علت دود سفید ماشین چیست؟ [عیب‌یابی + رفع مشکل]

خودروسرویس و نگهداریمکانیک خودرو

پیدا کردن علت دود سفيد ماشين اولین قدم برای حل مشکلات احتمالی خودروی شماست. بعد از عیب‌یابی مشکل، به‌راحتی می‌توانید برای رفع دود سفید اگزوز اقدام کنید.

بهترین راه برای تشخیص علت دود سفید ماشین، توجه به زمان وقوع آن است. بررسی کنید که همزمان با استارت زدن، دود سفید خارج می‌شود یا زمانی که سرعت می‌گیرید؟ یا وقتی ماشین درجا کار می‌کند خارج شدن دود سفید از اگزوز را می‌بینید؟

پاسخ به این سوالات، شما را در تشخیص علت این اتفاق کمک می‌کند. در ادامه بررسی خواهیم کرد که دلایل مختلف خروج دود سفید از اگزوز خودرو چیست و چگونه می‌توان آن را عیب‌یابی و رفع کرد.

شما می‌توانید برای عیب‌یابی، رفع مشکل و دریافت خدمات خودرو در محل درخواست خود را در وبسایت آچاره ثبت کنید.

نکات کلیدی

  • یکی از دلایل اصلی خروج دود سفید از اگزوز، مخلوط شدن روغن موتور با مایع خنک‌کننده است.
  • خرابی واشر سرسیلندر یکی از دلایل اصلی دود سفید اگزوز است. 
  • دود سفید از اگزوز می‌تواند مشکلات جدی را برای موتور ماشین ایجاد کند.

دود سفید اگزوز نشانه چیست؟

بیشتر مواقع، خارج شدن دود سفید و آب از اگزوز خودرو امری طبیعی است. این اتفاق معمولاً زمانی می‌افتد که هوا سرد است و موتور ماشین خود را تازه روشن کرده‌اید. به عبارت دیگر، دلیل دود سفید، تراکم در لوله اگزوز است. 

احتمال دیگر، نشت مایع خنک‌کننده است. وقتی مایع خنک‌‌کننده به قسمتی از موتور نشت می‌کند، همراه با هوا و سوخت می‌سوزد و دود سفید ایجاد می‌شود.

خروج دود سفید از اگزوز بعد از روشن شدن موتور و رسیدن به دمای بالا، علتی جز تراکم اگزوز دارد؛ در این شرایط قطعا نشت مایع خنک‌کننده، علت دود سفید ماشین شماست.

بررسی علت دود سفید ماشین

هر راننده‌ای می‌داند که خروج دود از اگزوز، نشانه خوبی نیست. دود سفید از اگزوز می‌تواند مشکلات جدی را برای موتور ماشین ایجاد کند و باید زودتر عیب‌یابی شود.

دود سفید اگزوز ماشین شما تنها بخشی از مشکل ایجادشده است. این دود، سرنخ مهمی است که به نشان دادن مشکل واقعی کمک می‌کند. در ادامه با این سرنخ‌ها آشنا خواهیم شد. 

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

1. دود سفید اگزوز به‌‌علت آب‌سوزی 

آب‌سوزی مهم‌ترین و محتمل‌ترین علت دود سفید ماشین است. این اتفاق ممکن است در دو وضعیت مختلف رخ دهد که در ادامه توضیح می‌دهیم. 

علت دود سفید اول صبح ماشین

2. خروج دود سفید از اگزوز در سرما

علت دود سفید ماشین در زمستان، اختلاف دمای زیادی است که بین موتور و محیط وجود دارد. این اتفاق معمولا در صبح و بعد از روشن کردن ماشین رخ می‌دهد و جای نگرانی ندارد. بعد از چند دقیقه، وضعیت به حالت نرمال خود باز می‌گردد. 

علت دود سفید ماشین اول صبح ماشین در فصل سرما، تشکیل قطرات شبنم در مسیر محفظه احتراق موتور خودروی شماست. حرارت بالای داخل محفظه احتراق، باعث تبخیر قطرات آب و خروج دود سفید از اگزوز می‌شود. 

این دود بعد از چند دقیقه برطرف می‌شود و لازم نیست نگران شوید؛ چنانچه این اتفاق ادامه داشت و غلظت دود سفید بیشتر شد، بهتر است بررسی مشکل را به تعمیرکار باتجربه بسپارید. 

3. ورود مایع خنک‌کننده به محفظه احتراق

آب‌سوزی ممکن است به‌دلیل ورود مایع خنک‌کننده به محفظه احتراق رخ دهد. مایع خنک‌کننده ترکیبی از آب و ضدیخ است. اگر آب موجود در مایع خنک‌کننده تبخیر شود، دود غلیظ سفید رنگ با بوی شیرین، از اگزوز خودرو خارج خواهد شد. 

آسیب‌دیدگی واشر سرسیلندر، سوراخ شدن بلوکه سیلندر و تاب برداشتن سرسیلندر سه دلیل نشت مایع خنک‌کننده به داخل محفظه احتراق هستند. 

خارج شدن دود سفید و آب از اگزوز

اگر هر یک از این مشکلات برای خودروی شما پیش آید، به ورود مایع خنک‌کننده به محفظه احتراق منجر می‌شود؛ در نهایت شاهد خروج دود سفید از اگزوز ماشین خود خواهید بود. 

تعمیر این قطعات، کاری فنی و تخصصی است و باید توسط تعمیرکار حرفه‌ای انجام شود. هر سه مشکل به سیلندر موتور مربوط هستند و برای رفع دود سفید اگزوز باید این قطعه توسط تعمیرکار مورد بررسی قرار گیرد.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

4. دود سفید اگزوز به‌دلیل مشکلات سوخت

در بعضی شرایط، مشکلات سوخت علت دود سفید ماشین است. کاهش عدد اکتان سوخت باعث افت کیفیت سوخت خودروی شما می‌شود. حد استاندارد عدد اکتان برای بنزین معمولی 87 و برای بنزین سوپر 95 است. 

نتیجه این کاهش اکتان و افت کیفیت سوخت، تشکیل دود سفید و خروج آن از اگزوز خودرو است؛ اما در نظر داشته باشید گاهی سیستم سوخت‌رسانی ماشین شما ایراد دارد و دود سفید به کیفیت سوخت مربوط نمی‌شود. 

اگر انژکتور خراب شده باشد، سوخت بیشتر از حد نرمال وارد محفظه احتراق می‌شود. در نتیجه، پروسه احتراق به‌طور کامل انجام نمی‌شود و دود سفید غلیظی از اگزوز به بیرون خارج خواهد شد. 

دود سفید اگزوز نشانه چیست

5. دود سفید اگزوز به‌علت روغن‌‌سوزی

لوله مکش خلاء بین موتور و گیربکس ماشین وجود دارد. معیوب شدن این لوله به مکش روغن گیربکس به داخل موتور منجر می‌شود. به این ترتیب، روغن گیربکس وارد محفظه احتراق موتور خودرو می‌شود. 

در نتیجه روغن‌سوزی، دود به رنگ‌های مختلف از اگزوز خارج می‌شود. رنگ دود به نوع روغن گیربکس بستگی دارد. 

اگر سوختن روغن گیربکس، علت دود سفید ماشین شما باشد، بوی سوختگی واضحی را احساس می‌کنید. راه‌حل این مشکل، تعویض سوپاپ وکیوم گیربکس است که باید توسط تعمیرکار باتجربه انجام شود. 

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر راهنمای علت خروج دود سیاه از اگزوز را هم مطالعه کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله با چند علت دود سفید ماشین آشنا شدیم. در ابتدای امر، اینطور به نظر می‌رسد که خروج دود سفید از اگزوز خیلی خطرناک نیست‌ اما باید بدانید که نفوذ مایع خنک‌کننده به محفظه احتراق به‌مرور زمان، مشکلات جدی‌تری را ایجاد می‌کند. 

بنابراین توصیه ما این است که به محض مشاهده این مشکل برای بررسی علت دود سفید ماشین، به تعمیرگاه مراجعه کنید.

سوالات متداول

اصلی‌ترین علت دود سفید اگزوز چیست؟

دود سفید اگزوز به معنی سوختن مایع خنک‌کننده در موتور ماشین است. یعنی مایع خنک‌کننده وارد محفظه احتراق شده و سوخته است.

علت آب‌سوزی خودرو چیست؟

سرمای هوا و ورود مایع خنک‌کننده به محفظه احتراق باعث آب‌سوزی خودرو می‌شوند.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا