزخانه نشان می‌دهد.

قیمت کابینتهای انزو

چگونگی محاسبه قیمت کابینت‌های انزو

این‌که کابینت انزو در مقایسه با کابینت‌های دیگر که به چوب MDF ساخته می‌شوند از قیمت بالا‌تری برخوردار است جای تعجب ندارد؛ دلیل این قیمت بالا هم کاملاً مشخص است؛ قطر زیاد چوب. اگر قرار بر مقایسه انزو با کابینت‌های دیگر در همان سایز باشد، باید برای انزو هزینه بیشتری را پرداخت کنید؛ چراکه وزن چوب آن بیشتر شده و شما باید بر حسب وزن آن هم پول پرداخت کنید. اگر قصد دارید روی کابینت خود را بسیار ظریف و پیچیده حکاکی کنید هم لازم است که هزینه بیشتری بابت این کار بپردازید.

عوامل زیادی در قیمت نهایی کابینت‌های انزو نقش دارند که یکی از آن‌ها را رنگ مورد‌نظر مشتری تشکیل می‌دهد. وقتی مشتری بخواهد از رنگ پولیشی برای روکش و رنگ کابینت خود استفاده کند، قطعاً باید فکری برای هزینه بیشتر آن هم بکند. عامل اصلی تعیین‌کننده قیمت انزو یا هر نوع کابینت دیگر اندازه ارتفاع، طول و عرض آن‌ها است. محاسبه قیمت این وسیله کاربردی و ضروری در آشپزخانه بر اساس استاندارد‌هایی تعیین‌شده انجام می‌شود.

می‌توان به‌صورت حدودی گفت لازم است برای داشتن هر متر مربع از کابیت انزو پولیشی باید 1.5 تا 2 میلیون تومان هزینه کنید.

enzo cupboards

سوال ‌های رایج

  1. آیا امکان زدن رنگ مات روی کابینت انزو وجود دارد؟
    چنانچه دوست ندارید رنگ براق را روی کابینت‌های خود ببینید اما دل‌تان می‌خواهد که حکاکی‌های آن را داشته باشد، می‌توانید از رنگ مات برای کابینت انزو خود استفاده کنید.
  1. تفاوت کابینت انزو با کابینت ممبران در چیست؟
    در کابینت ممبران یک لایه پلاستیکی روی ام‌دی‌اف به‌صورت وکیوم‌شده قرار می‌گیرد؛ این در صورتی است که در ساخت کابینت انزو این لایه وجود نداشته و رنگ روی چوب قرار می‌گیرد.
  1. متریال اصلی کابینت چیست؟
    متریال اصلی این کابینت، MDF است.

در نتیجه

کابینت انزو یکی از چندین کابینتی است که با ام‌دی‌اف ساخته می‌شود. تفاوت‌های موجود در این سبک از کابینت توانسته آن را بسیار خاص و با‌شکوه نشان دهد و جای خود را در دل بسیاری از افراد محکم کند. این سبک از کابینت هم مانند هر نوع کابینت دیگر علاوه‌بر مزایا و ویژگی‌های مطلوب دارای معایب و ایراد‌هایی هم هست که نباید آن‌ها را نادیده گرفت. چنانچه قصد خرید این نوع کابینت را دارید باید بدانید که عوامل زیادی در کیفیت و همچنین قیمت نهایی آن موثر‌اند.

رنگ اصلی کابینت انزو سفید و براق بوده که همین موضوع سبب محبوبیت آن شده است. اگر شما هم یکی از طرفداران سبک کلاسیک و نئو‌کلاسیک هستید، انتخاب و خرید این کابینت برای‌تان مناسب است.

3.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا