روش‌های خانگی تمیز کردن وسایل برنزی و نگهداری از آنها

نظافت و شستشوخانه‌داری

مجسمه‌ها، ظروف و جواهرات برنزی باید هر چند وقت یک‌بار تمیز شوند، به‌خصوص اگر بیرون از خانه یا فضای بسته قرار گرفته باشند. خوشبختانه، بهترین مواد برای تمیز کردن وسایل برنزی، مواد خانگی هستند که در کابینت همه آشپزخانه‌ها یافت می‌شود. تمیز کردن وسایل برنزی می‌تواند از چند دقیقه تا یک شب طول بکشد پس ممکن است نیاز باشد صبوری به خرج دهید. با استفاده از آب جوش، سرکه، آب لیمو، نمک، آرد یا ترکیبی از این‌ها، می‌توانید بار دیگر لوازم برنزی خود را تمیز و براق کنید.

شما می‌توانید برای انجام تمام کارهای خانه مانند تمیز کردن وسایل برنزی از نظافتچیان متعهد و ماهر آچاره کمک بگیرید. برای مشاهده قیمت خدمات نظافت منزل و اطلاع از جزئیات خدمات کلیک کنید.

تمیز کردن وسایل برنزی با مخلوط سرکه و آرد و نمک

⅔ پیمانه سرکه سفید و ⅔ پیمانه آرد را در یک ظرف با هم مخلوط کنید. از کاسه‌ای استفاده کنید که به اندازه کافی بزرگ باشد تا بتوانید این دو ماده را به خوبی با هم مخلوط کنید بدون اینکه آرد در همه جا پخش شود. این دو ماده را هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط شوند. ½ پیمانه نمک را به ترکیب سرکه و آرد خود اضافه کنید و هم بزنید. مخلوط شما اکنون باید خمیری از سرکه، آرد و نمک باشد.

تمیز کردن وسایل برنزی با استفاده از مخلوط سرکه و آرد و نمک

برای تمیز کردن وسایل برنزی با مخلوط سرکه و آرد و نمک خمیر را روی لوازم برنزی خود بمالید. می‌توانید از یک دستکش استفاده کنید و دستکش را دستتان کنید، آن را در خمیر فرو کنید و سپس خمیر را روی وسیله برنزی خود به‌خوبی پخش کنید. می‌توانید از اسفنج نیز برای پخش کردن خمیر روی لوازم برنزی استفاده کنید. اگر وسیله شما سایز کوچکی دارد، مانند یک تکه جواهر، بهتر است که جواهر را در کاسه قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که کاملاً با خمیر پوشانده شده است. سپس اجازه دهید تا خمیر به مدت 1 تا 2 ساعت روی برنز باقی بماند.

حالا نوبت شستن وسیله برنزی با آب گرم است. پس از 1 تا 2 ساعت، آن را در سینک قرار دهید و زیر آب گرم به خوبی بشویید. اگر سایز آن بزرگ است و قابل جابجایی نیست، یک قابلمه یا سطل آب گرم روی آن بریزید. تا زمانی این کار را انجام دهید که خمیر کاملاً از روی آن پاک شود.

برای خشک کردن لوازم برنزی، از یک پارچه نرم استفاده کنید. وقتی وسیله برنزی خود را خشک می‌کنید، آن را با پارچه مالش دهید تا اگر خمیری روی آن باقیمانده است تمیز شود و طوری خشک شود که هیچ آثاری از قطرات آب روی آن باقی نماند. مطمئن شوید که کاملاً خشک شده و تمام خمیر از روی آن پاک شده است. در قدم بعدی مقداری روغن زیتون را روی برنز بمالید. چند قطره روغن زیتون را به یک پارچه تمیز و نرم اضافه کنید و آن را روی سطح برنز بمالید. روغن زیتون از زمان‌های قدیم برای تمیز کردن و محافظت از لوازم برنزی استفاده می‌شده و هنوز هم کاربرد دارد.

تمیز کردن وسایل برنزی با آب جوش و صابون

اشیاء برنزی خود را در یک قابلمه آب جوش روی اجاق گاز قرار دهید. ظرفی را انتخاب کنید که به اندازه کافی بزرگ باشد تا بتواند کل اقلام برنزی شما را در خود جای دهد. ابتدا اجازه دهید آب جوش بیاید و سپس وسایل برنزی را داخل قابلمه قرار دهید. اجازه دهید کمی در قابلمه بماند تا داغ شود. اگر آن‌قدر بزرگ است که در یک قابلمه آب جوش قرار نمی‌گیرد، از روش دیگری برای تمیز کردن خانه و وسایل برنزی استفاده کنید.

ظرف یا جواهر برنزی را با احتیاط از قابلمه خارج کنید. از انبر برای برداشتن آن از درون آب داغ استفاده کنید یا از یک صافی برای تخلیه آب استفاده کنید. صافی را در سینک قرار دهید و آب قابلمه را با احتیاط داخل آبکش بریزید. اگر اجناس برنزی شما ظریف هستند، مراقب باشید که از داخل صافی رد نشود.

تمیز کردن وسایل برنزی با استفاده از آب جوش و صابون

یک پارچه نرم را به آب و صابون آغشته کنید. پارچه شما باید کاملاً صابونی و پر از کف باشد. از این پارچه برای پاک کردن وسایل برنزی گرم استفاده کنید و آن‌ها را با پارچه کاملاً بمالید. هر گونه اثر یا لکه را با مالش ملایم پارچه از بین ببرید.

از صابون طبیعی و بدون عطر استفاده کنید. از مصرف صابون‌های قلیایی که حاوی هیدروکسید سدیم نیستند خودداری کنید. همچنین، اگر برنز شما لاکی است، از استفاده از شوینده‌هایی که دارای پیروفسفات هستند، مانند پودر لباسشویی یا محلول‌های ساخته ‌شده از آمونیاک خودداری کنید چون می‌توانند باعث خراب شدن پوشش وسایل برنزی شما شوند. اگر برنز هنوز خیلی داغ است مراقب باشید خود را نسوزانید. می‌توانید از پارچه به عنوان مانعی بین پوست خود و برنز استفاده کنید. حالا لوازم برنزی خود را با یک پارچه نرم و بدون پرز به خوبی خشک کنید تا هیچ گونه آسیبی به آنها وارد نشود.

استفاده از مواد خانگی برای تمیز کردن وسایل برنزی

سس کچاپ یا رب گوجه فرنگی

برای برق انداختن وسایل برنزی خود، آن‌ها را به طور کامل با سس کچاپ بپوشانید. دستکش بپوشید و سپس با استفاده از یک اسفنج، سس کچاپ را روی تمام سطح وسیله برنزی خود بمالید یا به سادگی یک کاسه پر از سس کچاپ یا رب گوجه فرنگی تهیه کنید و لوازم برنزی خود را درون ظرف قرار دهید، طوری که وسیله شما به طور کامل با سس پوشیده شود. اجازه دهید حدود 15 دقیقه داخل سس کچاپ یا رب گوجه فرنگی بماند. بعد آن را با آب گرم بشویید و سپس با استفاده از یک پارچه نرم خشک کنید.

سس کچاپ یا رب گوجه فرنگی برای تمیز کردن برنز

آب لیمو

آب لیمو را به لوازم برنزی خود بمالید. می‌توانید آب لیمو را روی آن اسپری کنید یا آن را به مدت 15 تا 20 دقیقه در آب لیمو خیس کنید. سپس با آب گرم بشویید و با پارچه نرم به طور کامل خشک کنید.

تمیز کردن وسایل برنزی با لیمو

سرکه سفید

اجناس برنزی خود را یک شب در سرکه سفید و آب خیس کنید. مقدار مساوی از سرکه سفید و آب را در یک کاسه بزرگ بریزید و  برنز را یک شب در محلول خیس کنید. صبح روز بعد، آن خود را با آب گرم بشویید و با یک پارچه نرم خشک کنید. اگر وسایل شما مانند مجسمه بزرگ باشد ممکن است این روش برای شما سخت خواهد باشد.

 

لطفا تجربیات خود را در زمینه پاک کردن و برق انداختن وسایل برنزی در بخش نظرات با دیگران به اشتراک بگذارید. اگر پرسشی دارید نیز می‌توانید مطرح کنید تا پاسخگوی شما باشیم.

3.3/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا