تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

آموزش نحوه تست استارت ماشین

خودروسرویس و نگهداری

روشن نشدن ماشین ناراحت‌کننده است؛ مخصوصاً وقتی عجله دارید و می‌خواهید خیلی سریع به مقصد مورد نظر برسید. روشن نشدن ماشین ممکن است نشانه وجود مشکلی در استارت ماشین باشد. اگر تجربه کار با خودروها را دارید، تست‌هایی وجود دارند که به شما در تشخیص وضعیت استارت کمک می‌کنند. در این مقاله روش تست استارت ماشین و عیب‌یابی استارت خودرو را به شما خواهیم آموخت.

تست استارت ماشین به دلیل عملکرد مهمی که استارت برای روشن شدن ماشین ایفا می‌کند، اهمیت زیادی دارد. اگر در عیب‌یابی استارت خودرو متوجه وجود هر گونه مشکل در استارت شویم، باید در اسرع وقت به فکر برطرف کردن آن باشیم؛ چون استارت معیوب نمی‌گذارد ماشین روشن شود.

مراحل تست استارت ماشین و عیب‌یابی استارت خودرو

برای تست استارت ماشین و اینکه مشکل از کدام قسمت آن است، آزمایش‌های مختلفی وجود دارد. تست پینیون (Pinion)، تست سیستم الکتریکی و در نهایت تست استارت ماشین. البته همه اینها زیرمجموعه عیب‌یابی استارت خودرو هستند و به شناخت وضعیت بخش‌های مختلف استارت کمک می‌کنند.

نوع اول تست استارت ماشین: تست پینیون

در ابتدا مراحل انجام تست پینیون را شرح می‌دهیم.

1. تلاش برای روشن کردن ماشین

چراغ‌های جلو را روشن کرده و سعی کنید ماشین را روشن کنید. وقتی این کار را انجام می‌دهید، دو اتفاق ممکن است بیفتد:

  • اگر ماشین صدایی شبیه به صدای روشن شدن ایجاد کند و در عین حال چراغ‌های جلو کم نور شوند، احتمالاً پینیون استارت گیر کرده است.
  • اگر ماشین صدایی شبیه به کلیک ایجاد می‌کند، اما صدای آن شبیه صدای روشن شدن نیست و چراغ‌ها نیز کم نور می‌شوند، احتمالاً مشکل از باتری است (در این حالت باید سیستم الکتریکی را بررسی کنید).روشن کردن ماشین

2. چرخاندن پایه پینیون

پایه پینیون را با یک آچار قابل تنظیم بچرخانید. استارت ماشین یک موتور الکتریکی بزرگ در یک محفظه استوانه‌ای است و معمولاً به یک سمت بلوک موتور پیچ می‌شود. اگر می‌بینید یک قسمت کوچک مربعی شکل (پایه پینیون) از انتهای سیلندر بیرون زده است، آن را با آچار بچرخانید تا آزادانه در جای خود حرکت کند. وقتی پینیون توانست آزادانه حرکت کند، مجدداً ماشین را روشن کنید.

تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

  • در خودروهای مدرن خواهید دید که شیر برقی (که یک سیلندر کوچک‌تر از سیلندر استارت است) به سیلندر استارت به سبک «سوار بر پشت» متصل است. آنها در خودروهای قدیمی با یک سیم ضخیم از یکدیگر جدا شده و به هم متصل می‌شوند.
  • برای پیدا کردن راحت‌تر این قطعات به دفترچه راهنمای ماشین خود مراجعه کنید.تست استارت ماشین

3. تکان دادن ماشین

اگر پایه پینیون را ندیدید و گیربکس دستی دارید، ماشین را تکان دهید. ماشین را خاموش کرده و در حالت دنده دوم قرار دهید. ترمز اضطراری را آزاد کنید و ماشین را به جلو و عقب تکان دهید. با این کار پینیون شل می‌شود. اگر پایه پینیون را ندیدید و گیربکس اتوماتیک دارید، باید موتور استارت را بردارید و آن را تست کنید.تکان دادن ماشین

نوع دوم تست استارت ماشین: تست سیستم الکتریکی

در این قسمت از تست استارت ماشین، مراحل بررسی سیستم الکتریکی را توضیح خواهیم داد.

1. بررسی چشمی پایانه‌های باتری

پایانه‌های باتری را به صورت چشمی بررسی کنید. کاپوت ماشین خود را باز کرده و پایانه‌های مثبت و منفی باتری را چک کنید. وجود هر گونه کثیفی یا خوردگی در باتری ممکن است باعث اتصال بد و نرسیدن برق کافی به استارت شود.

    • اگر پایانه‌ها کثیف بوده یا دچار خوردگی شده باشند، باتری را جدا کنید. اتصالات را با یک برس سیمی تمیز کرده و دوباره باتری را وصل کنید.
    • در ماشین‌های جدیدتر پایانه‌های باتری یا حتی کل باتری با یک درپوش پلاستیکی پوشانده شده است. یک یا همه این درپوش‌ها را بردارید تا بتوانید باتری را به‌خوبی ببینید. (مطمئن شوید که زمانی که در حال بررسی باتری هستید، هیچ چیز فلزی به طور تصادفی به ترمینال‌ها برخورد نکند).

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

چشمی پایانه‌های باتری

2. بررسی ولتاژ باتری با مولتی‌متر

ولتاژ باتری خودرو را با استفاده از یک مولتی‌متر تست کنید. مولتی‌متر خود را در حالت «DC» قرار داده و صفحه عقربک‌دار آن را روی 20 قرار هید (برای اینکه آزمایش از صفر تا 20 ولت انجام شود). پروب قرمز را روی پایانه مثبت باتری (+) و پروب مشکی را روی پایانه منفی (-) بگذارید. اگر باتری به درستی کار کند، مولتی‌متر ولتاژی بالاتر از 12 ولت را نشان خواهد داد.

  • چه پایانه‌های باتری سالم باشند و چه معیوب، ممکن است در سیم‌های رساننده جریان برق به استارت و سایر قطعات مشکلی وجود داشته باشد.
  • زمانی که در حال چک کردن ولتاژ هستید، مطمئن شوید که کابل زمین باتری به طور ایمن به بدنه خودرو متصل باشد. اتصال کابل زمین به بدنه برای عملکرد صحیح باتری ضروری است.تست استارت ماشین

3. بررسی شیر برقی به صورت چشمی

شیر برقی را به صورت چشمی بررسی کنید. اگر تلاش می‌کنید که ماشین را روشن کنید و هیچ اتفاقی نمی‌افتد و به نظر می‌رسد که باتری هم درست کار می‌کند، احتمالاً مشکلی در اتصال شیر برقی وجود دارد. این دستگاه یک سیلندر کوچک است که معمولاً به قسمت بالایی استارت متصل است. به صورت چشمی آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که تمام سیم‌های مربوط به آن به درستی وصل شده‌اند.

برای تعمیر ماشین از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.
  • اگر سیم‌های شیر برقی شل یا آویزان باشند، شیر نمی‌تواند به درستی کار کند. اتصال آنها را مجدداً برقرار کنید و ماشین را دوباره روشن کنید. اگر این کار نیز مؤثر واقع نشد، ممکن است شیر برقی برق را به درستی دریافت نکند.
  • سیم‌های برقی معمولاً در جای خود پیچ می‌شوند. اگر نمی‌دانید سیم شل به کجا رفته یا چگونه متصل شده است، از یک متخصص خودرو کمک بگیرید.

4. استفاده از یک تست‌کننده مدار

از یک تستر مدار استفاده کنید تا ببینید که آیا جریان به شیر برقی می‌رسد یا خیر. یک سر مدار تستر (لامپ تست) را روی پایانه تغذیه شیر برقی قرار دهید. سر دیگر تست‌کننده را به بدنه لخت فلز وصل کنید. اگر تستر روشن شد، مشکل از شیر برقی یا خود استارت است و نه از جریانی که به شیر برقی می‌رسد.

مطلب پیشنهادی : محافظت خودرو در برابر خط و خش

  • اگر تستر روشن نشد، مشکل از اتصالات است و باید روی سیم‌کشی کار کرد.
  • یک علت محتمل دیگر برای این مشکل، معیوب بودن سوئیچ احتراق است.تست‌کننده مدار

5. چک کردن جریان خروجی شیر برقی

برای بررسی وضعیت جریان خروجی شیر برقی، یک کانکتور لامپ آزمایشی را بر خروجی شیر برقی و دیگری را روی پایانه زمین باتری قرار دهید. لامپ باید روشن شود. اگر روشن نشد، باید مجموعه استارت / سلونوئید را بردارید و آن را تست کنید.تست استارت ماشین

نوع سوم تست استارت ماشین: تست مجموعه استارت

در این گام از عیب‌یابی استارت خودرو مجموعه استارت را بررسی و عیب‌یابی می‌کنیم.

1. برداشتن استارت

اگر در زمان تلاش برای روشن کردن ماشین هیچ صدایی نمی‌شنوید، و مدارهای الکتریکی نیز سالم به‌نظر می‌رسند، احتمالاً مشکلی در خود استارت ماشین وجود دارد. باید به دقت سیم پیچی استارت را جدا کنید، پیچ آن را باز کرده و آن را از بلوک موتور خارج کنید.

  • برداشتن استارت (با یا بدون شیر برقی متصل) برای جلوگیری از آسیب و خطر باید به دقت انجام شود. یکی از کارهایی که باید با توجه کامل صورت گیرد، جک زدن خودرو است.
  • اگر خودتان استارت را بر می‌دارید، مطمئن شوید که تمام سیم‌ها را علامت‌گذاری کرده‌اید. پیچ‌ها را برای مونتاژ مجدد دنبال کنید!برداشتن استارت

2. اتصال کابل‌های جامپر به استارت

کابل جامپر قرمز را بردارید و یک سر آن را به پایانه مثبت باتری ماشین وصل کنید. سر دیگر را به پایه مثبت ضخیم روی شیر برقی استارت وصل کنید. یک سر کابل جامپر سیاه را به یکی از گوش‌های استارت (قسمت‌های پره شکلی که از سیلندر اصلی بیرون زده‌اند) و سر دیگر را به پایانه منفی باتری وصل کنید.جامپر به استارت

3. اتصال سیم به پایانه کوچک استارت

یک یا 2 متر سیم عایق 16 گیج را بردارید. یک انتهای آن را لخت کرده و به ترمینال کوچک استارت بچسبانید. سر دیگر را نیز لخت کنید ولی فعلاً کاری با آن انجام ندهید!

مطلب پیشنهادی : آموزش کامل تعمیر کولر ماشین

تست استارت ماشین

4. نگه داشتن استارت در پایین

با یک پا استارت را پایین نگه دارید. زمانی که در حال تست کردن استارت هستید، ممکن است به اطراف حرکت کند و جرقه‌هایی بزند. نگه داشتن آن با پا از پریدن استارت و ایجاد جراحت جلوگیری می‌کند.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

  • می‌توانید از کسی بخواهید شما را کمک کند.
  • از دستیارتان بخواهید هنگام انجام آزمایش، استارت را با پای خود محکم نگه دارد.نگه داشتن استارت در پایین

5. اتصال انتهای دیگر سیم به پایانه مثبت باتری

انتهای دیگر سیمی که در مراحل قبل لخت کرده بودید را به پایه مثبت باتری وصل کنید. بعد از انجام این کار پینیون استارت باید حرکت کند و بچرخد. اگر این اتفاق نیفتاد، استارت معیوب است و باید تعویض شود.

برای تعمیر ماشین از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

تست استارت ماشین

جمع‌بندی

روشن نشدن ماشین اتفاق خوبی نیست. این مسئله علل زیادی دارد که یکی از رایج‌ترین آنها معیوب بودن استارت خودرو است. برای تست استارت ماشین باید برخی سیستم‌های دیگر مرتبط با استارت نیز بررسی شوند. در این مقاله روش عیب‌یابی استارت خودرو را با بررسی پینیون، سیستم الکتریکی و خود استارت توضیح دادیم. با به‌کار گیری مراحل گفته شده خودتان هم می‌توانید وضعیت استارت ماشین را بررسی کنید، بدون اینکه به تعمیرکار نیاز داشته باشید!

منبع: +

3.6/5 - (13 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید