علت بوی بد بخاری گازی و نحوه رفع آن

سرمایش و گرمایشبخاری گازیگرمایش

گاهی اوقات وقتی بخاری گازی را روشن می‌کنید، بوی بدی از آن استشمام می‌کنید. در بعضی از مواقع نیز ممکن است روشن نشدن بخاری یا خاموش شدن آن با این بوی بد در ارتباط باشد.

برای تشخیص علت بوی بد بخاری گازی، دانستن نوع و مدل بخاری و با دودکش یا بی‌دودکش بودن آن، می‌تواند مؤثر باشد و به شما کمک کند. در ادامه این مقاله دلایل بروز بوی بد بخاری گازی و تعمیر بخاری گازی را بررسی خواهیم کرد.

نکات کلیدی

بوی بد بخاری گازی دلایل مختلفی شامل: نو بودن دستگاه، دلیل سوختن گردوغبار، کثیفی فیلتر ورودی، نشتی گاز از شلنگ و مبدل حرارتی بخاری، شکسته شدن یا عدم وجود شیشه بخاری، خراب بودن محفظه احتراق بخاری، مسدود شدن سوراخ‌های مشعل بخاری علت بوی بد بخاری گازی بدون دودکش دارد. رفع بوی گاز بخاری هر کدام از دلایل در متن بیان شده است.

1. نو بودن دستگاه، علت بوی بد بخاری گازی

یکی از معمول‌ترین علل بد بو بودن بخاری گازی، نو و تازه بودن آن است. اگر بخاری شما تازه است و زمانی که آن را روشن می‌کنید، بویی شبیه به بوی سوختن پلاستیک از آن استشمام می‌کنید، نگران نباشید! این موضوع کاملاً طبیعی است.

در این شرایط علت بو، سوختن رنگ و موادی است که در زمان ساخت بخاری مورد استفاده قرار گرفته‌اند و زمانی که این مواد روی شعله می‌ریزند، بوی بدی ایجاد می‌کنند. بعد از این که بخاری برای مدت کوتاهی روشن باشد و کار کند، یا در واقع بخاری آب‌بندی شود، این مشکل نیز برطرف خواهد شد.نو بودن دستگاه

2. بوی بد بخاری گازی به دلیل سوختن گردوغبار

مورد دیگری که می‌تواند علت بوی بد بخاری گازی  باشد، سوختن گرد و غبار بخاری است. معمولاً زمانی که فصل سرما از راه می‌رسد و بخاری‌ها را از انباری بیرون می‌آورید و وصل می‌کنید، بعد از روشن کردن آن بوی بدی از بخاری پخش می‌شود.

این حالت نیز همانند دلیل قبلی، بعد از این که بخاری مدتی کار کند، از بین خواهد رفت. در صورتی که بعد از مدتی مشکل برطرف نشد، شما باید دلایل دیگر را برای رفع بوی بد بخاری گازی بررسی کنید. در این موارد می‌توان اقدام به تمیز کردن بخاری برقی و گازی نمود.

3. کثیفی فیلتر ورودی علت بوی بد بخاری گازی

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند علت بوی بد بخاری گازی باشد، کثیف بودن یا گرفتگی فیلتر بخاری است. زمانی که فیلتر بخاری کثیف باشد، نمی‌تواند به‌درستی به وظیفه خود عمل کند. در نتیجه فیلتر بخاری در این شرایط نمی‌تواند گرد و غبار را به خود جذب کند و این آلودگی‌ها وارد بخاری می‌شوند.

زمانی که بخاری روشن می‌شود، این گرد و غبار می‌سوزد و بوی بدی ایجاد می‌کند. در این حالت هم بوی بد بخاری، بعد از این که بخاری کمی کار کند، از بین خواهد رفت. برای این که این مشکل برای شما پیش نیاید، قبل از این که بخاری را نصب و راه‌اندازی کنید، نسبت به تمیز کردن فیلتر آن اقدام کنید تا به رفع بوی بد بخاری گازی کمک شود.

4. علت بوی بد بخاری گازی و انسداد دودکش

این امکان وجود دارد که در فصولی که از بخاری استفاده نمی‌کنید، پرندگان در مسیر دودکش بخاری، لانه‌سازی کنند و مسیر خروج گاز CO2 تولیدشده توسط بخاری را ببندند. در این صورت وقتی بخاری گازی را روشن می‌کنید، گازهای تولیدشده توسط بخاری، امکان خارج شدن از دودکش را ندارند و در نتیجه دوباره به محیط برمی‌گردند و علت انتشار بوی بد از بخاری شما می‌شوند. علت دوده زدن بخاری گازی است.

به همین دلیل توصیه ما به شما این است که با رسیدن فصل سرما و قبل از راه‌اندازی بخاری گازی، به پشت‌بام بروید و مسیر دودکش را بررسی کنید. در صورت وجود هر نوع گرفتگی در این قسمت، آن را برطرف کنید.

رفع نشتی و تعمیر بخاری گازی با تیم آچاره

علت بوی بد بخاری گازی

5. نشتی گاز از شلنگ و مبدل حرارتی بخاری

اگر بوی بدی که از بخاری استشمام می‌کنید، شبیه به بوی گاز است، اولین اقدامی که باید انجام دهید این است که شلنگ بخاری را با کف و صابون بررسی کنید تا احتمال نشتی گاز بررسی شود.

اگر بعد از زدن کف و صابون، حبابی در این ناحیه ایجاد نشد، پس علت بوی بد چیز دیگری است. همچنین در این حالت باید مجاری هوا و مبدل حرارتی را هم بررسی کنید. چون احتمال نشت گاز مبدل حرارتی هم وجود دارد. در صورتی که مشکل از مبدل حرارتی بود، از یک فرد متخصص بخواهید تا مشکل را برطرف کند.نشتی گاز

6. شکسته شدن یا عدم وجود شیشه بخاری

مورد دیگری که می‌تواند منشا مشکل باشد، شکسته شدن شیشه یا عدم وجود شیشه در بخاری گازی است. این موضوع علاوه‌بر این که باعث بروز بوی بد می‌شود، از نظر ایمنی نیز بسیار خطرناک است. به همین دلیل شما باید در اولین فرصت برای نصب شیشه جدید اقدام کنید تا هم ایمنی را رعایت کرده و هم از بروز بوی بد بخاری گازی جلوگیری کرده باشید.

7. خراب بودن محفظه احتراق بخاری

در صورتی که محفظه احتراق بخاری گازی به‌درستی جوش نخورده یا پوشیده نشده یا این که از هم باز شده باشد، منجر به نشت بوی گازهای سوخته به بیرون بخاری می‌شود. برای رفع این علت بوی بد بخاری گازی، شما باید محفظه احتراق بخاری را عوض کنید. برای انجام این کار از یک فرد متخصص کمک بگیرید.خراب بودن محفظه احتراق بخاری

8. مسدود شدن سوراخ‌های مشعل بخاری

زمانی که بخاری شما قدیمی شده باشد و برای مدتی طولانی از آن استفاده کرده باشید، سوراخ‌های مشعل بخاری دچار گرفتگی می‌شوند. این امر منجر به این می‌شود که گاز خام خارج و بوی بدی از بخاری به مشام شما برسد. برای برطرف کردن این مشکل، باید مشعل بخاری را با جاروبرقی و برس به‌خوبی تمیز کنید.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر بخاری و شومینه!

9. علت بوی بد بخاری گازی بدون دودکش

استفاده از بخاری گازی بدون دودکش مناسب مکان‌هایی با مساحت زیاد است که به دلیل رفت و آمد زیاد، جریان هوا در آن وجود داشته باشد. در صورتی که سوختن گاز در این بخاری‌ها به‌خوبی صورت نگیرد، گاز مونوکسید کربن در محیط پخش می‌شود و بوی بدی از بخاری شما استشمام می‌شود.

اگر علت بوی بد بخاری بدون دودکش همین امر باشد، علائم آن حالت تهوع، سرگیجه، سردرد و گرفتگی قفسه سینه است. در صورت مشاهده چنین علائمی هر چه زودتر بخاری را خاموش کنید؛ پنجره‌ها را برای خروج مونوکسید کربن باز کنید و با یک تعمیرکار مجرب تماس بگیرید.

تعمیرکار با تعمیرات بخاری گازی در محل اقدام به عیب‌یابی بخاری کرده و مشکل آن را رفع می‌کند. شما در این جهت می‌توانید از خدمات تخصصی کارشناسان آچاره بهره ببرید.

پبشنهاد می‌شود روش تبدیل شومینه هیزمی به گازی مطالعه شود.

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله آچاره با بررسی علل انتشار بوی بد از بخاری گازی تلاش کردیم تا به شما در روند رقع این مشکل کمک کنیم. بوی بد یکی از علائم وجود نشتی در بخاری است و به همین دلیل، شما نباید اهمیت زیاد این اختلال را نادیده بگیرید.

اگر در زمینه علت بوی بد بخاری گازی تخصصی ندارید، تعمیر بخاری خود را حتما به یک فرد دارای صلاحیت سپرده و سلامت خود را در معرض خطر قرار ندهید. امیدواریم که از مطالعه این مقاله بهره برده باشید.

4.1/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا