سرویس و تعمیر کولر آبی سرویس و تعمیر کولر آبی

دلیل لرزش کولر آبی چیست؟

سرمایشسرمایش و گرمایشکولر آبی

امروزه استفاده از کولر آبی در بیشتر خانه‌ها مخصوصاً مناطق آب و هوایی خشک متداول شده است. این نوع کولرها به دلیل مصرف پایین برق و خنک‌کنندگی بالا طرفداران خاص خود را دارند. اما مانند هر وسیله برقی دیگری کولر آبی هم ممکن است دچار نقص شود و مشکلاتی را به وجود آورد. یکی از این مشکلات، لرزش بدنه و موتور آن است که در ادامه این مقاله به بررسی دلیل لرزش کولر آبی خواهیم پرداخت.

رطوبت حاصل از عملکرد کولرهای آبی از خشک شدن هوای محیط جلوگیری کرده و مانع آسیب دیدن وسایل چوبی می‌شود. از این رو در بیشتر مناطق گرم و خشک کشور استفاده از کولر آبی محبوبیت بیشتری نسبت به کولرهای گازی دارد. با این حال اگر می‌خواهید دلیل لرزش کولر آبی منزل خود را بدانید ادامه این مقاله را از دست ندهید. 

بررسی دلایل لرزش بدنه کولر آبی

قبل از بررسی علت لرزش موتور کولر آبی هنگام روشن شدن باید چند نکته مهم را یادآوری کنیم. برای نصب و راه‌اندازی کولر آبی حتماً باید از افراد حرفه‌ای و با تجربه کمک بگیرید. نصب اشتباه کولر آبی مشکلات زیادی را در آینده ایجاد خواهد کرد. همچنین تعمیر دوره‌ای و سرویس کولر آبی مخصوصاً در فصول گرم سال از کارهای ضروری است که به کارکرد بهتر این وسیله کمک می‌کند.

لرزش کولر آبی

در ادامه به ذکر سه علت لرزش بدنه کولر آبی هنگام روشن بودن خواهیم پرداخت.

1. تراز نبودن کولر آبی؛ دلیل لرزش کولر آبی

اصلی‌ترین علت لرزش کولر آبی در دور تند تراز نبودن آن در زمان نصب است. جایگاه نصب کولر آبی باید بدون پستی و بلندی و سراشیبی باشد و دستگاه روی پایه‌هایی مناسب و محکم قرار گیرد. مسطح نبودن محل نصب کولر آبی می‌تواند مهم‌ترین دلیل لرزش کولر آبی باشد چون پروانه آن تغییر حالت می‌دهد و ایجاد سر و صدا در کولر آبی و لرزش می‌کند.

نکته مهم در زمان نصب کولر آبی استفاده از یک چهارپایه فلزی زیر کولر است تا فاصله‌ای بین دستگاه و سطح زمین ایجاد شده و مانع آسیب رسیدن به ایزوگام پشت بام شود. چهارپایه را حتماً باید روی زمین محکم کنید تا تکان نخورد و ثابت بماند. در صورت محکم نبودن، لرزش این چهارپایه هم می‌تواند علت لرزش بدنه کولر آبی باشد.

سرویس و تعمیر کولر آبی سرویس و تعمیر کولر آبی

اگر کولر آبی شما متحرک و قابل حمل است بهتر است آن را داخل یک قاب فلزی قرار دهید تا مانع لرزش احتمالی آن شود. کولر متحرک را در جایی مناسب محکم و ثابت کنید. نصب کولر آبی در مکانی نامناسب می‌تواند علت لرزش کولر آبی در دور تند باشد که تنها راه حل، محکم کردن آن در زمان نصب و راه‌اندازی است.

نصب درست و استاندارد کولر آبی را جدی بگیرید چون لرزش‌های ایجاد شده ممکن است باعث آسیب دیدن اجزای داخلی کولر از جمله موتور آن شود و خرابی‌های جدی‌تری را ایجاد کند که پرهزینه خواهد بود.

تراز نبودن کولر

2. اتصال مستقیم دهانه کولر به کانال هوا

اتصال مستقیم کولر به کانال و انتقال صدای موتور را می‌توان دیگر دلیل لرزش کولر آبی دانست. نتیجه نصب مستقیم دهانه کولر به کانال، انتقال صدای لرزش ناشی از چرخش موتور به کانال کولر و ایجاد صداهای آزاردهنده خواهد بود. برای حل این مشکل کافی است با کمک پارچه برزنتی دهانه کولر را به کانال متصل کنید و با این کار از لرزش کانال و ایجاد صداهای گوش‌خراش جلوگیری نمایید.

از آنجایی که کانال کولر اغلب از جنس حلب ساخته می‌شود، کمترین لرزش موتور کولر می‌تواند باعث لرزش آن و ایجاد صدا در کانال شود. راه حل این مشکل هم آسان است. استفاده از پارچه برزنتی محکم و به‌کارگیری کانال‌های انعطاف‌پذیر در قسمت دهانه کولر می‌تواند به رفع لرزش و صدای ایجاد شده در کانال کمک کند.

3. نصب کولر آبی روی آجر یا پایه‌های غیراستاندارد

همان‌طور که در بالا گفتیم تراز نبودن کولر را می‌توان مهم‌ترین علت لرزش موتور کولر آبی هنگام روشن شدن آن دانست. راه حل این مشکل استفاده از یک چهارپایه فلزی در زیر کولر آبی برای ثابت ماندن آن است. این چهارپایه را باید با استفاده از بلوک‌های آجری یا سیمانی روی زمین محکم کنید تا تکان آن دلیل لرزش کولر آبی نشود.

استعلام قیمت تعمیر کولر آبی

از قرار دادن کولر روی پایه‌های چوبی و پلاستیکی یا پایه‌های خیلی بلند خودداری کنید چون در این حالت کولر ثبات کافی ندارد و همین موضوع می‌تواند علت لرزش بدنه کولر آبی شود.

لرزش کولر آبی ناشی از مشکلات فنی قطعات آن

اگر مشکلاتی که در بالا ذکر کردیم وجود ندارد ولی همچنان با لرزش و صداهای ناهنجار کولر آبی منزل خود روبرو هستید بهتر است از یک تعمیرکار حرفه‌ای کمک بخواهید تا برای بررسی قطعات الکتریکی و مکانیکی کولر آبی به شما کمک کند.

کولرهای آبی دارای چندین قطعه مختلف هستند که خرابی هر کدام از این‌ها باعث ایجاد مشکلاتی خواهد شد. سرویس کردن دوره‌ای و به موقع کولر آبی به سالم ماندن این قطعات کمک می‌کند و موجب افزای عمر مفید کولر شما می‌شود. قطعات داخلی کولر آبی که خرابی آن‌ها می‌تواند علت ریپ زدن کولر آبی باشد شامل پروانه، یاتاقان‌ها، موتور کولر، پولی‌ها و تسمه پروانه می‌شود. در ادامه با دلایل خرابی احتمالی این قطعات بیشتر آشنا می‌شویم.

1. خرابی پروانه موتور

پروانه موتور کولر آبی در صورت تاب برداشتن یا ضربه خوردن دچار نقص شده و به خوبی نمی‌چرخد. خرابی پروانه می‌تواند یکی از چند علت لرزش کولر آبی در دور تند آن باشد. خرابی یاتاقان یا تنظیم نبودن تسمه پروانه موتور کولر، دلایل اصلی خرابی پروانه محسوب می‌شوند.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر آبی

راه حل این مشکل تعمیر یا تعویض پروانه است. بهتر است از تعمیرکار متخصص برای این کار کمک بگیرید. در این روش در مرحله اول باید پولی کولر آبی را باز کرده و سپس یاتاقان‌های کولر و گارد نگه‌دارنده را جدا کنید تا بتوانید پروانه را خارج نمایید. در صورت خرابی پروانه یا محور آن، بهترین کار تعویض آن‌ها است.

2. خراب شدن یاتاقان‌ها؛ دلیل لرزش کولر آبی

محور پروانه کولر آبی با کمک بلبرینگ به یاتاقان وصل شده و قدرت موتور و چرخش پولی و تسمه پروانه، دلیل اصلی حرکت پروانه کولر آبی هستند. استفاده مداوم از این یاتاقان‌ها در طول زمان باعث فرسودگی و خرابی آن‌ها می‌شود. اما عوامل دیگری همچون ضربه به یاتاقان، فشار زیاد روی تسمه و تاب برداشتن پروانه و حتی روشن بودن زیاد کولر آبی می‌توانند باعث خرابی یاتاقان شوند.

رسوب گرفتن و زنگ زدگی یاتاقان‌ها می‌تواند علت لرزش بدنه کولر آبی باشد که در صورت بروز این مشکل، سرویس به موقع و دقیق قطعات داخلی کولر و تعویض آن‌ها کمک زیادی خواهد کرد. برای تعویض یاتاقان‌ها کافی است مانند تعویض پروانه ابتدا پولی را باز کنید و سپس پیچ‌های یاتاقان را باز کرده و یاتاقان را خارج کنید.

3. خرابی موتور کولر آبی

خراب شدن یکی از سیم پیچ‌های موتور می‌تواند دلیل لرزش کولر آبی باشد. موتور یا دینام کولر آبی دارای سه سیم پیچ است که هر کدام وظیفه جداگانه‌ای دارند. یک سیم پیچ مسئول دور تند، یکی مسئول دور کند و سومی سیم پیچ راه انداز هستند. در این میان زمان روشن شدن موتور کولر اگر سیم پیچ راه انداز به دلیل ضعیف شدن نتواند دور کند و تند را به سیم پیچ‌های مسئول انتقال دهد بدنه کولر شروع به لرزش می‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم قبل از هر کاری، دینام یا موتور کولر آبی را تمیز و روغن کاری کنید. اگر مشکل حل نشد برای تعمیر خرابی موتور کولر آبی که کاری تخصصی است از تعمیرکاران حرفه‌ای آچاره کمک بگیرید. می‌توانید پایه‌های موتور را هم چک کنید. شل شدن این پایه‌ها هم می‌تواند علت ریپ زدن کولر آبی باشد.

4. تاب برداشتن یا شکسته شدن پولی‌های کولر آبی

دو عدد پولی در هر کولر آبی تعبیه شده که یکی در کنار دینام و دیگری در کنار پروانه قرار دارد. نیرویی که موتور از طریق پولی‌ها برای چرخاندن پروانه‌ها وارد می‌کند، می‌تواند به پولی‌ها فشار آورده و باعث تاب برداشتن آن‌ها شود. این مشکل در تمام برندهای کولر آبی دیده نمی‌شود و تنها در برخی انواع بی کیفیت ممکن است ایجاد مشکل کند.  

تاب داشتن و یا شکستگی پولی باعث افزایش فشار وارده به موتور و پروانه شده و تعادل محور پروانه را به هم میزند و در نتیجه باعث ایجاد صداهای بلند خواهد شد. راه حل این مشکل تعویض به موقع پولی‌های کولر آبی است. این کار کاملاً تخصصی بوده و باید از فردی متخصص کمک بگیرید.

5. خرابی تسمه پروانه کولر آبی

تسمه پروانه کولر آبی در زمان روشن بودن آن دائماً در حال چرخش است. تسمه پروانه با اتصال به پولی‌ها، وظیفه چرخش پروانه را بر عهده دارد. اگر این قطعه از کولر آبی آسیب ببیند باعث ایجاد لرزش و سر و صدا در تمامی قطعات دیگر خواهد شد. برای رفع این مشکل که می‌تواند علت لرزش بدنه کولر آبی باشد باید تسمه پروانه را چک کنید که تنظیم باشد. در صورت تنظیم نبودن ممکن است پاره شده و مشکلات جدی‌تری را به وجود آورد.

دلیل لرزش کولر آبی

جمع‌بندی

استفاده از وسایل تهویه و خنک سازی در منازل و محل کار، از جمله اقداماتی است که به یکی از ضروریات زندگی امروزی تبدیل شده است. در این میان کولر آبی به دلیل هزینه‌های پایین و خنک سازی بیشتر مخصوصاً برای مناطق آب و هوای خشک اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. در عین حال ممکن است مشکلاتی برای این وسیله پرکاربرد اتفاق بیفتد. از جمله این مشکلات لرزش بدنه کولر آبی است.

در این مقاله به ذکر مشکلاتی پرداختیم که ممکن است علت لرزش بدنه کولر آبی باشند. علاوه بر موارد ذکر شده عوامل دیگری همچون گذاشتن اجسام سنگین روی کولر، خراب شدن دریچه‌ها و غیره نیز می‌توانند علت لرزش موتور کولر آبی هنگام روشن شدن محسوب شوند.

پیشنهاد ما این است که قبل از هر اقدامی برای تعویض یا تعمیر کولر آبی خود موارد ذکر شده در بالا را چک و بررسی کنید و در صورت نیاز با متخصصان ارتباط برقرار کنید و از آن‌ها کمک بگیرید.

در این باره بیشتر بخوانید:

رفع بوی بد کولر آبی

صدای جیر جیر کولر آبی

3 دلیل کند شدن دور موتور کولر آبی

علت بوی سوختگی کولر آبی

به این پست امتیاز دهید

2 دیدگاه

    1. با سلام، احتمالا کولر شما مستقیم به بدنه متصل شده و لرزش را منتقل می‌کند. سری به این مقاله بزنید تا نحوه نصب برزنت برای لبه کانال کولر را یاد بگیرید. اگر فرصت کافی برای انجام این کار ندارید می‌توانید از خدمات تعمیر کولر آبی آچاره استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر آبی
سرویس و تعمیر کولر آبی با تعمیرکاران آچاره

 

کلیک کنید