تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

12 علت کم آوردن ماشین در سربالایی و نحوه رفع آن

خودروسرویس و نگهداری

علت کم آوردن ماشین در سربالایی معمولا مربوط به خرابی فیلتر سوخت، اشکالات سیم گاز، گرفتگی اگزوز یا انژکتورهای سوخت و چند مورد دیگر است که باید عیب‌یابی و رفع شود.

رانندگی در سربالایی اصولا فشار زیادی را به موتور وارد می‌کند به‌ویژه اگر شیب تندی در مسیر وجود داشته باشد یا اتومبیل دچار نقص فنی باشد.

در هر صورت لازم است که علت کم آوردن ماشین در سربالایی را بدانید تا در هنگام مواجهه با آن بتوانید مشکلات جزئی را برطرف نمایید و برای عیب‌یابی تخصصی از یک تعمیرکار باتجربه کمک بگیرید.

یادآور می‌شویم که سرویس تعمیر خودرو در محل و همچنین مکانیک سیار ماشین در محل تهران از سرویس‌های پردرخواستی هستند که توسط تیم امدادرسانی سیار ارائه می‌شود. چنانچه به این سرویس‌‎ها نیاز دارید، روی لینک مربوطه کلیک کرده و درخواست خود را ثبت کنید.

12 علت کم آوردن ماشین در سر بالایی

تاحالا شده به این موضوع فکر کنید که علت کم آوردن ماشین در سربالایی چیست و چرا شما مجبور هستید با دنده سنگین حرکت کنید؟

پیش از صحبت در خصوص دلایل، باید بدانید این مشکل ممکن است برای تمام خودروها پیش آید؛ ولی معمولا وجود قطعه معیوب در خودرو می‌تواند علت کم آوردن ماشین در سربالایی‌ها باشد. از مهم‌ترین دلایل می‌توانیم به موارد ذیل اشاره کنیم:

1. فیلتر سوخت خراب

علت‌ کم آوردن ماشین در سربالایی، می‌تواند خرابی فیلتر سوخت باشد. بسیاری از خودروها دارای فیلتر سوختِ خراب، کثیف یا بد هستند. در نتیجه نمی‌توانند جلوی سرازیر شدن ناخالصی سوخت به داخل موتور را بگیرند و این عامل روی عملکرد موتور تاثیر منفی می‌گذارد.علت کم آوردن ماشین اتومات در سربالایی

معمولا باید هر چند وقت یک بار نسبت به تعویض یا تعمیر فیلتر سوخت اقدام کنید. در غیر اینصورت ذرات و رسوبات مخزن بنزین یا گاز جمع شده و فیلتر سوخت را مسدود می‌کند. درنهایت جریان سوخت محدود شده و خودرو در سر بالایی‌ها با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

2. علت کم آوردن ماشین در سربالایی؛ شل شدن سیم گاز

اگر سیم گاز شل شود، یعنی ممکن است دریچه گاز ورود به موتور کامل باز نشود. در نتیجه هوای خوبی نیز وارد سیلندر نمی‌شود. این اتفاق می‌تواند باعث از دست رفتن عملکرد خوب موتور خودرو شود. برای جلوگیری این مشکل کافی است سیم گاز خودرو را بررسی کرده تا پس از شناسایی مشکل، آن را رفع کنید.

تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

3. گرفتگی اگزوز؛ علت کم آوردن ماشین در سربالایی

در سیستم اگزوز، مبدل کاتالیزوری و صدا خفه‌ کن (برای کاهش صدای درون اگزوز) وجود دارد. اگر هر یک از این قطعات دچار مشکل شوند، موتور عملکرد خود را از دست می‌دهد.

برای کاهش آلودگی و هوای کثیف از محفظه از مبدل کاتالیزوری استفاده می‌شود. علت کم آوردن ماشین در سربالایی‌ می‌تواند گرفتگی مبدل باشد. در صورت گرفتگی اگزوز، هوای کثیف در محفظه می‌ماند و موتور با مشکل روبه‌رو می‌شود.

قرار گرفتن رسوب در مسیر لوله اگزوز از دلایل دیگر محفوظ ماندن هوای کثیف در داخل موتور است. اگر یکی از این فیلتر‌ها مسدود شود، موتور قدرت و توانایی خود را برای شتا‌ب‌گیری از دست داده یا حتی محدود می‌شود.

این احتمال وجود دارد که شما در مسیر‌های مسطح بدون مشکل رانندگی کنید، اما در مسیر سر بالایی، فشاری زیادی به موتور وارد شود.علت کم آوردن ماشین در سربالایی

برای رفع مشکل تنها نیاز است اگزوز را تمیز کنید تا مسیر مسدودشده باز شده و هوای کثیف از اگزوز خارج شود. حتی می‌توانید نسبت به تعویض این قطعه نیز اقدام کنید.

گرفتگی اگزوز اصلا موضوع شوخی‌برداری نیست و حتی می‌تواند باعث آتش‌سوزی شود. اگر فکر می‌کنید اگزوز خودروی شما مسدود شده، بهتر است هر چه سریع‌تر با یک نیروی متخصص مشورت کنید!

4. گرفتگی یا خرابی فیلتر هوا

علت کم آوردن ماشین در سربالایی می‌تواند به خاطر فیلتر هوای خودرو باشد. در حالت عادی فیلتر اجازه عبور گردوغبار و ناخالصی‌ها را به داخل موتور نمی‌دهد. گرفتگی یا خرابی فیلتر هوا می‌تواند آسیب زیادی به موتور وارد کند.

مطلب پیشنهادی:علائم تمام شدن صفحه کلاچ خودرو

فیلتر هوا مثل هر قطعه دیگری بعد از مدت زمان کوتاه، دچار خرابی یا فرسودگی می‌شود و ممکن است باعث مسدود شدن مسیر جریان هوای فیلتر شود.

در نتیجه در این شرایط فشاری بیشتری به موتور وارد خواهد شد. برای رفع این مشکل به بررسی و تعویض فیلتر هوا نیاز دارید.

اگر خودروی شما یک فیلتر هوای تمیز و فاقد گرفتگی داشته باشد، می‌تواند هوای تمیز و بدون ناخالصی را از فیلتر عبور دهد و وارد محفظه کند. در غیر اینصورت موتور خودروتان عملکرد خوبی در سر بالایی‌ها نخواهد داشت.خرابی فیلتر هوای ماشین

5. علت کم آوردن ماشین در سربالایی؛ نشت خلاء

اگر نشتی بد باشد، روی عملکرد اصلی خودرو تاثیر منفی می‌گذارد و هوای انداز‌ه‌گیری‌نشده وارد منیفولد ورودی می‌شود. برای تست نشت خلاء می‌توانید از تست دود استفاده کنید و کیفیت هوا را بسنجید.

6. کویل‌های جرقه‌زنی

ولتاژ پایین باتری توسط کویل‌های احتراق به ولتاژ بالا تبدیل می‌شود. احتمالا می‌دانید به مرور زمان سیم‌پیچ و سیم‌های جرقه‌زنی فرسوده می‌شوند و عایق خود را از دست می‌دهند. این اتفاق می‌تواند باعث ایجاد آتش‌سوزی ناقص شود.

7. خرابی شمع‌های خودرو

یکی دیگر از اجزایی است که بعد از مدت زمانی استفاده، باید تعویض شود؛ شمع خودرو است. شمع خودرو جرقه موردنیاز در محفظه موتور را تامین می‌کند و اگر شمع دچار خرابی شود، روی عملکرد موتور تاثیر منفی می‌گذارد؛ چراکه در معرض حرارت قرار دارد.

اگر نسبت به تعویض آن اقدام نکنید، انفجار در داخل موتور با شدت انجام نمی‌شود و در نتیجه، احتراق ناقص انجام شده و برق تولید نخواهد شد.خرابی شمع خودرو

8. خرابی سوپاپ؛ علت کم آوردن ماشین در سربالایی

رینگ پیستون (سوپاپ) در قسمت بالای پیستون قرار دارد. علت کم آوردن ماشین در سربالایی می‌تواند به‌خاطر فرسودگی سوپاپ‌ها باشد.

در صورتی که سوپاپ با مشکل روبه‌رو شود، سوخت و هوا از طریق منافذ به پایین سیلندر می‌رسند. درنتیجه جرقه موتور با شتاب انجام نمی‌‌شود. در این زمان بهترین کار، تعمیر سوپاپ‌ها و رفع مشکل گاز نخوردن خودرو در سر بالایی‌ها است.

مطلب پیشنهادی:جوش آوردن موتور خودرو

9. فشرده‌سازی سیلندر کم

تراکم بالای سیلندر می‌تواند باعث ایجاد قدرت بالای موتور خودرو شود که خودرو برای بالا رفتن از سر بالایی به این قدرت نیاز دارد. در غیر اینصورت ماشین زمان بالا رفتن از سر بالایی با مشکل روبه‌رو خواهد بود.علت کم آوردن ماشین در سربالایی

10. گرفتگی انژکتورهای سوخت

آخرین قسمت قبل از محفظه احتراق، انژکتورهای سوخت هستند. این قطعه یکی از اجزای تشکیل‌دهنده سیستم سوخت است و وظیفه پاشش سوخت را برعهده دارد.

معمولا مدت زمان طولانی بدون ایجاد مشکل کار می‌کند. مطابق تجربه بسیاری از رانندگان، کیفیت پایین یا استفاده طولانی‌‌مدت از آن می‌تواند باعث گرفتگی سوخت می‌شود.

در این شرایط فیلتر بنزین توانایی جمع رسوبات باک بنزین را ندارد؛ پس مسدود شده و روی سوخت تاثیر منفی می‌گذارد.

اگر انژکتور به‌صورت کامل مسدود شود، کار آن متوقف شده و هیچ نوع سوختی به محفظه احتراق نمی‌رسد؛ بنابراین وقتی پدال گاز را فشار می‌دهید، خودرو با مشکل روبه‌رو می‌شود.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

11. شرایط محیطی

اگر هوای بیرون گرم باشد، دمای هوای ورودی خودرو بالاتر می‌رود. همچنین معمولا در هوای گرم سیستم تهیه مطبوع روشن می‌شود که می‌تواند باعث ایجاد فشار روی موتور شود.

علت کم آوردن ماشین اتومات در سربالایی

12. گرم شدن بیش از حد موتور

یکی دیگر از چند علت کم آوردن ماشین در سربالایی، داغ کردن موتور است که معمولا به دلیل فشار وارد شده بر خودرو در سربالایی یا خرابی قطعات موتور اتفاق می‌افتد.

گرمای بیش از حد موتور علاوه بر اینکه موجب کاهش قدرت آن می‌شود، آسیب‌های جدی به موتور وارد می‌کند. عوامل مختلفی در داغ کردن موتور دخیل هستند، از جمله کثیف بودن رادیاتور ماشین، کار نکردن پمپ آب و نشتی در سیستم خنک‌کننده خودرو.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

سخن پایانی

اگر به علت کم آوردن ماشین در سربالایی از سرعت آن کاسته شد، بهتر است پدال گاز را فشار ندهید؛ چراکه فقط آسیب بیشتری به موتور وارد می‌کنید و سرعت خودرو بیشتر نخواهد شد. حتما هم بعد از گذر از جاده با شیب تند، خودرو خود را به یک متخصص کار بلد نشان دهید تا مشکل موجود را برطرف کند.

منبع: https://www.carparts.com

توصیه آقای توفیق خلیلی مکانیک خودرو آچاره برای شما:

توصیه آقای توفیق خلیلی مکانیک خودرو آچاره برای شما:

یکی از دلایل رایج کم آوردن ماشین در سربالایی، خرابی شمع‌های خودرو است. برای تشخیص خرابی شمع‌ها به علائم زیر دقت کنید؛

  • اشکال در استارت زدن ماشین
  • دور آرام و شتاب ضعیف
  • سوخت ناقص موتور
  • لرزش و ضربه زدن موتور
  • افزایش مصرف سوخت

با مشاهده نشانه‌های فوق توصیه می‌شود برای تعویض شمع‌های معیوب اقدام کنید تا از آسیب‌های جدی به خودرو پیشگیری شود.

4.2/5 - (212 امتیاز)

5 دیدگاه

  1. خریدار ساینا مدل ۱۴۰۲ هستم درسعت ۹۰ تا ۱۱۰ لرزش شدید فرمان داردبالانس چرخها بهمراه تعویض لاستیکهای جلو ، هیچ تاثیری در بهبود شرایط نداشته است اخیراً در فضای مجازی گفته شده با توجه به همه گیر بودن این مشکل ، شرکت سایپا جهت رفع این مشکل فراخوان داده ، آیا صحت دارد؟

    1. دیسک و صفحه کلاچ همه ساینا و کوییک ایراد داره یه آقا یی هست سمت شهر ری به نام کشاورز اینیستاگرام داره بگرد پیدا کن برو پیشش کارش درسته

  2. سلام خسته نباشید عرض به حضور خدمت شما پژوپارس دارم وقتی به سربالای میرسد حالت خفگی دستمیده خیلی کم میاره متشکرم جواب کمک میخواه لطف کنید

  3. سلام خسته نباشید عرض به حضور خدمت شما پژوپارس دارم وقتی به سربالای می رسد حالت خفگی دست میده خیلی کم میاره متشکرم جواب کمک میخواه لطف کنید

  4. سلام یه پراید دارم احساس میکنم توی سرا بالایی ها کم میاره هر چه پا روی پدال گاز بزارید ماشین گاز نمیخوره بر عکس از سرعتش کاسته میش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید