آموزش کامل تعمیر کولر ماشین

خودروسیستم تهویه خودرو

حتی تصور خراب شدن کولر ماشین در فصول گرم سال نیز برای ما دشوار است و این بخش نقش قابل‌توجهی در راحتی ما هنگام استفاده از خودرو ایفا می‌کند. هر چند عملکرد کولر ماشین در فواصل زمانی بلندمدت با اختلال مواجه می‌شود اما وجود آمادگی برای برطرف کردن این مشکل می‌تواند بسیاری از چالش‌های احتمالی شما در آینده را حل کند. شاید بپرسید که چه عواملی باعث خرابی کولر ماشین می‌شوند؟ در این مقاله از مجله آچاره با آموزش کامل تعمیر کولر ماشین، تمام اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار خواهیم داد. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

مراحل تعمیر کولر ماشین

زمانی که عملکرد کولر خودروی شما با مشکل مواجه است، در قدم اول باید ریشه بروز مشکل شناسایی شود. در این راستا شما باید روند عیب‌یابی کولر را پشت سر بگذارید. در ادامه مراحل این روند عیب‌یابی را شرح خواهیم داد.

1. خودرو و کولر را روشن کنید

در قدم اول برای تعمیر کولر ماشین، خودروی خود را روشن و سپس کولر را نیز روشن کنید. در این مرحله شما باید شرایط کارکرد کولر از جمله دمای باد خروجی از آن را مورد بررسی قرار دهید. اگر دمای باد خروجی از کولر به میزان کافی پایین نبود، باید ابتدا به سراغ فن رادیاتور خودرو بروید. با بررسی این بخش، از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید. اگر مشکل از فن رادیاتور نبود، احتمال وجود اختلال الکتریکی در شبکه نیز وجود دارد. همچنین شرایط فیلتر هوای کابین نیز می‌تواند در ایجاد این اختلال تاثیرگذار باشد. در صورتی که در عملکرد هیچکدام از این موارد مشکلی مشاهده نکردید، مراحل بعد را دنبال کنید.

آموزش کامل تعمیر کولر ماشین

2. کمپرسور را بررسی کنید

در این مرحله شما باید از این که کمپرسور به صورت صحیح فعالیت می‌کند، اطمینان حاصل کنید تا اقدامات بعدی را متناسب با این مسئله در تعیین کنید. به این منظور ابتدا کاپوت را باز کرده و سیستم تهویه مطبوع را شناسایی کنید. پس از دسترسی پیدا کردن به این ناحیه، باید شرایط کارکرد مرکز پولی (Pullay) و خود پولی مورد بررسی قرار گیرد. کلاچ موجود در این بخش، با فعال شدن کولر درگیر شده و باعث چرخش همزمان مرکز پولی و خود پولی می‌شود. در صورتی که در حین چرخش پولی، مرکز آن ثابت باشد، احتمال وجود مشکلاتی از قبیل شکستگی در کمپرسور و یا خالی بودن مبرد سیستم، وجود خواهد داشت.

آموزش کامل تعمیر کولر ماشین

3. سیم‌کشی کمپرسور را چک کنید

اکثر کمپرسورها دارای یک سیم هستند که به بخش الکتریکی منتهی می‌شود. ابتدا این سیم را شناسایی کرده و سپس کانکتور موجود بر روی سیم را پیدا کنید. در قدم بعد و پس از باز کردن کانکتور، سیم کمپرسور را به قطب مثبت (+) باتری وصل کنید. اگر در این مرحله یک صدای کلیک‌مانند به گوش شما رسید، عملکرد این بخش مشکلی ندارد. اما اگر در این حین هیچ واکنشی مشاهده نکردید، باید اقدامات لازم را در جهت تعویض این قطعه در نظر بگیرید. تعویض کمپرسور یا اتصال الکتریکی آن یک روند بسیار تخصصی است و افراد بی‌تجربه به هیچ عنوان نباید در این راستا اقدامی انجام دهند. در این شرایط حتما از کمک افراد دارای صلاحیت استفاده کنید.

آموزش کامل تعمیر کولر ماشین

4. وجود نشتی در سیستم را بررسی کنید

آخرین مرحله روند عیب‌یابی، بررسی شرایط سیستم تهویه مطبوع به منظور شناسایی نشتی در آن است. بهترین راهکار برای تشخیص سریع نشتی در سیستم تهویه مطبوع، استفاده از کیت‌های مخصوص تشخیص نشتی است که با وارد کردن یک نوع رنگ مخصوص به سیستم، هر نوع نشتی را نمایان می‌کند. در این جهت شما باید قوطی نشتی‌یاب را از طریق شیر سرویس پایینی به سیستم تهویه متصل کرده و رنگ موجود در آن را به درون این سیستم هدایت کنید. در مرحله بعد اگر نشتی در سیستم وجود داشته باشد، رنگ از طریق نشتی به بیرون راه پیدا کرده و شما از این طریق قادر به شناسایی موقعیت نشتی خواهید بود. در صورت وجود نشتی، مشکل سیستم تهویه مطبوع خودروی شما باید توسط افراد متخصص برطرف شود.

کارشناسان آچاره به منظور تعمیرات تخصصی کولر خودرو در کنار شما خواهند بود. اگر در این قسمت هیچ نشتی پیدا نکردید، احتمالا سطح مبرد سیستم کاهش پیدا کرده است. در راستای شارژ کولر ماشین شما می‌توانید مراحل بعدی را دنبال کنید.

آموزش کامل تعمیر کولر ماشین

5. یک کپسول مبرد تهیه کنید

قبل از خرید مبرد شما باید از نوع مبرد موجود در سیستم تهویه مطبوع خودروتان اطلاع پیدا کنید. معمولا در خودروهایی که در طول 20 سال اخیر تولید شده‌اند، اکثرا از مبرد R134a و در خودروهای قدیمی‌تر از مبرد R12 استفاده شده است. توجه داشته باشید که اگر مبرد خودروی شما مبرد R12 بود، شما برای شارژ آن به کمک یک فرد متخصص نیاز داشته و به تنهایی قادر به پشت سر گذاشتن این روند نیستید.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

آموزش کامل تعمیر کولر ماشین

6. فشار مخزن مبرد را چک کنید

از آنجایی که با تغییر میانگین دما، حجم مبرد موجود در سیستم نیز تغییر کرده و دچار انبساط و انقباض می‌شود، شما باید با استفاده از یک دماسنج و بررسی دمای محیط، از شرایط فیزیکی حال حاضر مبرد مطلع شوید. رعایت این نکته به شما کمک خواهد کرد تا در مراحل بعد مبرد را به صورت صحیح وارد سیستم کنید.

7. درگاه سرویس پایینی سیستم تهویه را پیدا کنید

هر سیستم تهویه مطبوع خودرو دارای 2 درگاه است که به یکی درگاه سرویس پایینی و به دیگری درگاه سرویس بالایی گفته می‌شود. در این مرحله شما باید موقعیت درگاه سرویس پایینی را شناسایی کنید. شما با دنبال کردن خطوط کمپرسور می‌توانید این درگاه را در ناحیه پایینی خودرو پیدا کنید. در صورتی که موفق به شناسایی این درگاه نشدید، با مطالعه دفترچه راهنمای خودرو از موقعیت دقیق آن اطلاع پیدا کنید.

آموزش کامل تعمیر کولر ماشین

8. اطراف درگاه را تمیز کنید

پس از پیدا کردن درگاه سرویس پایینی، شما باید با استفاده از یک دستمال پارچه‌ای درپوش و خود درگاه را تمیز کنید. به این منظور ابتدا درپوش را تمیز کرده و سپس آن را جدا کنید. در قدم بعد خود درگاه را تمیز کرده و از عدم وجود ذرات اضافه در آن اطمینان حاصل کنید. همچنین توجه داشته باشید که این درگاه به هیچ عنوان مسدود نشده باشد.

9. مبرد را به درگاه وصل کنید

حالا یک سمت شیلنگ کپسول مبرد را به درگاه سرویس پایینی متصل کرده و از محکم بودن اتصال هر دو سمت اطمینان حاصل کنید. اندازه شیلنگ کپسول باید به میزانی باشد که شما هنگام شارژ نیازی به نزدیک کردن بیش از حد کپسول به سیستم نداشته باشید.

مطلب پیشنهادی : تقویت سیستم تهویه مطبوع خودرو

آموزش کامل تعمیر کولر ماشین

10. سوپاپ کپسول مبرد را باز و روند شارژ را آغاز کنید

پس از این که تمامی اتصالات به صورت ایمن برقرار شد، با باز کردن مهر و موم کپسول و در ادامه سوپاپ آن، روند شارژ مبرد را آغاز کنید. سوپاپ را تا جایی که صدای خروج مبرد از کپسول را بشنوید، باز کنید. در ادامه با زیر نظر داشتن فشارسنج، اجازه دهید تا مبرد وارد سیستم تهویه مطبوع شود.

توجه داشته باشید که در طول این روند، کپسول را به هیچ عنوان برعکس نکنید و سر آن را همیشه رو به بالا نگه دارید. به منظور خروج بیشار مبرد شما صرفا می‌توانید کپسول را به آرامی تکان دهید. همچنین شما باید به صورت همزمان وجود نشتی در سیستم را نیز تحت‌نظر داشته باشید تا در صورت مشاهده هر گونه مشکل، سریعا نسبت به رفع کردن آن اقدام کنید. زمانی که شارژ مبرد به اتمام رسید، شیلنگ را از درگاه سرویس جدا کرده و کپسول مبرد را در محیطی با دمای پایین قرار دهید. گرم شدن بیش از حد این کپسول می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را از خود بر جای بگذارد بنابراین در رعایت این نکته کوتاهی نکنید.

آموزش کامل تعمیر کولر ماشین

در صورتی که پس از پشت سر گذاشتن این مراحل، کولر خودروی شما عملکرد صحیحی را از خود نشان نمی‌داد، شرایط خودرو و سیستم تهویه مطبوع باید توسط کارشناسان مورد بررسی قرار گرفته تا ریشه بروز این مشکل سریعا شناسایی شود. مجددا یادآور می‌شویم که تعمیر تخصصی قسمت‌های مختلف سیستم تهویه مطبوع مثل کمپرسور، به ابزار مخصوص نیاز داشته و شما در منزل قادر به انجام آن نخواهید بود. اگر قصد خارج کردن خودروی خود از منزل را ندارید، می‌توانید با ثبت یک درخواست از کمک کارشناسان کاربلد آچاره در محل موردنظر خود استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی : 4 علت خالی شدن گاز کولر ماشین 

در این مقاله از مجله آچاره تلاش کردیم تا با آموزش کامل تعمیر کولر ماشین، اطلاعات موردنیاز شما را در اختیارتان قرار دهیم. فراموش نکنید که در طول تمامی مراحل، رعایت نکات ایمنی اولویت اصلی بوده و شما نباید سلامت خود را تحت هیچ عنوانی در معرض خطر قرار دهید. اگر در کدام از این مراحل به کمک نیاز داشتید، حتما از کمک افراد دارای صلاحیت بهره ببرید. همچنین شما می‌توانید سوالات خود را در ارتباط با تعمیر کولر ماشین از طریق بخش نظرات با کارشناسان آچاره در میان گذاشته و پاسخ خود را در سریع‌ترین زمان ممکن دریافت کنید. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

3.4/5 - (15 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا