نکات طلایی از بین بردن اسکار یا جای زخم

پوستزیبایی و سلامت

اگر پوست شما آسیب ببیند، پروتئینی تولید می‌کند که به‌ نام کلاژن شناخته می‌شود و زخم را ترمیم می‌کند. این روند بهبودی در زمان برش، سوختگی یا آسیب دیدن پوست در اثر بیماری مانند آکنه یا آبله‌مرغان ممکن است، اتفاق بیفتد.
در حالی که پوست به‌طور موثری در ترمیم و بسته شدن زخم‌های خود فعالانه عمل می‌کند، کلاژن و پوست ترمیم شده جدید اغلب به‌صورت یک اسکار قابل مشاهده است. جای زخم یکی از دشوارترین مشکلات زیبایی پوست برای درمان است و بطور کلی درمان اسکار جدید راحت‌تر از بهبود جای زخم‌های قدیمی است.
این روزها از بین بردن اسکار یا جای جوش ذهن افراد زیادی را به خود مشغول کرده است. اگر شما نیز زمان زیادی از روز را به اسکار یا جای جوش‌های خود فکر می‌کنید، ما این مقاله را برای شما نوشته‌ایم! در ادامه با ما همراه باشید و به نگرانی‌های خود راجع به این موضوع پایان دهید.

ورق و ژل سیلیکون؛ روشی موثر برای از بین بردن اسکارهای پوست

شواهد نشان می‌دهد از بین تمام داروهای خانگی برای جای زخم، سیلیکون احتمالا بیشترین اثر بخشی را دارد. تعدادی از مطالعات طی 20 سال گذشته تایید کرده‌اند که استفاده از ورق سیلیکون یا ژل می‌تواند به‌تدریج ظاهر زخم را بهبود بخشد. بر اساس نتایج اعلام شده در یک مطالعه ورقه‌های سیلیکونی توانسته‌اند ظاهر زخم هایپرتروفیک را بهبود بخشند.ورق-ژل-سیلیکونی

مطالعه دیگری نشان داده که یک ژل سیلیکون به‌اندازه ورق سیلیکون در کاهش زخم هایپرتروفیک و مؤثر است. بر اساس یک بررسی دیگر، ژل سیلیکونی موضعی باعث بهبود اسکارهای کلوئیدی و هیپرتروفیک شده است. محصولات درمان اسکار سیلیکون در بسیاری از فروشگاه‌ها بدون نسخه پزشک موجود هستند. پزشکان این روش درمانی را پس از جراحی یا برای جلوگیری از تشکیل اسکار پس از آسیب تجویز می‌کنند. سیلیکون خطر عوارض جانبی کمی دارد و معمولاً استفاده از آن آسان و بدون درد است.

درباره درمان زخم بستر در خانه هم اطلاعات کسب کنید.

عصاره پیاز؛ ساده‌ترین درمان خانگی برای جنگ با اسکار پوست

عصاره پیاز، یکی از قدیمی و موثرترین راه‌های درمان خانگی جای جوش و اسکارهای قدیمی است. از این رو اگر به فکر از بین بردن سریع لک و جای جوش در سطح پوست خود هستید، پیشنهاد ما به شما آب پیاز است.

برخی متخصصان بر این باورند که، عصاره پیاز پس از 4 هفته جای زخم‌ها را بهبود بخشیده و نرم می‌کند. افرادی که از ژل عصاره پیاز استفاده کردند، پس از 4 هفته در بافت اسکار، نرمی، قرمزی و ظاهر کلی زخم تغییرات فاحشی را گزارش کرده‌اند. با وجود این مطالعات، شواهد در مورد عصاره پیاز کافی نیست و بررسی‌ها ادامه دارد.

بیشتر بخوانید : فواید شگفت‌انگیز روغن آووکادو برای پوست

عصاره پیاز برای اسکار

تأثیر ضدآفتاب برای درمان اسکار را دست کم نگیرید

استفاده از ضدآفتاب یکی از راه‌های جلوگیری از افزایش اسکارهای سطح پوست است. به این موضوع توجه داشته باشید که شاید ضدآفتاب‌ها باعث بهبود اسکارها نشوند اما از آسیب‌دیدگی بیشتر سطح پوست جلوگیری می‌کنند و در نهایت پوست شاداب و لطیف‌تری را برای شما فراهم می‌کند. استفاده دقیق از کرم‌های ضد آفتاب و لباس‌های ضد آفتاب هم برای جای زخم‌های تازه شکل گرفته و هم برای زخم‌های قدیمی لازم است. ضد آفتاب به جلوگیری از تیرگی اضافی کمک می‌کند، که باعث تشدید زخم می‌شود.


خدمات پیشنهادی آچاره : پاکسازی پوست در منزل


تاثیر ضد آفتاب بر اسکار

از بین بردن اسکارها به روش لایه‌برداری

اگر روش‌هایی که به آنها اشاره شد، برای شما مفید کارآمد و نبود، بهتر است با مراجعه به پزشک متخصص از او بخواهید که درمان مناسب برای اسکارهای سطح پوست شما را انتخاب کند. در این روش، پزشک متخصص یک ترکیب شیمیایی را به‌صورت موضعی بر روی محل شکل گیری اسکار در سطح پوست قرار می‌دهد. سپس یک لایه از اپیدرم کاملاً از سطح بلند شده و بافت زیرین آنکه نرم‌تر و سالم‌تر است بر جای می‌ماند. گاهی اوقات ممکن است نیاز باشد که از چندین نوبت لایه‌برداری شیمیایی برای رفع جای زخم استفاده گردد. بنابراین این روش بیشتر برای زخم‌های سطحی کاربرد خواهد داشت.

بیشتر بخوانید : آموزش پاک کردن تاتو بدن و ابرو با روش خانگی و پزشکی

لایه برداری برای ازبین بردن اسکار

درمان به روش کراس (Cross) یا درمان با تری کلرواستیک اسید (TCA) جزو متدهای لایه‌برداری شیمیایی جهت رفع جای جوش به دنبال آکنه بوده و در این روش TCA مستقیماً به درون اسکارهای آتروفیک تزریق می‌شود. دقت داشته باشید که بافت‌های اطراف در این روش کاملاً دست نخورده باقی می‌مانند. تزریق این اسید با غلظت بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد به درون اسکار موجب تحریک بازسازی کلاژن در ناحیه مورد نظر گردیده و برای اسکارهای آیس پیک (Ice-pick) یا باکس کار (Boxcar) ایده آل به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: آموزش تهیه اسکراب بدن خانگی برای داشتن پوستی درخشان

پانچ اکسیزیون؛ جدیدترین متد جهان برای رهایی از اسکارها

پانچ اکسیزیون، به‌عنوان جدیدترین روش از بین بردن اسکار و جای جوش در سال‌های اخیر مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. بر این اساس توجه داشته باشید که در این روش با یک ابزار پانچ بافت (مشابه آنچه در بیوپسی سرطان پوست به کار می‌رود) بافت اسکار برداشته می‌شود.

این متد یک روش جراحی کم تهاجمی بوده و به‌خصوص برای جای قندیلی جوش (اسکار آیس پیک) ایده آل در نظر گرفته می‌شود. پیش از انجام این عمل، در ناحیه تحت درمان لیدوکائین تزریق گردیده و تزریق این ماده بی‌حسی درد و عوارض ناشی از پانچ اکسیزیون را کاهش خواهد داد. در روش پانچ گرافت که فرم دیگری از تکنیک پانچ است نیز یک گرافت پوستی در محل برداشت بیوپسی جایگذاری می‌شود. در مواردی که اندازه اسکار آکنه بزرگ یا عمق آن زیاد باشد، پانچ گرافت در کنار پانچ اکسیزیون به کار می‌رود. بافت پیوندی عمدتاً از نرمه گوش یا پشت گوش برداشته شده و با بخیه در محل تثبیت می‌گردد. این روش جراحی پلاستیک به افرادی که جای جوش وسیع یا عمیق دارند توصیه می‌شود.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

ازبین بردن اسکار

مهم‌ترین نکات از بین بردن اسکار یا جای زخم در یک نگاه

در این مقاله به بررسی کاربردی‌ترین روش‌ها برای از بین بردن اسکار و جای جوش سطح پوست پرداخته شد. با انجام روش‌هایی که در این مقاله اشاره شد، می‌توانید، اسکار و لک‌های سطح پوست خود را بهبود ببخشید و در نهایت به پوستی شفاف و لطیف برسید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا