راهکارهای مراقبت از سر طاس (قبل و بعد از تراشیدن مو)

زیبایی و سلامتسلامت و زیبایی آقایان

فارغ از این که سر شما به اجبار کچل شده و یا با تصمیم خودتان، سر بدون مو شما را از بسیاری از دغدغه‌ها نجات خواهد داد. با سر طاس دیگر نیازی به نگرانی از حالت بد مو، تغییر حالت مو در خواب و یا بهم خوردن مو بر اثر استفاده از کلاه نیست و شما می‌توانید با اطمینان خاطر در هر لحظه‌ای و در هر مکانی حضور پیدا کنید. با این وجود افرادی که سر طاس دارند، نباید در مراقبت از پوست سر خود کوتاهی کنند، چرا که پوست سر نیز همانند پوست صورت شما به مراقبت نیاز دارد. این مراقبت باید شامل تمامی مراحل از جمله قبل از تراشیدن کامل سر و بعد از تراشیدن این ناحیه باشد تا پوست سر شما به مرور زمان آسیب نبیند. به همین دلیل در این مقاله از مجله آچاره اطلاعات مهم در راستای مراقبت از سر طاس را در اختیار شما قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.

تراشیدن یا نتراشیدن مو

با این که داشتن سر طاس برای بسیاری از افراد یک انتخاب است اما بر اساس تحقیقات تقریبا دو سوم از مردان قبل از 35 سالگی، درجاتی از ریزش مو را تجربه می‌کنند. در بسیاری از این موارد، تراشیدن موی باقیمانده و داشتن یک سر طاس، یک راهکار عملی برای این افراد محسوب شده تا با این امر اجتناب‌ناپذیر، تطابق پیدا کنند. شاید بپرسید که علت ریزش مو در مردان چیست؟تراشیدن یا نتراشیدن مو

محققان عامل اصلی ریزش مو در آقایان را یک هورمون به نام دی هیدروتستوسترون می‌دانند که باعث کوچک‌تر شدن فولیکول‌های موی افراد می‌شود. با وجود این که برخی از افراد با استفاده از محصولات درمانی مثل شامپوی تقویت‌کننده مو و یا لوسیون‌های ضدریزش مو در تلاش برای جلوگیری از کچل شدن خود هستند اما طبق آمار درصد زیادی از مردان نسبت به سر طاس خود کاملا احساس رضایت دارند. بنابراین توصیه می‌کنیم که فارغ از تصورات عمومی، این تصمیم را با توجه به سلایق خود اتخاذ کنید.

مطلب پیشنهادی: کوتاه کردن مو با ماشین ریش تراش

نکات مهم قبل از تراشیدن سر

بسیاری از افراد براین باورند که سر طاس نسبت به سر مودار، به مراقبت بسیار کمتری نیاز دارد اما باید گفت که این یک تصور کاملا اشتباه است. با این که استفاده از مرطوب‌کننده و یا کرم ضدآفتاب مراقبت‌های میانی از سر طاس هستند ولی شما در روند تراشیدن موی خود نیز باید نکات دیگری را مدنظر داشته باشید.

یکی از نکات مهمی که افراد نباید آن را نادیده بگیرند، تفاوت میان موهای افراد با نژادهای مختلف است. بر اساس تحقیقات افراد رنگین‌پوستی که موهای مجعد و یا فر دارند، باید دقت بیشتری را نسبت به سایر افراد در این روند به خرج دهند. چرا که احتمال بروز برخی از خطرات احتمالی پس از تراشیدن موی سر، برای این افراد بیش از دیگران است.مراقبت سر قبل از تراشیدن سر

به عنوان مثال موی برخی از این افراد پس از تراشیدن و هنگام رشد مجدد، به سمت داخل رشد کرده و از پوست سر خارج نمی‌شود. این عامل باعث تجمع مو در برخی از نقاط زیر پوست سر شده که در نهایت منجر به بروز مشکلاتی همچون برآمدگی پوست سر، تحریک پوست و عفونت این ناحیه خواهد شد.

در نتیجه اگر حس می‌کنید که در حال تجربه این شرایط هستید، توصیه می‌کنیم که در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کرده و نظر تخصصی وی را جویا شوید. در ادامه با مرور 3 نکته به شما در مراقبت از سر  بدون مو خود قبل از تراشیدن موها کمک خواهیم کرد. فراموش نکنید که این نکات مربوط به قبل از تراشیدن مو است.

1. کوتاهی مو با قیچی

قبل از این که با تیغ نسبت به تراشیدن موی سر خود اقدام کنید، کارشناسان توصیه می‌کنند که ابتدا موی خود را تا حد ممکن با قیچی کوتاه کنید. رعایت این نکته باعث می‌شود که هنگام تراشیدن مو، تیغ به صورت کاملا یکنواخت موهای شما را تراشیده و نتیجه نهایی کاملا یکدست باشد.موهای خود را با قیچی کوتاه کنید

همچنین بهتر است پس از کوتاه کردن مو با قیچی، یک حوله داغ را بر روی سر خود قرار دهید. انجام این مرحله علاوه بر نرم کردن موی سر، باعث باز شدن منافذ پوست سر شما نیز خواهد شد. پس از این که حوله داغ را از روی سر خود برداشتید، با استفاده از یک روغن مناسب، پوست سر خود را کاملا چرب و مرطوب کنید.

2. انتخاب تیغ مناسب

نوع تیغی که شما در این روند مورد استفاده قرار می‌دهید، باید با توجه به جنس موی شما انتخاب شود. به گفته متخصصین هر چه موی شما از فر کمتری برخوردار باشد، شما می‌توانید از تیغه‌های بیشتری در اصلاح موی سر خود استفاده کنید.تیغ مناسب

به عنوان مثال اگر موهای شما کاملا صاف هستند، شما برای اصلاح آن‌ها می‌توانید از یک تیغ یکبارمصرف که دارای 3 تیغه است، استفاده کنید، در صورتی که افراد با موی فر نباید از این نوع تیغ‌ در روند تراشیدن موی سر خود استفاده کنند و محققین استفاده از تیغ تک‌تیغه را به این افراد پیشنهاد می‌دهند.

رعایت این نکته از تحریک شدن پوست سر افرادی که موی مجعد دارند، جلوگیری کرده و نتیجه بهتری را برای آن‌ها رقم می‌زند. همچنین فراموش نکنید که فارغ از نوع مو، شما باید بعد از هر بار اصلاح، تیغ خود را تعویض کنید.

مطالعه پیشنهادی: تعمیر ماشین اصلاح وال (Wahl)

3. استفاده از کرم اصلاح

استفاده از کرم اصلاح را فراموش نکنید! قبل از تراشیدن موی سر شما باید موهای خود را تا حد ممکن نرم و مرطوب کنید تا نتیجه نهایی تحت‌تاثیر خشک بودن این ناحیه قرار نگیرد. در این شرایط بعد از هر بار کشیدن تیغ بر روی سر، تیغ را آبکشی کنید تا کرم اصلاح اضافه در هر مرحله کاملا پاک شود.

همچنین توجه داشته باشید که در روند تراشیدن موی سر، شما به چندین آینه نیاز دارید تا قادر به مشاهده تمام زوایای سر خود باشید. با رعایت این نکته، هیچ نقطه‌ای از سر شما نتراشیده باقی نمانده و نتیجه نهایی کاملا یکدست خواهد شد.

نکات مراقبتی، بعد از تراشیدن مو

قبل از هر چیزی به شما بابت پیوستن به باشگاه سر طاس‌ها تبریک می‌گوییم. حالا که مراحل تراشیدن موی خود را پشت سر گذاشته‌اید، زمان اضافه کردن چند عادت جدید به برنامه شماست. اولین نکته‌ای که در این شرایط نظر شما را به خود جلب خواهد کرد، میزان درخشندگی و براق بودن پوست سرتان است.

باید این اطمینان خاطر را به شما بدهیم که این موضوع یک امر کاملا طبیعی است. از آنجایی که پوست سر به علت وجود مو نسبت به پوست دیگر نقاط بدن مثل پوست صورت، در معرض عوامل مخرب قرار ندارد، پوست سر براق‌تر از دیگر نقاط به نظر می‌رسد.

در صورتی که این ناحیه نیز همانند دیگر نقاط در برابر عوامل آسیب‌زا قرار داشته باشد، به مرور زمان از درخشندگی آن کاسته خواهد شد. در ادامه از نکاتی که رعایت آن‌ها به مراقبت و نگهداری از سر طاس پس از تراشیدن مو کمک می‌کند، نام خواهیم برد.

نکته 1: استفاده از حوله سرد برای مراقبت از سر طاس

پس از به اتمام رسیدن روند تراشیدن مو، بلافاصله باید مراقبت‌های بعد از اصلاح آغاز شود. توصیه متخصصین به شما در قدم اول استفاده از یک حوله سرد برای شاداب کردن پوست سر است. سپس با اعمال یک کرم مرطوب‌کننده و تسکین‌دهنده، از ایجاد التهاب در این ناحیه جلوگیری کنید.

دقت داشته باشید که رعایت این نکته برای افرادی که اولین بار نسبت به تراشیدن موی سر خود اقدام می‌کنند، حائزاهمیت بیشتری است. این افراد می‌توانند برای جلوگیری از تحریک پوست و افزایش سلامتی این ناحیه، از ژل آلوئه‌ورا نیز استفاده کنند که فواید بسیار زیادی برای پوست شما دارد.

استفاده از حوله

نکته 2: استفاده از محصولات مراقبتی

مهم‌ترین نکته در مراقبت از سر طاس، نحوه مراقبت از آن است. شما نباید فراموش کنید که پوست سر با پوست دیگر نقاط بدن تفاوت چندانی ندارد و شما باید مراحلی که برای مراقبت از نقاط دیگر از جمله پوست صورت پشت سر می‌گذارید را برای پوست سر نیز درنظر بگیرید.

در این راستا کافی‌ست که هنگام اعمال محصولات مراقبتی بر روی پوست صورت، این محصولات را بر روی پوست سر نیز اعمال کنید. همچنین سعی کنید که در تمام ساعات روز، پوست سرتان را تمیز و مرطوب نگه دارید تا این ناحیه در برابر عوامل آسیب‌زا مقاومت بیشتری را از خود به نمایش بگذارد.

مراقبت از سر طاس

نکته 3: تهیه ضد آفتاب برای سر برای مراقبت از سر طاس

از آنجایی که به طور معمول موی سر از پوست این ناحیه محافظت می‌کند، افراد نسبت به خطراتی که پوست سر را تهدید می‌کنند، آگاه نیستند. یکی از مهم‌ترین خطراتی که این ناحیه را تهدید می‌کند، اشعه‌های مضر خورشید است که آسیب‌های زیادی را برای پوست انسان‌ها به همراه دارد.

فارغ از این که در معرض نور آفتاب قرار داشتن برای پوست آزاردهنده است، اشعه‌های موجود در این نور باعث ایجاد پیری زودرس، تحریک و تضعیف استحکام این ناحیه نیز خواهند شد. در نتیجه افراد طاس به هیچ عنوان نباید استفاده از کرم ضدآفتاب را فراموش کنند.

با توجه به این که استفاده از کرم ضدآفتاب برای پوست سر، حس غیرطبیعی برای ما دارد، پیشنهاد می‌کنیم که با نصب یک یادداشت کوچک کنار آینه، رعایت این نکته را به خود یادآوری کنید. همچنین دقت داشته باشید که با تهیه کرم ضدآفتاب از فروشگاه‌های معتبر، شما می‌توانید از بااصالت و باکیفیت بودن این محصولات اطمینان حاصل کنید.

نکته 4: استفاده از ماسک

دفعه بعدی که از قصد دارید از یک ماسک برای پوست صورت خود استفاده کنید، پوست سرتان را نیز به این برنامه اضافه کنید. ماساژ پوست و استفاده از لایه‌بردارهای استاندارد، شادابی پوست سر شما را به صورت قابل‌توجهی افزایش داده و باعث براق‌تر شدن این ناحیه می‌شود. صرفا توجه داشته باشید که هنگام انتخاب این محصولات، کیفیت آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید تا نسبت به بروز مشکلات احتمالی پیشگیری به عمل آید.

مراقبت از سر طاس

سوالات رایج

  1. چرا پوست سر طاس چرب می‌شود؟

پوست سر انسان‌ها همیشه چربی تولید می‌کند اما به طور معمول این چربی توسط مو جذب می‌شود که مشاهده آن را برای ما غیرممکن می‌سازد. بنابراین چرب شدن پوست سر مختص افراد طاس نبوده و یک امر کاملا طبیعی است.

2. چندبار در ماه باید پوست سر را تراشید؟

براساس تحقیقات، مردان طاس به طور میانگین هفته‌ای یکبار سر خود را می‌تراشند که در صورت رعایت نکات مهم مراقبت از پوست سر، مدت زمانی قابل‌قبول محسوب می‌شود.

3. برای مرطوب کردن پوست سر از چه کرمی استفاده کنیم؟

با این که شما برای مرطوب کردن این ناحیه می‌توانید از همه کرم‌های مرطوب‌کننده موجود استفاده کنید، توصیه می‌کنیم که در این راستا کرم‌های مرطوب‌کننده‌ای که برای پوست سر و صورت طراحی شده‌اند را مورد استفاده قرار دهید. دقت کنید که هر چه کرم انتخابی شما دارای مواد شیمیایی کمتری باشد، سلامتی پوست سر نیز به همان نسبت افزایش خواهد یافت.

4. چه مراقبت‌هایی برای پوست سر طاس الزامی است؟

مهم‌ترین مراقبت‌ها از این پوست این ناحیه، استفاده از کرم مرطوب‌کننده و کرم ضدآفتاب محسوب می‌شود اما پیشنهاد می‌کنیم همه نکاتی که در این مقاله مرور کردیم را در مراقبت از سر خود مدنظر داشته باشید.

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله آچاره با بررسی نکات مهم در مراقبت از سر طاس، تلاش کردیم که تمامی اطلاعات لازم در این راستا را در اختیار شما قرار دهیم. شما با توجه به این نکات می‌توانید از پوست سر خود به صورت صحیح مراقبت کرده و نسبت به بروز خطرات احتمالی پیشگیری کنید. فراموش نکنید که شما از طریق بخش نظرات می‌توانید سوالات خود را با کارشناسان کاربلد آچاره در میان گذاشته و پاسخ خود را در زمانی کوتاه دریافت کنید. از این که تا انتها با ما همراه بودید، سپاس‌گزاریم.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا