تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

جوش آوردن موتور خودرو [اقداماتی که باید و نباید انجام دهید!]

خودروسرویس و نگهداری

آیا شما هم درباره اقدامات لازم هنگام جوش آوردن موتور خودرو فکر می‌کنید؟ آیا اتفاق افتاده که خودرویی را ببینید که با سرعت در حال حرکت در جاده است و به نظر می‌رسد دود از زیر بدنه آن خارج می‌شود. در ابتدا ممکن است تعجب کنید که چرا راننده متوجه نمی‌شود که ماشینش در حال سوختن است. اما این دود ناشی از آتش نیست بلکه بخار ناشی از سیستم خنک کننده است که بیش از حد گرم شده است. همان‌طور که دمای محیط در طول ماه‌های گرم تابستان بالا می‌رود دمای داخل محفظه موتور وسیله نقلیه ممکن است به نزدیک 200 درجه برسد. در این گرما، خنک نگه داشتن موتور امری مهم است و سیستم خنک کننده خودروی شما معمولاً از عهده این کار بر می‌آید. اما اگر درجه دماسنج بالا برود یا بخار از زیر کاپوت بیرون بیاید، ماشین شما بیش از حد گرم شده و باید به فکر اقدامات لازم برای مقابله با جوش آوردن موتور خودرو باشید.

وقتی ماشین شما بیش از حد گرم می‌شود اغلب به این معنی است که مشکلی در یکی از اجزای سیستم خنک کننده، که شامل فن، رادیاتور، ترموستات، پمپ‌های آب، شیلنگ‌ها و مایع خنک کننده می‌شود وجود دارد.

اگر ماشین بیش از حد گرم می‌شود لازم است بدانید که برای ایمن ماندن و جلوگیری از جوش آوردن موتور خودرو چه کاری باید انجام دهید. در این مقاله نکاتی را ذکر می‌کنیم تا بدانیم وقتی موتور خودرو جوش میاورد باید چکار کنیم و با دلایل جوش آوردن موتور خودرو بیشتر آشنا شوید.

فهرست مطالب

سیستم خنک کننده خودرو چه کاری انجام می‌دهد؟

قبل از پرداختن به این که چگونه بفهمیم ماشین بیش از حد داغ شده یا جوش آورده خوب است بدانید که سیستم خنک کننده موتور چگونه کار می‌کند. سیستم خنک‌کننده با گردش مایع خنک‌کننده یا ضدیخ از طریق موتور به رادیاتور، دمای استاندارد را برای موتور حفظ کرده و در نتیجه گرما را از موتور دور می‌کند.

جوش آوردن خودرو چیست؟

احتمالاً تا حالا چندین بار شاهد جوش آوردن خودروها در جاده بوده‌اید یا احتمالاً با ماشین خود با این مشکل روبرو شده‌اید. جوش آوردن موتور خودرو شامل فوران شدید دود از زیر کاپوت و داغ شدن موتور خودرو می‌شود. در مفهوم واقعی، گرم شدن بیش از حد موتور زمانی اتفاق می‌افتد که اجزای وسیله نقلیه معیوب باشند و باعث فشار بیش از حد به موتور شوند.

علاوه بر این معیوب بودن سیستم خنک‌کننده خودرو هم ممکن است دلیل گرم شدن بیش از حد موتور باشد زیرا وظیفه سیستم خنک‌کننده، جلوگیری از گرم شدن بیش از حد موتور است. حال که متوجه شدیم جوش آوردن خودرو چیست وقت آن رسیده که با دلایل داغ شدن موتور خودرو هم آشنا شویم.

جوش آوردن و گرمای زیاد موتور خودرو

چه چیزی باعث گرم شدن بیش از حد موتور خودرو می‌شود؟

آیا برایتان این سؤال پیش آمده که علت داغ شدن بیش از حد موتور خودرو چیست؟ همان‌طور که در بالا گفتیم وجود مشکل در سیستم خنک کننده خودرو می‌تواند دلیل گرمای بیش از حد موتور خودرو باشد. انتقال نیرو به وسیله نقلیه توسط موتور با احتراق داخلی آغاز می‌شود. با این کار، سوخت به داخل محفظه احتراق کشیده شده و در آنجا با هوا مخلوط می‌شود.

تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

این واکنش باعث جرقه زدن شمع می‌شود و انفجار کوچکی رخ می‌دهد. چندین انفجار پشت سر هم می‌تواند گرمای زیادی تولید کند. خوشبختانه موتور خودرو مجهز به مکانیسم‌هایی است که ضد یخ یا مایع خنک کننده را برای مقابله با این گرما آزاد می‌کند و به گردش در می‌آورد.

دلایل گرم شدن بیش از حد موتور

1. نشتی سیستم خنک کننده

سیستم خنک کننده در عملکرد یک وسیله نقلیه نقشی مهم دارد. با این حال تقریباً تمام اجزایی که به انتقال مایع خنک کننده کمک می‌کنند مستعد نشتی هستند. این‌ها عبارت‌اند از رادیاتور، شیلنگ‌ها، واشر، محفظه ترموستات و غیره. یک نشتی ساده در یکی از این موارد از رسیدن مایع خنک کننده به موتور جلوگیری می‌کند.

مطلب پیشنهادی انواع پولیش خودرو

2. مسدود شدن جریان مایع خنک کننده

این انسداد منجر به مشکلی مشابه با نشتی می‌شود. اگر در شیلنگ مایع خنک کننده انسداد وجود داشته باشد مانع رسیدن مایع به موتور می‌شود. حتی اگر مقدار کمی از مایع خنک کننده بتواند به موتور نفوذ کند برای مقابله با گرما در این مرحله کافی نخواهد بود.

3. مشکلات مربوط به خنک کننده

حتی اگر مایع خنک کننده به موتور برسد باید در شرایط عملکرد خوب باشد تا تأثیر خود را بگذارد. نسبت آب خنک کننده 50-50 کافی است. سطح پایین مایع خنک کننده می‌تواند باعث جوش آوردن موتور خودرو شود. مایع خنک کننده تبخیر می‌شود و با گذشت زمان، چیزی برای رسیدن به موتور وجود نخواهد داشت. همچنین ممکن است تمام مایع خنک کننده مصرف شده باشند.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

4. پمپ آب خراب

زمانی که موتور خودرو داغ می‌شود پمپ آب قادر به گردش مایع خنک کننده در موتور نیست. این امر منجر به گرم شدن بیش از حد موتور می‌شود و حتی می‌تواند به سایر قسمت‌های موتور مانند سر سیلندر، واشر و پیستون آسیب برساند.

5. مشکلات رادیاتور

 مشکلات رادیاتور خودرو شامل نشتی، بلوک یا حتی فن معیوب می‌شود. مشکل رادیاتور می‌تواند به جوش آوردن موتور خودرو گرم منجر شود. یکی دیگر از مشکلات احتمالی در اینجا می‌تواند نقص درپوش رادیاتور باشد که حفظ فشار در سیستم خنک کننده را دشوار می‌کند.

مشکل رادیاتور خودرو

6. خرابی ترموستات

طبق معمول یک ترموستات باید دمای سیستم را کنترل کند. ترموستات خودرو در اینجا تشخیص می‌دهد که دما به یک سطح خاص ‌رسیده که در آن نقطه از عبور مایع خنک کننده به موتور جلوگیری ‌کند یا اجازه ورود آن را بدهد. مسدود شدن مسیر مایع خنک کننده توسط ترموستات باعث گرم شدن بیش از حد موتور می‌شود.

7. سطح پایین روغن

به غیر از روغن کاری قطعات متحرک، روغن برای حذف مقداری از گرمای اتلاف شده در موتور نیز مؤثر عمل می‌کند. سطح پایین روغن در میل لنگ یا روغنی که در موتور می‌گذرد نیز باعث گرم شدن بیش از حد موتور می‌شود.

وقتی موتور بیش از حد گرم می‌شود چه اتفاقی می‌افتد؟

موتورهای امروزی معمولاً به گونه‌ای ساخته می‌شوند که بادوام باشند. زمانی که گرمای تولید شده توسط موتور خودرو بسیار بیشتر از دمای کارکرد معمولی باشد دستگاه‌هایی که برای خنک کردن این توزیع گرما ساخته شده‌اند ممکن است از کار بیفتند و به طور بالقوه باعث آسیب دائمی به موتور شوند. در نتیجه جوش آوردن موتور خودرو، واشرها، شیلنگ‌ها و مهر و موم‌هایی که برای روشن نگه داشتن موتور طراحی شده‌اند آسیب می‌بینند.

دلایل مختلفی را می‌توان برای گرم شدن بیش از حد خودرو نام برد از جمله نشت سیستم خنک کننده، مسدود شدن شیلنگ‌ها در اثر خوردگی و رسوبات معدنی، مشکلات رادیاتور یا خرابی پمپ آب. بررسی‌های منظم می‌تواند به جلوگیری از گرمای بیش از حد موتور در جاده کمک کند.

مطلب پیشنهادی کولر برقی خودرو چیست؟

نشانه‌های جوش آوردن موتور خودرو

اگر بتوانید قبل از داغ شدن بیش از حد موتور تا حد خرابی، اقداماتی را برای خنک کردن آن انجام دهید می‌توانید از خطرات بعدی و آسیب به موتور خودرو جلوگیری کنید. اما باید قبل از هر کاری به علائم جوش آوردن موتور خودرو توجه کنید که می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. بخار یا چیزی شبیه دود که از زیر کاپوت ماشین می‌آید.
  2. دماسنج موتور روی داشبورد خودرو که به علامت “H” یا به رنگ قرمز می‌رسد. (نمادهای اندازه‌گیری دمای موتور متفاوت است، بنابراین به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کنید).
  3. بوی عجیبی از قسمت موتور می‌آید. به عنوان مثال نشتی مایع خنک کننده می‌تواند بوی شیرینی ایجاد کند در حالی که نشتی روغن ممکن است بوی سوختگی بدهد.

به محض اینکه متوجه گرم شدن بیش از حد موتور شدید مراحل زیر را انجام دهید و با نزدیک‌ترین تعمیرگاه تماس بگیرید.

راه حل های جوش آوردن موتور ماشین

هنگام جوش آوردن موتور خودرو باید چه کارهایی باید انجام دهید؟

اگر در جاده هستید و چراغ‌های هشدار داشبورد روشن می‌شوند، متوجه بوی عجیبی از موتور می‌شوید، دود می‌بینید یا احساس می‌کنید ماشین شما آن‌طور که باید سرعت نمی‌گیرد اگر می‌خواهید بدانید وقتی موتور خودرو جوش میاورد باید چکار کنیم این اقدامات احتیاطی را برای وسیله نقلیه خود رعایت کنید.

1. در صورت جوش آوردن موتور خودرو، کنار بکشید و وضعیت را ارزیابی کنید.

به محض اینکه متوجه مشکلی در وسیله نقلیه خود شدید، اقدام بعدی این است که از جاده خارج شده و به منطقه‌ای امن بروید و وسیله نقلیه خود را خاموش کنید. اگر خودرو بیش از حد گرم شود ادامه رانندگی با موتور آسیب دیده ممکن است باعث آسیب دائمی شود.

مطلب پیشنهادی تعمیر و تعویض قطعات سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو

2. فقط در صورت لزوم به حرکت ادامه دهید.

اگر موقعیتی وجود دارد که نمی‌توانید در یک منطقه ایمن به طور کامل توقف کنید، حرکت آهسته وسیله نقلیه ممکن است همچنان به جریان هوای ثابت در اطراف موتور کمک کند تا به خنک شدن طبیعی منتهی شود. رها کردن خودرو در حالت استراحت با موتور روشن ممکن است مشکل را بدتر کرده و می‌تواند به سرعت گرمای اضافی و ناخواسته بیشتری ایجاد کند.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

3. بخاری را روشن کنید.

بله درست است. زمانی که وسیله نقلیه هنوز در حرکت است خاموش کردن تهویه مطبوع و افزایش حرارت ممکن است به خروج گرمای اضافی از موتور کمک کند.

4. تمام پنجره‌ها را باز کنید.

هدف این است که تا حد ممکن گرما آزاد شود. باز کردن هر چه بیشتر پنجره‌ها راه دیگری برای خروج گرما از خودرو است.

5. برای کمک با امداد خودرو تماس بگیرید.

گزینه شماره یک در این مرحله تماس برای خدمات یا امداد جاده‌ای است.

برای کمک با امداد خودرو تماس بگیرید

وقتی موتور خودرو بیش از حد گرم می‌شود چه کارهایی نباید انجام دهید

1. هنگام جوش آوردن موتور خودرو، نترسید.

خونسردی خود را حفظ کنید. هنگام خروج از جاده مراقب ترافیک باشید و از ترمز زدن خودداری کنید.

2. به رانندگی ادامه ندهید.

آیا می‌دانید داغی بیش از حد چه تاثیری بر خودرو دارد؟ اگر موتور خودروی شما بیش از حد گرم می‌شود اما همچنان کار می‌کند ماندن در جاده هیچ سودی برایتان ندارد. ممکن است بتوانید قبل از کار افتادن کامل موتور، به مقصد خود برسید اما قطعاً با فشار آوردن بیش از حد، موتور خودروی شما آسیب قابل توجهی خواهد دید.

3. هنگام جوش آوردن موتور خودرو، کاپوت را فوراً باز نکنید.

پس از کنار کشیدن خودرو، قبل از اینکه کاپوت را باز کنید منتظر بمانید تا موتور خنک شود. باز کردن فوری کاپوت می‌تواند شما را در معرض خطر سوختگی یا جراحت ناشی از بخار یا دود قرار دهد. قبل از باز کردن کاپوت، صبر کنید تا گیج دمای موتور ته نشین شود.

مطلب پیشنهادی تعویض واتر پمپ پراید

4. مشکل را پیگیری کنید.

گرمای بیش از حد موتور به خودی خود برطرف نمی‌شود حتی اگر به نظر برسد که پس از اضافه کردن کمی مایع خنک کننده رفع شده باشد. در صورت عدم رسیدگی شرایط بدتر هم می‌شود. برای بهینه سازی عملکرد موتور خودروی خود، مشکل را ریشه یابی کنید. ماشین خود را برای بازرسی کامل خودرو به تعمیرگاه‌های مجاز خودرو ببرید تا متخصصان بتوانند مشکل را تشخیص داده و توصیه‌هایی برای حل آن ارائه نمایند.

گرمای بیش از حد چه تأثیری روی وسیله نقلیه می‌گذارد؟

اگر چه گرم شدن بیش از حد موتور ماشین به انفجار آن منتهی نخواهد شد اما عواقب متعددی دارد که گاهی دردسرساز خواهند بود. توجه داشته باشید که هر گونه آسیب ناشی بستگی به افزایش دما دارد. حال ببینیم داغی بیش از حد چه تاثیری بر خودرو دارد.

دمای معمولی یک ماشین حدود 195 تا 220 درجه است. وقتی حدود 20 تا 40 درجه بیش از این می‌شود به موتور ضربه می‌زند. اگر همچنان به رانندگی با خودرو ادامه دهید عواقبی همچون خرابی تعمیر ناپذیر پیستون‌ها در انتظار شما است.

در دمای بالای 40 تا 80 درجه صدای تق تق در موتور با افت محسوس قدرت، شما را از این مشکل مطلع می‌کند. در این حالت، یاتاقان‌ها، داخل موتور و رینگ‌های پیستون ممکن است آسیب ببینند. در اینجا بهترین گزینه برای رفع این مشکل تعویض موتور است.

مطلب پیشنهادی هزینه تعمیر کولر پراید

جمع‌بندی

دلایل زیادی را می‌توان برای جوش آوردن موتور خودرو ذکر کرد اما فرآیند اصلی گرم شدن موتور شامل مشکل در سیستم خنک کننده خودرو است که اجازه نمی‌دهد گرما از محفظه موتور خارج شود. این مشکل اغلب به دلیل نشتی یا انسداد در جایی در سیستم خنک کننده موتور یا سایر اجزا است. متخصصان تعمیر قطعات خودرو می‌گویند ساییدگی و پارگی قطعاتی مانند شیلنگ‌های لاستیکی، واشرها و پمپ‌های آب می‌تواند باعث نشتی شود. شرایط خاص رانندگی، مانند ترافیک، توقف و حرکت در یک روز گرم می‌تواند فشار قابل توجهی بر سیستم خنک کننده وارد کند و باعث از کار افتادن آن شود.

خوشبختانه معمولاً می‌توانید با تعمیر و نگهداری منظم توسط یک مکانیک خبره که سطح مایع خنک‌کننده و روغن خودروی شما را چک می‌کند و شیلنگ‌ها، فن‌ها، ترموستات و سایر قسمت‌های سیستم خنک‌کننده را مورد بررسی قرار می دهد، از این مشکل جلوگیری کنید.

3.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید