بهترین نوع سنگ کوارتز + معرفی انواع سنگ کوارتز

ساختمانبازسازی و دکوراسیون

واژه کوارتز یک کلمه قدیمی آلمانی به‌معنای چیز سخت و محکم است. سنگ کوارتز انواع مختلفی دارد و در شکل‌ها و رنگ‌های مختلفی دیده می‌شود. این سنگ جزو سنگ‌های نیمه قیمتی به حساب می‌آید و از انواع این سنگ به‌صورت کلکسیونی در جواهرات یا کاروینگ استفاده می‌شود. همچنین سنگ کوارتز به‌عنوان یکی از بیشترین و فراوان‌ترین سنگ‌های معدنی در پوسته زمین شناخته می‌شود.
درمورد این سنگ باید بگوییم که نوعی کانی سخت است که از پوسته زمین استخراج شده و دومین کانی فراوان در پوسته زمین است که درخشندگی خاص و بی‌نظیری دارد. با این‌که سنگ کوارتز سخت است اما درمقابل برش مقاومت چندانی ندارد. به همین دلیل هم می‌توان برش‌های متفاوتی را روی این سنگ برای ساخت انواع جواهرات ایجاد کرد. اگر شما هم می‌خواهید بهترین نوع سنگ کوارتز را بشناسید، تا انتهای این مقاله از مجله آچاره با ما همراه بمانید.

ویژگی‌های سنگ کوارتز

علاوه‌بر این‌که از سنگ کوارتز می‌توان برای تولید جواهرات و طلا استفاده کرد، این سنگ خواص درمانی بسیار خوبی نیز دارد. این خواص در طب سنتی نام برده شده و بر آن تاکید زیادی شده است. در ادامه برخی از این خواص را نام برده‌ایم:

  • ایجاد انرژی مثبت در افراد
  • خاصیت رفع‌کننده درد در دستگاه گوارش
  • برطرف‌کننده و از بین‌برنده ناراحتی‌های روحی حاصل از افکار منفی
  • کاهش تب با گذاشتن یک تکه سنگ روی زبان
  • از بین برنده مشکلات هورمونی در افراد

این سنگ علاوه‌بر خواص ذکرشده، خیلی خواص دیگری هم دارد. به علت خواص زیاد این سنگ، از گذشته تا به الان، استفاده از انواع مختلف سنگ کوارتز در تولید طلا و جواهرات رایج بوده است. این موضوع علاوه‌بر زیبایی ظاهری که به جواهرات شما می‌دهد، قادر است که نیروهای غیرطبیعی و مثبتی را نیز به شخصی که این سنگ را استفاده می‌کند، وارد کند.بهترین نوع سنگ کوارتز

بهترین نوع سنگ کوارتز چیست؟

یکی از موارد مهمی که روی خرید سنگ کوارتز تاثیر دارد، کیفیت این سنگ است و این‌که بهترین نوع سنگ کوارتز را انتخاب کنیم. فاکتورهای مهمی که در انتخاب این سنگ وجود دارد را در ادامه مورد بررسی قرار خواهیم داد:

بهترین نوع سنگ را می‌توان از کشوری که سازنده سنگ کوارتز است، نام برد.بهترین سنگ کوارتز

  • سنگ کوارتز اسپانیایی سایلستون

سنگ کوارتز سایلستون اسپانیا از با کیفیت‌ترین سنگ‌های کوارتز در کل اروپا است. این سنگ با توجه به تنوع بالا در طرح و رنگ، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. البته متأسفانه به دلیل کمبود موجودی در ایران و افزایش قیمت، کمتر از گذشته مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مطلب پیشنهادی:آشنایی با اصول و روش‌های نصب سنگ 

  • سنگ کوارتز ایرانی

سنگ‌های کوارتز ایرانی همگی تقریبا در یک رنج کیفیت قرار دارند. بهترین سنگ کوارتز ایرانی به این شرح است:

  • سنگ کوارتز توتم فلات سنگ
  • سنگ کوارتز کاینداستون
  • سنگ کوارتز آذرین پارس
  • سنگ کوارتز برد استون
  • سنگ کوارتز آسیا سنگ

نحوه تشخیص بهترین سنگ کوارتز

بعضی از ویژگی‌های سنگ کواترز می‌توانند در انتخاب بهترین نوع سنگ کوارتز به شما کمک کنند. برخی از این ویژگی‌ها مثل رنگ، درخشش و ابعاد است که در ادامه به توضیح هرکدام از آن‌ها می‌پردازیم:بهترین کوارتز

  • درخشش

شفافیت و درخشش برای سنگ کوارتز یک ویژگی مثبت است. به عبارت دیگر هر چقدر یک سنگ نور بیشتری را از خودش عبور دهد، میزان شفافیت آن بیشتر و بالاتر است.

  • رنگ

رنگ سنگ کوارتز یک فاکتور متغیر است و با توجه به اندازه آن تغییر می‌کند. بهترین زمان برای مورد بررسی قرار دادن رنگ کوارتز، در هنگام غروب یا طلوع خورشید است؛ چراکه در این زمان سنگ می‌تواند رنگ‌های عمیق خود را نشان دهد و آن را برای ما آشکار کند.

  • ابعاد

سنگ کوارتز را به شکلی برش می‌دهند که قطعات برش خورده آن، بیش‌ترین رنگ را داشته باشد. به همین علت هم این سنگ، در اندازه‌ها و شکل‌های مختلفی در بازار پیدا می‌شود.

انواع سنگ کوارتز

معرفی انواع سنگ کوارتز

سنگ کوارتز یک کانی سخت و مقاوم است. بعضی از گونه‌های این سنگ در دسترس و بعضی دیگر نادر و کمیاب هستند. تمام این سنگ‌ها از ترکیب سیلیکون دی‌اکسید تشکیل شده‌اند و این ترکیبات شیمیایی در بین انواع این سنگ‌ها متفاوت هستند و ساختارهای مختلفی دارند.

به‌طور کلی این سنگ به 2 نوع ماکروکریستال و کریپتوکریستال تقسیم می‌شوند. در ادامه به بررسی تمامی مدل‌های مختلف آن می‌پردازیم:

1. ماکرو کریستال

ماکروکریستال یا همان کوارتز تبلور یافته است که شالم بلورهای متبلور و فشرده در حالتی بلورین و دارای فرم مدرن است. این دسته از کریپتوکریستال بزرگ‌تر و شفاف‌تر است. این دسته سنگ‌های مختلفی دارد که خوب است با آن‌ها آشنا شوید.

2. سنگ آمیتیست

رنگ خاص این سنگ که به رنگ بنفش مایل به ارغوانی است باعث محبوبیت آن شده است. سنگ آمیتیست از سنگین‌ترین سنگ‌های کوارتز است که منشا رنگ خاصش به‌خاطر وجود آهن در آن است.

سنگ کوارتز اصلی

3. سنگ آمیترین

رنگ‌های این سنگ ترکیبی از بنفش ارغوانی و طلایی به همراه رنگ شفاف کوارتز است. تمام این رنگ‌ها در بلور کنار هم هستند.

4. سنگ کریستال

سنگ کریستال یا دُرِ کوهی، سنگی شفاف و بی‌رنگ است که در ساخت حکاکی، نگین و تسبیح از آن استفاده می‌شود. برخی از ناخالصی‌های موجود در این سنگ مثل روتایل باعث ارزش‌مندتر شدن آن می‌شود.

5. کوارتز آبی

از سنگ‌های کمیاب است که نوع کریستالی آن کم پیدا می‌شود. این سنگ از طریق پرتو افکنی، رنگ آبی آسمانی را به خود می‌گیرد. این مدل در نوع آبی خاکستری با ناخالصی‌های درونی کروسیدولیت وجود دارد.

6. چشم ببر

به این سنگ شاتویانت هم می‌گویند که نوعی کوارتز ایرانی است. این سنگ در رشته رنگ‌های زرد، قرمز و قهوه‌ای یافت می‌شود. اگر این سنگ به‌صورت کابوشن تراش داده شود، کوارتز گربه‌ای شکل می‌گیرد.

خرید سنگ کوارتز

7. سیترین

طیف رنگی این سنگ با توجه به مقدار آهنی که در آن وجود دارد، زرد تا قهوه‌ای است. سیترین خیلی نادر است که کمبود آن را از طریق حرارت‌دهی بالا به آمیتیست و تغییر رنگ آن، به سیترین تبدیل می‌کنند.

8. آونتورین

متداول‌ترین رنگ آونتورین، سبز است ولی به رنگ‌های قهوه‌ای، خاکستری و آبی هم دیده شده است. این سنگ درخشش موجی دارد و حاوی ناخالصی‌های میکا است که به‌خاطر وجود هماتیت است.

9. کوارتز شیری

بلورهای این سنگ در 2 حالت دوقلو و واپیچیده ظاهر می‌شود که در رنگ‌های سنگ کوارتز شیری و مات تا اوپاک کوارتز موجود هستند. خاستگاه این سنگ، پرتغال، ایتالیا، بولیوی، نروژ و آلمان است.

بهترین نوع سنگ کوارتز

10. کریپتوکریستال

این دسته از کریستال‌های میکروسکوپی برخوردار هستند که شاید اصلا دیده نشوند.

11. هلیوتروپ

این سنگ در اغلب مواقع سفید و بی‌رنگ است ولی به دلیل وجود آهن فراوان در آن اثر خاکه‌های آن رنگی است. نام دیگر  این سنگ، سنگ خون است.

12. فلینت

این سنگ شباهت زیادی به چرت دارد. چرت یک سنگ سیلیس ریزدانه و رسوبی سیلیسی است که رنگ‌های روشن مختلفی دارد. فلینت یا سنگ آتش‌نمای شیشه‌ای دارد که در رنگ‌های سیاه، خاکستری تیره، قرمز، زرد و سفید وجود دارد.

13. عقیق

این سنگ در سنگ‌های دگرگونی و آتشفشانی یافت می‌شود که رنگی مات و نیمه‌شفاف با طیف رنگی مختلف دارد. لایه‌های دوار از ویژگی‌های آن است که به کلسدونی باندی معروف است.

14. اونیکس

اونیکس رنگ بسیار جذابی دارد که رنگش از نوع سیاه با خطوط سفید عقیق است. این مدل از نوع مدل اوپک است که نور را از خود عبور نمی‌دهد. این سنگ را نباید با مرمراونیکس که در نمای ساختمانی استفاده می‌شود، اشتباه گرفت.

مطلب پیشنهادی:انواع سنگ مصنوعی کف ساختمان

15. جاسپر

یکی از متنوع‌ترین سنگ‌های گروه کریپتوکریستال از لحاظ رنگ، سنگ جاسپر است. سنگ جاسپر حدود 4 تا 5 هزار سال قدمت دارد که رنگ آبی آن کمیاب‌ترین است.

خواص سنگ کوارتز چیست؟

سنگ کوارتز دارای خواص متعدد و مختلفی است. برخی از این خواص این موارد هستند:

    • تعادل سیستم ایمنی بدن
    • تعادل و تنظیم تمامی چاکراه‌های بدن
    • محافظت کردن از فرد در مقابل سحر و جادو
    • ارتباط گرفتن با دنیای متافیریک
    • درمان خستگی مزمن
    • پاکسازی کردن اندام‌های مختلف بدن
    • کمک به تصفیه روح و روان
    • کمک به تمرکز و افزایش قوای جنسی
    • انعکاس نور و انرژی‌های مثبت به سمت بدن

این سنگ علاوه‌بر این خواص دارای خواص پزشکی نیز هست که کاربرد آن را زیاد می‌کند. این کاربردها شامل گزینه‌های ذیل هستند:

  • کمک به تب و کاهش تب
  • کمک به رفع مشکلات نازایی و افزایش و تقویت باروری فرد
  • درمان اختلالات تنفسی، گلودرد و آسم
  • کاهش فشار خون و گرفتگی رگ‌ها و مقابله با سرطان خون
  • تقویت سیستم ایمنی فرد
  • افزایش روحیه فرد جهت عشق‌ورزی

 

روش تشخیص سنگ کوارتز اصل چیست؟

تا الان هیچ روش تضمینی و قطعی برای تشخیص سنگ کوارتز پیدا نشده است و برای رسیدن به نتیجه صد در صدی باید چندین آزمایش مختلف را باهم انجام دهید. برای مثال یکی از همین راه‌های تشخیص طبیعی‌ترین و بهترین نوع سنگ کوارتز، طیف سنجی مادون قرمز است که طول موج جذب‌شده به وسیله یک سنگ کوارتز را به شما نشان می‌دهد.

کریستال‌های سنگ کوارتز، ویژگی‌هایی مثل تورمالین دارند. سنگ کوارتز اصلی شکل خاصی ندارد و با تغییر رنگ، تابش و گرما؛ رنگ آن تغییر کرده و تشدید می‌شود. در هر صورت تشخیص کوارتز اصلی کار راحتی نیست و یکی از راه‌های رسیدن به سنگ اصلی این است که سنگ را قبل از تراش خوردن تهیه کنید و به دست تراشکار بسپارید.

نتیجه‌گیری

سنگ کوارتز از سنگ‌های نیمه قیمتی است که در صنعت طلا و جواهر هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. با دانستن اطلاعات کلیدی از این سنگ می‌توانید بهترین نوع سنگ کوارتز را انتخاب کنید. همچنین با شناخت این سنگ و با داشتن تجربه کافی می‌توانید سنگ کوارتز اصلی تهیه کنید. امیدواریم این مقاله از مجله آچاره برای شما مفید بوده باشد.

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا