نکات آیورودا برای پوستی درخشان ( طب سنتی هندی)

زیبایی و سلامتپوست

اگر شما هم به دنبال یک راهکار برای مراقبت هرچه بهتر از پوست خود می‌گردید، زمان آن رسیده که با آیورودا آشنا شوید. آیورودا یک علم باستانی است که سرمنشا آن به هندوستان باز می‌گردد. طب سنتی آیورودا نه تنها یک راهکار درمانی بلکه یک سبک زندگی است که شما با استفاده از آن علاوه بر زیبایی بخشیدن به پوست خود، عادات روزمره‌تان را نیز تغییر خواهید داد. شما با استفاده از آموزه‌هایی که آیورودا در اختیار شما قرار خواهد داد می‌توانید در زمانی کوتاه به پوستی درخشان و شاداب دست پیدا کنید. به همین منظور در این مقاله از مجله آچاره با مرور نکات آیورودا برای پوستی درخشان به شما در این راستا کمک خواهیم کرد.

1. آیورودا چیست؟

همان‌طور که اشاره کردیم آیورودا یک طب سنتی هندی است که قرن‌ها ساکنین این منطقه با استفاده از تعلیمات آن، از بدن و پوست خود مراقبت می‌کردند. در این علم باستانی که ریشه در طبیعت دارد، طبع انسان‌ها به 3 دسته تقسیم می‌شود و هرکدام از این دسته‌ها باید برای مراقبت از پوست خود از روش‌های تقریبا متفاوتی استفاده کنند. این دسته‌بندی‌ها که براساس عناصر اصلی طبیعت تشکیل شده‌اند، عبارتند از:

باد (Vata)

پوست این افراد به دلیل ذخایر چربی کمتر به رطوبت بیشتری نیاز دارد و در بیشتر اوقات این پوست خشک برای آن‌ها آزاردهنده است.

آتش (Pitta)

برخلاف دسته قبلی، پوست این افراد در بیشتر مواقع چرب است و این چربی، پوست آن‌ها را در برابر آکنه آسیب‌پذیر می‌کند.

آیورودا

خاک (Kapha)

این دسته نیز دارای پوستی چرب و سرد هستند که به سادگی بر روی آن جوش سرسفید و … تشکیل می‌شود. این افراد تا حد ممکن نباید از ماسک‌های بسیار چرب استفاده کنند تا به مرور زمان به پوست آن‌ها آسیب وارد نشود.

شاید بپرسید که طب سنتی آیورودا چه آموزه‌هایی را در اختیار ما می‌گذارد؟ ما می‌توانیم آموزه‌های آیورودا را به 2 دسته تقسیم کنیم که یک دسته بر روی سبک زندگی و دیگری صرفا بر روی زیبایی پوست شما تمرکز دارد که در ادامه به مرور آن‌ها خواهیم پرداخت. البته فراموش نکنید که هدف نهایی همه این تعالیم، ارتقا سلامتی و زیبایی شماست! با ما همراه باشید.

2. تعالیم آیورودا برای سبک زندگی شما

زود بخوابید و زود بیدار شوید.

فارغ از فوایدی که انجام این کار برای سلامتی جسم و روح شما دارد، عدم رعایت این نکته به پوست شما آسیب وارد خواهد کرد. دیر خوابیدن و یا کم خوابیدن، التهابات پوستی را تشدید کرده و باعث وخیم‌تر شدن مشکلات پوستی شما می‌شود. ضرر دیگری که خواب نامناسب برای شما به همراه خواهد داشت، ایجاد اختلال در روند آب‌رسانی به پوست شماست که نتیجه آن خشک و آسیب‌پذیرتر شدن این قسمت است. شما با رعایت این نکته از پیری زودرس پوست خود جلوگیری کرده و حس طراوت را به خود هدیه می‌دهید.

غذاهای ناسازگار را ترکیب نکنید.

با این که غذا در فرهنگ هندی یک دارو است اما ترکیب کردن چند غذای ناسازگار با یکدیگر، آن را برای شما به سم تبدیل خواهد کرد. در ادامه از برخی از این ترکیبات نام می‌بریم.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

شیر و میوه

این ترکیب طرفداران خاص خود را دارد ولی برای سلامتی و شادابی پوست شما مضر است. میوه‌ها در مدت زمان کوتاهی هضم می‌شوند اما این قاعده شامل حال شیر نشده و بدن برای هضم آن به زمان بیشتری نیاز دارد. این عدم تطابق باعث اسیدیته شدن شیر در معده شما شده که به منسجم شدن آن می‌انجامد.

شیر و گوشت

گوشت حیوانات برخلاف شیر طبعی گرم دارد و شما با خوردن این دو در کنار هم (حتی دسر)، کانال‌های حیاتی بدن خود را مسدود خواهید کرد.

نوشیدنی سر بعد از غذا

این قاعده صرف شامل نوشیدنی‌ها نشده و شما در این شرایط باید از مصرف اقلامی مانند بستنی و یا ماست سرد نیز صرف‌نظر کنید. مصرف نوشیدنی‌های خنک بعد از غذا، روند هضم را مختل کرده و به معده شما آسیب وارد می‌کند.

روغن  و عسل

با خوردن روغن بدن شما خنک می‌شود ولی اگر بلافاصله شما از عسل استفاده کنید، گرمی آن باعث ایجاد تضاد در بدن و معده شما خواهد شد.

ayurvedic-beauty-tips

چای بنوشید.

مصرف آب و دمنوش طبیعی به شاداب نگه داشتن بدن شما کمک شایان‌توجهی می‌کند. به این منظور شما می‌توانید از گیاهانی مثل بابونه، زنجبیل و یا لیمو استفاده کنید. با رعایت این نکته سیستم گوارشی شما تقویت شده که یکی از نتایج آن شادابی پوستتان خواهد بود.

سبزیجات آب‌دار استفاده کنید.

این نوع سبزیجات به دلیل هضم بسیار ساده همانند یک پاک‌کننده هستند که در طب سنتی آیورودا به آن‌ها احترام گذاشته می‌شود. سبزیجاتی از قبیل کاهو، هویج، تربچه، خیار، رازیانه و … به شما در جهت داستن پوستی درخشان و شاداب کمک خواهند کرد. بنابراین سعی کنید با ترکیب این سبزیجات (خام و پخته)، آن‌ها را به صورت روزانه مصرف کنید. رعایت این نکته علاوه بر موارد ذکرشده، با تنظیم گردش خون به شما در راستای داشتن یک قلب و ریه سالم نیز کمک خواهد کرد.

ورزش را فراموش نکنید.

ورزش روزانه علاوه بر کمک به سلامتی قلب و ریه‌های شما، به داشتن پوستی درخشان و شاداب نیز کمک خواهد کرد. فراموش نکنید که ورزش با تقویت گردش خون به افزایش متابولیسم پوست شما کمک خواهد کرد.

تمرین تنفسی کنید.

استرس روانی آسیب‌های به مراتب بزرگتری نسبت به استرس فیزیکی برای شما به همراه دارد و شما با انجام تمرین‌های تنفسی می‌توانید این استرس را به طور قابل‌توجهی کاهش دهید. هر روز قبل از خواب لحظه‌ای بنشینید و به آرامی نفس بکشید. هوا را داخل داده و شکم خود را از هوا پر کنید. سپس هوا را آزاد کرده و این روند را تکرار کنید. با انجام روزانه این تمرین به مدت 20 دقیقه، شما آرامش را به خود هدیه خواهید داد. برای حصول نتیجه بهتر پیشنهاد می‌کنیم ورزش در خانه برای خانم ها ،10 حرکت برای تناسب اندام و لاغری + تصاویر آموزشی را مطالعه کنید.

ورزش و آیورودا

مدیتیشن را فراموش نکنید.

شاید بپرسید که مدیتیشن چه کمکی به پوست می‌کند؟ مدیتیشن باعث آرامش ذهن شما شده که نتیجه آن ایجاد حس مثبت در بدن شماست. این انرژی مثبت با رسیدن به سلول‌ها، آن‌ها را از انرژی‌های حیاتی پر کرده و و علاوه بر کاهش استرس، شادابی را به پوست شما بازمی‌گرداند.

مطالعه بیشتر: چرا ورزش یوگا، زندگی ها را تغییر می دهد؟

پوست خود را مرطوب نگه دارید.

شما علاوه بر مصرف منظم مایعاتی مثل آب، باید با استفاده از روغن‌های طبیعی پوست خود را مرطوب نگه دارید. ماساژ با روغن‌های طبیعی که در آیورودا که به آن آبیانگا گفته می‌شود، علاوه بر شل کردن عضلات و بافت‌های پوست شما، به گردش خودن نیز کمک خواهد کرد. این روند خشکی پوست را کاهش داده و آن را باطراوت می‌کند. بنابراین هر روز قبل از خواب با استفاده از روغن‌های طبیعی پوست خود را ماساژ داده و سپس با آرامش خیال بخوابید.

مغزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

شاید تصور کنید که مغزیجات مختص پرندگان است اما چربی‌های طبیعی موجود در دانه‌ها و مغزها، برای سیستم عروقی و پوست شما بسیار مفید است. مغزیجاتی مثل بادام، پسته، تخمه آفتابگردان و … حاوی امگا 3 و فیبر هستند که می‌توانند نقش بسزایی را در درخشانی پوست شما ایفا کنند.

تغذیه در طب آیورودا

مصرف قند و نمک را کاهش دهید.

مصرف افراطی هر کدام از این موارد برای سلامتی شما بسیار خطرناک است و با آسیب زدن به سیستم عروقی، شما را با مشکل مواجه خواهند کرد. همچنین مصرف زیاد قند و نمک، احتمال بروز واکنش‌های آلرژیک را نیز افزایش خواهد داد بنابراین با کاهش مصرف آن‌ها، پوستی شاداب و باطراوت داشته باشید.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

از نور خورشید بیش از حد دوری کنید.

شما باید به صورت روزانه برای دریافت ویتامین D کمی زیر نور آفتاب قرار بگیرید اما زیاده‌روی در آن به پوست شما آسیب جدی وارد خواهد کرد. اشعه ماوراء بنفش موجود در نور خورشید، باعث ایجاد هایپرپیگمانتاسیون و ایجاد چین و چروک در پوست شما خواهد شد. در این شرایط سعی کنید که تا حد ممکن پوست خود را پوشانده و از آن دربرابر این اشعه‌های مضر محافظت کنید.

تعالیم آیورودا برای نگهداری و حفاظت از پوست شما

3. تعالیم آیورودا برای نگهداری و حفاظت از پوست شما

درس اصلی این علم باستانی، توقف استفاده از مواد شیمیایی برای نگهداری از پوست بوده و آیورودا شما را به استفاده از مواد طبیعی در این راستا تشویق می‌کند. در ادامه به برخی از روش‌های مراقبت پوستی آیورودا اشاره خواهیم کرد که شما با استفاده از آن‌ها به پوستی درخشان دست پیدا خواهید کرد.

پرتقال برای تقویت پوست شما

از آنجایی که پرتقال حاوی مقادیر زیادی ویتامین C و آنتی اکسیدان است، به پوست شما برای شفاف‌تر و درخشان‌تر شدن کمک شگرفی خواهد کرد. این ماسک برای پوست‌های چرب بسیار مناسب بوده و از ایجاد آکنه در این ناحیه جلوگیری می‌کند.

مواد موردنیاز:

  • یک قاشق غذاخوری پودر پوست پرتقال (قاشق غذاخوری=10 میلی‌لیتر)
  • یک قاشق غذاخوری ماست

طرز استفاده:

  1. پوست پرتقال را در زیر نور خورشید خشک و سپس پودر کنید.
  2. پودر پوست پرتقال را با ماست ترکیب کنید.
  3. مواد ترکیبی را با استفاده از یک قلمو در تمام نواحی پوست خود پخش کنید.
  4. 20 دقیقه منتظر بمانید و سپس با آب آن را بشویید.

چوب صندل و زردچوبه برای کنترل آکنه

این ماسک به دلیل خواص ضدباکتریایی چوب صندل و زردچوبه، در فرهنگ آیورودا مورد احترام است. ترکیب این دو ماده باکتری‌های مولد آکنه را از بین برده و با سفت کردن منافذ پوست، از ایجاد التهاب در آن جلوگیری می‌کند.

مواد موردنیاز:

  • یک قاشق غذاخوری پودر چوب صندل
  • نصف قاشق غذاخوری زردچوبه
  • 2 تا 3 قاشق غذاخوری عسل (بسته به غلظت تنظیم کنید)

طرز استفاده:

  1. مواد را در یک کاسه با یکدیگر ترکیب کنید.
  2. مواد را هم بزنید تا به حالت خمیری دربیاید.
  3. آن را روی پوستتان اعمال کنید و منتظر بمانید تا کاملا خشک شود.
  4. مواد را با استفاده از آب سرد بشویید.

سیب‌زمینی خام برای رنگدانه‌های پوست

سیب‌زمینی به دلیل نشاسته موجود در آن خاصیت سفیدکنندگی داشته و برای از بین بردن لکه‌های تیره و … بسیار مفید است. همچنین آنزیم‌های سیب‌زمینی خام از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند.

مواد موردنیاز:

  • 1 عدد سیب‌زمینی
  • یک تکه پنبه

طرز استفاده:

  1. سیب‌زمینی را رنده کنید و سپس آب آن را بگیرید.
  2. پنبه را به آب سیب‌زمینی آغشته کرده و آن را روی پوست خود بمالید.
  3. در همین حالت خوابیده و مواد را تا صبح بر روی پوست خود نگه دارید.
  4. پس از بیدار شدن صورت خود را با آب ملایم بشویید.

مطالعه بیشتر:فرمول مفید ماسک سیب‌ زمینی

شنبلیله برای چین و چروک پوست

این ماده حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی حیاتی است و بر روی بسیاری از آسیب‌های پوستی همانند چین و چروک تاثیر مثبت می‌گذارد. در این راستا شما می‌توانید هم از برگ شنبلیله و هم از دانه آن استفاده کنید تا نتیجه آن را در مدت زمان کوتاهی در پوست خود مشاهده کنید.

مواد موردنیاز:

  • یک قاشق غذاخوری دانه شنبلیله (یک مشت برگ شنبلیله)

طرز استفاده:

  1. اگر از برگ شنبلیله استفاده می‌کنید؛ آن را آسیاب کنید تا حالتی خمیری پیدا کند.
  2. سپس آن را به صورت یک لایه نازک خمیر یکنواخت بر روی پوست خود بمالید.
  3. در قدم بعد 30 دقیقه منتظر بمانید.
  4. با استفاده از آب ولرم پوست خود را تمیز کنید.

اگر از دانه شنبلیله استفاده می‌کنید؛ آن را در آب بجوشانید.

  1. سپس با یک تکه پنبه این آب را به پوست خود بزنید.
  2. حالا 1 ساعت صبر کنید.
  3. در نهایت پوست خود را با آب ولرم تمیز کنید.

ماساژ روغن گاو برای جلوگیری از پیری زودرس

روغن خالص گاوی روند هضم را تسریع بخشیده و سموم بدن شما را دفع می‌کند. البته این تنها مزایای این روغن نیست. زمانی که این روغن را به پوست خود می‌زنید، تولید کلاژن پوست افزایش یافته و به دلیل مرطوب کردن پوست، خواص ضدپیری از خود برجای خواهد گذاشت.

مواد موردنیاز:

  • نصف قاشق چای‌خوری روغن خالص گاو
  • چند قطره آب

طرز استفاده:

  1. آب و روغن را ترکیب کنید.
  2. این ترکیب را به مدت 10 دقیقه و به صورت دورانی بر روس پوست خود ماساژ دهید.
  3. 30 دقیقه صبر کنید تا پوست این مواد را کاملا جذب کند. (در صورت علاقه بگذارید یک شب تا صبح روی پوست شما بماند)
  4. با استفاده از یک شوینده بسیار ملایم پوست خود را پاک کنید.

برگ‌های Tulsi برای درخشندگی سریع پوست

این گیاه شگفت‌انگیز جایگاه بسیار ویژه‌ای در درمان آیورودا برای پوست دارد و تاثیرات آن با هیچ ماسکی قابل مقایسه نیست. عصاره Tulsi با مقابله در برابر بیماری‌های رایج پوستی، به طراوت و درخشندگی پوست شما کمک قابل‌توجهی خواهد کرد.

مواد موردنیاز:

  • یک مشت برگ Tulsi (می‌توانید از ریحان ساده استفاده کنید)
  • یک قاشق غذاخوری شیر خام

طرز استفاده:

  1. برگ‌های Tulsi را آسیاب کنید تا حالتی خمیری پیدا کند.
  2. شیر را به خمیر اضافه کرده و هم بزنید.
  3. این ترکیب را روی پوست خود بمالید و 20 دقیقه صبر کنید.
  4. با استفاده از آب سرد پوستتان را تمیز کنید.

آرد نخود برای لکه‌های تیره

یکی از ملزومات یک آشپزخانه هندی، آرد نخودچی است. این آرد دارای خواص پاک‌کنندگی و ضدمیکروبی بوده و تاثیری شگفت‌انگیز بر روی پوست می‌گذارد. استفاده از این ماده برای از بین بردن لکه‌های تیره، بهترین گزینه پیش روی شماست.

مواد موردنیاز:

  • 2 قاشق غذاخوری آرد نخودچی
  • نصف قاشق چای‌خوری آب لیموی رقیق شده
  • 1 قاشق چای‌خوری شیر ( می‌توانید از ماست یا خامه شیر استفاده کنید)

طرز استفاده:

  • هشدار: از چشم‌های خود محافظت کنید.
  1. مواد را در یک ظرف کاملا با یکدیگر مخلوط کنید.
  2. این ترکیب را روی پوست خود به صورت یکنواخت اعمال کنید.
  3. منتظر بمانید تا مواد کاملا خشک شود.
  4. صورتتان را با آب ولرم بشویید.

بابونه و خاک رنگ‌بر، تقویت‌کننده پوست

بابونه به دلیل خواص ضدالتهابی آن، زمانی که با خاک رنگ‌بر (fuller’s earth) ترکیب شود، منافذ موجود بر روی پوست شما را سفت کرده و از ایجاد جوش بر روی آن جلوگیری می‌کند. از دیگر اثرات این ترکیب می‌توانیم به ایجاد شفافیت و درخشندگی بیشتر در پوست شما اشاره کنیم.

مواد موردنیاز:

  • 1 استکان چای بابونه (کاملا دم کنید)
  • 1 قاشق غذاخوری خاک رنگ‌بر (fuller’s earth)
  • 1 قاسق چای‌خوری عسل

طرز استفاده:

  1. مواد را با یکدیگر مخلوط کرده و هم بزنید تا حالت خمیری پیدا کند.
  2. مواد را به صورت یکنواخت روی پوست خود پخش کنید.
  3. تا خشک شدن این ترکیب صبر کنید.
  4. در نهایت پوست خود را با استفاده از آب ولرم تمیز کنید.

نکات آیورودا برای پوستی درخشان (طب سنتی هندی) - بابونه

چوب صندل و ماست برای پاک‌سازی پوست و مرطوب‌کنندگی

یکی از رایج‌ترین عناصر در آیورودا برای درخشندگی پوست، چوب صندل است. این عنصر با تمیز کردن پوست، میکروب‌ها و باکتری‌ها را از بین برده و ظاهر پوست شما را درخشنده‌تر می‌کند. ماست نیز علاوه بر خاصیت مرطوب‌کنندگی، لکه‌ها و چربی‌های اضافه پوست شما را کاهش خواهد داد.

مواد موردنیاز:

  • 1 قاشق چای‌خوری پودر چوب صندل سفید
  • نصف قاشق چای‌خوری شیر
  • نصف قاشق چای‌خوری ماست
  • نصف قاشق چای‌خوری زردچوبه

طرز استفاده:

  1. مواد را ترکیب کرده و تا خمیری شدن آن‌ها هم بزنید.
  2. با استفاده از یک قلمو مواد را روی پوست خود به صورت یکنواخت پخش کنید.
  3. 20 دقیقه صبر کنید تا این مواد خشک شوند.
  4. با آب سرد پوستتان را بشویید.

زعفران و آلوئه ورا برای پوستی درخشان

زعفران یکی از گران‌ترین ادویه‌های دنیاست که پوست شما را درخشان و بدون لکه نگه خواهد داشت. آلوئه ورا نیز با کاهش التهابات پوستی، این ناحیه از بدن شما را تسکین خواهد داد.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

مواد موردنیاز:

  • 1 قاشق چای‌خوری سرخالی زعفران
  • 1 قاشق چای‌خوری شیر
  • 1 قاشق چای‌خوری ژل آلوئه ورا

طرز استفاده:

  1. زعفران را درون شیر بریزید و به آن یک روز زمان دهید.
  2. این ترکیب را در روز بعد با ژل آلوئه ورا مخلوط کنید.
  3. این مواد را روی پوست خود پخش کرده و 30 دقیقه منتظر بمانید.
  4. پوست خود را با آب سرد بشویید.

نکات آیورودا برای پوستی درخشان (طب سنتی هندی)

در این مقاله از مجله آچاره تلاش کردیم تا تمامی نکات آیورودا برای پوستی درخشان (طب سنتی هندی) را مرور کرده و اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهیم. شما با رعایت نکاتی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم می‌توانید علاوه بر افزایش سلامتی بدن، پوستی درخشان را به خود هدیه دهید. فراموش نکنید که بخش نظرات پل ارتباطی آچاره و شماست و کارشناسان آچاره از شنیدن نظرات و سوالات شما خوشحال خواهند شد. از این که تا انتها با ما همراه بودید، سپاس‌گزاریم.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا