همه چیز درباره خشکشویی چرم

نظافت و شستشوخشکشویی

ممکن است شما هم از جمله کسانی باشید که لباس چرم دوست دارند. در این صورت حتماً یک یا دو دست کاپشن یا کت و شلوار چرم در خانه خواهید داشت. احتمالاً می‌دانید که شستشوی لباس‌های چرمی با دیگر البسه تفاوت‌هایی دارد، مخصوصاً اگر لباسی باشد که قصد دارید در مهمانی‌ها و مکان‌های رسمی از آن استفاده کنید.

در این مقاله از مجله آچاره به شما خواهیم گفت که چگونه خشکشویی چرم را به بهترین روش انجام دهید.

خشکشویی چرم و شستن لباس‌های چرم چه تفاوتی با دیگر لباس‌ها دارد؟

خشکشویی چرم در منزل و با همان روشی که برای دیگر لباس‌ها انجام می‌شود، نه تنها مفید نیست بلکه ممکن است باعث پارگی لباس و از دست رفتن جلوه آن نیز بشود. اگر قصد دارید خشکشویی چرم شما با کیفیت عالی انجام شود، بهتر است آن را به مراکز حرفه‌ای این کار بسپارید.

لباس چرمی بافت حساس‌تری نسبت به دیگر لباس‌ها دارد و با قرار دادن در لباسشویی آسیب می‌بیند. به همین دلیل باید شستن و خشکشویی چرم خود را در مکانی انجام دهید که مطمئن باشید یک متخصص خشکشویی چرم در آنجا حضور دارد. رسیدن آب به چرم از لطافت پارچه می‌کاهد و انعطاف‌پذیری آن را کاهش می‌دهد، در صورتی که برای لباس‌های دیگر این گونه نیست.

شستن لباس‌های چرم

نکاتی در مورد خشکشویی چرم

نکاتی وجود دارد که برای تمیز کردن البسه چرمی باید به آن توجه کنید.

1. توجه به برچسب روی لباس

به برچسب روی لباس توجه کنید. توجه به این برچسب‌ها به شما کمک می‌کند هنگام نظافت منزل و شستشوی لباس‌ها و سطوح پارچه‌ای و چرمی به آنها آسیب نزنید. ممکن است با حالت‌های زیر مواجه شوید:

غیرقابل شستشو:

احتمالاً روی کالاهای چرمی برچسب «غیرقابل شستشو» را دیده‌اید. در این صورت هرگز نباید لباس چرمی خود را با آب بشویید؛ بلکه فقط باید با خشکشویی آن را تمیز کنید. گاهی اوقات برچسب «فقط خشکشویی» نیز روی این لباس‌ها دیده می‌شود.

قابل شستشو:

با وجودی که بهتر است کالاهای چرمی را به روش خشکشویی تمیز کرد، برخی البسه و تزئینات چرمی قابلیت شستشو دارند. این امر زمانی صادق است که جنس چرمی برچسب «قابل شستشو» داشته باشد. قبل از اقدام به شستن لباس چرمی آن را تست کنید؛ به این صورت که ناحیه کوچکی از آن که در معرض دید نیست را بشویید. بعد از خشک شدن دقت کنید که آیا در آن ناحیه تغییر رنگ، لک و … ایجاد می‌شود یا خیر.

2. تزئینات چرمی

اکثر تزئینات چرمی که روی آنها برچسبی تحت عنوان «تمیز کردن خشک» درج شده است را می‌توان با آب نیز شست. بیشتر این تزئینات در مرحله تولید شسته شده و اکنون نیز قابل شستشو هستند.

تزئینات لباس‌های چرمی

3. استفاده نکردن از اتو

هیچ وقت لباس‌های چرمی را اتو نکنید. در صورت نیاز به از بین بردن چین و چروک به آن بخار دهید یا برای مدتی زیر تشک خود بگذارید تا به تدریج چین و چروک آن از بین برود. اتو ممکن است چرم را له کند یا بسوزاند.

از اتو استفاده نکنید

مراحل خشکشویی چرم در مراکز خشکشویی

در زیر مراحلی که برای خشکشویی چرم در مراکز خشکشویی طی می‌شود، به‌اختصار توضیح داده شده است.

1. دریافت کد مخصوص برای خشکشویی چرم

البسه وارد شده به خشکشویی کد مخصوص دریافت می‌کنند. این کد از ابتدا تا انتهای مراحل خشکشویی به لباس چسبیده است و از آن جدا نمی‌شود. این کار به منظور جلوگیری از اشتباه شدن لباس‌ها با یکدیگر انجام می‌گیرد.

2. بررسی جنس لباس و نوع کثیفی و لکه‌های آن هنگام خشکشویی چرم

چرم‌ها نیز از نظر درجه خلوص تفاوت‌هایی دارند. در خشکشویی‌ها ابتدا نوع چرم لباس مشخص شده و از نظر رنگ، بافت و نوع لکه نیز بررسی‌هایی روی آن صورت می‌گیرد. جیب‌های لباس در صورتی که چیزی در آنها باشد، تخلیه می‌شوند. قبل از شروع فرایند شستشو، پارگی‌های لباس، دکمه ناقص و هر گونه عیب موجود در لباس به مشتری اطلاع‌رسانی می‌شود تا در پایان شست‌وشو سوء تفاهمی به‌وجود نیاید.

3. انتخاب ماده شوینده مناسب لباس برای خشکشویی چرم

خشکشویی کاپشن چرم یا کت و شلوار چرم یا هر نوع البسه چرمی دیگر باید با ماده شوینده مناسب انجام شود. متخصصان خشکشویی با توجه به تجربه خود در شستن انواع چرم بهتر می‌دانند که برای لباس شما کدام محلول مناسب‌تر است. اگر در خانه بخواهید کار شست‌وشوی لباس چرم خود را انجام دهید، ممکن است به علت عدم آگاهی از محلول شوینده مناسب، به بافت لباس آسیب وارد کنید.

برای خشکشویی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

انتخاب شوینده مناسب برای شستن وسایل چرم

نکاتی برای مراقبت از البسه چرم

برای اینکه لباس چرمی شما عمر طولانی‌تری داشته باشد، اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. دستورالعمل‌های تولید کننده را به‌خوبی مطالعه کنید. تولیدکننده با توجه به جنس پارچه و نوع بافت چرم، توصیه‌های لازم برای مراقبت و نگهداری از آن را ارائه داده است.
  2. لباس چرم خود را به طور منظم با ماده ضد آب بپوشانید. به محض تهیه لباس چرم به آن ضد آب بزنید. رطوبت باعث کوتاه شدن عمر چرم خواهد شد.
  3. از کرم‌های نرم‌کننده روی سطح چرم استفاده کنید. این کار آنها را از ترک خوردن حفظ می‌کند و جلوه‌ای درخشان به آنها می‌دهد.
  4. برای تمیز کردن البسه چرمی آنها را به خشکشویی بسپارید. خشکشویی چرم بهترین راه برای تمیز کردن آن است و اگر توسط فرد متخصص انجام شود، از صدمه دیدن لباس جلوگیری خواهد شد.
  5. کاپشن چرم خود را در مکان مناسبی نگهداری کنید. هنگامی که از کاپشن استفاده نمی‌کنید، آن را در جای خشک و خنک قرار دهید. خشکشویی کاپشن چرم را نیز به صورت دوره‌ای و سالی یک بار انجام دهید. تا زمانی که از کاپشن مراقبت می‌کنید، در وضعیت عالی باقی خواهد ماند.

شستشوی چرم

خشکشویی کاپشن چرم خود را در مراکز معتبر خشکشویی انجام دهید. بهتر است این کار را به فرد حرفه‌ای متخصص بسپارید و از انجام دادن آن در خانه خودداری کنید. در کل خشکشویی چرم به علت حساسیتی که دارد باید در مکان معتبر انجام گیرد. خشکشویی‌های مجهز آچاره انتخاب مناسبی برای شما هستند و بدون کوچکترین آسیبی لباس‌های چرم شما را می‌شویند.

سوالات متداول

1. آیا شستن لباس چرم با آب به آن آسیب می‌رساند؟

اگر با کمی تغییر بافت، ظاهر و احتمالاً رنگ البسه چرمی پس از شستشو در ماشین لباسشویی مشکلی ندارید، می‌توانید آنها را با آب و در ماشین تمیز کنید. بعضی از انواع چرم مانند چرم جیر را هرگز با ماشین لباسشویی نشویید؛ زیرا ساختار پارچه جیر به‌گونه‌ای است که با خیس شدن ضعیف می‌شود.

2. می‌خواهم کت و کاپشن چرم خود را در خانه بشویم. نحوه شستن آن چگونه است؟

اگر اصرار دارید تمیز کردن کت و کاپشن چرم خود را در خانه انجام دهید، از پاک‌کننده‌های چرم استفاده کنید. مقداری پاک‌کننده روی چرم مالیده و با یک حوله نرم و تمیز ماساژ دهید. بعد از تمیز شدن لباس، به کمک یک حوله خشک و تمیز باقیمانده محلول پاک‌کننده را از روی چرم بردارید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا