پارک اتوماتیک خودرو

خودرواخبار آچاره

هر چه زمان جلوتر می‌رود، شاهد ساخت ماشین‌هایی ایمن‌تر و راحت‌تر از گذشته هستیم. رانندگی امروزه خیلی راحت‌تر از قدیم شده و مردم استفاده‌‌های بیشتر و بهتری از خودروی خود دارند. پارک اتوماتیک خودرو هم یکی از این ویژگی‌هاست که مدتی‌ست به خودروها اضافه شده و کار پارک را برای خیلی‌ها راحت کرده است.

احتمالاً شما هم دیدید که بعضی از رانندگان چقدر با پارک دوبل ماشین خود، یا پارک آن در مسیرهای پر ازدحام مشکل دارند و چقدر وقت ازشان صرف می‌شود تا ماشین خود را بتوانند به درستی پارک کنند. در این مقاله قصد داریم درباره‌ی پارک هوشمند خودرو و سیستم پارک اتوماتیک حرف بزنیم. پیش‌تر هم مقاله‌ای درباره‌ی راه‌های مراقبت از ماشین منتشر کردیم. پیشنهاد می‌شود که آن مقاله را هم مطالعه بفرمایید.

پارک اتوماتیک خودرو چیست ؟

پارک اتوماتیک ماشین

پارک اتوماتیک خودرو یا پارک خودکار، به راننده کمک می‌کند تا بهتر بتواند ماشین خود را پارک کند. هرچه تکنولوژی جلوتر رفت، خودروها هم راحت‌تر و هوشمندتر شدند. یکی از آپشن‌هایی که در خودروهای جدید به خدمت بشر در آمد، همین سیستم پارک خودکار ماشین است.

خیلی از رانندگان هنگام پارک ماشین خود در مکان‌های شلوغ و پرتردد با مشکلاتی از جمله پیدا نکردن جای پارک مناسب و عدم تسلط کافی برای پارک دوبل، دست به گریبان می‌شوند. این وضعیت، برایشان دردسرهای روانی و فشار زیادی به‌همراه می‌آورد. احتمال برخورد با موانع یا ماشین‌های دیگر را هم باید به این لیست مشکلات اضافه کرد.

سیستم پارک خودکار برای این ایجاد شد که این مشکل را حل کند.

دیگر نام‌های این سیستم چیست؟

پارک اتوماتیک

  • Self-parking
  • سیستم کمکی پارک (Park Assistant System)
  • اتو پارک
  • پارک خودکار
  • دستیار پارک

تمام این سیستم‌ها، هر اسمی که داشته باشند در خدمت یک هدف‌اند، آن‌ هم پارک ماشین بدون دغدغه است.

مطلب پیشنهادی 7 علامت خرابی گیربکس اتوماتیک خودرو

تاریخچه پارک اتوماتیک خودرو

حدوداً سی سال پیش بود، یعنی سال ۱۹۹۲، که شرکت Volkswagen در یکی از خودروهای خود، از سیستم پارک خودکار رونمایی کرد. سیستم پارک خودکار این ماشین با استقلال کامل عمل می‌کرد و نیازی نبود راننده پشت فرمان باشد. این کمپانی، برآورد کرد که اگر قرار باشد این سیستم را به خودرویی اضافه کند، ۳۰۰۰ دلار به قیمت آن ماشین اضافه خواهد شد. این شرکت، از این آپشن در خودروهای ساخت خودش استفاده نکرد.

حدود ده سال بعد، شرکت تویوتا Toyota در یکی از محصولات خود که Prius hybrid نام داشت، پارک خودکاری به نام intelligent parking assist گذاشت و آن را همراه محصول معرفی کرد. سه سال بعد هم در بریتانیا، با پرداخت ۷۰۰ دلار، می‌شد این ویژگی را به هر خودرویی افزود.

امروز دیگر مثل آن زمان نیست. امروزه، اکثر خودروهایی که در کمپانی‌های نامی ساخته می‌شوند، این ویژگی را دارند.

برای پارک هوشمند خودرو باید چکار کرد

تعدادی از معروف‌ترین ماشین های دارای پارک اتوماتیک :

  • کیا سورنتو
  • هیوندای توسان
  • هیوندای سانتافه

پارک خودکار خودرو چگونه کار می‌کند؟

در سیستم پارک هوشمند خودرو ، سنسورها، حسگرها، دوربین و کامپیوترهای مختلفی جای گرفته که موظف‌اند موقعیت را شناسایی کنند و خودرو را به درستی، و به شکلی ایمن هدایت و پارک کنند.

مطلب پیشنهادی جرم گیری موتور خودرو

در حال حاضر، در بسیاری از ماشین‌ها این سیستم به صورت مستقل کار نمی‌کند و لازم است که راننده در ماشین حضور داشته باشد، چرا که وظیفه‌ی فشار دادن پدال گاز و ترمز بر عهده خود راننده است.

در حال حاضر، پارک دوبل در این سیستم‌ها برنامه‌ریزی شده اما در آینده‌ی نه چندان دور، شکل‌های دیگر پارک کردن هم می‌توانند انجام دهند.

برای تعمیر خودرو از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

چگونه در ۷ مرحله از سیستم پارک اتوماتیک خودرو استفاده کنیم؟

مشخصاً در خودروهای مختلف، این سیستم فرق می‌کند و کار با آن متفاوت است. اما به طور کلی، به ترتیبی که شرح می‌دهیم می‌توان از سیستم پارک هوشمند خودرو استفاده کرد.

  1. اول دکمه‌ی مربوطه را فشار دهید و سیستم را به کار بیاندازید. (دکمه معمولاً جایی نزدیک به دنده است).
  2. سپس، راهنمای سمتی که می‌خواهید ماشین را در آن پارک کنید روشن کنید. ابتدا خودتان چشمی مکانی مناسب برای خودروی خود پیدا کنید.
  3. وقتی جایی را یافتید که به نظرتان مناسب آمد، سنسورهای ماشین، اندازه‌ی ماشین را با فضا تظبیق می‌دهند. اگر قابل استفاده بود با ارسال سیگنال به شما پیشنهاد می‌دهد که خودرو را متوقف کنید.
  4. از این‌جا فرآیند پارک آغاز می‌شود و کنترل فرمان به دست سیستم پارک خودکار می‌افتد.
  5. سیستم فرمان می‌دهد تا راننده ماشین را در وضعیت دنده عقب قرار دهد و ترمز را رها کند.
  6. در این وضعیت، کامپیوترهای ماشین کنترل فرمان را در اختبار می‌گیرند. ماشین که به قدر کافی عقب رفت، به شما علامت می‌دهد که توقف کرده و دنده را در وضع D بگذارید.
  7. دوباره کمی عقب و جلو می‌رود تا خودرو را تنظیم کند. سپس، پارک تمام شده و به شما سیگنال می‌دهد.

مطلب پیشنهادی شناخت گیربکس cvt

آیا امکان پارک خودرو بدون راننده وجود دارد؟

در حال حاضر که چنین وضعیتی فقط رویاست. خودروسازان و صنعتگران حوزه‌ی خودرو، در حال حاضر موفق به ساخت خودرویی نشده‌اند که بتواند بدون نیاز به راننده خودش را پارک کند. اما خیلی از شرکت‌های سازنده خودرو در تلاشند تا این امر، از رویا به واقعیت بدل شود.

سرویس پیشنهادی آچاره : خدمات خودرو در محل

مثلاً، شرکت فولکس واگن سیستمی را رونمایی کرده که Trained Parking نام دارد. اگر این سیستم در آینده قابل استفاده باشد، ماشین‌ها قادر خواهند بود که مکان‌های مشخصی را یاد بگیرند و بدون نیاز به حضور راننده، در مکان‌های مشخص خود را پارک کنند.

آیا بشر می‌تواند به این مدل پارک اطمینان کند؟

چگونه ماشین را پارک کنیم

میزان دقت و هوشمندی سیستم‌های کامپیوتری هر چقدر هم بالا باشد همیشه یک درصد خطایی وجود دارد. سیستم‌های پارک خودکار در ماشین‌های لوکس و شرکت‌هایی که این فناوری را خلق کرده‌اند، بارها مورد آزمایش قرار می‌گیرد تا میزان خطای آن بررسی شود.

مطلب پیشنهادی نشانه‌های نشتی روغن گیربکس

در نخستین تلاش‌ها برای استفاده از این سیستم، ممکن است این حس به شما دست دهد که ماشین نمی‌تواند این کار را به درستی انجام دهد و نیاز باشد که خودتان کنترل امور را به دست بگیرید. چندبار که دقت خودرو در پارک را ببینید، اطمینان پیدا خواهید کرد و انجام این وظیفه را، با خیال راحت به عهده‌ی خودرو می‌گذارید.

پایان کلام

این سیستم در حال رشد و پیشرفت است و هنوز اطلاعات زیادی درباره‌ی پارک خودکار ماشین هست که ما ازشان بی‌اطلاع هستیم. مطمئناً این سیستم در چند ساله آینده دستخوش تحولات چشمگیری هم خواهد شد و رانندگی را لذت‌بخش‌تر خواهد کرد.

در این مطلب سعی شد تا هر اطلاعاتی که در خصوص سیستم پارک هوشمند موجود است به اطلاعتان برسانیم. امیدوار هستیم که از این مطلب لذت برده باشید.

5/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا