سرویس و تعمیر کولر آبی سرویس و تعمیر کولر آبی

بررسی دلیل آتش گرفتن کولر آبی و نحوه پیشگیری از آن

سرمایش و گرمایشسرمایشکولر آبی

کولر‌های آبی یکی از مهم­‌ترین لوازم منزل در فصل گرما هستند که به دلایل خاصی ممکن است دچار مشکلاتی مثل آتش‌سوزی شوند. آتش گرفتن موتور کولر آبی معمولاً بدون دلیل اتفاق نمی‌افتد و ممکن است وجود مشکلاتی مثل اتصال سیم پیچی کولر و… سبب آتش گرفتن کولر آبی شود.

این مشکل ممکن است برای کولرهای زیادی رخ داده باشد. به همین منظور در این مقاله قصد داریم دلیل آتش گرفتن کولر آبی را بیان کنیم و روش‌­های پیشگیری از آن را بررسی کنیم.

طرز کار کولر آبی

برای بررسی دلیل آتش گرفتن کولر آبی و قبل از اقدام به تعمیر کولر آبی ابتدا باید با طرز کار آن آشنایی کافی داشته باشید. بر روی کولر آبی ناودان‌هایی قرار دارد که باعث انتقال آب به سمت پوشال‌ها می‌شوند و این کار توسط الکتروپمپ موجود در کولر آبی انجام می­‌گیرد.

پس از اینکه آب بر روی پوشال‌ها می‌­ریزد و آن‌ها را مرطوب می‌کند، هوا از بین پوشال‌ها عبور می‌کند و از این طریق آب پوشال‌ها تبخیر می‌شود.

در نتیجه هوای کاملاً تمیز و خنک از طریق کانال‌ها به داخل ساختمان می‌رسد. با تبخیر شدن آب موجود در پوشال‌ها، گرمای هوای ورودی به کولر جذب پوشال‌ها می­‌شود و هوای خنک‌تری به داخل کانال­‌ها می­‌رود. به همین دلیل کولرهای آبی رطوبت نسبتاً زیادی دارند و استفاده از آن در نواحی مرطوب کارایی ندارد.

میزان ظرفیت موجود در کولر آبی

کولر‌های آبی بر اساس میزان ظرفیت‌شان انواع متفاوتی دارند. یعنی زمانی که ظرفیت هوادهی کولر ۳۵۰۰ فوت مکعب بر دقیقه است، به آن کولر ۳۵۰۰ گفته می‌شود.

کولر‌های آبی بر اساس میزان ظرفیت در اندازه‌های مختلف شامل ۲۳۰۰، ۳۵۰۰، ۴۹۰۰، ۷۰۰۰ و… ساخته و طراحی می‌شوند‌. حداکثر ظرفیت کولر‌های آبی ۱۳۰۰۰ است. این ظرفیت‌ها بر اساس میزان ابعاد کولر آبی، پره‌های موجود در توربین کولر و قدرت موتور کولر تعیین می‌شوند.


سرویس پیشنهادی آچاره : سیم پیچی دینام کولر


میزان ظرفیت موجود در کولر آبی

دلایل آتش گرفتن کولر آبی

معمولاً ساختار محفظه کولر آبی به گونه‌ای است که بین آب و سیستم داخلی تماس مستقیم وجود نداشته باشد. اما ممکن است زمانی که موضوع آتش گرفتن موتور کولر آبی را می‌شنوید بگویید این غیرممکن است. در حالی که تنها قطعه موجود در کولر آبی که می‌تواند دچار آتش‌سوزی شود، موتور کولر است.

سرویس و تعمیر کولر آبی
سرویس و تعمیر کولر آبی

عواملی مثل خشک بودن کولر آبی و کار کردن کولر آبی بدون آب، خراب بودن تسمه‌های پروانه کولر و یا مشکلات یاتاقان، استفاده از موتوری با قدرت کم بر روی کولری با ظرفیت زیاد و… می‌توانند دلیل آتش گرفتن کولر آبی باشند.

1. خشکی کامل کولر

کولر آبی برای اینکه بتواند عملکرد طبیعی خود را داشته باشد، حتماً باید از آب استفاده کند. علاوه بر تشتک موجود در کولر، پوشال‌ها و پد‌های سلولزی موجود در آن نیز باید نم دار باشند. در واقع وجود آب باعث خنکی محفظه داخلی کولر می‌­شود و از داغ شدن موتور کولر آبی جلوگیری ‌کند.

اما زمانی که کولر آّب نداشته باشد و به طور کاملاً خشک شروع به کار کند، در واقع رطوبتی وجود ندارد که قسمت‌های داخلی آن را خنک نگه دارد و سیم پیچ موتور کولر آبی به سرعت داغ می‌شود.

در این صورت اگر سیستم برقی موتور کولر آبی اتصال نداشته باشد و به صورت خودکار خاموش نشود، سبب آتش گرفتن موتور کولر شده و در نهایت زمینه سوختن تمام قسمت‌های کولر آبی را فراهم می‌­کند.

2. خراب بودن تسمه‌های پروانه کولر و یا مشکلات یاتاقان

ممکن است دلیل آتش گرفتن کولر آبی خراب شدن تسمه‌های پروانه‌ای آن باشد. تسمه پروانه و یاتاقان‌ها در کارکرد موتور کولر آبی نقش مستقیمی دارند و بروز هر نوع مشکل در این قطعات بر روی روند کار موتور تأثیر‌گذار خواهد بود.

زمانی که یاتاقان­ها خراب باشند و یا تسمه پروانه بسیار سفت باشد، می‌توانند سبب ایجاد مشکل در کارکرد موتور شوند.  چرا که در این مواقع فشار وارده بر موتور دو برابر حالت عادی است و در نتیجه باعث می‌شود موتور داغ کند و با کار کردن مداوم دچار آتش‌سوزی شود.

استعلام قیمت تعمیر کولر آبی

3. به کار گرفتن موتور با قدرت کم بر روی کولر آبی با ظرفیت زیاد

زمانی که موتورهای مختلف بر روی دستگاه‌های مختلف به کار می­روند نشان دهنده این مسئله است که میزان کارایی و اندازه موتور‌ها با هم تفاوت دارد. در واقع قدرت و توان موتور‌ها بر اساس اندازه و نحوه استفاده از آن‌ها مشخص است.

به همین دلیل در زمان نصب موتور بر روی کولر آبی ابتدا باید ظرفیت و میزان ابعاد و قدرت آن مشخص شود‌. مثلاً اگر کولر مورد نظر کارایی و بازدهی زیادی داشته باشد، باید موتور کولر نیز کارایی و ظرفیت بالا کولر متناسب باشد.

در صورتی که ظرفیت، قدرت و کارایی موتور و کولر با یکدیگر در تناسب نباشد، سبب ایجاد مشکل در کارکرد کولر خواهد شد. اگر موتور دارای قدرت کم بر روی کولر با ظرفیت پایین نصب شود در این صورت مشکلی ایجاد نخواهد شد.

اما اگر قدرت موتور پایین باشد، برای تأمین انرژی مورد نیاز کولر با ظرفیت بالا باید مداوم کار کند و زمانی که این انرژی تأمین نشود، می‌تواند سبب ایجاد اتصال در موتور شود. در نتیجه موتور دچار آتش‌سوزی می‌شود. همچنین می‌تواند مشکلات متعدد دیگری برای کولر ایجاد کند. 

وجود تناسب میان ظرفیت کولر و توان موتور آن

4. وجود نقص در سیستم سیم پیچی موتور

یک دلیل دیگر آتش‌سوزی موتور کولر آبی می‌تواند به دلیل اتصالات سیم‌های برق و خازن‌های موجود در موتور باشد. در این حالت سیم پیچی موتور دچار نقص فنی است.

گاهی اوقات افراد دلیل آتش گرفتن کولر آبی را به قرار گرفتن آن در تابش مستقیم آفتاب و گرم بودن زیاد هوا یا عدم استفاده از سایه‌بان بر روی کولر ربط می‌دهند. اما باید بدانید اصلی‌ترین علت آتش گرفتن کولر اتصال میان سیم‌های موتور به دلیل داغ شدن بیش از حد آن است.

در این حالت سیستم‌های برق جرقه می‌زنند و به دلیل روشن بودن کولر برق ورودی اتصالی می‌دهد و در نتیجه موتور آتش می‌گیرد. بیشتر اوقات کولر آبی بر روی پشت‌بام نصب می‌شود و در صورت بروز آتش‌سوزی امکان دیدن دستگاه کولر بسیار کم است و با ادامه آتش‌سوزی تمام بدنه کولر می‌سوزد. در برخی از موارد شدت آتش‌سوزی آنقدر زیاد است که می‌تواند باعث سوختن عایق پشت بام شود.

5. کار کردن بدون آب کولر آبی و تأثیر آن در آتش گرفتن

خیلی از افراد تصور می‌کنند کار کردن بدون آب کولر آبی نمی‌تواند دلیل آتش گرفتن موتور کولر آبی باشد. اما بهتر است بدانید کار کردن کولر آبی بدون باعث آب دستگاه باد گرم تولید کند و زمانی که رطوبتی در داخل دستگاه وجود نداشته باشد، دمای تمام قسمت‌های موتور افزایش پیدا می‌­کند  چرا که تنها عامل خنک کردن موتور کولر آبی، آب است و در صورت نبود آن موتور داغ شده و منجر به آتش‌سوزی خواهد شد. 

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر آبی

نحوه پیشگیری از آتش گرفتن کولر آبی

وجود آتش‌سوزی در هر قسمت کولر آبی در نهایت می‌تواند سبب آتش‌سوزی در تمام بدنه کولر شود و ضرر‌های مالی و جانی زیادی به وجود بیاورد. حال که درباره دلیل آتش گرفتن کولر آبی اگاهی پیدا کردید، لازم است بدانید برای کاهش احتمال بروز این مشکل باید از اقدامات پیشگیرانه استفاده شود.

علاوه بر عوامل گفته شده محل نصب کولر آبی بدون توجه به سایه‌بان و قرار گرفتن آن در تابش مستقیم آفتاب می‌تواند سبب ایجاد آتش‌سوزی و داغ بودن موتور شود. برای پیشگیری از مشکلات آتش‌سوزی باید به طور مداوم و قبل از استفاده مجدد مراحل سرویس کولر آبی را انجام دهید.

معمولاً در هنگام انجام سرویس موتور کولر عیب‌یابی شده و در صورت وجود مشکل تعمیر می‌شود. همچنین قسمت‌های مختلف موتور را روغن کاری می‌کنند تا در هنگام کار کردن خشک نباشد. یاتاقان‌ها به طور کامل مورد بررسی قرار می­گیرد و تسمه پروانه از نظر سفت بودن کنترل می‌شود تا در صورت وجود مشکل آن‌ها را برطرف کرد.

علاوه بر این پمپ آب کولر آبی نیاز به بازبینی دارد تا کارکرد درستی داشته باشد. همچنین سیستم سیم پیچی برقی موتور دستگاه بر اساس نقشه برق موتور کولر آبی تحت کنترل قرار می­گیرد. همه این عوامل در جلوگیری از آتش گرفتن کولر آبی نقش مستقیم دارد.

انجام سرویس کولر آبی

نکات مهم در استفاده از کولر آبی 

اگر در هواگیر کولر منافذی وجود داشته باشد، سبب ورود ریزگرد‌ها به محوطه کانال و در نهایت داخل ساختمان خواهد شد. همچنین اگر کولر بر روی دور تند کار کند باعث انتقال ریزگرد‌ها به داخل خانه می‌شود. برای جلوگیری از ورود این آلودگی‌ها و وجود هوای گرم باید هواگیر کولر با استفاده از پوشال پر شود و میزان آب کولر چک شود.

در صورتی که غلظت ریزگرد‌ها در هوا افزایش پیدا کرد، بهتر است پوشال‌های کولر آبی را بشویید و آب محفظه آن را تخلیه کرده و مجدداً پر کنید.

نتیجه ‌گیری

برای حفظ ایمنی کولر آبی از طراحی خاصی استفاده شده است اما ممکن است تحت شرایط خاص و به دلیل برخی مشکلات موتور کولر آبی دچار آتش‌سوزی شود.

به همین منظور ابتدا باید درباره دلیل آتش گرفتن کولر آبی اطلاعات کافی داشته باشید و هر کدام از قطعاتی که می‌تواند در آتش‌سوزی کولر نقش داشته باشند بشناسید تا در صورت بروز این مشکل بتوانید وضعیت کولر را کنترل کنید.

همچنین برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی بابد دستگاه کولر بر اساس چک لیست و نحوه نگهداری کولر آبی به طور مداوم سرویس ‌شود. بهتر است قبل از استفاده دستگاه کولر آبی را سرویس کنید و سپس آن را روشن کنید. چرا که ممکن است به دلیل استفاده نکردن زیاد سیستم سیم پیچی موتور تحت تأثیر رطوبت قرار گرفته باشد.

سوالات متداول

کولر آبی چه ظرفیت‌هایی دارد؟

کولر‌های آبی بر اساس میزان ظرفیت در اندازه‌های مختلف شامل ۲۳۰۰، ۳۵۰۰، ۴۹۰۰، ۷۰۰۰ و... ساخته و طراحی می‌شوند‌.

حداکثر ظرفیت کولر آبی چقدر است؟

حداکثر ظرفیت کولر‌های آبی ۱۳۰۰۰ است.

دلایل اصلی آتش گرفتن کولر آبی چه هستند؟

  1. خشکی کامل کولر
  2. خراب بودن تسمه‌های پروانه کولر و یا مشکلات یاتاقان
  3. به کار گرفتن موتور با قدرت کم بر روی کولر آبی با ظرفیت زیاد
  4. وجود نقص در سیستم سیم پیچی موتور
  5. کار کردن بدون آب کولر آبی و تأثیر آن در آتش گرفتن

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر آبی
سرویس و تعمیر کولر آبی با تعمیرکاران آچاره

 

کلیک کنید