چگونه به درخت خشک‌شده زندگی دوباره هدیه بدهیم؟

باغبانی و سمپاشیباغبانی

اگر جزو آن دسته از افرادی باشید که به گل و درخت علاقه دارند، حتما می‌دانید گیاهان هم مثل هر موجود زنده‌ای بیمار می‌شوند. خشک شدن یکی از بیماری‌های نادر در بین درختان می‌باشد که بر اثر عوامل مختلفی روی می‌دهد و حتی ممکن است به بقیه درختان اطراف آن در یک باغ هم سرایت کند، بنابراین تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا با هم روش‌هایی آسان برای احیای درخت خشک‌شده بخوانیم.

نحوه تشخیص درخت خشک‌شده

از آن‌جایی که ممکن است بخش‌هایی از تغییرات درخت، طبیعی باشند، قبل از انجام هر کاری بهتر است از خشک‌شدن آن مطمئن شوید تا با راهکارهای مراقبتی به درختان سالم آسیب نرسد.

در اینجا با پنج نشانه که خشک‌شدن درخت را هشدار می‌دهند، آشنا می‌شویم:

  1. خالی بودن بعضی شاخه‌ها و ریزش بی‌علت برگ‌ها
  2. شکننده و خشک‌شدن تنه و شاخه‌های درخت
  3. پوسیدگی بر اثر رشد قارچ بر روی تنه یا شاخه‌ها درخت
  4. ترَک‌های عمیق بر روی تنه‌ی درخت
  5. خم شدن یا افتادگی درخت بر اثر ضعیف شدن ریشه‌ی درخت

تشخیص درخت خشک‌شده

عوامل تاثیرگذار بر خشک‌شدن درخت

به طور کلی عوامل مختلفی بر خشکیدگی درختان تاثیرگذار می‌باشند و بخشی از آن‎‌ها مثل شرایط آب‌وهوایی خارج از کنترل ما هستند. اما در مواردی دیگر ما می‌توانیم با در دست گرفتن وضعیت از پیشروی بیماری که منجر به مرگ درخت می‌شود جلوگیری کنیم.

عوامل تاثیرگذار بر خشک‌شدن درخت

این موارد عبارت‌اند از:

1. رطوبت بیش ازحد

اغلب درختان بالغ در هر فصلی از سال با آب ذخیره‌شده زنده می‌ماند اما نهال‌ها نیاز به آبیاری دارند. سیستم آبیاری هر درخت باید با توجه به نوع و نیاز آن به شکل اصولی مهندسی شود.

مطلب پیشنهادی معرفی درخت های بدون نیاز به نور

رطوبت بیش ازحد

2. مالچ‌پاشی بیش از حد

در حالت معمولی مالچ‌پاشی خوب و حتی ضروری‌ست، اما پوشاندن پایین تنه‌ درخت با مالچ به شکل مخروطی جلوی نفس کشیدن ریشه را می‌گیرد و باعث رشد حشرات‌، قارچ‌ها و باکتری‌ها می‌شود.

مالچ‌پاشی بیش از حد

3. استفاده از کود نامناسب

برای تقویت درخت خرید هر نوع کودی توصیه نمی‌شود، بلکه با تست خاک آن و مواد مغذی مورد نیاز باید بدون از تماس مسقتیم با ریشه کودها را پخش کرد.

مطلب پیشنهادی بهترین زمان کود دهی درخت و باغچه

استفاده از کود نامناسب

5 روش موثر برای احیای درخت خشک‌شده

۱. علت دقیق خشکی را شناسایی کنید

وقتی از خشک شدن درخت مطمئن شدید، از بین عللی که بالاتر گفتیم، به بررسی دلیل خشک شدن درخت بپردازید، این کار تاثیر زیادی بر نحوه درمان آن دارد. برای انجام درست مرحله اول، شاید بهتر باشد از یک کشاورز کاردان کمک بگیرید.

احیای درخت خشک‌شده

۲. سیستم و روش آبیاری را تغییر دهید

همان‌طور که می‌دانید، آبرسانی و رطوبت تاثیر بسزایی در رشد گیاهان دارند. درباره درخت خشک‌شده لازم است که با توجه به بررسی‌های انجام شده درباره کمبود آب یا رطوبت بیش از حد، سیستم آبیاری را تغییر دهید.
اگر خودتان وقت رسیدگی و آب دادن به درخت را ندارید، می‌توانید یک آبپاش خودکار راه‌اندازی کنید.

احیای درخت خشک‌شده

۳. مالچ‌پاشی کنید

استفاده از مالچ به همان اندازه که برای درخت مفید است، اگر به روش صحیح انجام نشود، می‌تواند مضر باشد.
بنابراین، باید به شکل اصولی طوری که مالچ با ریشه در تماس باشد، اطراف تنه را حفر کنید و مالچ را به‌اندازه‌ای بپاشید که اجازه تنفس به ریشه بدهد.

۴. کود بپاشید

کودهای آلی انتخاب مناسبی برای درخت‌های خشک‌شده‌اند، اما قبل از انجام  کود دهی، بهتر است که مقداری از خاک اطراف درخت را با کود آزمایش کنید و در صورت نتیجه دادن پایین درخت نیز به اندازه مناسب بپاشید.

برای باغبانی و سمپاشی از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

کود برای احیای درخت خشک شده

۵. درخت را اصولی هرس کنید

هرس کردن درخت، نیازمند به آموزش‌ دیدن و رعایت نکاتی است که باعث می‌شوند درخت جانی دوباره بگیرد.
برای انجام این کار، چاقو، اره و قیچی‌ها را ضدعفونی کنید و به شیوه‌ای صحیح از شر شاخه‌های ناسالم خلاص شوید تا بقیه شاخه‌ها آسیب نبینند.

مطلب پیشنهادی ديوار سبز یا گرین وال چیست؟

هرس اصولی درخت

نتیجه‌گیری

همان‌طور که دیدید، برای احیای درخت خشک‌شده مهم‌ترین مسئله انجام اصولی روش‌هاست تا هر آنچه که در رابطه با مراقبت از درخت به عهده ما می‌باشد به شیوه‌ای صحیح و سودمند برای سلامتی آن انجام شود. با این وجود، گاهی عواملی مثل پایان طول عمر درخت و شرایط آب‌وهوایی باعث بروز مشکل می‌شود.

در پایان باید بگوییم که درخت‌ها بارها و بارها ما انسان‌ها را نجات داده‌اند و حالا نوبت ماست که با احیای درختان خشک‌شده زندگی دوباره به آن‌ها ببخشیم. اگر سوالی دارید کافی است در بخش نظرات بپرسید تا پاسخگوی شما باشیم.

4.3/5 - (31 امتیاز)

33 دیدگاه

  1. سلام
    وقتتون بخیر
    درختی که به علت ریخته شدن مواد سمی و اسیدی ، آسیب دیده چیکار میشه براش کرد ؟
    البته دیگه مواد سمی ریخته نمیشود ولی قسمت هایی از شاخه درخت خشک شده و یکم هم خم شده
    اگه راه نجاتی هست ممنون میشم راهنمایی نمایید .
    و در چه صورت امکان افتادن درخت بر اثر وزش باد وجود دارد ؟
    با تشکر

  2. سلام وقت بخیر
    ببخشید ما یه درخت داریم که حدود ۵ ساله قطعش کردن درخت آلو هست بعد این دوباره رشد نکرد روشی هست که بشه دوباره رشد کنه؟

    1. با سلام، با توجه به شرایطی که تشریح کردین منزل شما محل مناسبی برای نگهداری این دو گیاه است. البته سانسوریا گزینه مناسب‌تری است چون کراسولا نور مستقیم و بیشتری نیاز داد.

  3. درود بر شما
    دو درخت پرتقال ویه درخت ازگیل داخل باغچه حیاط دارم. برگهای یکی از درختان پرتقال در عرض دو سه روز خشک شدند راهی برای احیا پیشنهاد می کنید؟
    سپاسگزار شما

    1. سلام. اگر هرس نشده باشه تابستونا مرکبات مقداری شاخ و برگ خشک میکنه که روند طبیعیش هست.

  4. سلام من در باغ پاییز درخت کاج دوساله کاشتم که حدوداً ۲متر ۴ تا بودند یکیشون فکر کنم بدلیل سرما و یخ زدگی زمین پای درخت ( تو سایه دیوار اصلا آفتاب نمیگیره) خشک شده سه تای دیگه حالشون خوب میشه کاری کرد نجاتش داد و دوباره سبز بشه لازم بذکر زمان کاشت کود کمپوست با ترکیب کود مرغ ریختم پاش. لطفاً راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      کود مرغی به خاطر اوره بالایی که داره توصیه میشه تا 1 2 سال اول بعد کاشت درخت استفاده نشه چون باعث اسیب میشه و بعد از 2 سال هم مقدار استفاده نباید زیاد باشه یعنی خود کود مرغی میتونه باعث خشک شدن گیاه بشه و برای احیای دوباره گیاه لازم به بررسی حضوری گیاه هست تا مشخص بشه امکان احیا دارد یا خیر.

  5. سلام ..
    ما درخت شاتوت حدودا ۳۰ساله داریم.
    پارسال خوب میوه داد ولی ب یکباره برگهاش ریخت..
    امسال پوکه زده..هنوز باز نشده..ولی شاخه هاشو میشکنیم خشک و وسطش زرد..
    ولی از پایینش سبز شده..شاخه زده ..
    چکار کنیم درخت دوباره زنده بشه…

    1. سلام، احتمالا شوک آب و هوایی بوده. اگر از ریشه جوانه زده و شاخه‌ها حالت خشک ندارد با هرس و مواد مغذی احیا می‌شود.

    1. سلام، به‌صورت کلی هیچ کودی باعث خشک شدن درخت چنار نمی‌شود جز علف کش. اگر شاخه‌ها خشک نشده باید تا جایی که ممکن است هرس شود تا دوباره جوانه بزند.

    2. سلام ، دو تا بید مجنون رو با فاصله حدودا ده متر از یکدیگر در محیطی که با نزدیکترین دیوار حدود سه متر فاصله داره در محیطی گرم در اردیبهشت ماه کاشتم ، یکی از درخت‌ها که حدودا ۲ متر قد داره و تنه حدود پنج سانت قطر داره به تدریج پژمرده شده ، تمام برگها سبز خشک شده ، رنگ بدنه هم از سبز به سبز با لکه های قهوه ای تغییر رنگ داده ، ولی شاخه ها هنوز نرمه و فقط قسمت سر شاخه ها ترد و شکننده شده ، یک بار حدود ده لیتر صبح و یک بار هم بعد از ظهر آبیاری میکنم ،میشه راهنمایی بفرمایید ببینم چه کار میشه برای این درخت کرد؟ ممنون

      1. سلام سر پیوند بید مجنون یعنی جایی که پیوند شروع شده اون قسمت دچار افت شده باید سم دیازنول با دز بالا همون قسمت پیوند بزنن تا افت از بین بره / بهتر بود تو فصل سرد کاشته بشه .

  6. سلام .خسته نباشید .
    در ابتدای بهار یک نهال سیب کاشتم که جوانه زده بود ولی جوانه هاش خشک شده بودن ولی تنه و شاخه ها خشک نیستن و نرم هستند الان یک ماهه کاشته شدن و رطوبت کافی دارن زیر پوست جوانه های خشک شده هنوز سبزه ، آیا امیدوارباشم رشد میکنه یا نهال دیگه ای تهیه کنم .
    ممنون میشم پاسخ بدید .

  7. گل اناری زینتی موقع گل دادن شیره و آفت گرفت سم پاشی کردم کلا برگها و گل هاش خشک شد نمیدونم ریشه اش هم خشک شده یا نه آیا چاره ای داره؟

    1. احتمالا سمپاشی تو نور زیاد انجام شده، در حال حاضر شاخه های گیاه رو خم کنید اگر انعطاف نداشت و شکست یعنی کاملا خشک شده. در غیراینصورت به زنده بودن گیاه هنوز امیدی هست، اول از همه باید ابیاری مداوم کنید و مواد مغذی به خاک بدید.

  8. سلام درختان دوساله حیاط(سیب گیلاس گل محمدی )
    برگ هاشون شروع کرده به خشک شدن هر دفعه یه شاخه خشک میشه و میشکنه
    آیا روشی هست برای جلوگیری از خشک شدن

    1. اگر به تازگی اینطور شده مشکل از گرمای هواست، آبیاری در زمان بندی مناسب و با تکرار انجام شود.

  9. سلام یک درخت توت 6ساله دارم که شاخ برگش رابااره بریدن فقط تنه اش مونده ایاامیدواری است که دوباره سبزبشه وجونه بزنه

    1. سلام
      اگر چسب هرس بزنید و مراقبت کنید امکانش هست دوباره جوونه بزنه اما احتمالش خیلی بالا نیست اگر تنه هنوز خشک نشده البته با اکسید کلورید هم تنه درخت رو بشورید که افت نزنه

  10. سلا من چهارتا درخت آلبالو دارم همه بار دادنند
    یکی از درختان به یک باره تمام برگهاش زرد شد ومیوها
    روی درخت خشگ شد لطفا راهنمایی بفرمایید علتش چیه
    ممنون ازشما

    1. سلام
      ممکنه گیاه درگیر قارچ شده باشه با اکسید کلورید کل درخت رو بشورید اول صبح یا 5 به بعد که افتاب نباشه

  11. سلام ببخشید یک درختچه گل یخ معطر دارم چهارساله و گل میده، یکماه پیش بخاطره اینکه ریشه هاش کف گلدون شکسته بود و بیرون زده بود مجبورشدم گلدونشو تعویض کنم، اما نذاشتم زیاد به ریشه هاش هوابخوره، حالا از وقتیکه گلدون عوض کردم شاخه برگهاش داره خشک میشه، خواهشاتوروخدا یه راهی بگید این گل نجات بدم خیلی دوستش دارم، اینم بگم گلدون که عوض کردم خاکبرگ ریختم داخلش، حالا چکارکنم؟شهرری هستیم داخل حیاط جلوی آفتاب مستقیم هست ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. جا به جایی کلا از گلدون به گلدون دیگه شک وارد کرده اگر محیط گلدون از جایی که بوده بردین یا حیاط یا تراس ببرین جای قبلی یه دور هیومیک اسید بدین تا تنش و استرس از بین بره و بعد از بهبود کود با پتاس بالا بدین به ترکیب 10 10 36 یعنی 36 درصد پتاس باشه

  12. سلام و عرض ادب.
    در باغچه ما به علت ریختن چند کامیون خاک (به منظور بالا اوردن سطح خاک باغچه) ، درختان رو به خشکی رفته اند و تعدادی از برگ‌ها و شاخه هایشان خشک شده است.(با وجود ابیاری مرتب و به موقع). ایا این به این معنی است که در اثر ریختن خاک و بالا اوردن سطح درختان دچار خفگی شده اند؟ به منظور جلوگیری از خشک شدن درختان چه باید کرد؟

    1. سلام وقتتون بخیر ممکنه ترکیب خاک و کو قوی ریخته باشین و کود شروع به خشک کردن ریشه ها کرده باشه یا اون خاک درگیر بیماری بوده باید به مقدار خیلی زیاد ابیاری کنین و امینو اسید به خاک اضافه کنین اما ابیاری خیلی زیاد مفیده

  13. سلام عزیزم وقتتون بخیر
    یه درخت کاج تقریبا ۳۰ ساله هست که بخاطر اینکه یه مدت طولانی بهش آب نرسیده در حال خشک شدنه ، خیلی بدون برگ و خالی ،فقط شاخه داره که یه کمی برگ دارن چندتا از شاخه هاشم کاملا خشک شده و ترک برداشته ،، من هرروز دارم میرم و بهش آب میدم ،، دلم میخواد نجاتش بدم و زودتر سرسبز بشه ،، چیکار باید بکنم ؟هر روز بهش آب بدم یا یکروز در میون ؟ شاخه های خشکشو الان هرس کنم یا آخر زمستون ؟ با توجه به اینکه درخت شروع کرده روی تنه ، جوونه ریز سبز میزنه ، پس امیدی به بهبودش هست ؟ خداکنه زودتر خوب بشه
    لطفا هر راهنمایی میدونید بفرمایید ، انجام میدم چون طفلک درخت خیلی تشنگی کشیده
    ممنونم از شما .

  14. سلام وقت بخیر
    ببخشید من دوتا درخت خرمالو تو حیاط دارم. به دلایلی در مرداد ماه به مدت 20 روز بهشون آب نرسید و تا حدود زیادی برگ ها و میوه هاست خشک شدن… آیا پیشنهادی برای احیای این درختان دارید!؟؟

  15. سلام وقت بخیر
    در منزل جدید ما ۴ تا تنه درخت با ارتفاع ۱۰ سانتی متر حدودا هست که قبلا درختان بزرگی بودند و یکی از آن ها مو بوده است و در حال حاضر بریده شدن برای تعمییرات.
    آیا این درختان مجدد رشد میکنند؟
    مراقب های لازم ؟

    1. سلام اگر ریشه هاش سالم باشه چسب هرس باید بخوره زمان قطع شدن تا شیرابه گیاه خارج نشه و قارچ کشی کنید، اگر شیرابه خارج شده احتمال خشک شدنش زیاده

  16. سلام
    من یک درخت انگور را کنار یک درخت پرتقال کاشتم حدود3سال کنارهم بودن زمانی که کمکم درخت پرتقال داشت ضعیف میشد درخت انگور را قطع کردم وریشه هاش رو تا جایی که میشد کشیدم بیرون بعد از اون زمان درخت پرتقال دیگه جان نگرفت و روزبه روز هم داره قسمت بیشتری ازش خشک میشه.
    ممنون میشم راهنمایم کنید

  17. سلام من یه باغچه تو حیاطمون داریم که توش درخت گیلاس و آلبالو داشتیم که میوه میدادن
    به یکباره چندسال پیش تو تابستون که درخت گیلاس کلی میوه داشت خشک شد و پارسال هم درختانی آلبالو میوه دادن ولی بعدش برگشت زرد شدن و امسال حس می کنم خشک شدن
    برای نجات این درختان کاری میشه کرد
    کنار خونمون بنایی شده ممکنه بخاطر ریختن مواد اونا باغچه به این حال و روز افتاده باشه
    و اینکه آیا باید خاک باغچه رو عوض کنم؟
    چون می‌خوام نهال جدید بیکارم و نمی خواهم به حال و روز اون درختا دچار بشن

    1. سلام وقت بخیر. متغیرهای متفاوتی می‌تونسته تاثیر داشته باشه و صرف حس کردن که خشک شده معیار نیست. نیاز به بازدید و کارشناسی داره که دقیق مشخص بشه. می‌تونید از سرویس باغبانی آچاره استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا