بهترین راه شستشوی فرش دستبافت در خانه

نظافت و شستشوقالیشویی

کثیف شدن فرش دستبافت بسته به روشن یا تیره بودن رنگ آن می‌تواند حسابی ایجاد دردسر کند. در بسیاری از مواقع لک ایجاد شده باید فورا تمیز شود تا اثری از آن باقی نماند. در چنین مواقعی بسیار مهم است که بتوانید خودتان شستشوی فرش را انجام بدهید، خصوصا اگر فرش دستبافت باشد که نیاز به مراقبت و احتیاط بیشتری دارد.

چه در مواقع ضروری نیاز به اقدام سریع داشته و چه ترجیح می‌دهید شستشوی کامل فرش را خودتان در خانه انجام داده و آن را به قالیشویی نفرستید، می‌توانید با راهکارهای ارائه شده در این مقاله از آچاره شستشوی فرش دستبافت در خانه را به‌راحتی انجام دهید.

نحوه شستشوی فرش دستبافت در خانه

برای شروع شستشوی فرش دستبافت بهتر است طبق این مراحل عمل کنید:

شستشوی فرش دستباف در خانه

1. تکاندن گرد و خاک

قبل از اینکه اقدام به شستشوی فرش کنید بهتر است ابتدا گرد و خاک آن را با تکاندن در فضای باز و یا جارو زدن، بگیرید. به طور سنتی برای تکاندن گرد و خاک فرش، آن را در یک فضای باز چند بار تکانده و با چوب به پشت فرش می‌زنند تا گرد و خاک به طور کامل از آن خارج شود. از آنجایی که امکان چنین کاری خصوصا در فضاهای آپارتمانی نبوده و همچنین فرش دستبافت وزن بالایی دارد، می‌توانید با جارو زدن (بهتر است از مکش بالا استفاده کنید) گرد و خاک را از بین ببرید.

هنگام جارو زدن  با جارو برقی بهتر است زیر فرش را نیز برگردانده و جارو بزنید تا برای شستشو آماده شده و آشغال و یا گرد و خاک روی آن باقی نمانده باشد.

2. بررسی ثابت بودن رنگ فرش

قبل از اینکه شوینده را انتخاب کنید، باید بدانید که رنگ فرش شما ثابت است یا خیر. در صورتی که رنگ فرش ثابت نباشد، شستشو با شوینده شیمیایی باعث رنگ پریدگی و کدر شدن فرش خواهد شد. بهتر است شوینده‌ای که قرار است استفاده کنید را روی قسمت کوچکی از فرش امتحان کرده و پس از خشک شدن کامل فرش در صورت عدم وجود مشکل از آن برای شستشوی کل فرش استفاده کنید.

نکته: همیشه از آب سرد برای شستشوی فرش دستبافت در خانه استفاده کنید.

3. انتخاب شوینده

برای شستشوی فرش دستبافت در خانه، شوینده‌های مختلفی در بازار وجود دارد. شستشوی فرش دستبافت با شامپوی فرش هم می‌تواند انجام شود. علاوه بر این، شما می‌توانید شوینده خانگی خودتان را درست کنید تا خیالتان از بابت طبیعی بودن شوینده و عدم آسیب به بافت فرش راحت باشد. در صورتی که از شوینده شیمیایی استفاده می‌کنید مطمئن شوید که برای فرش دستبافت مناسب بوده و به بافت آن آسیبی نخواهد زد. حتما قبل از استفاده از شوینده دستورالعمل استفاده از آن را مطالعه کنید. معمولا باید مقدار کمی از شوینده‌ را با مقدار زیادی آب مخلوط کنید تا آماده استفاده شود.

در صورتی که قصد استفاده از شوینده شیمیایی را ندارید می‌توانید از این دستور برای ساخت شوینده فرش خانگی استفاده کنید.

فرش دستباف

مواد مورد نیاز برای ساخت شوینده خانگی

  1. سرکه سفید (یک پیمانه)
  2. آب (2 پیمانه)
  3. نمک (1 ق غ)

مواد گفته شده برای ساخت شوینده خانگی را ترکیب کرده و روی قسمت کوچکی از فرش امتحان کنید تا از بی‌ضرر بودن آن برای نوع فرش دستبافت‌تان مطمئن شوید.

4. شروع شستشو

شوینده مورد نظرتان را با آب سرد ترکیب کرده و روی فرش بریزید. سپس با یک برس نرم شوینده را روی بافت فرش به آرامی بمالید. جهت ساییدن برس باید همراستا با پرزهای فرش باشد تا آسیبی به بافت آن وارد نشود. همچنین می‌توانید جهت محافظت بیشتر از بافت فرش، به جای برس، مواد شوینده را به وسیله دست‌تان روی فرش بمالید.

نکته: هرگز برای شستشوی فرش دستبافت ابریشمی از برس استفاده نکنید؛ این کار به پرز فرش آسیب زده و باعث تخریب آن می‌شود.

5. شستشوی فرش دستبافت با بخار شوی

استفاده از بخارشو باعث ضدعفونی شدن فرش می‌شود. بعضی بخارشوها فقط با آب کار کرده و برخی مخزن مخصوص شوینده دارند. در این صورت می‌توانید کمی شامپو فرش به مخزن اضافه کرده و مثل روش شستشوی دستی شروع به تمیز کردن فرش کنید. شستشوی فرش با بخار شو نیز باعث خیس شدن آن شده و باید بعد از انجام فرآیند شستشو، فرش به طور کامل خشک شود.

مراقبت از فرش دستباف

6. خشک شدن فرش

بهترین راه برای خشک کردن فرش این است که آن را در هوای آزاد قرار بدهید یا در صورت کوچک بودن، آن را در هوای آزاد آویزان کنید. اما در صورتی که امکان این کار را ندارید می‌توانید جهت تسریع فرآیند خشک شدن فرش (بسته به فصل) از پنکه یا باد گرم اسپیلت استفاده کنید. نکته حائز اهمیت در این مرحله، خشک کردن پشت فرش است. هنگام شستشو، آب به زیر فرش نیز نفوذ کرده و در صورتی که خشک نشود می‌تواند ایجاد کپک کرده و یا حتی به کف منزل آسیب برساند.

نکات مهم برای شستشوی فرش دستبافت در خانه

  • همیشه برای شستشوی فرش دستبافت از آب سرد استفاده کنید.
  • به هیچ عنوان فرش دستبافت (فرش کوچک) را جهت خشک شدن در خشک کن نیاندازید.
  • پیش از استفاده از شوینده شیمیایی یا طبیعی از مناسب بودن آن برای فرش مطمئن شوید.

مزایای شستشوی فرش دستبافت در قالیشویی

شستشوی فرش دستبافت در قالیشویی معمولا با دقت بیشتری در مقایسه با منزل انجام می‌شود. این نکته با توجه به ظرافت و ارزش بالای فرش دستبافت حائز اهمیت است. شستشوی دستی گاها باعث می‌شود تا بافت فرش آسیب ببیند. البته انتخاب قالیشویی خوب و با کیفیت بسیار مهم است و نیاسد شستشوی فرش‌های نفیس را به هر قالیشویی سپرد.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا